Η εμβληματική τραγωδία του Ευριπίδη, "Ηρακλής Μαινόμενος", που σπάνια ανεβαίνει στη σκηνή, ταξιδεύει φέτος το καλοκαίρι στα ανοιχτά θέατρα όλης της χώρας σε μια περιοδεία με περισσότερους από 40 σταθμούς, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά, με έναν θίασο σπουδαίων ηθοποιών. Λίγο πριν την πρεμιέρα στις 5-6/7 στο Κηποθέατρο Παπάγου και την επόμενη στάση της στο Θέατρο Πέτρας (25/7), παίρνουμε μια πρώτη γεύση από το υποβλητικό σκηνικό και την σκοτεινή ατμόσφαιρα της παράστασης που θα επιστρέψει στο τέλος Αυγούστου στην Αττική.
Ένας εξαιρετικός θίασος ερμηνευτών με τους Πυγμαλίωνα Δαδακαρίδη στον επώνυμο ρόλο, Γιώργο Γάλλο, Στεφανία Γουλιώτη, Ηρώ Μπέζου, Άννα Καλαϊτζίδου, Γιάννη Κλίνη, Αινεία Τσαμάτη, Νίκο Μήλια και στο Χορό τους Γκαλ Ρομπίσα, Μπάμπη Γαλιατσάτο, Θανάση Ραφτόπουλο, Αντώνη Αντωνόπουλο, καθώς και τον διακεκριμένο μουσικό Φώτη Σιώτα σε εξέχοντα ρόλο επί σκηνής (ο οποίος υπογράφει και τη μουσική), όπως και τον μουσικό Δημήτρη Χατζηζήση, μάς βυθίζει στην υπαρξιακή αγωνία που βιώνει ο ήρωας σε αυτό το συνταρακτικό και βαθιά ανθρώπινο έργο του μεγάλου Τραγικού.
Τόπος δράσης είναι η Θήβα, η οποία βρίσκεται σε καθεστώς τυραννίας από τον Λύκο, από τη στιγμή που ο Ηρακλής έφυγε για τον τελευταίο του άθλο. Ο πατέρας και η σύζυγος του Ηρακλή, εξόριστοι και μελλοθάνατοι, δεν έχουν καμία ελπίδα. Το ίδιο και ο Χορός που βρίσκεται ξαφνικά δούλος στο τυραννικό καθεστώς. Όταν ο Ηρακλής έρχεται από τον Άδη έχοντας καταφέρει όλους τους άθλους, ανατρέπει τον Λύκο και όλα δείχνουν ότι το τέλος τους θα είναι αίσιο. Αλλά η βούληση των Θεών βάφει τα χέρια του ήρωα με το πιο νοσηρό αίμα - το αίμα της γυναίκας και των παιδιών του, που θα σκοτώσει κεντρισμένος από τη μανία της Λύσσας.
Το σκηνικό υπογράφει ο Κωνσταντίνος Σκουρλέτης, τα κοστούμια η Ιωάννα Τσάμη, την κίνηση ο Τάσος Καραχάλιος, τους φωτισμούς ο Δημήτρης Κασιμάτης. Η μετάφραση είναι της Μαίρης Γιόση και η δραματουργική επεξεργασία των Αντώνη Αντωνόπουλου και Δημήτρη Καραντζά.
"Στο τέλος της τραγωδίας ο Ηρακλής θα πρέπει να συμφιλιωθεί με την φθαρτή, ανθρώπινη και αδύναμη φύση του, δεν θα είναι πια ο ήρωας που ήταν. Ο τελευταίος του άθλος θα είναι να υποταχθεί στη ζωή, να αντέξει να κοιτάξει την δυστυχία του κατάματα".
Από το σημείωμα του σκηνοθέτη Δημήτρη Καραντζά
"Ζω. Τόσο ταπεινό σου φαίνεται αυτό;”. Ο μεγαλύτερος άθλος του δημοφιλέστερου ήρωα της Αρχαίας Ελλάδας, συντελείται μπροστά στα μάτια μας, στο αριστούργημα του Ευριπίδη "Ηρακλής Μαινόμενος”. Ο Ηρακλής, υιός Θεού και ανθρώπου, θα τιμωρηθεί γιατί τόλμησε να ξεχωρίσει από τους υπόλοιπους, κατάφερε να βγει από το ανθρώπινο όριο. "Αν ετούτος δεν πληρώσει, τότε οι θνητοί είναι πάνω απ’ τους θεούς” μας πληροφορεί η αγγελιοφόρος των θεών, Ίριδα. Φαίνεται ότι αυτός είναι ο πρώτος λόγος για τον οποίο τιμωρείται ο Ηρακλής πραγματικά. Κατάφερε να εξυψωθεί πάνω από όλους. Ο δεύτερος και εξίσου σημαντικός λόγος είναι η ζήλεια της Ήρας για τον νόθο γιο του Δία. Οι Θεοί εδώ δεν τιμωρούν κάποια Ύβρι ανθρώπου, αλλά διαφυλάττουν την εξουσία τους, την "αρετή” τους και την παντοδυναμία τους ενάντια σ’ έναν άνθρωπο (;) ημίθεο (;) που με την παρουσία και τα έργα του, ταρακουνάει το υπάρχον σύστημα εξουσίας. Ο Ηρακλής θα σκοτώσει την οικογένειά του μετά από την "μανία” στην οποία τον ρίχνουν οι απεσταλμένες της Ήρας και θα γίνει μίασμα.
