Υποθέτουμε πως μία... τέταρτη συνεχόμενη φορά ίσως θα ήταν υπερβολή. Mία τέταρτη συνεχόμενη φορά, δηλαδή, που η Sony στο πλαίσιο της έκθεσης Ε3 θα είχε καλύτερη έως πολύ καλύτερη συνέντευξη Τύπου και γενικότερη παρουσία από αυτήν της κύριας ανταγωνίστριάς της, της Microsoft, ξεκινώντας από εκείνη του 2013. Έχοντας θέσει τον πήχυ σε αυτό το επίπεδο τα προηγούμενα χρόνια η Sony θα έπρεπε ομολογουμένως να... "βγάλει λαγό από το καπέλο της" μεγαλύτερο από κάθε άλλη φορά προκειμένου να ξεπεράσει εκείνες τις παρουσιάσεις: κάτι λιγότερο από αυτό θα ερμηνευόταν αναπόφευκτα ως "κατώτερο των προσδοκιών". Και ενώ στο Shrine Auditorium του Los Angeles μπορεί κάλλιστα να συνέβη αυτό, είμαστε της γνώμης πως συνέβη και κάτι άλλο, σημαντικότερο και ίσως ενδεικτικό της εικόνας που έχει η αγορά σήμερα.
Συνέβη και αυτό: η Sony έδωσε μία συνέντευξη Τύπου στην οποία δεν προσπάθησε στην πραγματικότητα να εντυπωσιάσει γιατί, δυστυχώς, δεν υπάρχει λόγος. Το ματς με την Microsoft δείχνει να έχει πρακτικά λήξει με νικητή τον ιαπωνικό κολοσσό και μάλιστα με ευρύ σκορ εις βάρος του αμερικανικού. Και αυτό δεν είναι καλό για κανέναν μας. Oύτε καν για την Sony.
Όλη η συνέντευξη Τύπου - αν έχει νόημα να τις ονομάζουμε πια έτσι καθώς είναι υπερπολλαπλάσιος ο κόσμος που τις παρακολουθεί live μέσω Internet σε σχέση με αυτόν που παρευρίσκεται εκεί - διήρκησε λιγότερο από μία ώρα. Ο πρόεδρος της Sony Interactive Entertainment America εμφανίστηκε 5 λεπτά στην αρχή της εκδήλωσης, τρία λεπτά στο τέλος... και κανείς άλλος δεν εμφανίστηκε στην σκηνή για όλη τη διάρκειά της. Eννοείται πως δεν είχαμε τα βαρετά του παρελθόντος για στοιχεία πωλήσεων ή μερίδια αγοράς (αυτά έχουν παρέλθει ανεπιστρεπτί), αλλά δεν υπήρξαν ούτε καν π.χ. τα πέντε λεπτά των δημιουργών των σημαντικότερων games, τα οποία, ακόμη και σε προβλέψιμη... γλώσσα του marketing, είναι χρήσιμα για την συνολική εικόνα που εισπράττει το κοινό. Επιδείχθηκαν μόνο video ή trailers για τα games αυτά καθ' αυτά, το ένα μετά το άλλο, σε ρυθμό που ναι μεν δεν άφησε κανένα περιθώριο για... ανία, αλλά είχε ως αποτέλεσμα την γεύση, στο τέλος, του διεκπεραιωτικού.
