Νίκο Διαμαντή, "Τι οφείλουμε στη Δημοκρατία";

Μιλήσαμε με τον καταξιωμένο σκηνοθέτη και καλλιτεχνικό διευθυντή του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά για την παράσταση-πλατφόρμα που δημιούργησε για το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2024, με τη σύμπραξη τριάντα και πλέον καλλιτεχνών - συγγραφέων, ηθοποιών, εικαστικών, μουσικών κ.ά.

Νίκος Διαμαντής

Μια ανάσα πριν κλείσει τα σαράντα του χρόνια στο θέατρο, ο σκηνοθέτης και για δεύτερη φορά καλλιτεχνικός διευθυντής του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά, Νίκος Διαμαντής, συμμετέχει στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2024 με την παράσταση-εγκατάσταση "Τι οφείλουμε στη Δημοκρατία”. Πρόκειται για μια τριήμερη πλατφόρμα δράσεων, η οποία εστιάζει στο τρίπτυχο υγεία-γλώσσα-τροφή και παρουσιάζεται διαδοχικά στο Νοσοκομείο "Η Σωτηρία" (5/7), στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος (6/7) και στην Ιχθυόσκαλα Κερατσινίου (7/7), σε συμπαραγωγή με το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά. Οι θεατές μπορούν να περιηγηθούν κατά βούληση σε κάθε έναν από τους χώρους, με ελεύθερη είσοδο, στο πλαίσιο ενός τριώρου (από τις 7 μ.μ.), όπου θα συναντήσουν δρώμενα, εκθέσεις, παρεμβάσεις, περφόρμανς και εργαστήρια με τη συμμετοχή τριάντα και πλέον καλλιτεχνών, ενώ τα κείμενα υπογράφουν ενδιαφέρουσες σύγχρονες φωνές του θεάτρου και της λογοτεχνίας. Εμείς μιλήσαμε με τον καταξιωμένο σκηνοθέτη γι’ αυτό το ξεχωριστό εγχείρημα που ενώνει επτά συγγραφείς, δεκαπέντε ηθοποιούς/περφόρμερ, τρεις εικαστικούς επιμελητές και μια μεγάλη ομάδα ποιητών, χορευτών, εικαστικών, μουσικών, φιλοσόφων, κοινωνικών δομών και Ιδρυμάτων. Ένα ανοιχτό μουσείο συμπεριφορών, όπως το ονομάζει, που μάς καλεί να κινηθούμε σε διαφορετικές συνθήκες, χώρους και τοπία, με στόχο την κοινωνική ευαισθητοποίηση. Τα ερωτήματα και οι απαντήσεις ανήκουν στον καθένα ξεχωριστά. Πάμε να δούμε όσα μας είπε ο Νίκος Διαμαντής.

Τι οφείλουμε στη δημοκρατία
© Σταύρος Χαμπάκης

Με το έργο-πλατφόρμα "Τι οφείλουμε στη Δημοκρατία” θα λέγατε ότι εκπληρώνετε με ένα τρόπο το συνολικό σας όραμα για το θέατρο, καθορίζοντας και το τι είναι αυτό που αναζητάτε για τη συνέχεια και ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά;
Είναι μία στιγμή, συνολικότερης παρέμβασης. Λειτουργώντας μέσα στα όρια και στο σύγχρονο τοπίο -και δεν εννοώ μόνο το θεατρικό- βρέθηκα σε μία στιγμή ανάγκης λίγο πιο μεγάλης και λίγο πιο επιτακτικής. Μιας βαθύτερης ανάγκης να τελειώνουμε πλέον με τις μεγάλες κουβέντες και τις μεγάλες υποσχέσεις και να περάσουμε στην πράξη. Και ήθελα αυτό να γίνει με έναν ευθύ και σαφή τρόπο, αποδεικνύοντας ότι μπορείς να δημιουργήσεις πλατφόρμες, να συνθέσεις αντίθετες φωνές, να συνομιλήσεις και να φέρεις στην επιφάνεια μικρά κρυμμένα θραύσματα με ταπεινότητα, σεβασμό και αλληλεγγύη. Να μιλήσεις με την κοινή λογική  και να αναδείξεις την ανθρώπινη ανάγκη συνύπαρξης μέσα από την Ιστορία της δημοκρατίας.

"Μοιάζει να έχουμε εξορίσει το αυτονόητο, το απλό και τη δύναμη της αποδοχής του διαφορετικού. Κάποια στιγμή μετά από χρόνια θα σκεφτούμε όλοι μας τι αφήσαμε στα παιδιά μας και τι άφησαν σ' εμάς. Και αυτή την απάντηση κανένα facebook δεν μπορεί να την δώσει".

