Το υπαρξιακό ή και ψυχολογικό θρίλερ έως την κοινωνικοπολιτική αλληγορία και την μοντέρνα δυστοπία αγγίζουν οι "Οικοδόμοι της Αυτοκρατορίας" που ετοιμάζονται να κάνουν πρεμιέρα στο θέατρο 104. Ο λόγος για το αριστούργημα του Μπορίς Βιάν που παίζεται για πρώτη φορά στην ελληνική σκηνή σε μετάφραση και σκηνοθεσία της Σοφίας Καλογιάννη. Το "Les Batisseurs d’Empire” του συγγραφέα των "Θα φτύσω στους τάφους σας" και "Αφρός των ημερών” κι ενός από τους σημαντικότερους διανοούμενους της μεταπολεμικής Γαλλίας, έκανε πρεμιέρα το 1959 στο Παρίσι, σε σκηνοθεσία του Ζαν Βιλάρ, και απαγορεύτηκε έως το 1962.
Η ιστορία λαμβάνει χώρα μέσα σε ένα απροσδιόριστο συγκρότημα διαμερισμάτων, όπου μια τριμελής μεσοαστική οικογένεια, μαζί με την οικιακή της βοηθό, καταδιώκεται από έναν ανεξήγητο και τρομακτικό θόρυβο, γεγονός που την αναγκάζει να δραπετεύει συνεχώς από το ένα διαμέρισμα στο άλλο. Σε έναν κόσμο υπό κατάρρευση που διαρκώς συρρικνώνεται, η εκτόνωση της πίεσης είναι αναπόφευκτη και οδηγεί σε ακραίες συμπεριφορές.
Ο Μπορίς Βιάν διασυνδέει ευφυώς το συλλογικό με το ατομικό
Γράφει στο σκηνοθετικό της σημείωμα η Σοφία Καλογιάννη: Το τολμηρό αυτό κείμενο, το οποίο εντάσσεται στο θέατρο του παραλόγου και χαρακτηρίζεται από το γνωστό σουρεαλιστικό χιούμορ του συγγραφέα, επιτρέπει πολλά επίπεδα ανάγνωσης. Από το υπαρξιακό ή ψυχολογικό θρίλερ έως την κοινωνικοπολιτική αλληγορία και την μοντέρνα δυστοπία. Ο Μπορίς Βιάν διασυνδέει ευφυώς το συλλογικό με το ατομικό, καθώς η ιστορική παθογένεια παραλληλίζεται με την κοινωνική αλλά και την ατομική (η έμμεση αναφορά του συγγραφέα στο αποικιοκρατικό παρελθόν της χώρας του, ενώ βρίσκονται σε εξέλιξη τα κινήματα ανεξαρτησίας της Αλγερίας, είναι πρόδηλη).
Εστιάζοντας στα διαχρονικά του στοιχεία, η συγκεκριμένη απόδοση αποφεύγει να προσδιορίσει το χωροχρονικό πλαίσιο του έργου, το οποίο στηλιτεύει την υποκρισία και ουσιαστικά σαρκάζει την κατάρρευση και την αποτυχία των αξιών του νεότερου δυτικού πολιτισμού. Η κριτική της αστικής τάξης και του πατριαρχικού μοντέλου, το αντιπολεμικό ιδεώδες, οι σχέσεις εξουσίας, η έλλειψη επικοινωνίας, αλλά και το υπαρξιακό αδιέξοδο, αποτελούν βασικούς θεματικούς άξονες πάνω στους οποίους ο συγγραφέας συνυφαίνει αριστοτεχνικά την πλοκή της ιστορίας του.
Η πρεμιέρα προγραμματίζεται για τις 5 Οκτωβρίου στο θέατρο 104. Παίζουν οι ηθοποιοί Γιώργος Χουλιάρας, Μαρία Μπρανίδου, Ειρήνη Δάμπαση, Χριστίνα Δενδρινού, Παναγιώτης Τζαφέρης, Κατερίνα Κασσάνδρα.