Εν ολίγοις: δεν "χορτάσαμε" συνέντευξη Τύπου της Sony στο Shrine Auditorium όχι μόνο λόγω έλλειψης ανακοινώσεων ή αποκαλύψεων, αλλά και λόγω χρόνου και της όλης - βασικού επιπέδου - παρουσίασης. Δεν "χορτάσαμε θέαμα": όλα έγιναν και τέλειωσαν πολύ γρήγορα, η αιτιολόγηση μάλιστα για την επιλογή αυτή της Sony μπορεί να κινηθεί... προς οποιαδήποτε κατεύθυνση. Οι Ιάπωνες είχαν παρακολουθήσει την απογοητευτική συνέντευξη Τύπου της Microsoft την προηγούμενη ημέρα και δεν θεώρησαν πως χρειάζεται να καταβάλλουν μεγάλη προσπάθεια για να προσφέρουν μία καλύτερη. Οι Ιάπωνες ήθελαν να επικεντρωθούν στα εμπορικά του 2017-2018, επιδεικνύοντας προϊόντα εκ των οποίων τα πιο πολλά θα βρίσκονται στα καταστήματα φέτος ή μέχρι τον ερχόμενο Μάρτιο, αντί να επιδείξουν παραγωγές που βρίσκονται πιο μακριά στο πρόγραμμα. Ή οι Ιάπωνες προτίμησαν να "κρατήσουν υλικό" για άλλες εκδηλώσεις - όπως την Gamescom ή την Paris Games Week - και πάλι θεωρώντας πως ο ανταγωνισμός δεν προσέφερε, εχμ, σοβαρό ανταγωνισμό με την δική του συνέντευξη Τύπου.
Ακόμη κι έτσι, ωστόσο, η συνέντευξη Τύπου της Sony δεν παύει να είναι μία εκδήλωση που γίνεται στο πλαίσιο της, καλώς ή κακώς, ακόμη μεγαλύτερης έκθεσης για την ηλεκτρονική διασκέδαση στον πλανήτη. Τα μάτια εκατομμυρίων καταναλωτών είναι αυτήν την εβδομάδα στραμμένα εκεί. Ο ιαπωνικός κολοσσός θα μπορούσε να προσφέρει στο κοινό του ένα-δυο πράγματα καινούργια πέρα από τα ήδη γνωστά, ώστε να κρατήσει τον ενθουσιασμό για την πορεία και το μέλλον των PlayStation σε υψηλά επίπεδα - επέλεξε όμως να μην το κάνει επειδή γνωρίζει την θέση ισχύος στην οποία βρίσκεται. "Αυτά είναι τα games που ετοιμάζουμε για σας, πιστεύουμε πως θα σάς αρέσουν, το ξέρουμε πως θα τα τιμήσετε, χαρήκαμε που σάς είδαμε, καλό σας βράδυ", θα μπορούσε να είχε πει ο πρόεδρος της SIEA και μετά μ' ένα click να δημοσιεύσει ένα μονόωρο non-stop video στο YouTube με ακριβώς το ίδιο υλικό. Και... αυτό να είναι όλο και πρακτικά ισοδύναμο με αυτό που παρακολουθήσαμε στο Shrine Auditorium.
Η εξέλιξη αυτή των πραγμάτων δεν είναι θετική για κανέναν. Αν όλα συνεχίσουν να κυλούν με τον τρόπο που το έχουν κάνει μέχρι στιγμής, στην Ε3 του 2019 η Sony θα καταμετρά πελατειακή βάση 100 εκ. PS4 (το λιγότερο), η Microsoft 50 εκ. Xbox One (το περισσότερο) και η εικόνα της αγοράς θα είναι η ίδια ή θα κλίνει ακόμη πιο πολύ προς την πλευρά του ιαπωνικού κολοσσού. Οι πολυεθνικές μπορούν να κάνουν όποιες επιλογές θεωρούν καλύτερες σε κάθε δεδομένη περίσταση για την επικοινωνιακή τους στρατηγική και να εισπράττουν αντίστοιχα αποτελέσματα, όμως ακόμη κι αυτές δεν μπορούν να αμφισβητήσουν το γεγονός ότι ο ανταγωνισμός μεταξύ τους μάς βοηθά όλους: καταναλωτές, εμπορικούς συνεργάτες, τον Τύπο αλλά και τις ίδιες τις εταιρείες αυτές καθ' αυτές. Η Microsoft έχει αποτύχει να προσφέρει αυτόν τον ανταγωνισμό στη Sony και συνέπεια αυτού ήταν, θεωρούμε, η χθεσινή περιεκτική μεν, αλλά υπερβολικά συμπαγής και σύντομη συνέντευξη Τύπου των Ιαπώνων. Αισθανόμαστε πως η Sony "κάτι χρωστά" πλέον στο πλαίσιο της Ε3. Ευελπιστούμε σε... εξιλέωση, τρόπον τινά, στην επόμενη εκδήλωσή της εκεί!