Πολλά τα θεατρικά στοιχήματα που έβαλε και φέτος ο Μάνος Καρατζογιάννης, που κατάφερε να καταστήσει τον Σταθμό σταθερό θεατρικό στέκι. Η ανταπόκριση των θεατών δικαιώνει το ρίσκο του κι έτσι τέσσερις παραγωγές του θεάτρου θα συνεχίσουν την πορεία τους και μετά τις διακοπές του Πάσχα. Σε δική του σκηνοθεσία παρουσιάστηκε πέρυσι και επαναλαμβάνεται για δεύτερη σεζόν ο μονόλογος του Δημήτρη Οικονόμου, "Το τραγούδι της Φλέρυς" (φωτό εξωφύλλου), που αποτυπώνει συγκινητικά τη μοναδική προσωπικότητα της μούσας του Μάνου Χατζιδάκι, Φλέρυς Νταντωνάκη. Η παράσταση όπου πρωταγωνιστεί με μια καθηλωτική ερμηνεία η Ελένη Κοκκίδου συνεχίζεται μέχρι τις 19 Μαΐου.
Ο Μάνος Καρατζογιάννης σκηνοθετεί επίσης το έργο της εμβληματικής Ελληνίδας δραματουργού, Λούλας Αναγνωστάκη, "Η κασέτα". Βαθύς γνώστης της δραματουργίας της, καθώς έχει καταγράψει μακροχρόνια θεωρητική και σκηνική εργασία επ' αυτής, ο Καρατζογιάννης επιστρέφει σε ένα έργο που γράφτηκε το 1981 και δίνει φωνή στα αδιέξοδα του Νεοέλληνα, σημαίνοντας για πολλούς τον καταγεγραμμένο επίλογο μιας εποχής και μιας γενιάς. Κεντρικός ήρωας είναι ο Παύλος, ένας νεαρός που, προσπαθώντας να αποδράσει από την καθημερινότητα που τον πνίγει, καταγράφει τις σκέψεις του σε ένα κασετόφωνο. Η παράσταση συνεχίζεται μέχρι τις 26 Μαΐου με τις ερμηνείες των Γιώργου Δεπάστα, Γιώργου Ζιόβα, Βάσως Καμαράτου, Μάνου Καρατζογιάννη, Αναστασίας Ραφαέλας Κονίδη, Ερμίνας Κυριαζή, Σμαράγδας Σμυρναίου και Γιάννη Τσουμαράκη.
Ακόμη, συνεχίζεται μέχρι τις 9 Μαΐου η παράσταση-έκπληξη της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου, "Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα", σε σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Ντέλλα. Πρόκειται για μια παράσταση που κινείται μεταξύ λαογραφίας, τελετουργικού δρωμένου και προφορικής μαρτυρίας και φέρνει στο προσκήνιο τις γυναίκες του παρελθόντος και τους δύσκολους ρόλους τους μέσα στις πατριαρχικά δομημένες κοινωνίες της ελληνικής υπαίθρου.
Μέχρι τις 28 Μαΐου συνεχίζεται η παράξενη και τρομακτική κωμωδία "Pavlov ή δύο δευτερόλεπτα πριν το έγκλημα" του Γκουσταύο Οτ, σε σκηνοθεσία του Δήμητρη Αποστολόπουλου. Πέντε ηθοποιοί σε εφτά ρόλους ερμηνεύουν για πρώτη φορά στην Ελλάδα το έργο του Βενεζουελάνου συγγραφέα, που αφηγείται μια ιστορία για τη χειραγώγηση των ΜΜΕ αλλά και τον εθισμό στο σύνδρομο της κλειδαρότρυπας.
Τέλος, για τρεις παραστάσεις, στις 29-30 Απριλίου και 1 Μαΐου, θα δούμε το έργο που σκηνοθετεί ο Μιχάλης Βιρβιδάκης, ο οποίος ασκεί σημαντικό θεατρικό έργο στο θέατρο Κυδωνία στα Χανιά. Πρόκειται για την "Τάξη" των Ιρλανδών Ιζόλτ Γκόλντεν και Ντέιβιντ Χόραν, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, και έκανε πρεμέρα στα Χανιά τον Δεκέμβριο του 2023. Η ιστορία αφορά ένα χωρισμένο ζευγάρι που καλείται να αντιμετωπίσει τις μαθησιακές δυσκολίες του γιου τους και απευθύνεται -εκτός των άλλων- ιδιαίτερα σε εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές.
