Σαλό, 120 μέρες στα Σόδομα

3,5
Σαλό, 120 ημέρες στα Σόδομα Γιώργος Καλκανίδης©

Δημιουργός που καταπιάνεται με το ζήτημα του δογματισμού και του πολιτικού ολοκληρωτισμού μέσα από ετερόκλητα κείμενα (Ψαθάς, Αισχύλος, Όργουελ, Μπρεχτ), ο Μπινιάρης βάζει ίσως την κατακλείδα του με την τριλογία των πρόσφατων παραστάσεών του ("Η άνοδος του Αρτούρο Ούι", "Προμηθέας", "Σαλό"). Κι αν στον "Αρτούρο" επέλεξε ένα έργο που καταδεικνύει τα αίτια που γεννούν το φασισμό, τώρα πηγαίνει στην κατάληξή του, που παρουσιάζεται ως η πλέον αποτρόπαια. Δίνει θεατρική υπόσταση στην εμβληματική –και βασανιστικά δύσκολη στη θέασή της– ταινία του Παζολίνι, όπου η ανθρώπινη θηριωδία και, κυρίως, η ηδονή που προκαλεί ξεπερνούν τα όρια του αδιανόητου.

Σαλό, 120 ημέρες στα Σόδομα
Γιώργος Καλκανίδης©

Ο πλήρης εξευτελισμός και η ολοκληρωτική παραβίαση του ανθρώπινου σώματος και μέσω αυτού της ίδιας της ανθρώπινης υπόστασης απεικονίζεται στην ιστορία των 18 εφήβων που υποβάλλονται σε ακραία και ταπεινωτικά, σεξουαλικά και άλλα, βασανιστήρια από τέσσερις εκπροσώπους της εξουσίας. Ο Μπινιάρης δεν τοποθετεί τη δράση στο τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, όπως κάνει ο Ιταλός δημιουργός (καταδεικνύοντας ίσως πως οι δυνάστες πραγματοποιούν τα ειδεχθέστερα των εγκλημάτων τους, όταν βλέπουν το τέλος να πλησιάζει), επιλογή που ίσως διευρύνει το πλαίσιο πρόσληψης, ίσως όμως να το καθιστά λιγότερο πραγματικό και άρα λιγότερο επώδυνο.

Σαλό, 120 ημέρες στα Σόδομα
Γιώργος Καλκανίδης©

Από άποψη σύλληψης και εκτέλεσης, η παράσταση αγγίζει υψηλά επίπεδα: Η συγκλονιστική μουσική του Τζεφ Βάγγερ αποδεικνύεται ευστοχότερη στην αναπαράσταση της φρίκης απ’ ό,τι το κείμενο (η δραματουργία του σκηνοθέτη και της Έλενας Τριανταφυλλοπούλου συμπυκνώνουν λειτουργικά, αλλά στα απολύτως βασικά, το πρωτότυπο). Συνολικά, είναι περισσότερο επιδραστικές οι σκηνές όπου δεν κυριαρχεί ο λόγος αλλά η κινησιολογία (Αλέξανδρος Βαρδάξογλου) και η φυσική παρουσία των ηθοποιών: ο Υψηλότατος του Ιερώνυμου Καλετσάνου μοιάζει με σιχαμερό ερπετό και ξεχωρίζει στους τρεις "μαέστρους" της φρίκης, δίπλα στους γλοιώδεις Κώστα Μπερικόπουλο (Εξοχότατος) και Γιάννη Κότσιφα (Δούκας), ενώ η Αγορίτσα Οικονόμου και η Ιωάννα Μαυρέα (Αφηγήτριες) συχνά καθηλώνουν μόνο με το βλέμμα τους.

Σαλό, 120 ημέρες στα Σόδομα
Γιώργος Καλκανίδης©

Αδιαμφισβήτητα, πάντως, σημείο αιχμής αποτελούν, τόσο ως μονάδες όσο και ως σύνολο τυραννισμένων σωμάτων, οι Νέοι και οι Νέες, τα θύματα του σαδισμού (Γ. Ζιάκας, Ν. Κατσούρα, Λ. Μποζάκη, Ειρ. Τσέλλου, Γ. Χαρκοφτάκης κ.ά.), όπως και οι ανατριχιαστικοί Φρουροί (Αλ. Βαρδάξογλου, Απ. Καμιτσάκης, Ν. Ντούρος, Ά. Ορμένι). Το μαρμάρινο μνημειακό σκηνικό με τα ελάχιστα, γοτθικής επιβλητικότητας έπιπλα (Μικαέλα Λιακατά) και τα εξαίσια τελετουργικά κοστούμια (Ηλένια Δουλαδίρη) διαμορφώνουν ένα ταιριαστό σκηνικό περιβάλλον. Συνολικά, η παράσταση αποτελεί ένα τολμηρό εγχείρημα, το οποίο φέρνουν εις πέρας με γενναιότητα οι ηθοποιοί, παραδόξως όμως μοιάζει και κάπως "ασφαλής": Αφενός, οι σκηνές της φρίκης φαντάζουν τόσο καλά ζυγισμένες, ώστε να εκτονώνονται προτού η δυσφορία των θεατών φτάσει στο απροχώρητο, κι έπειτα το όλο θέαμα, παρά την αμεσότητά του, λειτουργεί περισσότερο ως αισθητικό παρά ως πολιτικό γεγονός.

