"Η κασέτα"
Ο Μάνος Καρατζογιάννης συνεχίζει την εργασία του πάνω στη δραματουργία της Λούλας Αναγνωστάκη με το ανατρεπτικό έργο της, που αποτυπώνει με σπαρακτικό τρόπο την αλλοτρίωση του ανθρώπου που "μεταναστεύει" από την περιφέρεια στο αφιλόξενο αστικό τοπίο. Γιώργος Δεπάστας, Γιώργος Ζιόβας, Βάσω Καμαράτου, Αναστασία Ραφαέλα Κονίδη, Ερμίνα Κυριαζή, Σμαράγδα Σμυρναίου, Γιάννης Τσουμαράκης μοιράζονται μαζί του τη σκηνή. (Σταθμός Θέατρο, από 11/4)
"Ο αποτυχημένος"
Ο Έκτορας Λυγίζος ενώνει τις δυνάμεις του με μια εξαιρετική υποκριτική ομάδα -Αμαλία Μουτούση, Άρης Μπαλής, Γιάννης Νιάρρος- και παρουσιάζει μια παράσταση μουσικού θεάτρου για τέσσερις φωνές και ένα πιάνο βασισμένη στο άπαιχτο ομώνυμο βιτριολικό μυθιστόρημα του Τόμας Μπέρνχαρντ για τη φιλοδοξία, τη φήμη, τη ματαίωση και την ιδιοφυΐα. Μια επινοημένη ιστορία γύρω από έναν από τους σημαντικότερους πιανίστες του 20ού αιώνα, τον Γκλεν Γκουλντ. (Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, από 11/4, με αγγλικούς υπέρτιτλους)
"Το σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα"
Σαράντα σχεδόν χρόνια πέρασαν από τότε που η Αιμιλία Υψηλάντη έπαιξε σε έργο του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα. Η κυρία του θεάτρου συναντιέται φέτος με το τελευταίο έργο του μέσα από τη φρέσκια ματιά του Αλέξανδρου Κοέν, που το βλέπει ως ένα σκληρό κοινωνικοπολιτικό ντοκουμέντο. Παίζουν επίσης οι Νεκταρία Γιαννουδάκη, Ιωάννα Αγγελίδη, Αλεξάνδρα Κουλούρη, Δάφνη Καμμένου, Μαρία Σαρέλη, Φλώρα Καραβελατζή. (Αργώ, από 12/4)
"Pavlov ή δύο δευτερόλεπτα πριν το έγκλημα"
Μια ομάδα νέων ηθοποιών –Στρατής Χατζησταματίου, Διονυσία Μπαλαμώτη, Ιοκάστη Παπανικολάου, Βασίλης Μπούτσικος, Διονύσης Πιφέας– ανεβάζει για πρώτη φορά την τρομακτική κωμωδία του Βενεζουελάνου Γκουστάβο Οτ για τη χειραγώγηση των ΜΜE, για μια ραδιοφωνική παραγωγό που δολοφονείται μέσα στο στούντιο. Σκηνοθετεί ο Δημήτρης Αποστολόπουλος. (Σταθμός Θέατρο, από 15/4)
"4 Ever"
Στη βραβευμένη μαύρη κωμωδία του Γιώργου Ηλιόπουλου, που σκηνοθετεί η Ερμίνα Κυριαζή, ένα ζευγάρι αρχιτεκτόνων φτάνει στο χωρισμό λόγω μιας επαγγελματικής διαφωνίας λίγο πριν κλείσουν ένα μεγάλο συμβόλαιο, που τους οδηγεί να συνειδητοποιήσουν ότι ο εφηβικός "LOVE 4 EVER" έρωτάς τους έχει σβήσει. Παίζουν: Νικόλας Στραβοπόδης, Βλοτίνα Κοχειλά-Νουλέλλη. (Vault, από 17/4)
"Άλλα για τον Γλάρο δε γνωρίζω"
