Η μη δυνατότητα ανταγωνιστικού ή συνεργατικού παιχνιδιού μέσω Internet ανάμεσα σε κατόχους διαφορετικών συστημάτων οικιακής διασκέδασης (και όλων αυτών με τους κατόχους προσωπικών υπολογιστών) ήταν σε τέτοιο βαθμό... δεδομένη την τελευταία 15ετία, ώστε πρακτικά κανείς δεν την "αμφισβήτησε" μέχρι μόλις πρόπερσι: τότε η δημιουργός του άκρως επιτυχημένου Rocket League, η Psyonix, είχε υποστηρίξει πως τον θεαματικό της τίτλο ποδοσφαίρου με αυτοκίνητα μπορεί να τον διαμορφώσει έτσι, ώστε παίκτες με Xbox One, PS4 και PC να μπορούν να παίξουν μαζί ταυτόχρονα. Με σχετικές αναβαθμίσεις αργότερα, δε, το απέδειξε, με την διαφορά ότι η εταιρεία δεν πήρε ποτέ το "πράσινο φως" από την Sony ώστε να τής επιτραπεί η πρόσβαση στο PSN που χρειάζεται ώστε οι κάτοχοι PS4 να συμμετέχουν στον συγκεκριμένο τίτλο Δικτυακά.
Το θέμα είχε πρακτικά ξεχαστεί, καθώς δεν αποπειράθηκε κανένας άλλος τίτλος μεγάλου βεληνεκούς έκτοτε να προσφέρει κάτι αντίστοιχο - όπως στο πλαίσιο της Ε3 2017 επανήλθε στο προσκήνιο τόσο από την Cryonix όσο και, εντονότερα, από την Microsoft. Η πρώτη ανακοινώνοντας την έκδοση του Rocket League για Switch υπογράμμισε εκ νέου ότι οι κάτοχοι του συστήματος της Nintendo, οι κάτοχοι Xbox One και οι κάτοχοι PC θα μπορούν να παίζουν μαζί online ανταγωνιστικά και συνεργατικά, αλλά όχι οι κάτοχοι PS4 "για λόγους που γνωρίζει μόνο η Sony". Η Microsoft στην δική της συνέντευξη Τύπου διευκρίνισε πως και για το διάσημο Minecraft, το οποίο της ανήκει μετά την εξαγορά της δημιουργού Mohang, είναι καθ' οδόν η ίδια δυνατότητα - αλλά πως "ελπίζει οι παίκτες με PlayStation να συμμετάσχουν κι αυτοί στο πάρτυ", αφού η έκδοση του τίτλου για το σύστημα της Sony με τα παρόντα δεδομένα δεν το επιτρέπει και θα χρειαστεί η έμπρακτη έγκριση και συνεργασία του ιαπωνικού κολοσσού για κάτι τέτοιο.
Ερωτηθείς, σε συνέντευξή του ο διευθυντής marketing της Sony σε παγκόσμιο επίπεδο, ο Jim Ryan, σκιαγράφησε την θέση της εταιρείας του από δύο διαφορετικές πλευρές. Από την μία υποστηρίζει πως βάσει των όρων χρήσης του PlayStation Network η Sony είναι υπεύθυνη σε μεγάλο βαθμό για το περιεχόμενο που προσφέρει στο κοινό της - και πως με τίτλους όπως το Minecraft, που επιτρέπουν σε μεγάλο βαθμό την δημιουργία και χρήση υλικού από τους ίδιους τους παίκτες (modding), αυτό είναι πολύ πέρα του ελέγχου της και δεν μπορεί να εξασφαλιστεί. Μετάφραση σε... απλά ελληνικά: "Δεν θα θέλαμε παίκτες μικρής ηλικίας να παίζουν με αγνώστους σε πίστες του Minecraft και ν' αντικρύσουν ξαφνικά στην οθόνη τους ένα τεράστιο κτίριο σε σχήμα... πέους, απλώς και μόνο επειδή κάποιος παίκτης του τίτλου σε PC ήθελε να διασκεδάσει τον εαυτό του".
