Αποκλειστικό: Η Ραφίκα Σαούις στο ιστορικό La MaMa της Νέας Υόρκης με το "Αγαμέμνων: Ο κύκλος του αίματος"

Η βραβευμένη Ελληνίδα δημιουργός παρουσιάζει μια σύγχρονη διασκευή της αρχαίας τραγωδίας, εξερευνώντας τη ματαιότητα και την πολιτική διάσταση της ανθρώπινης ύπαρξης.

Agamemnon ©Πάτροκλος Σκαφίδας,

Η Ελληνίδα δημιουργός, ηθοποιός και σκηνοθέτρια Ραφίκα Σαουίς, μετά την επιτυχία της διεθνούς περιοδείας του έργου της Europeana το 2019 σε συμπαραγωγή με την Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, η οποία στέφθηκε με τη διάκριση καλύτερης δραματουργίας και σκηνοθετικής πρότασης της Υποτροφίας Ίψεν στα επίσημα Βραβεία Ίψεν της Νορβηγίας το 2019, παρουσιάζει, έπειτα από πρόσκληση του Οργανισμού La MaMa Experimental Theatre Club, φέτος τον Νοέμβριο για πρώτη φορά στις ΗΠΑ το νέο της έργο "Αγαμέμνων: ο κύκλος του αίματος", βασισμένο στην ομώνυμη τραγωδία του Αισχύλου.

Το La Mama παρουσιάζει σε διασκευή, σκηνοθεσία και ερμηνεία της Ραφίκας Σαουίς μια νέα σύγχρονη απόδοση της αρχαίας τραγωδίας, κατά την οποία ο "Αγαμέμνων" αναπαρίσταται ως ένα πολιτικό θρίλερ που εκτυλίσσεται στο σήμερα.  Τη δημιουργική ομάδα συμπληρώνουν ο εικαστικός Μιχάλης Αργυρού, ο μουσικός Μανώλης Μανουσάκης, ο media και documentary artist Αστέρης Κούτουλας, η Γερμανίδα δραματουργός Isabella Sedlak και οι ηθοποιοί Μάνος Βακούσης, Κρις Ραντάνοφ, Σαμουήλ Ακινόλα. Πρόκειται για έναν διάλογο με στοιχεία ντοκιμαντέρ και μυθοπλασίας (Docu-Fiction).

agamemnon
©Πάτροκλος Σκαφίδας,

Η διασκευή μεταφέρει το έργο στη σύγχρονη πολιτική σκηνή ενός δυτικού κράτους, όπου, στο τέλος του πολέμου, όλοι έρχονται αντιμέτωποι με τη ματαιότητα της ανθρώπινης ύπαρξης. Το έργο ξαναβλέπει την ιστορία από τα μάτια της Κλυταιμνήστρας. Και εδώ η Κλυταιμνήστρα δεν είναι ο εκδικητής, αλλά ο εγκλωβισμένος άνθρωπος που προσπαθεί να σπάσει τον τοίχο της πραγματικότητας που έχει δημιουργήσει για τον εαυτό του. Κι όταν θα προσπαθήσει να αντισταθεί, θα μεταμορφωθεί σε στιγματισμένη, θα γίνει θύμα και θήραμα και θα θυσιαστεί, ως άλλη Ιφιγένεια, στο όνομα της "δικαιοσύνης" που ισοπεδώνει τα πάντα.

Η σκηνοθεσία υιοθετεί την προσέγγιση του cinematic theatre, όπου οι σκηνικές δράσεις αποτελούν την τρίτη διάσταση της ταινίας που παρακολουθούμε μέσω προβολής. Η Ραφίκα Σαουίς και οι συνεργάτες της έφτιαξαν μια αυτόνομη κινηματογραφική ταινία που λειτουργεί ως παράλληλη και συγχρονισμένη στη ζωντανή περφόρμανς αφήγηση. Η ταινία που ακολουθεί επί σκηνής τη σόλο περφόρμανς της Ραφίκα Σαούις, ενσωματώνει στοιχεία από την πραγματικότητα του σύγχρονου πολέμου και παρουσιάζεται με εξαιρετικούς ηθοποιούς στην οθόνη, δημιουργώντας ένα μεγάλο χορικό. Ο Μάνος Βακούσης στον ρόλο του Αγαμέμνονα, Αίγισθος ο Κρις Ραντάνοφ,  ο Σαμουήλ Ακινόλα ως Κήρυκας και η Ραφίκα Σαουίς ως Κλυταιμήστρα.

