Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα

3

Μεταξύ λαογραφίας, τελετουργικού δρωμένου και θεάτρου ντοκουμέντο κινείται η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου, εμπνευσμένη από μυστικιστικές και αληθινές ιστορίες γυναικών του θεσσαλικού κάμπου. | Powered by Uber

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα © Παναγιώτης Λαμπή

Μεταξύ λαογραφίας, τελετουργικού δρωμένου και θεάτρου ντοκουμέντο & προφορικής μαρτυρίας εξελίσσεται η περφόρμανς που σκηνοθετεί ο Κωνσταντίνος Ντέλλας. Οι τρεις μαυροφορεμένες φιγούρες, σκυφτές, με τις λευκές πλεξούδες και τα μαντίλια στους ώμους, "συνωμοτούν" σε μια κοινή εμπειρία, όπου μοιράζονται συνταγές, συνήθειες και μυστικές δοξασίες του τόπου τους, του θεσσαλικού κάμπου˙ σιγά-σιγά, μέσα από αυτό το σύγχρονο "χορικό", αναδύονται οι γυναίκες του παρελθόντος, η σκληρή ζωή τους και ο ρόλος τους μέσα στις πατριαρχικά δομημένες κοινωνίες, ειδικά της ελληνικής υπαίθρου: η γυναίκα εργάτρια της γης, η μητέρα και η σύζυγος φορτωμένη με υποχρεώσεις και στερημένη από δικαιώματα και απολαύσεις.

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα
© Παναγιώτης Λαμπής

Έχει ενδιαφέρον η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θέατρου, καθώς διαβάζει ένα κοινωνικό ζήτημα μέσα από τη γλώσσα ενός θεατρικού δρωμένου, μεταχειριζόμενη πολλά εργαλεία: και τη μαρτυρία και τον ρεαλισμό (πχ στην αποτύπωση της ενδυμασίας και στην ντοπιολαλιά) και την αφαίρεση και την αρχετυπική γλώσσα. Πρόκειται για ένα δρώμενο όπου πρωταγωνιστούν εξίσου το ροκ ηχητικό και μουσικό περιβάλλον (Αλέξανδρος Κτιστάκης), η παγωμένη αλλά εύγλωττη έκφραση στα πρόσωπα των ερμηνευτών (οι μάσκες είναι της Μάρθας Φωκά), καθώς και η ισχυρή παρουσία της κίνησης που επιμελείται η Μαρίζα Τσίγκα. Προτείνει με αυτόν τον τρόπο έναν μεστό τρόπο να ειπωθούν δύσκολα ζητήματα, αντί ενός καταγγελτικού, διδακτικού σκηνικού κηρύγματος.

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα
© Παναγιώτης Λαμπής

Και είναι κυρίως συγκινητική η χειροποίητη αυτή παράσταση που έχει δημιουργηθεί από "ανδρικά χέρια", σαν μια τρυφερή χειρονομία κατανόησης εκ μέρους του σκηνοθέτη και των τριών ερμηνευτών (Μανούσος Γεωργόπουλος, Πλάτωνας Γιώργος Περλέρος, Γιάννης Σανιδάς) που αποτίνουν φόρο τιμής μέσω των γιαγιάδων τους στις Ελληνίδες του παρελθόντος. Περαιτέρω επεξεργασία του κειμένου της παράστασης ώστε να μετασχηματίσει τον ιδιαίτερα αποσπασματικό χαρακτήρα του (και σε σημεία η καθαρότερη εκφώνησή του) θα οδηγούσε σε ακόμη εντονότερη εμπειρία θέασης.