Δεν είναι αβάσιμη θέση, αλλά είναι αδύναμη καθώς εταιρείες παραδοσιακά πολύ περισσότερο προσεκτικές και "παλαιών αρχών" σε τέτοια θέματα - όπως η Nintendo και η ίδια η Microsoft - συνεχίζουν να θεωρούν πως το περιβάλλον και το περιεχόμενο του Minecraft επιβλέπεται σε επαρκή βαθμό ώστε να μην συμβεί κάτι που θα τις εξέθετε. Αυτός είναι, πιθανώς, ο λόγος για τον οποίο ο Ryan στην ίδια συνέντευξη παρέθεσε και την δεύτερη πλευρά, αυτή που αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο να αλλάξει στάση η Sony στο μέλλον μετά από σχετική διερεύνηση: "Δεν είμαστε δογματικοί απέναντι σε τίποτε, θα πρέπει να εξετάσουμε όπως το θέμα πάρα πολύ προσεκτικά πριν πάρουμε μια απόφαση διαφορετική". Η απάντηση "ακούγεται" ως κατευναστική, με την έννοια πως "αφήνει ανοιχτή μια πόρτα" για το μέλλον, θα μπορούσε ωστόσο το ίδιο εύκολα να είναι και μία... αναβολή επ' αόριστον, με την Sony να μην κινείται προς την κατεύθυνση μιας "γεφύρωσης" αλλά απλώς να περιμένει ώστε να περάσει αρκετός χρόνος και το θέμα να ξεχαστεί και πάλι από τα μέσα ενημέρωσης.
Υπάρχει, φυσικά, και μία... άλλη θεωρία την οποία δεν αποκλείουμε σε καμία περίπτωση - για την ακρίβεια, από μερικές απόψεις, θεωρούμε πιθανότερο να βρίσκεται αυτή πιο κοντά στην πραγματικότητα από την οποιαδήποτε... εμμονική άρνηση της Sony να προσφέρει την δυνατότητα συμμετοχής κατόχων PS4 σε online games με τους κατόχους άλλων συστημάτων. Μπορεί ο τρόπος με τον οποίο έχει δομηθεί το PlayStation Network εξ αρχής, από τις ημέρες του PS3 δηλαδή (το 2006 στην ουσία), να μην ευνοεί ή και τεχνικά να μην επιτρέπει την απρόσκοπτη επικοινωνία με άλλες αντίστοιχες Δικτυακές υπηρεσίες. Ή ενδέχεται η Sony, μετά από την περίφημη πολυσυζητημένη επίθεση hackers στο δίκτυό της το 2011, να "απέκλεισε" την Δικτυακή της υποδομή από την ανοιχτή πρόσβαση σε μη χρήστες του PSN με τέτοιον τρόπο, ώστε να μην είναι εύκολη η σύνδεσή της με την αντίστοιχη άλλων εταιρειών. Ενδέχεται, επίσης, να εμπλέκονται και νομικά ζητήματα σχετικά π.χ. με την πρόσβαση στην πελατειακή βάση των PlayStation από τρίτους και με την αλληλεπίδραση αυτών με τα μέλη της.
Πιθανότατα άλλωστε - είτε υπάρχουν τεχνικές δυσκολίες είτε όχι - δεν συμφέρει την Sony από εμπορικής πλευράς να συμμετάσχει στην όλη αυτή κίνηση "γεφύρωσης" των Δικτυακών games σε πολλαπλά φορμά. Ο λόγος: είναι ο παίκτης με την μεγαλύτερη εγκατεστημένη βάση και αυτό λειτουργεί προσθετικά. Ως έχει αυτή τη στιγμή η εικόνα της αγοράς, αν θέλει να παίξει κανείς δημοφιλή games με τους φίλους του, η ασφαλέστερη επιλογή είναι να αποκτήσει ένα PS4. H συμμετοχή της δικής του πελατειακής βάσης στην ευρύτερη π.χ. του Minecraft ή του Rocket League ενδεχομένως ευνοεί την Microsoft ή την Nintendo σε κάποιο βαθμό, αλλά σε κανέναν τη Sony. Tο μόνο βέβαιο, πάντως, είναι ότι ο χρόνος - από την στιγμή που το θέμα επανήλθε στο προσκήνιο - θα περνά τώρα εις βάρος της μέχρι να λάβει θέση σαφή απέναντι στο θέμα. Γιατί μπορεί το Rocket League και το Minecraft να είναι δύο μόνο τίτλοι, αλλά είναι σημαντικοί. Αν εμφανιστούν κι άλλοι, η πίεση προς την πλευρά της θα αυξηθεί - και κάθε ευκαιρία που έχει η Microsoft για να σκιαγραφήσει την Sony με μελανά χρώματα, σε οποιοδήποτε θέμα, πιθανότατα δεν θα πάει χαμένη. Έχουν όντως δρομολογηθεί εξελίξεις στο όλο ζήτημα μετά και από την Ε3 2017; Εν ευθέτω χρόνω, προφανώς, θα μάθουμε. Έως τότε...