Περισσότερες πληροφορίες

Σαλό, 120 ημέρες στα Σόδομα

  • Μουσικοθεατρική

Απαγορευμένη μέχρι και σήμερα σε πολλές χώρες ανά τον κόσμο, η ταινία που σόκαρε το κοινό και τους κριτικούς την εποχή της κυκλοφορίας της, αμέσως μετά τη δολοφονία του δημιουργού της, βασίζεται στο ημιτελές μυθιστόρημα 120 ημέρες στα Σόδομα του Μαρκησίου ντε Σαντ. Η υπόθεση της ταινίας διαδραματίζεται στη Δημοκρατία του Σαλό, ένα κρατίδιο-μαριονέτα της ναζιστικής Γερμανίας στην Ιταλία όπου, μεταξύ άλλων, οι φασίστες αναλαμβάνουν τη διαπαιδαγώγηση εννέα κοριτσιών και εννέα αγοριών και, αφού τα παραλαμβάνουν με τη συγκατάθεση των οικογενειών τους, τα μετατρέπουν σε δούλους και τα υποβάλλουν σε ακραία σωματικά και ψυχικά βασανιστήρια. Η απολύτως οριακή αυτή ψυχοσεξουαλική διερεύνηση της αισθητικής και φιλοσοφίας του ολοκληρωτισμού από τον Παζολίνι και τον συνσεναριογράφο του Σέρζο Τσίττι μετατρέπεται, στη σκηνή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, σε ρηξικέλευθη παράσταση μουσικού θεάτρου από τον ανατρεπτικό Άρη Μπινιάρη σε συνεργασία με τον συνθέτη Τζεφ Βάνγκερ και έναν πολυάριθμο θίασο διακεκριμένων ηθοποιών.

Εθνική Λυρική Σκηνή - Εναλλακτική Σκηνή

Κέντρο Πολιτισμού - Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος», Λεωφ. Συγγρού 364, Καλλιθέα
  • Βινιέτες Μουσικής

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Τότε, τώρα, πάντα": Πότε ξεκινά η νέα επιθεώρηση από τον Σταμάτη Φασουλή στο Θέατρο Άλσος

Ο μετρ του είδους θα ξεκαλοκαιριάσει στο Θέατρο Άλσος με νέα επιθεώρηση και ταλαντούχους συνεργάτες.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
08/05/2024

"The philanthropist": Οι Dirty Granny Tales επιστρέφουν με τη νέα τους παράσταση

Το Ίδρυμα "Μιχάλης Κακογιάννης" υποδέχεται ξανά το μουσικοθεατρικό σχήμα που αφηγείται σκοτεινά παραμύθια χρησιμοποιώντας μουσική, χορό, κουκλοθέατρο και animation.

"Ηρακλής Μαινόμενος": Δαδακαρίδης, Γουλιώτη, Γάλλος πρωταγωνιστούν στην σπάνια παιζόμενη τραγωδία του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Καραντζά

Το πιο σκοτεινό και πιο ανθρώπινο έργο του Ευριπίδη παρουσιάζεται το καλοκαίρι του 2024 σε περιοδεία σε όλη την Ελλάδα από μια σπουδαία ομάδα ηθοποιών και συντελεστών.

"801,5 μ.": Θέατρο ντοκουμέντο για την υπόθεση του Βαγγέλη Γιακουμάκη στο "Τζένη Καρέζη"

Η παράσταση που σκηνοθετεί ο Χάρης Πεχλιβανίδης, καλλιτεχνικός διευθυντής του Δηπεθε Ιωαννίνων, έρχεται για λίγες παραστάσεις από την Ήπειρο στην Αθήνα.

Πρεμιέρες: Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία από 9 έως 15 Μαΐου και ξεχωρίζουν.

Στην πρόβα του "Άτλαντα της δεκαετίας του 2000" αναρωτηθήκαμε: Είναι τα 00s ήδη ιστορία;

Το "α" βρέθηκε στη νέα δουλειά του Παντελή Φλατσούση όσο ήταν ακόμη εν εξελίξει, πήρε μια ιδέα από την καινούργια αναμέτρησή του με τη μνήμη και το παρελθόν και ρώτησε το καστ: "Τι θυμάσαι από το 2000;".

Θεόδωρος Τερζόπουλος: "Η ζωή είναι μια παρένθεση μέσα στη μεγάλη επικράτεια του θανάτου"

Το θέατρο Άττις του Θεόδωρου Τερζόπουλου συμπληρώνει 40 χρόνια λειτουργίας και ανοίγεται σε νέους στοχασμούς. Διαβάστε όσα μας είπε ο κορυφαίος δημιουργός με αφορμή τις πολυαναμενόμενες παραστάσεις "Περιμένοντας τον Γκοντό" στη Στέγη (15-19/5) και "Ορέστεια" στην Επίδαυρο (12-13/7).