agamemnon
©Πάτροκλος Σκαφίδας,

Η παράσταση παρουσιάζεται για δυο εβδομάδες στο ιστορικό La MaMa της Νέας Υόρκης, ένα θέατρο με μεγάλη ιστορία και παράδοση στην έρευνα της αρχαίας τραγωδίας και στη σύγχρονη σκηνική αντιμετώπισή της, από την ιδρύτριά του, κορυφαία δημιουργό του σύγχρονου αμερικανικού θεάτρου και τακτική επισκέπτρια των Δελφών Ellen Stewart (1919- 2011). Μετά την πρεμιέρα στις ΗΠΑ στις 14 Νοεμβρίου θα ξεκινήσει η παγκόσμια περιοδεία της παράστασης. Στην Ελλάδα αναμένεται να παρουσιαστεί στο Θέατρο Ακροπόλ.

Λίγα λόγια για τη Ραφίκα Σαουίς

Όπως αναφέρει το θέατρο La MaMa στην επίσημη ιστοσελίδα του "η Ραφίκα Σαουίς είναι βραβευμένη ηθοποιός και δημιουργός, γνωστή για την εξερεύνηση της μνήμης, του τραύματος, του φύλου και της μετα-αποικιοκρατίας. Η καλλιτεχνική της πρακτική εκτείνεται σε θέατρο, πολυμέσα, προφορικό λόγο και περφόρμανς, ασχολούμενη με επείγοντα κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα. Το 2014, ίδρυσε την πλατφόρμα THE BLIND  PLATFORM μαζί με τον Αντώνη Βολανάκη, ενισχύοντας τη συνεργασία μεταξύ προσφύγων, διεθνών  και ντόπιων καλλιτεχνών. Η Ραφίκα Σαουίς έχει βραβευτεί για τη θεατρική της δουλειά και έχει παίξει στον κινηματογράφο και την τηλεόραση, επιδεικνύοντας το πολύπλευρο ταλέντο της. Θα εμφανιστεί στην επερχόμενη σειρά "The Second Attack", σε σκηνοθεσία της αναγνωρισμένης Αυστριακής σκηνοθέτιδας Barbara Eder, η οποία έχει προγραμματιστεί να προβληθεί τον Ιανουάριο του 2025 στο ARD της Γερμανίας. Οι παραστάσεις της έχουν παρουσιαστεί σε πόλεις όπως η Αθήνα, το Όσλο, το Βερολίνο και η Νέα Υόρκη. Έχει συνεργαστεί με αναγνωρισμένους οργανισμούς όπως το  Εθνικό Θέατρο της Ελλάδος, το Εθνικό Θέατρο του Όσλο, το Östgötateatern (το μεγαλύτερο περιφερειακό θέατρο της Σουηδίας), το Πανεπιστήμιο του Πουέρτο Ρίκο (τμήμα θεάτρου) κ.ά, κερδίζοντας αναγνώριση για την συνεισφορά της στην διακαλλιτεχνική πρακτική στο θέατρο και την περφόρμανς. Η Ραφίκα είναι, επίσης, μέλος του Lincoln Theatre Director’s Lab και της Young Curator’s Academy του Θεάτρου Maxim Gorky".

