Τα μαγικά βουνά

3

Ένα άγνωστο δείγμα της ελληνικής θεατρικής ιστορίας, το θέατρο που άνθισε κατά την περίοδο της Εθνικής Αντίστασης από τους αντάρτες και τις αντάρτισσες του ΕΛΑΣ, έρχεται στο φως χάρη σε μια ενδιαφέρουσα αλλά ατελή παράσταση. | Powered by Uber

Τα μαγικά βουνά Patroklos Skafidas©

Κατ’ αρχήν ιστορικό ενδιαφέρον έχει η τελευταία παράσταση της ομάδας Elephas tiliensis, καθώς ανεβάζει στη σκηνή ένα άγνωστο δείγμα του ελληνικού θεατρικού παρελθόντος, που ως τώρα απασχολούσε κυρίως τους ερευνητές· από αυτή την άποψη, έχει ήδη δικαιωθεί. Τα "Μαγικά βουνά" αντλούν το υλικό τους από το θεατρικό έργο και τα ημερολογιακά κείμενα του πεζογράφου και δραματουργού Γιώργου Κοτζιούλα, ο οποίος έστησε κατά την περίοδο της Εθνικής Αντίστασης τη Λαϊκή Σκηνή: ένα θίασο αποτελούμενο από άντρες και γυναίκες του ΕΛΑΣ, που περιόδευε στα βουνά και ανέβαζε έργα του ίδιου, που στόχευαν στην τόνωση του ηθικού των αγωνιζόμενων Ελλήνων, καθώς και στην ενδυνάμωση του κομμουνιστικού φρονήματος και τη διάδοση των κομμουνιστικών ιδεών.

Τα μαγικά βουνά
Patroklos Skafidas©

Η παράσταση μας μεταφέρει στα βουνά και τα χωριά της Πίνδου, ανασυστήνει αυτόν το θίασο και μεταχειριζόμενη το μοτίβο του θεάτρου μέσα στο θέατρο φέρνει στο φως αποσπάσματα από τα θεατρικά του Κοτζιούλα, όπως το "Ξύπνα ραγιά", όπου ο αγώνας του 1821 ενώνεται με αυτόν της Εθνικής Αντίστασης. Παράλληλα, φροντίζει να αναδείξει –με αρκετά γλαφυρό τρόπο– την πολύτιμη συμβολή του λεγόμενου θεάτρου του βουνού στη θεατρική ιστορία του τόπου: τη μετάδοση της θεατρικής τέχνης σε "απάτητες" περιοχές και στους λαϊκούς ανθρώπους της υπαίθρου, τη συνεισφορά του στις διεκδικήσεις και την ενδυνάμωση του επαγγέλματος του ηθοποιού, την εμπλοκή γυναικών στις παραστάσεις κ.ά.

Τα μαγικά βουνά
Patroklos Skafidas©

Το σκηνοθετικό δίδυμο έχει επιχειρήσει εμφανώς να εμφυσήσει ζωή στο δραματουργικό υλικό, δηλαδή σε έργα που –ειδικά αν ιδωθούν αποκομμένα από το ιστορικό πλαίσιο– έχουν μικρό σκηνικό ενδιαφέρον, καθώς εξυπηρετούν κυρίως καθοδηγητικούς και προπαγανδιστικούς σκοπούς. Έτσι, η σκηνοθεσία μεταχειρίζεται εξωστρεφείς τρόπους και ανάλογα σκηνικά μοτίβα, εκμεταλλευόμενη, π.χ., τις ντοπιολαλιές των ανταρτών/ηθοποιών, ανασυστήνοντας ή εφευρίσκοντας τραγελαφικά επεισόδια που συνέβαιναν στις πρόβες, σπάζοντας τη σύμβαση για να επικοινωνήσει με τους θεατές· στοιχεία που προσδίδουν στην παράσταση ζωηράδα αλλά και μια ιλαρή αίσθηση που ξενίζει. Κυρίως, αυτό που λείπει είναι η πραγμάτευση του υλικού σε δεύτερο επίπεδο, το άνοιγμα ενός διαλόγου πάνω σε ζητήματα εθνικής ταυτότητας ή στα τραύματα της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας.

Τα μαγικά βουνά
Patroklos Skafidas©

Πάντως, η πραγματοποίηση του εγχειρήματος είναι συνεπέστατη και οι ηθοποιοί εξαιρετικοί. Τόσο οι δύο σκηνοθέτες όσο και οι υπόλοιποι: ο Άρης Λάσκος, που επιδεικνύει μεγάλο ερμηνευτικό εύρος και κωμικό ταλέντο, η Μαρκέλλα Γιαννάτου και η Βίκυ Κατσίκα: η τελευταία επωμίζεται και ένα εξαιρετικό –από τα ελάχιστα δραματικά– επεισόδιο, ερμηνεύοντας την αδερφή ενός αντάρτη, που έρχεται αντιμέτωπη με έναν Γερμανό. Τα σκηνικά και τα κοστούμια της Μαγδαληνής Αυγερινού ανασυστήνουν το χώρο και το χρόνο με ελάχιστα αντικείμενα (φλοκάτες, εργαλεία, μπόγοι με ρούχα), ενώ η μουσική του Χρίστου Θεοδώρου, που παίζει τόσο με την ηπειρώτικη δημοτική παράδοση όσο και με τα αντάρτικα τραγούδια, συμβάλλει ωραία στη σκηνική ατμόσφαιρα.