Η τέταρτη πράξη του τσεχοφικού "Γλάρου" ενέπνευσε την παράσταση της Φένιας Προβελεγγίου, όπου ένας θίασος –Νάστια Βραχάτη, Τάσος Δέδες, Κρίστελ Καπερώνη, Δήμητρα Μάζη, Δημήτρης Μπούρας, Ουσίκ Χανικιάν– ετοιμάζεται να ανεβάσει το κλασικό έργο στη σύγχρονη Αθήνα, αντιμετωπίζοντας τον έρωτα, την απόρριψη και τον αποχωρισμό, όπως και οι ήρωες. (Ρεκτιφιέ, από 12/4)
"Sadmen"
Μετά το "Π.Ο.Π. - Προστατευόμενη Ονομασία Προέλευσης", ο Θανάσης Κριτσάκης ανεβάζει μια νέα σουρεαλιστική παράσταση βασισμένη σε συνεντεύξεις, με πρωταγωνιστές μια ομάδα απογοητευμένων σούπερ ηρώων που πίστευαν ότι θα άλλαζαν τον κόσμο και τώρα ετοιμάζονται να παραδώσουν τη σκυτάλη στην επόμενη γενιά. Παίζουν: Κωσταντίνος Δαλαμάγκας, Πένυ Ελευθεριάδου, Δημήτρης Καστανιάς, Άλκηστις Πολυχρόνη, Δημήτρης Χατζημιχαηλίδης. (Ροές, από 11/4)
Περισσότερες πληροφορίες
Η κασέτα
Σαράντα περίπου χρόνια μετά τη θρυλική παράσταση του Κάρολου Κουν και είκοσι μετά το τελευταίο ανέβασμα του στην Αθήνα, το ανατρεπτικό και αναρχικό έργο της Λούλας Αναγνωστάκη επιστρέφει. Τα πρόσωπα του έργου προέρχονται από τον οικείο γύρω μας κοινωνικό χώρο. Μετέωροι, ανάμεσα στην πρωτόγονη ύπαιθρο, απ’ όπου κατάγονται και το αφιλόξενο τοπίο της πόλης, απ’ όπου μετανάστευσαν, εντάσσονται στο μεγάλο πλήθος των Νεοελλήνων. Κάτοικοι των παρυφών της πρωτεύουσας - αλλά και ακατάπαυστα κυκλοφορώντας στο κέντρο της - προσπαθούν να επιβιώσουν με έναν σπασμωδικό και εύθραυστο ρεαλισμό. Χρησιμοποιώντας βιαστικά τα καινούργια πρότυπα, που αφειδώς, τους προσφέρονται υποχρεώνονται να υπάρξουν με «μικρές» καθημερινές πράξεις. Μέσα όμως σε αυτές τις μικρές πράξεις συμπιέζεται ένας αρχέγονος ψυχισμός, που με αμετάλλακτα τα δικά του συναισθηματικά και φυλετικά στοιχεία, εξακολουθεί να διατηρείται μέσα τους. Τότε τα πρόσωπα αισθάνονται αδικαίωτα, συνειδητοποιούν ότι δεν είναι ευτυχισμένα, χωρίς να είναι σε θέση να αντιληφθούν τα αίτια, η ζωή τους χάνεται στο τίποτα. Το πρόσωπο που έχει την κασέτα είναι το μόνο που φαίνεται να ξέρει.
Sadmen
Η παράσταση έχει ως πρωταγωνιστές μία ομάδα απογοητευμένων σούπερ ηρώων η οποία θα κληθεί να εκπαιδεύσει ένα νέο μέλος. Ηττημένοι από τον εχθρό τους, απογοητευμένοι από τις μαχητικές τους πρακτικές και τις εσωτερικές τους αλλοιώσεις, θα παραδώσουν την σκυτάλη στο/ στην/ στον Χ, μέσα από μια επώδυνη διαδικασία αναστοχασμού του παρελθόντος. Το “Sadmen” είναι μια σουρεαλιστική παράσταση γι’ αυτούς που πίστεψαν ότι μπορούσαν να αλλάξουν τον κόσμο αλλά όμως ηττήθηκαν.Βασισμένη σε συνεντεύξεις, η παράσταση, μέσω της μυθοπλασίας, επιστρέφει στην καλλιτεχνική πρόσληψη της πραγματικότητας.
