Τόσο στην περσινή αποκάλυψη του Xbox Scorpio όσο και στην φετινή επίσημη παρουσίασή του ως Xbox One X - και σε όλο το μεσοδιάστημα - η Microsoft επέμενε σε έναν συγκεκριμένο ισχυρισμό προκειμένου να το διαφοροποιήσει από τον ανταγωνισμό και να προωθήσει το επίπεδο του δικού της προϊόντος ως ανώτερου: την δημιουργία και προβολή γραφικών για games του σε "πλήρη" υπερυψηλή ευκρίνεια και "αληθινή" εικόνα 4Κ (υποννοώντας πως η αντίστοιχη που προσφέρει το PS4 Pro δεν είναι). Όσοι γνωρίζουμε αρκετά πράγματα από hardware λόγω ενασχόλησης με τα υποσυστήματα Η/Υ εννοείται πως "κρατούσαμε μικρό καλάθι" απέναντι σ' αυτούς τους ισχυρισμούς, έχοντας ήδη εκτενή και... πικρή εμπειρία του πόση επεξεργαστική δύναμη και πόσα χρήματα χρειάζονται, πολύ περισσότερα από €499, για να έχει κανείς γραφικά ανάλυσης 4Κ σε PC games (με διευκρίνιση που θα κάνουμε στην συνέχεια).
Όπως αποδείχθηκε, είχαμε δίκιο. Η Microsoft όμως - έτσι ώστε ο μόνιμος ισχυρισμός της να μην αποδυναμωθεί - επιλέγει να το κρύψει επιμελώς και, προκειμένου να είναι εξασφαλισμένη για τυχόν μηνύσεις ή άλλες ενστάσεις, το υποσημειώνει (απολύτως) διακριτικά μόνο εκεί όπου είναι υποχρεωμένη. Και μόνο όταν ερωτάται συγκεκριμένα γι' αυτό. Κι εκεί αρχίζουν τα προβλήματα.
Ενώ λοιπόν ο αμερικανικός κολοσσός κυριολεκτικά "όπου βρεθεί κι όπου σταθεί" μιλά για το Xbox One X ως "το σύστημα που προσφέρει games σε αληθινή ανάλυση 4Κ", η σηματοδότηση στις συσκευασίες των games αυτών (και στις σελίδες του Xbox Store όπου θα φιλοξενούνται υποθέτουμε) σκιαγραφεί διαφορετική εικόνα. Οι τίτλοι του Xbox One X θα χαρακτηρίζονται με ένα έως τρία διαφορετικά λογότυπα, ώστε ο καταναλωτής να γνωρίζει τί μπορεί να περιμένει σε τεχνικό επίπεδο από την εκάστοτε παραγωγή: είναι τα τρία που παραθέτουμε, τα "4K Ultra HD", τα "HDR" και "Xbox One X Enhanced". Το ευκολότερο στην κατανόηση είναι το δεύτερο: σημαίνει πως ο εκάστοτε τίτλος υποστηρίζει την τεχνολογία προβολής HDR (στο πρότυπο HDR10 που μέχρι στιγμής υποστηρίζουν τα Xbox One S/X - ευελπιστούμε και στο Dolby Vision κάποια στιγμή), οπότε η εικόνα του τίτλου θα προσφέρει διευρυμένη χρωματική παλέτα και μεγαλύτερη γκάμα τόνων ανάμεσα στους "φωτεινότερους" και τους περισσότερο "κλειστούς".
Τα... "νερά θολώνουν" πολύ περισσότερο όταν ψάξει κανείς να βρει τί ακριβώς σημαίνουν τα άλλα δύο λογότυπα. Το τρίτο, το "Xbox One X Enhanced" αφήνει ανοιχτά... όλα τα ενδεχόμενα, αλλά είναι τουλάχιστον ειλικρινές: όπως μπορεί να δει κανείς σε αυτήν την σελίδα (την οποία έχουμε κατ' επανάληψη αναζητήσει στο επίσημο Web site της Microsoft για το νέο της σύστημα χωρίς επιτυχία) αυτή η σήμανση σημαίνει πως "οι δημιουργοί της παραγωγής έχουν κάνει πρόσθετη δουλειά έτσι ώστε να αξιοποιήσουν τα 6 TFLOPS ισχύος του Xbox One X". Ορθά η Microsoft διευκρινίζει ότι το πώς ακριβώς έχει επιλέξει κάθε δημιουργική ομάδα να το κάνει αυτό, εξαρτάται από τον εκάστοτε τίτλο: σε άλλους π.χ. μπορεί να προσφέρονται 60 καρέ ανά δευτερόλεπτο αντί για 30 (στην ίδια ανάλυση με αυτήν του Xbox One S), σε άλλους να έχουν προστεθεί τεχνικές βελτίωσης της εικόνας, σε άλλους λεπτομερέστερες υφές υλικών ή καλύτερος φωτισμός... ο κατάλογος, όπως γνωρίζουν πολύ καλά οι PC gamers, είναι μεγάλος.