Τι σας οδήγησε να αναρωτηθείτε "Τι οφείλουμε στη Δημοκρατία”; Είναι μια σκέψη που σας έχει απασχολήσει μέσα στα χρόνια ή προέκυψε σχετικά πρόσφατα σε μια κομβική στιγμή θα λέγαμε που η ακροδεξιά ολοένα και ανεβαίνει;
Δεν είναι μία συγκυριακή πολιτική παρέμβαση. Είναι μία διαρκής αγωνία για την αντιμετώπιση της κλιμάκωσης των αλλαγών παντού. Αναδεικνύοντας τη δύναμη του σεβασμού και του μόχθου, της ταπεινότητας και του στοιχειώδους στην ανθρώπινη ζωή, αναδεικνύεις πόσα πολλά καταφέραμε όλοι μαζί. Και αυτό τη συγκεκριμένη στιγμή θυμίζει την κενολογία της αλαζονείας, της βίας και της τοξικότητας που κυριαρχεί στη δημόσια συνύπαρξη. Μοιάζει να έχουμε εξορίσει το αυτονόητο, το απλό και τη δύναμη της αποδοχής του διαφορετικού. Κάποια στιγμή μετά από χρόνια θα σκεφτούμε όλοι μας τι αφήσαμε στα παιδιά μας και τι μας άφησαν οι παππούδες και οι γονείς μας. Και αυτή την απάντηση κανένα facebook δεν μπορεί να την δώσει.

Τι οφείλουμε στη δημοκρατία;
© Σταύρος Χαμπάκης

Πείτε μας λίγα λόγια για κάθε μία από τις δράσεις που θα συναντήσουμε στα τρία διαφορετικά τοπόσημα που αντιστοιχούν στις διαφορετικές πτυχές της Δημοκρατίας: στο Νοσοκομείο Σωτηρία (Υγεία), στην Εθνική Βιβλιοθήκη (Γλώσσα) και στην Ιχθυόσκαλα Κερατσινίου (Τροφή).
Κάθε χώρος και κάθε θεματική προέρχεται από μία δίνη ερωτημάτων, από ένα στρόβιλο διασταύρωσης καλλιτεχνικών, ποιητική αδεία λοξών, παρεμβάσεων. Σε κάθε χώρο -θυμίζω ότι επιλέξαμε δημόσιους χώρους εμβληματικής λογικής- ο θεατής κινείται σε ένα ανοιχτό μουσείο συμπεριφορών και δράσεων. Συνθέτει με την δική του προσωπική διαδρομή την ανοιχτή δομή και τα ανοιχτά ερωτήματα όπως χτίζονται μπροστά του. Επιλέγει τις προσωπικές του απαντήσεις και συνομιλεί με ανοιχτές δεσμεύσεις. Από την ιστορία της λευχαιμίας, στις βαλίτσες των αζήτητων νεκρών, στην παρέμβαση και δήλωση πίστης, στις ψυχές που πετάνε και φεύγουν, στην ιστορία του γυναικείου στήθους, στις εξομολογήσεις (άκρως εμπιστευτικές και απόλυτα προσωπικές), στην πορεία εκτέλεσης, στην πτώση του άρρωστου και στην εξορία του, στην ανάβαση και την απλή πολύ απλή λογική του να ανέβεις μία σκάλα όταν δυσκολεύεσαι. Στις μάγισσες που καίγονται, στο μικρό δαμάλι, στην απαγόρευση των βιβλίων και την καταστροφή τους, στην δημιουργία ενός ζεύγους, στο ψάρι που λέει ιστορίες για την θάλασσα την ώρα που χάνεται, στον κύκνο που κατασπαράζουν, στο γατί που λιθοβολούν για πλάκα, στη fishy democracy, στην επανεφεύρεση της δημοκρατίας, στα δικαιώματα των ζώων, στην αγάπη του παιδιού μας, εκεί όπου βρίσκονται όλες οι δραστηριότητες κάθε μέρα, ανεβαίνοντας τον βίο μας. Τι πιστεύω, τι ονειρεύομαι, τι φοβάμαι, τι ελπίζω κ.λπ., όλα αυτά τα στοιχειώδη, συνθέτουν τη Δημοκρατία.

Τι οφείλουμε στη δημοκρατία;
© Σταύρος Χαμπάκης

"Για το "Τι οφείλουμε στη Δημοκρατία” διάλεξα εξαιρετικές θερμοκρασίες και φωνές. Συνομιλώντας δημιουργικά μαζί με επτά σημαντικούς συγγραφείς, ελπίζω να καταφέραμε όλοι μαζί κάτι μοναδικό. Να συνθέσουμε την πυκνή ιστορία του ανθρώπινου". 