Περισσότερες πληροφορίες

Τα μαγικά βουνά

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 105 '

Για πρώτη φορά στη σύγχρονη σκηνή παρουσιάζεται το Θέατρο του Βουνού και το έργο του Γιώργου Κοτζιούλα, του ανθρώπου που ίδρυσε στην Ήπειρο τη Λαϊκή Σκηνή με ηθοποιούς τους ίδιους τους αντάρτες και τις αντάρτισσες της VIII μεραρχίας του ΕΛΑΣ. Το έργο μιλά για την ιστορία του αντάρτικου θεάτρου κατά την περίοδο της Εθνικής Αντίστασης εστιάζοντας στη μαγική στιγμή που η ουτοπία πήρε σάρκα και οστά. Ο Κοτζιούλας, μέσω των έργων που παρουσιάζονταν από τη Λαϊκή Σκηνή, προπαγανδίζει τις νέες ιδέες και αξίες που αντιπροσωπεύει η Εθνική Αντίσταση, αλλά παράλληλα δε διστάζει να ασκήσει άμεσα κριτική στο αντάρτικο. Ζητήματα που αφορούν την εθνική μας ταυτότητα, τη ρευστότητά της και τη δυσκολία μας να έρθουμε σε επαφή με τα τραύματα της σύγχρονης Ιστορίας μας, όπως αυτά της Κατοχής και του Εμφυλίου, ζωντανεύουν μέσα στο έργο. Η παράσταση συνδυάζει το θέατρο της τεκμηρίωσης με τη μυθοπλασία, τα παραδοσιακά ηπειρώτικα και τα τραγούδια της εποχής με το λαϊκό θέατρο. Η σκηνή μεταμορφώνεται σε μια ορεινή πλαγιά με οργιώδη βλάστηση στο Βουργαρέλι της Πίνδου, εκεί όπου πρωτοπαίχτηκαν τα έργα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Τότε, τώρα, πάντα": Πότε ξεκινά η νέα επιθεώρηση από τον Σταμάτη Φασουλή στο Θέατρο Άλσος

Ο μετρ του είδους θα ξεκαλοκαιριάσει στο Θέατρο Άλσος με νέα επιθεώρηση και ταλαντούχους συνεργάτες.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
08/05/2024

"The philanthropist": Οι Dirty Granny Tales επιστρέφουν με τη νέα τους παράσταση

Το Ίδρυμα "Μιχάλης Κακογιάννης" υποδέχεται ξανά το μουσικοθεατρικό σχήμα που αφηγείται σκοτεινά παραμύθια χρησιμοποιώντας μουσική, χορό, κουκλοθέατρο και animation.

"Ηρακλής Μαινόμενος": Δαδακαρίδης, Γουλιώτη, Γάλλος πρωταγωνιστούν στην σπάνια παιζόμενη τραγωδία του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Καραντζά

Το πιο σκοτεινό και πιο ανθρώπινο έργο του Ευριπίδη παρουσιάζεται το καλοκαίρι του 2024 σε περιοδεία σε όλη την Ελλάδα από μια σπουδαία ομάδα ηθοποιών και συντελεστών.

"801,5 μ.": Θέατρο ντοκουμέντο για την υπόθεση του Βαγγέλη Γιακουμάκη στο "Τζένη Καρέζη"

Η παράσταση που σκηνοθετεί ο Χάρης Πεχλιβανίδης, καλλιτεχνικός διευθυντής του Δηπεθε Ιωαννίνων, έρχεται για λίγες παραστάσεις από την Ήπειρο στην Αθήνα.

Πρεμιέρες: Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία από 9 έως 15 Μαΐου και ξεχωρίζουν.

Στην πρόβα του "Άτλαντα της δεκαετίας του 2000" αναρωτηθήκαμε: Είναι τα 00s ήδη ιστορία;

Το "α" βρέθηκε στη νέα δουλειά του Παντελή Φλατσούση όσο ήταν ακόμη εν εξελίξει, πήρε μια ιδέα από την καινούργια αναμέτρησή του με τη μνήμη και το παρελθόν και ρώτησε το καστ: "Τι θυμάσαι από το 2000;".

Θεόδωρος Τερζόπουλος: "Η ζωή είναι μια παρένθεση μέσα στη μεγάλη επικράτεια του θανάτου"

Το θέατρο Άττις του Θεόδωρου Τερζόπουλου συμπληρώνει 40 χρόνια λειτουργίας και ανοίγεται σε νέους στοχασμούς. Διαβάστε όσα μας είπε ο κορυφαίος δημιουργός με αφορμή τις πολυαναμενόμενες παραστάσεις "Περιμένοντας τον Γκοντό" στη Στέγη (15-19/5) και "Ορέστεια" στην Επίδαυρο (12-13/7).