
Πώς μπορούμε να δούμε από μια άλλη οπτική την cancel culture και τον "κανιβαλισμό" των media και των λαϊκών δικαστηρίων; Μέσα από το πρίσμα του εξωφρενικού σύμπαντος του αριστοτέχνη της σάτιρας Νικολάι Γκόγκολ, είναι η απάντηση. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι ο θεατρικός συγγραφέας και μυθιστοριογράφος κατέχει ξεχωριστή θέση στις προτιμήσεις καλλιτεχνών και θεατών εξίσου. Αυτό επιχειρούν ο Σωτήρης Ρουμελιώτης και ο Γιάννης Αποσκίτης στην παράσταση "Ιβάν εναντίον Ιβάν" που ανεβαίνει στο Θέατρο του Νέου Κόσμου (Κάτω Χώρος), όπου υπογράφουν από κοινού το κείμενο, σε σκηνοθεσία του δεύτερου, με τους Μπάμπη Αλεφάντη, Λάμπρο Γραμματικό, Άγγελο-Προκόπιο Νεράντζη.
Οι δύο νέοι δημιουργοί της γενιάς των millennials, εμπνεύστηκαν από τη νουβέλα "Ο καβγάς των δυο Ιβάν" και παραδίδουν μια παράσταση με φόντο τη Ρωσία του 19ου αιώνα και με αφορμή την Ελλάδα του σήμερα. Εκεί τρεις ηθοποιοί παραβιάζουν με επιθεωρησιακή διάθεση τα χωροχρονικά όρια, ακροβατούν μεταξύ της σατιρικής ιστορίας του Γκόγκολ και ενός τηλεοπτικού πάνελ της μεσημεριανής ζώνης, καυτηριάζοντας χιουμοριστικά τη διαχρονική τάση των ανθρώπων να συγκρούονται για το παραμικρό και, κυρίως, τη σύγχρονη διάθεση αλληλοσπαραγμού που κυριαρχεί στα media, ενώ ταυτόχρονα ενισχύεται από αυτά.

"Ιβάν vs Ιβάν"
Ο Ιβάν Ιβάνοβιτς είναι ευθυτενής, ευγενικός και λεπτολόγος. Ο Ιβάν Νικίφοροβιτς είναι τραχύς, βροντόφωνος και αθυρόστομος. Ωστόσο είναι και οι δύο αριστοκράτες, γείτονες και, κυρίως, στενοί φίλοι! Όταν μια μέρα, αυτοί οι δύο υποδειγματικοί φίλοι τσακώνονται για έναν εντελώς ανόητο λόγο - για μια γουρούνα και έναν "χήνο" - ξεκινάει ένας επεισοδιακός καβγάς, που εμπλέκει όλη την κοινωνία της μικρής πόλης που κατοικούν. Όλοι ασχολούνται με τον καβγά των δύο Ιβάν!
Μια παράσταση για την διαστρέβλωση του κοινού περί δικαίου αισθήματος και την κατάρρευση των κοινωνικών αξιών, που αποτελούν και τον πυρήνα του κριτικού σχολιασμού του Γκόγκολ, και εξακολουθούν να συνιστούν κρίσιμα ζητήματα - ειδικά για τη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα.

Σε μια εποχή όπου κυριαρχεί η "κουλτούρα της ακύρωσης" και σε μια κοινωνία που απολαμβάνει να "κανιβαλίζει" τις ανθρώπινες σχέσεις μέσω των media, ο τραγελαφικός καβγάς των δύο Ιβάν μοιάζει εξωφρενικά επίκαιρος: Γιατί φερόμαστε σαν γουρούνια και κράζουμε σαν χήνες; Γιατί "αλληλομαδιόμαστε" τόσο εύκολα; Με πόσο μεγάλη ευκολία "διαγράφουμε" σημαντικά κοντινά μας πρόσωπα; Και τελικά, πόσο αποκαλυπτικά "αστείος" μπορεί είναι ο συσχετισμός ανάμεσα στο μακρινό "εκεί και τότε" της Ρωσίας του 19ου αιώνα και στο σημερινό "εδώ και τώρα" της σύγχρονης ελληνικής καθημερινότητας;

"Τα τελευταία χρόνια - με ένα έντονο μούδιασμα - παρατηρώ πολύ συχνά γύρω μου ανθρώπους μπουκωμένους από μια φορτική νευρικότητα, πνιγμένους από μια πύρινη οργή που πασχίζει να εκτονωθεί, έτοιμους να τσακωθούν με την παραμικρή αφορμή”, λέει ο σκηνοθέτης Σωτήρης Ρουμελιώτης, που υπογράφει και το κείμενο σε συνεργασία με τον Γιάννη Αποσκίτη, και συνεχίζει: "Η κατάσταση γίνεται ακόμα χειρότερη όταν παρακολουθώ τα μέσα ενημέρωσης και κοινωνικής δικτύωσης και δημοσιογράφους να εκμεταλλεύονται ανθρώπινες σχέσεις στον βωμό της τηλεθέασης. Ο καβγάς των δύο Ιβάν αποτελεί μια φαινομενικά απλή ιστορία που με έκανε να γελάω, αλλά αιφνίδια μου τράβηξε το χαλί προσγειώνοντάς με σε ένα ζοφερό υπαρξιακό παρόν…”.

Η πρεμιέρα του "Ιβάν εναντίον Ιβάν" είναι στις 30 Ιανουαρίου. Τα σκηνικά και τα κοστούμια είναι της Ευαγγελίας Κιρκινέ, η μουσική του Γιώργου Χρυσικού, οι φωτισμοί του Σωτήρη Ρουμελιώτη και το βίντεο του Πέτρου Καλφαμανώλη.
Προπώληση εισιτηρίων: more.com
Περισσότερες πληροφορίες
Ιβάν εναντίον Ιβάν
Η cancel culture, ο κανιβαλισμός των μίντια και τα λαϊκά δικαστήρια περνούν μέσα από το πρίσμα του εξωφρενικού σύμπαντος του Νικολάι Γκόγκολ και της νουβέλας του «Ο καβγάς των δύο Ιβάν», ο οποίος τοποθετείται σε ένα τηλεοπτικό πάνελ της μεσημεριανής ζώνης. Ο Ιβάν Ιβάνοβιτς είναι ευθυτενής, ευγενικός και λεπτολόγος. Ο Ιβάν Νικίφοροβιτς είναι τραχύς, βροντόφωνος και αθυρόστομος. Ωστόσο είναι και οι δύο αριστοκράτες, γείτονες και, κυρίως, στενοί φίλοι. Όταν μια μέρα, τσακώνονται για έναν εντελώς ανόητο λόγο - για μια γουρούνα και έναν «χήνο» - ξεκινάει ένας επεισοδιακός καβγάς, που εμπλέκει όλη την κοινωνία της μικρής πόλης που κατοικούν.