Το grape του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου κερδίζει τα διεθνή ΜΜΕ

Η πλατφόρμα εξωστρέφειας του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, που διεισδύει ολοένα και περισσότερο στις σημαντικότερες σκηνές της Ευρώπης, έδωσε φέτος την αφορμή σε περισσότερους από 60 καλλιτεχνικούς διευθυντές, curators και εκπροσώπους διεθνών φεστιβάλ, θεάτρων και ΜΜΕ από 30 χώρες.

Taverna Miresia – Mario, Bella, Anastasia Nasia Stouraiti©

Το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου έστρεψε για δεύτερη χρονιά το ενδιαφέρον κοινού και ειδικών στις σύγχρονες ελληνικές παραστατικές τέχνες της Ελλάδας με την πλατφόρμα grape – Greek Agora of Performance. Φέτος επισκέφθηκαν την πλατφόρμα περισσότεροι από 60 καλλιτεχνικοί διευθυντές, curators και εκπρόσωποι διεθνών φεστιβάλ, θεάτρων και ΜΜΕ από 30 χώρες. Ανάμεσα στους καλεσμένους του grape ήταν και εκπρόσωποι του διεθνούς τύπου οι οποίοι αναφέρθηκαν με ιδιαίτερα εγκωμιαστικά σχόλια στις παραστάσεις της πλατφόρμας.  

Φεστιβάλ Αθηνών Rootless root Σιωπή
Ελίνα Γιουνανλή©
"Σιωπή" των RootlessRoot (Λίντα Καπετανέα, Josef Fruček)

Εκτενή αφιερώματα στα διεθνή ΜΜΕ

"Μια εβδομάδα συγκλονιστικών εικόνων" γράφει η αρθρογράφος Esther Slevogt της έγκριτης γερμανικής διαδικτυακής πύλης για το θέατρο nachtkritik.de και χαρακτηρίζει το grape ως "μια πλατφόρμα που διεισδύει ολοένα και περισσότερο στις σημαντικότερες σκηνές της Ευρώπης". H δημοσιογράφος επίσης υπογραμμίζει ότι "τα κοινωνικά ζητήματα ή η υποβόσκουσα, φλέγουσα οργή των κατώτερων στρωμάτων της κοινωνίας ήταν από τα βασικά θέματα των επιλεγμένων παραγωγών".

H κριτικός Natasha Tripney αναφέρει στην κορυφαία βρετανική εφημερίδα για τις παραστατικές τέχνες The Stage: "Aν και η πλατφόρμα διανύει μόλις το δεύτερο έτος της, η επίδρασή της είναι ήδη αισθητή. Αρκετά από τα έργα του περυσινού προγράμματος έχουν περιοδεύσει διεθνώς ως αποτέλεσμα (της συμμετοχής τους σε αυτήν)". 

H Δημοκρατία του Μπακλαβά
Πηνελόπη Γερασίμου©
"Η Δημοκρατία του Μπακλαβά" του Ανέστη Αζά

Στο άρθρο της με τον εύγλωττο τίτλο "Οι καρποί της αμπέλου", η Natasha Tripney, επίσης συντάκτρια της εβδομαδιαίας ηλεκτρονικής έκδοσης Café Europa, που είναι εξ ολοκλήρου αφιερωμένη στο ευρωπαϊκό θέατρο, παραθέτει τη συνέντευξη που της παραχώρησε η Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Φεστιβάλ Κατερίνα Ευαγγελάτου στο πλαίσιο του grape 2024.  Μεταξύ άλλων, η Κατερίνα Ευαγγελάτου παραθέτει τους λόγους για τους οποίους δημιούργησε το grape: "Η Ελλάδα, σε αντίθεση με πολλές ευρωπαϊκές χώρες, δεν έχει σύστημα ρεπερτορίου. Παρόλο που οι παραγωγές είναι πολλές - πέρυσι έγιναν πάνω από 1000 πρεμιέρες - τα περισσότερα έργα έχουν μια σχετικά σύντομη ζωή. Αυτό, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι τα ελληνικά δεν είναι μια ευρέως ομιλούμενη γλώσσα, σημαίνει ότι ένας πολύ μικρός αριθμός Ελλήνων καλλιτεχνών, οι περισσότεροι από τους οποίους ασχολούνται με τον χορό ή με έργα που έχουν κυρίως κίνηση, έχουν γίνει γνωστοί διεθνώς". 

