Άρτεμις Γρύμπλα, Λίλα Μπακλέση, Κωνσταντίνος Μπιμπής: "Καμία γυναίκα δεν είναι ασφαλής όσο υπάρχουν "θεοί" που πιστεύουν ότι έχουν δικαίωμα πάνω της"

Η δημιουργική ομάδα της παράστασης “Δάφνη”, ένα queer παραμύθι της Ραφαέλα Μάρκους για την αποδοχή, τον έρωτα, την εξουσία, την απώλεια και την ταυτότητα, που εμπνέεται από τον αρχαιοελληνικό μύθο της Δάφνης και του Απόλλωνα, μιλά στο “α”.

Δάφνη Σοφοκλής Μπιμπής©

Η δημιουργική ομάδα πίσω από τη θεατρική παράσταση "Οι κάτω απ’ τ’ αστέρια", Άρτεμις Γρύμπλα, Λίλα Μπακλέση και Κωνσταντίνος Μπιμπής, όπου απέδειξαν ότι η προσωπική δουλειά και η αγάπη τους για ένα κείμενο που το έκαναν δικό τους με αποτέλεσμα μια τρυφερή και πολύ επιτυχημένη παράσταση που ξεπέρασε τα ελληνικά σύνορα, μας σύστησαν φέτος το πολυβραβευμένο έργο της Ραφαέλα Μάρκους (που πρόσφατα επισκέφθηκε την Ελλάδα) με τίτλο "Δάφνη". Ένα σύγχρονο queer παραμύθι για τον έρωτα, την αποδοχή, την απώλεια, την ταυτότητα και την επιβολή της εξουσίας, που συνδιαλέγεται με τον αρχαιοελληνικό μύθο της Δάφνης και του Απόλλωνα. Μέχρι τις 17 Μαρτίου συνεχίζονται οι παραστάσεις στο θέατρο Ελέρ κι εμείς ζητήσαμε από τις δύο ερμηνεύτριες και μεταφράστριες Άρτεμις Γρύμπλα και Λίλα Μπακλέση αλλά και από τον Κωνσταντίνο Μπιμπή με τον οποίο συνυπογράφουν τη σκηνοθεσία, να μας γράψουν για το έργο και την παράσταση με τα δικά τους λόγια σε μια εποχή που η "Δάφνη" αποδεικνύεται πιο επίκαιρη από ποτέ. 

Άρτεμις Γρύμπλα - Λίλα Μπακλέση - Κωνσταντίνος Μπιμπής
Κωνσταντίνος Μπιμπής, Άρτεμις Γρύμπλα, Λίλα Μπακλέση

Μέσα στο σουρεαλιστικό κλίμα των ημερών έκανε πρεμιέρα η "Δάφνη" μας, ένα παραμύθι για τον έρωτα, την κακοποίηση, την μεταμόρφωση και τον μακρύ δρόμο της αποδοχής. Καθώς γιορτάζαμε την θερμή αποδοχή του κόσμου και την ανοιχτή συζήτηση με την συγγραφέα του έργου, Ραφαέλα Μάρκους, λίγα μέτρα πιο κάτω, μια ομάδα ανθρώπων έψελναν προσευχές προκειμένου να ξορκίσουν τον γάμο ομόφυλων ζευγαριών, να προστατεύσουν την Αγία ελληνική οικογένεια και να την πείσουν να συνεχίσει να κάνει αυτό που ξέρει να κάνει πολύ καλά: να αρνείται την αλήθεια και τα δικαιώματα στα παιδιά της. Πεπεισμένοι, λοιπόν, εμείς πως τα παραμύθια μπορούν ακόμα ν' αλλάξουν τον κόσμο καθώς φωτίζουν την πολυπλοκότητα της ανθρώπινης ύπαρξης, λέμε την ιστορία της Δάφνης, εξερευνώντας με τρόπο καυστικό και αρκετό χιούμορ τα θέματα του έρωτα, της απώλειας και της ταυτότητας

Δάφνη
Σταύρος Χαμπάκης©

"Αυτή η μεταγραφή του μύθου της Δάφνης και του Απόλλωνα μας υπενθυμίζει πως οι μύθοι που τόσο αθώα διδαχτήκαμε ως παιδιά, κρύβουν ιστορίες βίας, βιασμών και εξαναγκασμών, εξουσίας και βαθιάς ριζωμένης πατριαρχίας. Η Δάφνη στον μύθο, μεταμορφώνεται σε δέντρο, προκειμένου να ξεφύγει από την επιμονή του Απόλλωνα".