Πώς έγινε η επιλογή και η ανάθεση των επτά συγγραφέων που υπογράφουν τη "δραματουργία του επείγοντος”; 
Είναι τεράστια η σύγχρονη ελληνική παραγωγή, ο ελληνικός λόγος στο θέατρο και στη λογοτεχνία. Θεωρώ, και θα το πω ακόμα μία φορά, ότι ελληνικό θέατρο χωρίς ελληνικό κείμενο δεν υπάρχει. Στόχος μου είναι η συστηματική ανάδειξη και προώθηση της ελληνικής δραματουργίας, των συγγραφέων, μέσα από αναθέσεις, όπου μπορώ και με όποιον τρόπο, στηρίζοντας και δίνοντας φωνή. Διάλεξα εξαιρετικές θερμοκρασίες, διαφορετικές φωνές, ισχυρό κείμενο και συνομιλώντας δημιουργικά μαζί με επτά πολύ σημαντικούς συγγραφείς μας, ελπίζω να καταφέραμε όλοι μαζί κάτι μοναδικό. Να συνθέσουμε την πυκνή ιστορία του ανθρώπινου.

Τι οφείλουμε στη δημοκρατία;
© Σταύρος Χαμπάκης

Μιλάμε για μια διαδήλωση ή και για μια παρέμβαση καλλιτεχνικής φύσεως που εκπληρώνει και τον ουσιαστικό ρόλο του θεάτρου αλλά και της Τέχνης γενικότερα;
Δεν το γνωρίζω, φροντίζω να μην έχω απαντήσεις αλλά ερωτήματα και επίμονες προσπάθειες. Φροντίζω με υπομονή και μόχθο να συνομιλώ ανοιχτά με όλους. Έχω τη μεγάλη χαρά της δημιουργίας και της περιέργειας και νομίζω ότι τα σύνορα της παρέμβασης σήμερα, τώρα, θα μπορέσουν να δημιουργήσουν κάτι που να αφορά, να συγκινεί και να φροντίζει όσο το δυνατόν περισσότερους χωρίς αποκλεισμό.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Τι οφείλουμε στη Δημοκρατία

  • Performance/Εγκατάσταση
  • Διάρκεια: 180 '

Δίκτυο δράσεων με θέμα τη δημοκρατία εστιασμένο διαδοχικά στα μέρη του τρίπτυχου υγεία-γλώσσα-τροφή. Οι θεατές περιηγούνται ελεύθερα στον κάθε χώρο. 5/7: Δρώμενο: «Οι χάρτες των υπέροχων σωμάτων μας», κείμενα: Ηλίας Μαγκλίνης, Σοφία Νικολαΐδου, ερμηνεύουν: Εβελίνα Αραπίδη, Πέρης Μιχαηλίδης, Όμηρος Πουλάκης. Έκθεση: «Οι βαλίτσες των αζήτητων νεκρών», επιμέλεια: Δημήτρης Τρίκας, εικαστικοί: Μπάμπης Βενετόπουλος, Φίλιππος Τσιτσόπουλος. Παρεμβάσεις: «Θραύσματα» (Φώτης Βλαστός, Κατερίνα Μάτσα, Σάββας Μιχαήλ), «Τι πιστεύω» (Χρήστος Σκούρτας). Περφόρμανς: «Μικρές ανθρώπινες γεωγραφίες». Η Άρια Μπουμπάκη και η Μαριάννα Πανουργιά με το Εργαστήριο Χορού «Σε κρατάω. Βουτάμε;» κ.ά. Λυρική Παρέμβαση: Δανάη Μπερή. 6/7: Δρώμενο: «Μέχρι το επόμενο δελτίο ειδήσεων θα είναι ήδη αργά», κείμενα : Γλυκερία Μπασδέκη, Χρήστος Χρυσόπουλος, ερμηνεύουν: Μάνια Παπαδημητρίου, Βαγγέλης Ρόκκος. Έκθεση «Cencored», επιμέλεια: Νίκος Παΐσιος, εικαστικός: Χριστίνα Μήτρεντσε. Παρεμβάσεις: «Θραύσματα» (Σταύρος Ζουμπουλάκης, Αντώνης Μακρυδημήτρης, Μιχάλης Μητσός), «Τι πιστεύω» (Ανδρέας Κολίσογλου). Περφόρμανς: «Μικρές ανθρώπινες γεωγραφίες». Η ποιήτρια Μαρία Κουλούρη με το Θεατρικό Εργαστήρι Αυτιστικών Παιδιών. Η Κυριακή Νασιούλα με την ομάδα χορού GesamtAtelier κ.ά. Λυρική Παρέμβαση: Σοφία Παπαδημητροπούλου. 7/7: Δρώμενο: «Το αίσθημα του δικαίου να αφορά κάθε πλάσμα με το οποίο μοιραζόμαστε στον πλανήτη», κείμενα: Μιχάλης Μακρόπουλος, Νικήτας Σινιόσογλου, Βίβιαν Στεργίου, ερμηνεύουν: Θοδωρής Γκόνης, Άρης Λάσκος, Τατιάνα Μύρκου, Νίκος Παντελίδης, Ελίνα Παπαθεοδώρου, Δανάη Παπουτσή, Γιάννης Τσορτέκης. Έκθεση – περφόρμανς “Fishy democracy”, επιμέλεια : Γραφείο των Υδάτινων Κοινών, Atopos Unbound. Παρεμβάσεις: «Θραύσματα» (Θεόδωρος Γεωργίου, Δημήτριος Καρύδης, Σπύρος Φλογαΐτης, Ανδρέας Φλουρής, Ιωάννης Χατζηαλέξης), «Τι πιστεύω» (Κώστας Βόμβολος, Βάσιας Τσοκόπουλος), Περφόρμανς: «Μικρές ανθρώπινες γεωγραφίες». Ο φορέας ψυχοκοινωνικής υποστήριξης «Πυξίδα» κ.ά. Λυρική Παρέμβαση: Νίκος Σπανάτης.

Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος

Λεωφ. Ανδρέα Συγγρού 364, Καλλιθέα

Ιχθυόσκαλα Κερατσινίου

Λιμένας Ηρακλέους, Κερατσίνι

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Για τη Νάντια Κοντογεώργη και την Παρθένα Χοροζίδου, ο Δον Κιχώτης δεν ήταν ο τρελός που όλοι νομίζαμε

Λίγο πριν την πρεμιέρα του κωμικού ρομάντζου που σκηνοθετεί ο Γιάννης Μπέζος, μιλήσαμε με τη "Δουλτσινέα" και τη "Μαριτόρνα" για τη δύναμη του ονείρου, την αξία της κωμωδίας αλλά και τη συνεργασία τους με τον σκηνοθέτη και τον θίασο.

ΓΡΑΦΕΙ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟς ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟς
05/07/2024

Γιώργος Γάλλος: "Το θέατρο είναι ένα Θείο δώρο από τον άνθρωπο στον άνθρωπο"

Ο ταλαντούχος ηθοποιός πρωταγωνιστεί στον "Ηρακλή μαινόμενο" του Ευριπίδη, στο ρόλο του Αμφιτρύωνα, πατέρα του Ηρακλή, στο πλευρό του Πυγμαλίωνα Δαδακαρίδη, της Στεφανίας Γουλιώτη κι ενός εξαιρετικού θιάσου που ενορχηστρώνει ο Δημήτρης Καραντζάς. Με αφορμή την πρεμιέρα της παράστασης στο Κηποθέατρο Παπάγου (5-6/7) κάναμε μαζί του μια συζήτηση εφ όλης της ύλης.

Η Κατιάνα Μπαλανίκα και η Ιωάννα Ασημακόπουλου πρωταγωνιστούν στο "Δυο γυναίκες χορεύουν"

Ο Πυγμαλίων Δαδακαρίδης σκηνοθετεί το βραβευμένο έργο του Ζουζέπ Μαρία Μπενέτ Ζουρνέτ, που θα δούμε με τη νέα σεζόν.

Φεστιβάλ Αθηνών: Ο μετρ της οπτικής γωνίας Κόρνελ Μούντρουτσο επιστρέφει με τη νέα του παράσταση "Parallax"

Η οικογένεια, η ταυτότητα και η διαφορετικότητα παραμένουν στο επίκεντρο της έρευνας του παγκοσμίου φήμης Ούγγρου θεατρικού σκηνοθέτη και κινηματογραφιστή, που διερωτάται να μπορούν να συνυπάρξουν η ανάγκη για κοινωνική αποδοχή και ατομική ελευθερία.

Η παράσταση "Πλάσματα του Θεού: υπόθεση Παπέν" επιστρέφει από τον Οκτώβριο

Και την ερχόμενη θεατρική σεζόν θα παιχτεί η παράσταση που σκηνοθετεί ο Πέτρος Νάκος στο θέατρο Altera Pars, η οποία βασίζεται στην ιστορία δύο αληθινών προσώπων.

Τέσσερα ραντεβού στο Φεστιβάλ Αθηνών

Με δύο θεατρικές παραστάσεις και δύο παραστάσεις χορού σε Πειραιώς 260 αλλά και στο θέατρο Παλλάς συνεχίζεται ο προγραμματισμός του φεστιβάλ την εβδομάδα 4-10 Ιουλίου.