Θήβα: A global civil war Φεστιβάλ Αθηνών
Κωνσταντίνος Ζήλος©
"Θήβα: A Global Civil War" του Παντελή Φλατσούση

"Το grape αποδίδει καρπούς καθώς επτά από τις παραγωγές του 2023 περιοδεύουν σε άλλες χώρες" γράφει η Nathalie Eckstein στο υψηλού κύρους γερμανικό περιοδικό THEATER DER ZEIT. "Κύριος στόχος της πλατφόρμας είναι να ξαναρχίσει η διεθνής επικοινωνία μεταξύ της τοπικής, πολύ δραστήριας ελληνικής θεατρικής σκηνής και του κόσμου", προσθέτει "αλλά δυστυχώς, κάποια πράγματα χάνονται λόγω του γλωσσικού εμποδίου, το οποίο αποτελεί μια άλλη πτυχή της διεθνούς απομόνωσης, την οποία η Κατερίνα Ευαγγελάτου κάνει ό,τι μπορεί με το grape για να καταπολεμήσει".

Ένα ρίσκο που άξιζε να πάρουμε

Σε συνέντευξη που παραχώρησε στο The Stage η Κατερίνα Ευαγγελάτου, εξέφρασε την έκπληξή της "από το πόσο επιτυχημένη αποδείχθηκε η πλατφόρμα σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα" και επεσήμανε ότι "συνήθως, αυτού του είδους οι πρωτοβουλίες χρειάζονται μεγάλο χρονικό διάστημα για να εδραιωθούν". Συμπληρώνει επίσης πως πίστευε ότι "ο κόσμος θα ήταν πιο διστακτικός, επειδή το ελληνικό θέατρο είναι ακόμη συγκριτικά ελάχιστα γνωστό" και ότι "η ελληνική γλώσσα θα αποτελούσε περιοριστικό παράγοντα". 

"Η δημιουργία της πλατφόρμας", αναφέρει η Κατερίνα Ευαγγελάτου στο The Stage "ήταν ένα ρίσκο από αυτή την άποψη αλλά ήταν ένα ρίσκο που άξιζε να πάρουμε".

Catastrophe grape Φεστιβάλ Αθηνών
Κική Παπαδοπούλου©
"Καταστροφή" του Δημήτρη Μπαμπίλη της ομάδας ΑΠΑΡÄΜΙΛΛΟΝ

Οι καρποί του grape περιλαμβάνουν σημαντικά βραβεία

Στην εντυπωσιακή εκδήλωση που διοργάνωσε το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου στο Ινστιτούτο Γκαίτε Αθήνας στις 24 Σεπτεμβρίου ανακοινώθηκαν οι τρεις παραγωγές του grape 2024 που εντυπωσίασαν τους θεατές και κέρδισαν τα Βραβεία Κοινού Εθνικής Τράπεζας - Mastercard. Τα Βραβεία Κοινού απονέμονται από την Εθνική Τράπεζα και την Mastercard, που είναι αποκλειστικοί χορηγοί του grape, και περιλαμβάνουν σημαντικά χρηματικά έπαθλα. Τα βραβεία απονεμήθηκαν ως εξής: πρώτο βραβείο στην θεατρική παράσταση του Ανέστη Αζά "Τα σκυλιά", δεύτερο βραβείο στο "Σφάλμα Σύνδεσης" της Γιολάντας Μαρκοπούλου και της ομάδας Ομάδα Station Athens και τρίτο βραβείο στην παράσταση χορού της Χαράς Κότσαλη "Borborygmi"