Περισσότερες πληροφορίες
Το τραγούδι της Φλέρυς
1985. Ρωμαϊκή Αγορά. Η τελευταία μεγάλη συναυλία της Φλέρυς Νταντωνάκη, της μούσας του Μάνου Χατζιδάκι. Το καλλιτεχνικό γεγονός παίρνει τεράστιες διαστάσεις και το πλήθος είναι τόσο μεγάλο που παρακολουθεί τη συναυλία κρεμασμένο στα κάγκελα. Λίγο πριν την έναρξη, η Φλέρυ παθαίνει κρίση αγοραφοβίας και αρνείται να βγει στη σκηνή. Περνάει κάποια ώρα μόνη της προσπαθώντας να συνέλθει και να βρει το κουράγιο που χρειάζεται. Πώς ένιωθε; Από πού προσπαθούσε να αντλήσει δύναμη; Ποιες ήταν οι αξίες της και ποιοι οι εφιάλτες της; Με αυτά τα δραματικά λεπτά, τις σκέψεις, τα συναισθήματά, τις αγωνίες και τις ανασφάλειες της τραγουδίστριας καταπιάνεται το έργο, αναζητώντας το όριο εκείνο ανάμεσα στην Τέχνη και τη θυσία. Την ιδιοφυία και το τίμημα. Το έργο αποτελεί το πρώτο θεατρικό έργο του Δημήτρη Οικονόμου, το οποίο ερμηνεύει με ζήλο η Κοκκίδου.
Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα
Η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου αξιοποιεί τις μυστικές ιστορίες των γυναικών της Θεσσαλίας του 19ου και 20ου αιώνα σε μια σκηνική προσέγγιση με βασικούς άξονες τους κοινωνικούς ρόλους και τις έμφυλες διαστάσεις των μαγικοθρησκευτικών πρακτικών. Το γυναικείο σώμα της τρίτης ηλικίας και η σύνδεσή του με τη λαϊκή μαγεία, τη μαγειρική και τις τελετουργικές πρακτικές βρίσκεται στο επίκεντρο. Τρεις θηλυκές μορφές, που ερμηνεύονται από τρία αρσενικά νεαρά σώματα, περνώντας τη ζωή τους στη σκιά της κυρίαρχης ανδροκρατικής εξουσίας, συνδιαλέγονται μεταξύ του οικείου και του αρχετυπικού, της ακίνδυνης «γιαγιάς» και της επικίνδυνης θεραπεύτριας και μιλάνε για τις ζωές τους, γι’ αυτά που έμαθαν από τις παλιές. αυτά που έπαθαν ως γυναίκες και αυτά που παραδίδουν στις επόμενες.
Τάξη (Class)
Ο Μπράιαν και η Ντόνα έχουν χωρίσει πρόσφατα και έρχονται στο σχολείο να συζητήσουν με τον δάσκαλο τις μαθησιακές δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο γιος τους Τζέιντεν. Ο δάσκαλος, ο κύριος ΜακΚάφερτι, ένας ευγενικός άνδρας, τους έχει προσκαλέσει να συζητήσουν το θέμα. Όμως η συνάντηση, που αρχίζει σαν μια συνηθισμένη επίσκεψη, εξελίσσεται σε μια χαώδη συνδιαλλαγή μεταξύ των τριών προσώπων και η αίθουσα διδασκαλίας μετατρέπεται σε έναν μικρόκοσμο ταξικών διαφορών και πολιτιστικής διαμάχης. Η πρόταση του δασκάλου να στείλουν τον Τζέιντεν σε ειδικό ψυχολόγο προκαλεί θυμό στον Μπράιαν και φόβο στη Ντόνα πως αυτό θα στιγματίσει το γιο τους ως άτομο με ειδικές ανάγκες. Η Ντόνα υποστηρίζει από προσωπική εμπειρία πως το εκπαιδευτικό σύστημα λειτουργεί σε μια ατμόσφαιρα προκαταλήψεων και διακρίσεων και πως ένα παιδί που περνάει δύσκολες οικογενειακές στιγμές μπορεί να περιθωριοποιηθεί εφ’ όρου ζωής και να στερηθεί μια ομαλή και φυσιολογική ζωή. Μία ενδιαφέρουσα πτυχή του κειμένου είναι πως οι συγγραφείς ζητούν στη διανομή του έργου οι ηθοποιοί που ερμηνεύουν τους ρόλους των γονιών να ερμηνεύσουν και τα δύο παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, παρά την διαφορά της ηλικίας.
