Μία από τις πλέον επιτυχημένες παραστάσεις των τελευταίων ετών, το αριστούργημα του Μπέρτολτ Μπρεχτ, "Η άνοδος του Αρτούρο Ούι", με τη σκηνοθετική σφραγίδα του Άρη Μπινιάρη, πρόκειται να επιστρέψει για τρίτη σεζόν. Με τον Γιώργο Χρυσοστόμου σε έναν ρόλο ζωής, μαζί με έναν ακμαίο θίασο (Μιχάλη Βαλάσογλου, Κώστα Κορωναίο, Δαυίδ Μαλτέζε, Ερρίκο Μηλιάρη, Τάσο Κορκό, Θανάση Ισιδώρου, Άρη Κασαπίδη, Μάριο Παναγιώτου, Μαρία Παρασύρη, Αλεξία Σαπρανίδου, Φοίβο Συμεωνίδη), η παράσταση κατέδειξε με μια αξιοσημείωτου δυναμισμού σκηνική φόρμα τους κοινωνικοπολιτικούς παράγοντες και μηχανισμούς που εκτρέφουν τον (νεο)ναζισμό.
Ο Μπέρτολτ Μπρεχτ έγραψε την "Ανοδο του Αρτούρο Ούι" το 1941 και τοποθέτησε τη δράση στο Σικάγο του Μεσοπολέμου, επιχειρώντας έναν παραλληλισμό της περιόδου που ακολούθησε το οικονομικό κραχ με αυτή που οδήγησε τον Χίτλερ στην εξουσία. Επίσης, στο πρόσωπο του Ούι απεικόνισε εμμέσως τον ίδιο τον Χίτλερ, μέσα από έναν αμοραλιστή ήρωα που, εκμεταλλευόμενος τη γενικευμένη ανέχεια και απελπισία, εισέρχεται στο τραστ του κουνουπιδιού και, βγάζοντας από τη μέση κάθε εμπόδιο (από τον πολιτικό, δικαστικό, δημοσιογραφικό ή επιχειρηματικό τομέα), ανέρχεται στην εξουσία. Τελικά, "Η άνοδος του Αρτούρο Ούι" λειτουργεί σαν προειδοποιητικό παράδειγμα ενάντια στη γοητεία της δημαγωγίας και του αυταρχισμού και υπενθυμίζει πως η χειραγώγηση της πληροφορίας μπορεί να επηρεάσει νευραλγικά την κοινή γνώμη και να εδραιώσει την εξουσία.
Η σκηνοθετική οπτική του Άρη Μπινιάρη μέσα από τη σκοτεινή ατμόσφαιρα και την υψηλή ένταση μεταμόρφωσε τη μακάβρια φάρσα του Μπρεχτ σε μια καθηλωτική θεατρική εμπειρία με δυστοπικές σύγχρονες διαστάσεις, σε μια σκοτεινή υπόμνηση της σύγχρονης ανόδου των ακροδεξιών κινημάτων. Όπως γράφαμε στην κριτική μας, "Οι ήρωες του Μπρεχτ επανασυστημένοι από το σκηνοθέτη αποτελούν ένα καινούργιο, αυτόνομο σύμπαν. Αυτό που κυρίως δημιουργούν μπροστά μας είναι η γέννηση του τέρατος, ως αποτέλεσμα μιας εκτρωματικής εποχής και κατάστασης. Έχοντας αποβάλει τα ανθρώπινα χαρακτηριστικά τους, τα πρόσωπα είναι εξπρεσιονιστικές φιγούρες ενός εφιαλτικού κόσμου".
Η πρεμιέρα προγραμματίζεται στις 16 Οκτωβρίου, στο θέατρο ARK. Η μετάφραση είναι του Κ. Παλαιολόγου, η μουσική σύνθεση του Αλέξανδρου Κτιστάκη, τα σκηνικά & τα κοστούμια του Πάρι Μέξη, οι χορογραφίες της Χαράς Κότσαλη, ο σχεδιασμός φωτισμών της Στέλλας Κάλτσου και ο σχεδιασμός ήχου του Χάρη Κρεμμύδα.
Περισσότερες πληροφορίες
Η άνοδος του Αρτούρο Ούι
Οι μηχανισμοί που στηρίζουν και εκτρέφουν το φασισμό βρίσκονται στο στόχαστρο της μπρεχτικής παραβολής που μεταφέρει τη δράση από τη χιτλερική Γερμανία στο γκανγκστερικό περιβάλλον της Αμερικής του Μεσοπολέμου. Ανεβαίνει σε μία παράσταση ολοκληρωμένης αισθητικής και αξιοσημείωτου δυναμισμού, που ακολουθεί τη σκηνική θεωρία του Μπρεχτ για ένα θέατρο αφύπνισης αλλά όχι διδακτικό και εκτυλίσσεται ως μία γκροτέσκα μασκαράτα που κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για την "(ανα)γέννηση του τέρατος".