Πρώτη δημοσίευση: 04/01/24

Περισσότερες πληροφορίες

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 80 '

Η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου αξιοποιεί τις μυστικές ιστορίες των γυναικών της Θεσσαλίας του 19ου και 20ου αιώνα σε μια σκηνική προσέγγιση με βασικούς άξονες τους κοινωνικούς ρόλους και τις έμφυλες διαστάσεις των μαγικοθρησκευτικών πρακτικών. Το γυναικείο σώμα της τρίτης ηλικίας και η σύνδεσή του με τη λαϊκή μαγεία, τη μαγειρική και τις τελετουργικές πρακτικές βρίσκεται στο επίκεντρο. Τρεις θηλυκές μορφές, που ερμηνεύονται από τρία αρσενικά νεαρά σώματα, περνώντας τη ζωή τους στη σκιά της κυρίαρχης ανδροκρατικής εξουσίας, συνδιαλέγονται μεταξύ του οικείου και του αρχετυπικού, της ακίνδυνης «γιαγιάς» και της επικίνδυνης θεραπεύτριας και μιλάνε για τις ζωές τους, γι’ αυτά που έμαθαν από τις παλιές. αυτά που έπαθαν ως γυναίκες και αυτά που παραδίδουν στις επόμενες.

Σταθμός Θέατρο

Βίκτωρος Ουγκώ 55

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία από 21 έως 27 Νοεμβρίου και αξίζουν.

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
21/11/2024

Η αξία της ζωής

Ο πόνος είναι αναπόφευκτος, όμως η αξία της ζωής είναι αδιαπραγμάτευτη μοιάζει να λέει η Αμερικανίδα συγγραφέας, μέσα από την ιστορία δύο ζευγαριών που βιώνουν πολλαπλές απώλειες. Το σκηνοθετεί ο Σωτήρης Τσαφούλιας δίνοντας προβάδισμα στις ερμηνείες. | Powered by Uber

Γυάλινος κόσμος

Πολύ ενδιαφέρουσα, αν και συζητήσιμη, προσέγγιση του αριστουργήματος του Τενεσί Ουίλιαμς. Μέσα σε μια απογυμνωμένη συνθήκη, το έργο κατεβαίνει στην πλατεία ακέραιο, δείχνει σαν να φωτίζεται εκ νέου, ενώ οι ερμηνείες κάνουν το όλο εγχείρημα να δικαιώνεται. | Powered by Uber

Ο Γιώργος Μπένος: "Δεν υπάρχει λόγος να ανέβουμε πάνω σε μία σκηνή αν δεν έχουμε να πούμε κάτι στον κόσμο"

Ο νέος και πολύ ταλαντούχος ηθοποιός Γιώργος Μπένος μάς μίλησε σε μια συζήτηση εφ όλης της ύλης για τις θεατρικές παραστάσεις "Blue train" και "Φάλαινα" που πρωταγωνιστεί φέτος αλλά και την πολυαναμενόμενη επιστροφή του "Maestro".

Στον Ιανό για "Μια εκδήλωση στη μνήμη της Μαρίνας Καραγάτση"

Αφιέρωμα στην πολυτάλαντη Μαρίνα Καραγάτση, γνωστή κυρίως για το έργο της ως ιστορικός και συγγραφέας και ταυτόχρονη παρουσίαση του βιβλίου "Στη μνήμη του συμπατριώτη μου Υπάτιου Περδίου" που αποτελεί το τελευταίο ολοκληρωμένο της κείμενο.

Λητώ Τριανταφυλλίδου: "Ο δικός μας Δον Ζουάν, με τον Πάνο Βλάχο, ήταν η αφορμή να μιλήσουμε για τη σχέση των δύο φύλων"

Η Λητώ Τριανταφυλλίδου, η σκηνοθέτρια που έκανε τη μεταγραφή του "Δον Ζουάν" του Μολιέρου μαζί με τον Πάνο Βλάχο μας μιλά για την πολυαναμενόμενη παράσταση που έρχεται στο θέατρο Βεάκη, από 22/11.

Η "Όμορφη πόλη μαγική" κατεβάζει αυλαία

Η μουσικοθεατρική παράσταση "Όμορφη πόλη μαγική" του Γιώργου Φραντζεσκάκη που βασίζεται στα τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη ολοκληρώνει τις παραστάσεις της.