Σφάλμα σύνδεσης
Ελίνα Γιουνανλή©
Δεύτερο βραβείο στο "Σφάλμα Σύνδεσης" της Γιολάντας Μαρκοπούλου και της ομάδας Ομάδα Station Athens
Τα σκυλιά Αζάς
Karol Jarek©
Πρώτο βραβείο στην θεατρική παράσταση του Ανέστη Αζά "Τα σκυλιά"

Η μεγάλη προσφορά του grape στον σύγχρονο ελληνικό πολιτισμό

Με την πλατφόρμα grape του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου επιτελείται ένα σπουδαίο έργο για τις σύγχρονες παραστατικές τέχνες. Γράφονται νέα έργα και γεννώνται παραστάσεις θεάτρου και χορού προκειμένου να λάβουν μέρος στο grape και να παρουσιαστούν σε σημαντικά φεστιβάλ και μεγάλες σκηνές του εξωτερικού. Έλληνες  δημιουργοί, καλλιτέχνες και καλλιτέχνιδες κερδίζουν αναγνωρισιμότητα, φήμη και πιστό κοινό σε άλλες χώρες και αποκτούν τη δυνατότητα να ανοιχθούν σε νέες συνεργασίες με ξένους συνεργάτες και φορείς. 
Μέσω του grape, οι ελληνικές παραγωγές Θεάτρου και Χορού αποκτούν τη δική τους θέση στο διεθνές καλλιτεχνικό γίγνεσθαι. H Ελλάδα κατακτά μία σταθερή παρουσία στον παγκόσμιο χάρτη των παραστατικών τεχνών και η πλατφόρμα αναγνωρίζεται ως ένας σημαντικός πολιτιστικός θεσμός με διεθνή ακτινοβολία. 

Taverna Miresia – Mario, Bella, Anastasia
Theofilos Tsimas©
"Taverna Miresia – Mario, Bella, Anastasia" του Μάριο Μπανούσι

Το 2023, πρώτο χρόνο λειτουργίας της, η πλατφόρμα grape έδωσε "φτερά" σε επτά παραστάσεις που τώρα περιοδεύουν σε θέατρα και φεστιβάλ άλλων χωρών. Πρόκειται για τις παραστάσεις:

"Taverna Miresia – Mario, Bella, Anastasia" του Μάριο Μπανούσι, που παρουσιάστηκε στις 20 Μαΐου στο Euroregional Theatre Festival – TESZT στην Τιμισοάρα (Ρουμανία) και στις 20 Αυγούστου στο Theater Spektakel στη Ζυρίχη (Ελβετία). Έπονται παρουσιάσεις στο Αμβούργο και την Αμβέρσα μέσα στο 2025.

"Η Δημοκρατία του Μπακλαβά" του Ανέστη Αζά, που παρουσιάστηκε στις 6 Ιουνίου στο Open The Door Theatre Festival στο Κατοβίτσε και στις 8 Ιουνίου στο JK Opole Theatre στο Οπόλε (Πολωνία).

"Σιωπή" των RootlessRoot (Λίντα Καπετανέα, Josef Fruček), που παρουσιάστηκε στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Κύπρου (στις 14 Ιουνίου στη Λεμεσό και στις 15 Ιουνίου στη Λευκωσία). Η παράσταση θα παρουσιαστεί και στο Οπόλε (Πολωνία) τον Δεκέμβριο του 2024.

Σπυριδούλες
@Ελίνα Γιουνανλή
"Σπυριδούλες" της Νεφέλης Μαϊστράλη σε σκηνοθεσία Θανάση Ζερίτη και Χάρη Κρεμμύδα της ομάδας 4Frontal

"Καταστροφή" του Δημήτρη Μπαμπίλη της ομάδας ΑΠΑΡÄΜΙΛΛΟΝ, που  παρουσιάστηκε στις 26 Ιουλίου στο Open Air International Theatre Festival – PrizrenFest στο Κόσοβο. 