Η  Δάφνη θέλει απλώς να μπορεί να αγαπά και να αγαπιέται. Όταν παγιδεύεται μέσα σε ένα ψέμα προκειμένου να γίνει αρεστή, βρίσκει παρηγοριά στα νούφαρα, τα αρχαιότερα ανθοφόρα φυτά του κόσμου, βρίσκει παρηγοριά σε όλα τα φυτά που μεγαλώνουν σιγά σιγά μέσα και γύρω της. Η Μάρκους κάνοντας μια μεταγραφή του μύθου της Δάφνης και του Απόλλωνα, μας υπενθυμίζει εδώ πως οι μύθοι που τόσο αθώα διδαχτήκαμε ως παιδιά, κρύβουν ιστορίες βίας, βιασμών και εξαναγκασμών, εξουσίας και βαθιάς ριζωμένης πατριαρχίας. Η Δάφνη στον μύθο, μεταμορφώνεται σε δέντρο, προκειμένου να ξεφύγει από την επιμονή του Απόλλωνα για τον έρωτα της. Δεν είναι πια γυναίκα, γιατί καμία γυναίκα δεν μπορεί να είσαι ασφαλής όσο υπάρχουν "θεοί” που πιστεύουν ότι έχουν δικαίωμα πάνω στο σώμα και την ύπαρξη της. Μέσα από την ιστορία της δικής μας Δάφνης, έρχεται στο φως η ιστορία μιας μπαισέξουαλ γυναίκας, με σκοπό να προκαλέσει συζητήσεις γύρω απ’ την ορατότητα και την αποδοχή, γύρω απ’ την γυναικεία σεξουαλικότητα η οποία δεν υπάρχει μόνο για να θρέφει τις αντρικές φαντασιώσεις. 

Δάφνη
Σταύρος Χαμπάκης©

"Η "Δάφνη" έχει σκοπό να προκαλέσει συζητήσεις γύρω απ’ την ορατότητα και την αποδοχή, γύρω απ’ την γυναικεία σεξουαλικότητα η οποία δεν υπάρχει μόνο για να θρέφει τις αντρικές φαντασιώσεις".

Όταν το κείμενο της Μάρκους πρωτοήρθε στα χέρια μας, ήταν ένας μονόλογος γραμμένος για ένα κορίτσι ή μία νύμφη, γύρω στα 30, η πρώτη απόφαση που πήραμε ήταν γρήγορη: χωρίζουμε το κορίτσι αυτό σε δύο ανθρώπους, όπως ζητείται από τον χαρακτήρα να κάνει σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής του, να ισορροπεί ασταμάτητα ανάμεσα σε δύο ταυτότητες προκειμένου να χωράει σε δύο κόσμους οι οποίοι δεν την αποδέχονται. Κι ένα σύμπαν χωρίς ταυτότητα: μία κουζίνα μέσα στην οποία εγκλωβίζεται, ριζώνει και μεταμορφώνει στο καταφύγιο της. 

Συνθέτοντας αυτον τον κόσμο κληθήκαμε, παρέα με όλους τους πολύτιμους συντελεστές της παράστασης -σκηνικά και κοστούμια της Μαρίας Παπαδοπούλου, μουσική της Αλεξάνδρας Κατερινοπούλου, κίνηση του Αλέξανδρου Βαρδαξόγλου, φωτισμοί του Νίκου Βλασσόπουλου και βοηθός στη σκηνοθεσία η Εύα Διαμαντή- να ανακαλύψουμε τα όρια του εαυτού μας, τα πόσα ανεχόμαστε και πόσο μεταμορφωνόμαστε κι εμείς προκειμένου να χωρέσουμε σε κόσμους που δεν είναι δικοί μας, που ίσως ούτε μας αρέσουν, να ανακαλύψουμε το χιούμορ μέσα στον πόνο, τον πόνο μέσα στα αστεία και τα δάση που όλοι κρύβουμε μέσα μας. 