To... "κερασάκι στην τούρτα", ωστόσο, βρίσκεται στο πρώτο λογότυπο. Η σήμανση "4K Ultra HD" σημαίνει, κατά την Microsoft, πως ο εκάστοτε τίτλος προσφέρει στο μέσο απεικόνισης που έχει συνδεθεί στο Xbox One X εικόνα 2160 γραμμών (την "πλήρη ανάλυση 4Κ" δηλαδή), αλλά ότι αυτή εικόνα μπορεί να είναι είτε εξ αρχής 2160 γραμμών, είτε να έχει προκύψει από πολλαπλασιαμό γραμμών μέσω της τεχνικής checkerboarding, είτε να μην είναι σταθερής ανάλυσης, αλλά αυτή να αυξάνεται και να μειώνεται σύμφωνα με τις απαιτήσεις του κάθε τίτλου (dynamic resolution). Ο αμερικανικός κολοσσός, με άλλα λόγια, παραδέχεται έστω και μ' αυτόν τον τρόπο ότι το Xbox One X δεν μπορεί να αποδώσει όλα τα games σε "αληθινή" ανάλυση εικόνας 4Κ (όπως κατά βάση γνωρίζαμε βέβαια) αλλά πως οι δημιουργοί των games του θα είναι σε θέση να κάνουν αυτήν ή άλλες επιλογές. Όμως αυτό, χμ, δεν διαφέρει με ό,τι κάνει ούτως ή άλλως το PlayStation 4 Pro εδώ και έναν χρόνο σχεδόν - με την Sony ωστόσο να το έχει καταστήσει σαφές εξ αρχής.
Οι πρώτες τεχνικές αναλύσεις που έχουν δημοσιευθεί στο πλαίσιο της Ε3 2017, καθώς και οι συνεντεύξεις ομάδων παραγωγής που αναπτύσσουν τίτλους για το νέο σύστημα της Microsoft, συνηγορούν σε αυτό: άλλα games του Xbox One X είναι εξ αρχής ανάλυσης 4Κ (αντιπροσωπευτικό παράδειγμα το Forza MotorSport 7), άλλα games προσφέρουν ανάλυση εικόνας 4Κ με πολλαπλασιασμό γραμμών (όπως τα και Anthem και Assassin's Creed Origins), ενώ άλλα στοχεύουν στην διατήρηση σταθερού ρυθμού ανανέωσης της εικόνας σε 60 καρέ, "ανεβοκατεβάζοντας" την ανάλυση σε πραγματικό χρόνο (όπως το Star Wars Battelfront II). Αυτό που θα συμβαίνει, με άλλα λόγια - επειδή το Xbox One X συνεχίζει να έχει 1.8 TFLOPS περισσότερης επεξεργαστικής δύναμης σε σχέση με το PS4 Pro - είναι... το προφανές: πιο πολλά games του θα είναι σε θέση να προβάλλονται σε "πλήρη ανάλυση 4Κ", σε πολλά games του η ανάλυση απ' όπου θα ξεκινά ο πολλαπλασιασμός γραμμών θα είναι υψηλότερη, σε πιο πολλά games του θα προσφέρεται ρυθμός ανανέωσης στα 60 καρέ (ή έστω σταθερότερος). Αλλά αυτό απέχει πάρα πολύ από την εικόνα που θέλει να δώσει η Microsoft για τα games του Xbox One X.
Γνώμη μας είναι πως ο αμερικανικός κολοσσός έχει ανάγει το όλο θέμα της προβολής video games σε "πλήρη ανάλυση 4Κ" σε πολύ σημαντικότερο απ' όσο στην πραγματικότητα είναι - σίγουρα σε πρακτικό επίπεδο, όπως θα εξηγήσουμε σε σχετική ανάλυση σύντομα. Το αστείο είναι πως... δεν την συμφέρει καν, κιόλας, καθώς όλοι γνωρίζαμε πως θα χρειάζονταν νέοι νόμοι Φυσικής για να εσωκλειστεί σε περίβλημα συστήματος οικιακής ψυχαγωγίας, επεξεργαστική δύναμη αρκετή για να προβάλλονται όλα τα games του Xbox One X σε ανάλυση εικόνας 4Κ εξ αρχής. Ακόμη και με δεδομένο το γεγονός ότι το σύστημα της Microsoft έχει να επιδείξει πολλές άκρως ενδιαφέρουσες προσαρμογές (custom hardware) στα υποσυστήματα που εσωκλείει, ακόμη και με δεδομένο το γεγονός ότι οι δημιουργοί games γι' αυτό δεν δεσμεύονται από τους περιορισμούς που έχουν στα PC λόγω των πολλαπλών "επιπέδων" λογισμικού στα Windows, η απόσταση ανάμεσα στα 6 TFLOPS του Xbox One X και στα π.χ. 9 ή 10 που θα χρειάζονταν ώστε να εξασφαλιστεί κάτι τέτοιο στο 100% είναι απλώς πολύ μεγάλη.
Θα παραδεχθεί ανοιχτά κάτι τέτοιο η Microsoft πριν το διαπιστώσουμε όλοι και πρακτικά τον Νοέμβριο; Από την στιγμή που τα "games σε αληθινή ανάλυση 4Κ" είναι το κύριο "επικοινωνιακό της μήνυμα" για το Xbox One X, όχι, δεν πιστεύουμε πως θα το κάνει. Έστω και αν, ίσως, θα έπρεπε.