Τα σκηνικά και τα κοστούμια υπογράφει η Μαρίσα Σουλιώτη, την κίνηση-χορογραφία ο Κωνσταντίνος Καρβουνιάρης, τη μουσική και τον ηχητικό σχεδιασμό ο Στέλιος Γιαννουλάκης και τους φωτισμούς η Στέβη Κουτσοθανάση.
Λίγα λόγια για τον συγγραφέα που χαρακτηρίστηκε ως ένα "διαρκές σκάνδαλο"
Ο Μπορίς Βιάν γεννήθηκε το 1920. Πολύπλευρη προσωπικότητα, μηχανολόγος μηχανικός στο επάγγελμα εκτός από το συγγραφικό του έργο είχε να επιδείξει και μια αξιόλογη παρουσία στη μουσική (έπαιζε τρομπέτα και τραγουδούσε) και στον κινηματογράφο. Έγραψε μεταξύ άλλων μυθιστορήματα, θεατρικά έργα και ποιήματα. Γνωστός, τα πρώτα χρόνια της Απελευθέρωσης και του υπαρξισμού, ως "ο πρίγκιπας του Σαιν-Ζερμαίν-ντε Πρε", συγχρωτίστηκε με τον Ζαν-Πολ Σαρτρ, τη Σιμόν ντε Μποβουάρ και τον Ρεϊμόν Κενό.
Τα βιβλία του ανακαλύπτονται εκ νέου τη δεκαετία του '60 και γίνονται αναγνώσματα καλτ για τη γενιά του Μάη του '68, αλλά και για τις μετέπειτα γενιές. Ο "αιώνιος έφηβος", κατά τον Μορίς Ναντό, εξακολουθεί να σαγηνεύει τους απανταχού αναγνώστες του. Ο Μπορίς Βιάν πέθανε το 1959 σε ηλικία 39 ετών, ενώ παρακολουθούσε δοκιμαστική προβολή για τη μεταφορά του "Θα φτύσω τους τάφους σας" στον κινηματογράφο.
Σήμερα, ο συγγραφέας που αντιμετωπίστηκε ως "διαρκές σκάνδαλο" και δεύτερης κατηγορίας όσο ζούσε, θεωρείται από τους σημαντικότερους διανοούμενους της μεταπολεμικής Γαλλίας, πρόδρομος του "Νέου Μυθιστορήματος" ("Nouveau Roman") σύμφωνα με τον ίδιο τον "πατέρα" του νέου λογοτεχνικού ρεύματος, τον Αλέν Ρομπ-Γκριγιέ.
Περισσότερες πληροφορίες
Οι Οικοδόμοι της Αυτοκρατορίας
Σε ένα απροσδιόριστο συγκρότημα διαμερισμάτων, μια Μια τριμελής μεσοαστική οικογένεια και η οικιακή βοηθός της καταδιώκεται από έναν ανεξήγητο και τρομακτικό θόρυβο, γεγονός που την αναγκάζει να δραπετεύει συνεχώς από το ένα διαμέρισμα στο άλλο. Με φόντο έναν κόσμο υπό κατάρρευση διαδραματίζεται το πρωτόπαικτο δυστοπικό θρίλερ με κοινωνικοπολιτικές προεκτάσεις από τον συγγραφέα των «Θα φτύσω στους τάφους σας» και «Αφρός των ημερών» κι ενός από τους σημαντικότερους διανοούμενους της μεταπολεμικής Γαλλίας. Ο Μπόρις Βιάν διασυνδέει ευφυώς το συλλογικό με το ατομικό, καθώς η ιστορική παθογένεια παραλληλίζεται με την κοινωνική αλλά και την ατομική (η έμμεση αναφορά του συγγραφέα στο αποικιοκρατικό παρελθόν της χώρας του, ενώ βρίσκονται σε εξέλιξη τα κινήματα ανεξαρτησίας της Αλγερίας, είναι πρόδηλη), σύμφωνα με τη σκηνοθέτιδα.