Στο τέλος της τραγωδίας ο Ηρακλής θα πρέπει να συμφιλιωθεί με την φθαρτή, ανθρώπινη και αδύναμη φύση του, δεν θα είναι πια ο ήρωας που ήταν. Ο τελευταίος του άθλος θα είναι να υποταχθεί στη ζωή, να αντέξει να κοιτάξει την δυστυχία του κατάματα.
Ωστόσο, σ’ αυτή την κατάμαυρη τραγωδία, όπου οι αρχές εξουσίας επιφυλάσσουν την χειρότερη μοίρα για τον άνθρωπο - πράγμα καθόλου ανοίκειο στις μέρες μας - υπάρχει φως. Και αυτό είναι ο άλλος άνθρωπος. Όταν ο Ηρακλής μετά τον φόνο της οικογένειάς του, βλέπει ως μονόδρομο την αυτοκτονία, είναι ο Θησέας - φίλος και συγγενής του - που θα τον βγάλει απ’ αυτό το μονοπάτι. Θα του δώσει το χέρι, θα του προσφέρει καταφύγιο, φροντίδα, το σώμα του ως στήριγμα και εν τέλει τον ίδιο του τον εαυτό, προκειμένου να τον πείσει να συνεχίσει. Κι έτσι ο Ηρακλής θα καταφέρει να ζήσει για το φόνο που έπραξαν τα χέρια του αλλά όχι ο νους του. Σ’ αυτήν την τραγωδία που αποδομεί σαρωτικά την Τυραννία των Πολιτικών και των Θεών, δίνεται ως μόνη απάντηση ο άνθρωπος ως σωτήρας.
Το αναλυτικό πρόγραμμα της περιοδείας
Παρ. 5/7 & Σάβ. 6/7 – Παπάγου
Πέμπτη 25/7 – Πετρούπολη
Πέμπτη 22/8 – Λαύριο
Τρίτη 27/8 – Νέα Μάκρη
Τετάρτη 28/8 – Βεάκειο Πειραιά
Πέμπτη 29/8 – Βριλήσσια
Παρασκευή 30/8 – Κατράκειο Νίκαιας
Σάββατο 31/8 – Ηλιούπολη
Κυριακή 1/9 - Ηρώδειο
Τετάρτη 4/9 & Πέμπτη 5/9 – Θέατρο Βράχων, Βύρωνας
Σάββατο 7/9 - Αιγάλεω
Δευτέρα 9/9 - Παπάγου
Παρασκευή 13/9 – Κορυδαλλός
Προπώληση εισιτηρίων: more.com
Δείτε περισσότερες φωτογραφίες από τον "Ηρακλή Μαινόμενο"
Περισσότερες πληροφορίες
Ηρακλής μαινόμενος
Ο Ευριπίδης, σε αυτό το σπάνια παιζόμενο έργο του, βάζει στο επίκεντρο τον Ηρακλή. Το μυθικό αυτό πρόσωπο θα κατρακυλήσει στην πιο επώδυνη συντριβή και από ημίθεος θα γίνει μίασμα, μέσα από ένα ανελέητο παιχνίδι των Θεών. Σ’ αυτό, το πιο σκοτεινό και πιο ανθρώπινο έργο του Ποιητή, τόπος δράσης είναι η Θήβα, που βρίσκεται σε καθεστώς τυραννίας από τον Λύκο, αφότου ο Ηρακλής έφυγε για τον τελευταίο του άθλο. Ο πατέρας και η σύζυγος του Ηρακλή, εξόριστοι και μελλοθάνατοι, δεν έχουν καμία ελπίδα. Το ίδιο και ο Χορός που βρίσκεται ξαφνικά δούλος στο καθεστώς του Τυράννου Λύκου. Όταν ο Ηρακλής έρχεται από τον Άδη έχοντας καταφέρει όλους τους άθλους, ανατρέπει τον Λύκο και όλα δείχνουν ότι το τέλος τους θα είναι αίσιο. Αλλά η βούληση των Θεών - η Τυραννία του Ηρακλή - βάφει τα χέρια του ήρωα με το πιο νοσηρό αίμα. Το αίμα της γυναίκας και των παιδιών του, που θα σκοτώσει κεντρισμένος από τη μανία της Λύσσας.