Σκηνοθέτης που έκανε πραγματικότητα την αποκέντρωση και ασκεί σημαντικό θεατρικό έργο στα Χανιά και το θέατρο Κυδωνία, ο Μιχάλης Βιρβιδάκης επιστρέφει στην Αθήνα με την παράσταση -σε πανελλήνια πρεμιέρα- "Η τάξη" των Ιζόλτ Γκόλντεν και Ντέιβιντ Χόραν. Το έργο ανέβηκε στο Φεστιβάλ Θεάτρου του Δουβλίνου το 2017 με μεγάλη επιτυχία και στη συνέχεια μεταφέρθηκε στο θέατρο Abbey του Δουβλίνου (Ιανουάριος 2018) και στο Traverse Theatre στα πλαίσια του Φεστιβάλ Φριντζ του Εδιμβούργου, όπου απέσπασε το βραβείο Scotsman’s Fringe First καθώς και το βραβείο ZeBBie καλύτερης συγγραφής από την Ένωση Συγγραφέων της Ιρλανδίας.
Πρόκειται για ένα ενδιαφέρον και απολύτως επίκαιρο θεατρικό κείμενο, που απευθύνεται -εκτός των άλλων- ιδιαίτερα σε εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές, καθώς το θέμα του αφορά στην εκπαιδευτική διαδικασία μέσα σε μια τάξη δημοτικού σχολείου. Η έμφαση δίνεται στα ζητήματα της εκπαίδευσης και τις μεθόδους διδασκαλίας – ανέκαθεν μια διακεκαυμένη ζώνη εντάσεων, αντιπαραθέσεων και αμφισβητήσεων τόσο από την πλευρά των γονιών των μαθητών όσο και από την πλευρά των εκπαιδευτικών, αλλά και των μαθητών ως χωριστή κατηγορία.
Στην Ελλάδα, η "Τάξη" έκανε πρεμιέρα τον Δεκέμβριο του 2023 στο θέατρο Κυδωνία στα Χανιά, και τώρα επισκέπτεται την Αθήνα όπου θα παρουσιαστεί από τις 29 Απριλίου ως την 1η Μαΐου (Μεγάλη Δευτέρα-Μεγάλη Τετάρτη), στο θέατρο Σταθμός στο Μεταξουργείο. Η μετάφραση είναι του Δημήτρη Κιούση, η σκηνοθεσία και η αισθητική της παράστασης του Μιχάλη Βιρβιδάκη, τα κοστούμια του Αιμίλιου Καλογερή, οι συνθέσεις ήχων του Δημήτρη Ιατρόπουλου. Τους ρόλους ερμηνεύουν οι: Αιμίλιος Καλογερής (Ρέι ΜακΚάφερτι), Παναγιώτης Νικολιδάκης (Μπράιαν Κοστέλο, Τζέιντεν) και Ρίτα Μαρτσάκη (Ντόνα Κοστέλ, Κάιλι).
Η ιστορία
Ο Μπράιαν και η Ντόνα έχουν χωρίσει πρόσφατα και έρχονται στο σχολείο να συζητήσουν με το δάσκαλο του γιου τους Τζέιντεν τις μαθησιακές δυσκολίες που αντιμετωπίζει. Ο κύριος ΜακΚάφερτι, ένας ευγενικός άνδρας, τους έχει προσκαλέσει να συζητήσουν το θέμα, όμως η συνάντηση, που αρχίζει σαν μια συνηθισμένη επίσκεψη, εξελίσσεται σε μια χαώδη συνδιαλλαγή μεταξύ των τριών προσώπων και η αίθουσα διδασκαλίας μετατρέπεται σε έναν μικρόκοσμο ταξικών διαφορών και πολιτιστικής διαμάχης. Η πρόταση του δασκάλου να στείλουν τον Τζέιντεν σε ειδικό ψυχολόγο προκαλεί θυμό στον Μπράιαν και φόβο στην Ντόνα πως αυτό θα στιγματίσει το γιο τους ως άτομο με ειδικές ανάγκες.
Μία ενδιαφέρουσα πτυχή του κειμένου είναι πως οι συγγραφείς ζητούν στη διανομή του έργου οι ηθοποιοί που ερμηνεύουν τους ρόλους των γονιών να ερμηνεύσουν και δύο παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, παρά την διαφορά της ηλικίας. Με τον τρόπο αυτό καταφέρνουν να προβάλουν στη συμπεριφορά των παιδιών χαρακτηριστικά των γονιών τους και να δείξουν την καθοριστική επίδραση της οικογένειας στην πρόοδό τους.
Οι συγγραφείς
Ο Ντέιβιντ Χόραν είναι καλλιτεχνικός διευθυντής του Bewley’s Café Theatre και εργάζεται ως ελεύθερος θεατρικός σκηνοθέτης. Διδάσκει στην Lir National Academy του Trinity College στο Δουβλίνο. Σπούδασε στο Samuel Beckett Centre του Trinity College, καθώς και στο Ecole Jacques Lecoq στο Παρίσι. Έχει εργαστεί στο Θέατρο Abbey και έχει κερδίσει βραβεία καινούριας δουλειάς στο Φριντζ του Φεστιβάλ του Εδιμβούργου. Έχει σκηνοθετήσει επίσης συγγραφείς όπως ο Σαίξπηρ και ο Φρίελ.
Η Ιζόλτ Γκόλντεν είναι καλλιτεχνική συνδιευθύντρια του θεάτρου Iris και έχει παίξει σε όλες τις παραγωγές του. Έχει σπουδάσει στη δραματική σχολή Gaiety του Δουβλίνου στην Ιρλανδία. Έχει πάρει μέρος σε πολλές περιοδείες με διάφορες θεατρικές ομάδες, όπως οι Barabbas, Macnas, Blue Raincoat Theatre Company και Storytellers Theatre Company.