Η κασέτα
Σαράντα περίπου χρόνια μετά τη θρυλική παράσταση του Κάρολου Κουν και είκοσι μετά το τελευταίο ανέβασμα του στην Αθήνα, το ανατρεπτικό και αναρχικό έργο της Λούλας Αναγνωστάκη επιστρέφει. Τα πρόσωπα του έργου προέρχονται από τον οικείο γύρω μας κοινωνικό χώρο. Μετέωροι, ανάμεσα στην πρωτόγονη ύπαιθρο, απ’ όπου κατάγονται και το αφιλόξενο τοπίο της πόλης, απ’ όπου μετανάστευσαν, εντάσσονται στο μεγάλο πλήθος των Νεοελλήνων. Κάτοικοι των παρυφών της πρωτεύουσας - αλλά και ακατάπαυστα κυκλοφορώντας στο κέντρο της - προσπαθούν να επιβιώσουν με έναν σπασμωδικό και εύθραυστο ρεαλισμό. Χρησιμοποιώντας βιαστικά τα καινούργια πρότυπα, που αφειδώς, τους προσφέρονται υποχρεώνονται να υπάρξουν με «μικρές» καθημερινές πράξεις. Μέσα όμως σε αυτές τις μικρές πράξεις συμπιέζεται ένας αρχέγονος ψυχισμός, που με αμετάλλακτα τα δικά του συναισθηματικά και φυλετικά στοιχεία, εξακολουθεί να διατηρείται μέσα τους. Τότε τα πρόσωπα αισθάνονται αδικαίωτα, συνειδητοποιούν ότι δεν είναι ευτυχισμένα, χωρίς να είναι σε θέση να αντιληφθούν τα αίτια, η ζωή τους χάνεται στο τίποτα. Το πρόσωπο που έχει την κασέτα είναι το μόνο που φαίνεται να ξέρει.
Pavlov ή δύο δευτερόλεπτα πριν το έγκλημα
Μια παράξενη, τρομακτική κωμωδία από έναν Βενεζουελάνο συγγραφέα που μιλά για την αδυσώπητη χειραγώγηση μας από τα Μ.Μ.Ε αλλά και τον εθισμό μας στο σύνδρομο της κλειδαρότρυπας. Η υπόθεση περιστρέφεται γύρω από την Αμάντα, που είναι παρουσιάστρια της βραδινής ραδιοφωνικής εκπομπής "Amanda de las notches'’. Μαζί με τον Εντουάρντο, τον βοηθό της, προσφέρουν σε δυστυχισμένους ανθρώπους, που αδυνατούν να κοιμηθούν το βράδυ, λίγη συντροφιά. Οι υπηρεσίες τους περιλαμβάνουν συμβουλές στα ερωτικά, κάρτες ταρό, ερμηνεία των ονείρων, ψυχολογική υποστήριξη και οτιδήποτε άλλο μπορεί να ζητήσει ο κάθε ακροατής. Όταν η Αμάντα βρεθεί δολοφονημένη μέσα στον ραδιοφωνικό σταθμό με ένα μαχαίρι καρφωμένο στην πλάτη, τότε “οι ακροατές’’ γίνονται οι βασικοί ύποπτοι της δολοφονίας της. Πώς μπορούν να δολοφονήσουν έναν άνθρωπο αν, δεν έχουν επίγνωση της πράξης τους;