To θέμα είχε βεβαίως ξεκινήσει πριν από την διεξαγωγή της Ε3 2017, όμως αυτές τις ημέρες έχει εξελιχθεί πια σε μείζον ζήτημα συζήτησης στα Δικτυακά μέσα ενημέρωσης - αν μη τί άλλο επειδή μία από τις σημαντικότερες τάσεις που η έκθεση αυτή ανέδειξε, είναι η... επιστροφή στην νεορετρό εποχή του gaming και η εκμετάλλευσης της νοσταλγίας πολλών παικτών για θρυλικά games της προηγούμενης δεκαετίας. Όλα ξεκίνησαν από μία έρευνα που ένα από τα πλέον αξιόπιστα τεχνολογικά Web sites, το Ars Technica, διεξήγαγε αξιολογώντας δεδομένα για το Xbox Live και την χρήση του, συλλέξιμα από εξωτερική πηγή - όχι δηλαδή απευθείας από την Microsoft, η οποία συνεχίζει να μην μοιράζεται για το Xbox κανενός είδους στατιστικά και άλλα στοιχεία με τον Τύπο, περιοριζόμενη σε γενικόλογες και όχι εξακριβώσιμες διαπιστώσεις.
Κάνοντας εξ αρχής την παραδοχή πως τα δεδομένα στα οποία στηρίζεται ίσως δεν σκιαγραφούν πλήρως το προφίλ χρήσης ενός Xbox One, το Ars Technica δημοσίευσε τα αποτελέσματα της στατιστικής του ανάλυσης - και μία από τα αληθινά εκπληκτικές, όχι ως προς το αντικείμενο αλλά ως προς το ποσοστό, διαπιστώσεις που προέκυψαν ήταν η εξής: μόλις το... 1.5 % (!!!) της χρήσης Xbox One από τους κατόχους του σχετίζεται με την αναπαραγωγή games του Xbox 360 μέσω του σχετικού μηχανισμού συμβατότητας (backwards compatibility). Λαμβάνοντας στα υπ' όψιν πόσο προωθεί η Microsoft αυτήν την λειτουργία του Xbox One - ανακοίνωσε ακόμη και "προς τα πίσω συμβατότητα" με τίτλους του... αρχικού Xbox στην Ε3 2017 - το ποσοστό φάνταζε εξαιρετικά, σχεδόν ντροπιαστικά μικρό. Κι ενώ όλοι πρακτικά γνωρίζουμε ότι τα games του Xbox 360 στο Xbox One "εκεί έξω" και στην πραγματικότητα δεν είναι τόσο δημοφιλή ή σημαντικά όσο θα ήθελε η Microsoft να φαίνεται πως είναι, αυτό το 1.5% φάνταζε όντως σοκαριστικά μικρό.
Αντιλαμβανόμενος ο αμερικανικός κολοσσός το επικοινωνιακό πρόβλημα που θα προέκυπτε από την έρευνα αυτή, ήλθε σε επαφή με το Ars Technica και παραχώρησε... οριακά αρκετά δεδομένα ώστε να αποδείξει πως τα συμπεράσματα όσον αφορά στην λειτουργία αξιοποίησης games του Xbox 360 στο Xbox One εν μέρει δεν είναι ακριβή. Παράλληλα με κάποιες δηλώσεις στελεχών του στο Twitter ισχυρίστηκε πως πάνω από το 50% των κατόχων Xbox One έχουν χρησιμοποιήσει την λειτουργία της "προς τα πίσω συμβατότητας" και πως έχουν συγκεντρωτικά ξοδέψει περισσότερα από 508 εκατομμύρια ώρες ψυχαγωγίας με αυτήν. Με πρόχειρους υπολογισμούς (και την πελατειακή βάση του Xbox One τοποθετημένη στα 30 εκατομμύρια χρήστες), αυτοί οι δύο αριθμοί θα οδηγούσαν στο συμπέρασμα πως σε κάθε έναν κάτοχο Xbox One αντιστοιχούν κατά μέσο όρο περίπου 30 ώρες παιχνιδιού με τίτλους του Xbox 360 - κάτι διόλου ευκαταφρόνητο αν ισχύει, αλλά και εν δυνάμει ανακριβές επίσης για διάφορους λόγους.
Και πάλι χωρίς να δοθούν λεπτομερείς πληροφορίες, η Microsoft υποστηρίζει πως οι εκτιμήσεις του Ars Technica δεν λαμβάνουν στα υπ' όψιν πιθανές αποκλίσεις στα δεδομένα του Xbox Live και δεν είναι ευθυγραμμισμένες με τις δικές της αναλύσεις, οι οποίες προφανώς στηρίζονται στο σύνολο των δεδομένων που συγκεντρώνει ο αμερικανικός κολοσσός. Ορθά, ωστόσο, το μέσο αποδέχθηκε στην έρευνά του μόνο τις αδυναμίες που οφείλονται στα περιθώρια λάθους που απέδειξε η Microsoft, όχι το σύνολο των αμφισβητήσεών της. Εν κατακλείδι: δεν γνωρίζουμε ακόμη αν το ποσοστό των κατόχων Xbox One που ασχολούνται τακτικά και ουσιαστικά με games του Xbox 360 αντιστοιχεί στο 1.5%, στο 10% ή στο 25% της πελατειακής βάσης του πρώτου (γιατί το... 50% σίγουρα δεν είναι). Το γεγονός ότι η Microsoft συνεχίζει να υποστηρίζει την λειτουργία αυτή με νέα games δεν σημαίνει απαραίτητα κάτι από μόνο του: οποιοδήποτε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα απέναντι στο PlayStation4 θα ήταν, σε αυτή τη φάση πλέον, χρήσιμο.
Αν κρίνει κανείς, πάντως, από την στάση της Sony, η οποία δεν θεωρεί την "προς τα πίσω συμβατότητα" τομέα στον οποίο αξίζει να επενδύσει, ίσως το όλο ζήτημα δεν έχει καν σημασία για την συνολική εικόνα της αγοράς αυτή τη στιγμή. Το PS4 κατόρθωσε να ξεπεράσει σε πωλήσεις τα 60 εκατομμύρια συστήματα χωρίς να προσφέρει - και να μην πρόκειται να προσφέρει, εκτός εξαιρετικού απροόπτου - δωρεάν games του PS3 μέσα από μηχανισμό εξομοίωσης. Αυτός μπορεί να είχε μία έστω μικρή αξία στα αρχικά βήματα του PS4 - όταν ακόμη το σύστημα της Sony συγκέντρωνε τον πυρήνα της πελατειακής του βάσης - όμως με τόσες νέες παραγωγές πια διαθέσιμες και στον ορίζοντα, ακόμη και η αναφορά πια σε games του PS3 φαντάζει άσκοπη και άτοπη. Σε ευρύτερο πλαίσιο δεν είμαστε καν βέβαιοι αν αυτή η επιδίωξη της Microsoft για την προσφορά τίτλων του Xbox 360 ή του... αρχικού Xbox στο νεότερο σύστημά της, το Xbox One X, αποτελεί την καλύτερη τοποθέτηση πόρων σε χρόνο και χρήμα, την στιγμή που έχει τόσο μεγάλα προβλήματα σε άλλους, ολοφάνερα σημαντικότερους τομείς, όπως π.χ. στην προσφορά αποκλειστικών παραγωγών επιπέδου ΑΑΑ. Επιλογές, επιλογές...