"Θήβα: A Global Civil War" του Παντελή Φλατσούση, που θα παρουσιαστεί στο Festival delle Colline Torinesi του Τορίνο τον προσεχή Οκτώβριο. Η παράσταση παρουσιάστηκε επίσης και στο Open Air International Theatre Festival – PrizrenFest στο Κόσοβο τον Ιούλιο του 2023.

"Σπυριδούλες" της Νεφέλης Μαϊστράλη σε σκηνοθεσία Θανάση Ζερίτη και Χάρη Κρεμμύδα της ομάδας 4Frontal, που παρουσιάστηκε τον Ιανουάριο του 2024 στο Διεθνές Φεστιβάλ Λευκωσίας στην Κύπρο.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Κατερίνα Λέχου: " Δεν σκηνοθετώ τη ζωή μου· τη ζω"

Η Κατερίνα Λέχου μας μιλά για την ηρωίδα που ενσαρκώνει στο έργο "Linda", αναδεικνύει τη δύναμη της τέχνης να μετακινεί, να εμπνέει και να θέτει ερωτήματα για τη ζωή, ενώ μοιράζεται προσωπικές σκέψεις για την ισορροπία ανάμεσα στην επαγγελματική επιτυχία και την προσωπική ευτυχία.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
23/11/2024

Υπάρχει συνταγή για την "Υψηλή Μαγειρική των Σχέσεων";

Η Βίλη Σωτηροπούλου επανέρχεται με την "Υψηλή Μαγειρική των Σχέσεων", μια κωμωδία που συνδυάζει το χιούμορ με τη βαθύτερη ανάλυση των δυναμικών που αναπτύσσονται ανάμεσα στις σχέσεις.

Όσα μάθαμε για τον χορογράφο Δημήτρη Μυτιληναίο

Ο χορογράφος Δημήτρης Μυτιληναίος μας μιλά για τον χορό, τη φιλοσοφία και τα σχέδια του με αφορμή την νέα του δουλειά "REDUNDANCes" ένα χορογραφικό κολάζ από διασκευασμένες variations που παρουσιάζεται στο ΠΛΥΦΑ.

Αποκλειστικό: Ποιο είναι το νέο θεατρικό της Ηρώς Μπέζου που έρχεται το 2025 στο Θέατρο Τέχνης;

Οι έννοιες της μεταμόρφωσης και της ελευθερίας αποτελούν τον βασικό κορμό του δεύτερου θεατρικού της νέας και αγαπημένης ηθοποιού, που αυτή τη φορά παίρνει ρόλο συγγραφέα και σκηνοθέτη.

Η θεατρική "Αίθουσα αναμονής" επιστρέφει στο Σωματείο Οδηγών Ταξί Αττικής

Στο Σ.Ο.Τ.Α. συνεχίζει για δεύτερο κύκλο φέτος η δραματική κωμωδία που ξετυλίγει το πολυσύνθετο και αντιφατικό ζήτημα της γυναικείας αφήγησης σήμερα.

Η Ταμίλα Κουλίεβα μάς μεταφέρει στο 2028 με ένα θεατρικό "Απόρρητο"

Το αριστούργημα του Ιβάν Βιριπάγιεφ διερευνά τα πιο φλέγοντα ερωτήματα που απασχολούν την ανθρωπότητα και τη δύναμη της αλήθειας σε έναν κόσμο που ορίζει η τεχνητή νοημοσύνη, μέσα από την ιστορία τριών επιστημόνων.

"Αν ήμουν κόκκινο": Μια παράσταση για τα 50 χρόνια Πολυτεχνείο στο θέατρο Σημείο

Η αιρετική δραματουργός Λούλα Αναγνωστάκη και τα πενήντα χρόνια Μεταπολίτευσης ενέπνευσαν ένα σύγχρονο ελληνικό έργο κατά παραγγελία του θεάτρου Σημείο, σε σκηνοθεσία του Αλέξανδρου Διαμαντή.