Δάφνη
Σταύρος Χαμπάκης©

Ελπίζουμε αυτή η παράσταση να γίνει και για το κοινό, αφορμή για συζητήσεις γύρω απ’ την ελευθερία, τις προκαταλήψεις, την κατανόηση και την ενσυναίσθηση, συζητήσεις που ανοίγουν τον δρόμο για μεγαλύτερη αποδοχή και ένταξη όλων των ατόμων στο πολύχρωμο μωσαϊκό μιας κοινωνίας που επιτρέπει την έκφραση της μοναδικότητας του ατόμου.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Δάφνη

  • Κοινωνικό

Ένα σύγχρονο θρίλερ, γραμμένο μόλις το 2022, που συνδιαλέγεται με τον αρχαιοελληνικό μύθο της Δάφνης και του Απόλλωνα και παρουσιάζει με χιούμορ και ευαισθησία, τον δύσκολο και μοναχικό δρόμο της αποδοχής του εαυτού μας. Η Δάφνη είναι μία σύγχρονη γυναίκα που σιχαίνεται τις ταμπέλες και λατρεύει τα φυτά. Προσπαθεί να επιβιώσει στον έξω κόσμο, σ’ αυτόν τον ετεροκανονικό κόσμο: στον κόσμο. Ένα βράδυ, ερωτεύεται μία γυναίκα - μια γουόντερ γούμαν. Και ακριβώς τη στιγμή που πιστεύει ότι έχει κατακτήσει την ευτυχία, ένα (όχι και τόσο) μικρό μυστικό από το παρελθόν της, έρχεται να ταράξει τη σχέση και τη ζωή της. Καθώς το τίμημα που πληρώνει για να μπορέσει να το κρατήσει κρυφό μεγαλώνει, το μυστικό της την βαραίνει ολοένα και περισσότερο, την τυλίγει σαν τις ρίζες ενός δέντρου που την αναγκάζουν να μένει ακίνητη. Το δέρμα της σιγά σιγά καλύπτεται με τον φλοιό της ενοχής. Και η Δάφνη θέλει όσο τίποτε πια να πετάξει ένα κομμάτι του εαυτού της. Να γίνει όλα όσα δεν είναι.

Ελέρ

Φρυνίχου 10

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος αποθεώνει την παραδοξότητα και τον αυτοσαρκασμό στο "Περιμένοντας τον Γκοντό"

Όλα υπαινίσσονται και όλα είναι παρόντα στο "Περιμένοντας τον Γκοντό" του Μπέκετ, που σκηνοθέτησε ο Θωμάς Μοσχόπουλος στο Θέατρο Πόρτα. Βρεθήκαμε στην πρόβα τζενεράλε της παράστασης και σας μεταφέρουμε τις εντυπώσεις μας.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
15/11/2024

"Καταραμένος κόσμος": Κλιματική αλλαγή και τεχνητή νοημοσύνη στο θρίλερ του Βασίλη Μαυρογεωργίου

Ένα καθαρόαιμο ελληνικό θρίλερ έρχεται λίγο πριν τα Χριστούγεννα στο Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν.

"Gogol: Η αβάσταχτη ελαφρότητα μιας μύτης": Μεταφορά πρεμιέρας για την παράσταση του Νίκου Καμτσή

Δείτε πρώτες φωτογραφίες από τη νέα θεατρική παράσταση του θεάτρου Τόπος Αλλού που αντλεί από τρία από τα πιο χαρακτηριστικά έργα του Νικολάι Γκόγκολ, "Ο επιθεωρητής", "Η μύτη" και "Τα παντρολογήματα", για να αναδείξει την ανελέητη σατιρική γραφή του.

Οι νέες πρεμιέρες της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία από 14 έως 20/11 και ξεχωρίζουν.

"Tank / Όλη νύχτα εδώ": Θέατρο για την επέτειο του Πολυτεχνείου

Στο Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν επιστρέφει για μια επετειακή παράσταση το έργο της ομάδας RMS MATAROA σε σκηνοθεσία του Μάνου Βαβαδάκη.

Η "Κίτρινη ταπετσαρία" στο θέατρο Αλκμήνη, το έργο-φόρος τιμής στο φεμινιστικό κίνημα

Το κλασικό διήγημα της γοτθικής λογοτεχνίας με την υπογραφή της Σάρλοτ Πέρκινς Γκίλμαν έρχεται σε σύγχρονη μεταφορά σε μια μονολογική παράσταση.

Η αφοπλιστική "Γραμμή του ορίζοντος" του Χρήστου Βακαλόπουλου επιστρέφει στη σκηνή

Ο ανερχόμενος Γιώργος Παύλου σκηνοθέτησε πέρυσι για χάρη της Πειραματικής Σκηνής του Εθνικού Θεάτρου το διαχρονικά επίκαιρο έργο που μας φέρνει ενώπιον των ευθυνών μας. Φέτος επαναλαμβάνεται στο θέατρο Χώρα.