Η Ραφίκα Σαουίς είναι η πρώτη Ελληνίδα που προσκαλεί το ιστορικό θέατρο να παρουσιάσει έργο της στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Τον προσεχή Οκτώβριο παρουσιάζεται στη Σουηδία, στη δεύτερη συνεργασία της με το Östgötateatern, η νέα πολιτική σάτιρα της Αλεξάνδρας Βουτζουράκης "Το Τέρας", σε δική της σκηνοθεσία και ερμηνεία επί σκηνής, την Ιωάννα Αγγελίδη.

Τέλος, η Ραφίκα Σαουίς διατελεί από το 2022 καλλιτεχνική διευθύντρια του Θεάτρου Μικρό Γκλόρια στην Αθήνα, στο οποίο με την πολύτιμη αρωγή του Μάνου Καρατζογιάννη, έδωσε νέα πνοή στοχεύοντας κυρίως στο νέο ελληνικό έργο και στους σύγχρονους δημιουργούς, μέσα από τις πολύ πετυχημένες παραστάσεις των Δημήτρη Σαμόλη, Ζέτης Φίτσιου και πολλών άλλων που τίμησαν με την παρουσία τους το θέατρο. 

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Τελευταία ευκαιρία να δείτε τους "Όρνιθες"

Ο σκηνοθέτης Άρης Μπινιάρης και ο θίασος του, με πρωταγωνιστές τους Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο και Γιώργο Χρυσοστόμου, ολοκληρώνουν το πρόγραμμα των καλοκαιρινών παραστάσεων της αριστοφανικής κωμωδίας "Όρνιθες". Προλαβαίνετε να τους δείτε.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
27/09/2024

Εθνικό Θέατρο: Μια αποτίμηση της θητείας του Γιάννη Μόσχου

Καθώς ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Εθνικού Θέατρου ανακοίνωσε ότι δεν θα ζητήσει ανανέωση της θητείας του, που λήγει τον προσεχή Δεκέμεβριο, επιχειρούμε μια αποτίμηση του καλλιτεχνικού του έργου.

Το grape του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου κερδίζει τα διεθνή ΜΜΕ

Η πλατφόρμα εξωστρέφειας του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, που διεισδύει ολοένα και περισσότερο στις σημαντικότερες σκηνές της Ευρώπης, έδωσε φέτος την αφορμή σε περισσότερους από 60 καλλιτεχνικούς διευθυντές, curators και εκπροσώπους διεθνών φεστιβάλ, θεάτρων και ΜΜΕ από 30 χώρες.

Το Θέατρο Επί Κολωνώ κλείνει τα 25

Δύο νέες θεατρικές παραστάσεις σε σκηνοθεσία της Ελένης Σκότη θα δούμε φέτος στο θέατρο Επί Κολωνώ, ενώ επιστρέφει για 15η χρονιά το Off-Off Athens μαζί με την πρωτοβουλία "Μπιζζζ….!" που στόχο έχει να αναδείξει παραστάσεις από την διοργάνωση του σημαντικού θεατρικού φεστιβάλ νέων δημιουργών.

"Βάκχες" από το Εθνικό Θέατρο: Τελευταίες παραστάσεις στο Σχολείον της Αθήνας "Ειρήνη Παπά"

Η εκδοχή του Θάνου Παπακωνσταντίνου πάνω στην ευριπίδεια τραγωδία της έκστασης κλείνει τον κύκλο της περιοδείας της.

Ποιον "Βαρόνο" υποδέχεται το Πτι Παλαί;

Η δεύτερη παραγωγή του μόλις ανακαινισμένου θεάτρου παρουσιάζει μία από τις χαρακτηριστικότερες ελληνικές κωμωδίες, σε διασκευή των Γιωργή Τσουρή και Αλέξανδρου Χρυσανθόπουλου.

"Κατερίνα Γώγου: Το γαμώτο που δεν έζησα" για 4η χρονιά στο Θέατρο 2510

Η βραβευμένη θεατρική παράσταση του Ανδρέα Ζαφείρη, αφιερωμένη στη ζωή και το έργο της ποιήτριας Κατερίνας Γώγου, επιστρέφει για τέταρτη χρονιά.