Pavlov ή δύο δευτερόλεπτα πριν το έγκλημα
Μια παράξενη, τρομακτική κωμωδία από έναν Βενεζουελάνο συγγραφέα που μιλά για την αδυσώπητη χειραγώγηση μας από τα Μ.Μ.Ε αλλά και τον εθισμό μας στο σύνδρομο της κλειδαρότρυπας. Η υπόθεση περιστρέφεται γύρω από την Αμάντα, που είναι παρουσιάστρια της βραδινής ραδιοφωνικής εκπομπής "Amanda de las notches'’. Μαζί με τον Εντουάρντο, τον βοηθό της, προσφέρουν σε δυστυχισμένους ανθρώπους, που αδυνατούν να κοιμηθούν το βράδυ, λίγη συντροφιά. Οι υπηρεσίες τους περιλαμβάνουν συμβουλές στα ερωτικά, κάρτες ταρό, ερμηνεία των ονείρων, ψυχολογική υποστήριξη και οτιδήποτε άλλο μπορεί να ζητήσει ο κάθε ακροατής. Όταν η Αμάντα βρεθεί δολοφονημένη μέσα στον ραδιοφωνικό σταθμό με ένα μαχαίρι καρφωμένο στην πλάτη, τότε “οι ακροατές’’ γίνονται οι βασικοί ύποπτοι της δολοφονίας της. Πώς μπορούν να δολοφονήσουν έναν άνθρωπο αν, δεν έχουν επίγνωση της πράξης τους;
Το σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα
Το τελευταίο πριν τον θάνατό του έργο του Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα επικεντρώνεται στην ιστορία της χήρας Μπερνάρντα που μεγαλώνει σύμφωνα με τους κανόνες της εποχής και της τάξης της, τις πέντε κόρες της. Η Μαγκνταλένα, η Αμέλια, η Μαρτίριο και η Αδέλα κλεισμένες στο ασφυκτικό περιβάλλον από τους κοινωνικούς κανόνες που επιβάλλει η εποχή και τους οποίους με άτεγκτο τρόπο υπερασπίζεται η μητέρα τους, είναι σε ηλικίες γάμου. Προσδοκούν να αφήσουν γρήγορα το σπίτι των γονιών και να ζήσουν τη δική τους ζωή. Η αυστηρότητα της μητέρας τους στερεί τις μικρές και μεγαλύτερες χαρές της νιότης, τη γυναικεία φιλαρέσκεια, την κοριτσίστικη ματαιοδοξία, τις βόλτες κάτω από την πανσέληνο, το φλερτ, τις φιλίες, το πάθος που τις πνίγει τις φεγγαρόλουστες νύχτες. Η Αδέλα, η μικρή κόρη και ίσως το απόλυτο σύμβολο της ανάγκης του πόθου για ελευθερία, ερωτεύεται τον γαμπρό που προξενεύεται στη μεγάλη αδερφή της και ζει μαζί του έναν φλογισμένο έρωτα. Θα καταφέρει να ξεφύγει; Να επαναστατήσει απέναντι στην τυραννική εξουσία της μητέρας;
Ο αποτυχημένος
Γραμμένο το 1983 στο γνωστό παραληρηματικό ύφος του Τόμας Μπέρνχαρντ, το μυθιστόρημα “Ο αποτυχημένος” σφράγισε τη γερμανόφωνη λογοτεχνία κατά το δεύτερο μισό του 20ού αιώνα. Η θεατρική διασκευή, η οποία βασίζεται στη μετάφραση του Βασίλη Τομανά, μετασχηματίζει τη μονολογική αφήγηση του πρωτοτύπου σε μουσικοθεατρικό έργο για τέσσερις φωνές και ένα πιάνο. Ο θρυλικός Καναδός πιανίστας Γκλεν Γκουλντ, δύο πρώην συμμαθητές του που έζησαν τη ζωή τους ως αποτυχημένοι πιανίστες, οι “Παραλλαγές Γκόλντμπεργκ” του Μπαχ, το φουαγέ ενός κεντροευρωπαϊκού ξενοδοχείου που είναι παρατημένο και η ιδιοκτήτριά του συνθέτουν ένα ιδιότυπο «προφορικό μιούζικαλ» για την ιδιοφυΐα, την εμμονή αλλά και τη ματαίωση.
4 Ever
Μια μαύρη κωμωδία με πρωταγωνιστές τον Ανδρέα και τη Δήμητρα. ένα ζευγάρι πετυχημένων αρχιτεκτόνων που βρίσκεται ένα καλοκαιρινό Σαββατόβραδο σε ένα νησί του Αιγαίου για να κλείσει μια επαγγελματική συμφωνία για την ανακαίνιση ενός ξενοδοχείου. Η βράδια αυτή πολύ σημαντική μιας που πρόκειται να κριθεί αν θα πάρουν τη δουλειά ή όχι. Ο λόγος που έχει καθυστερήσει η επικύρωση της συμφωνίας είναι τα σχέδια του Ανδρέα, που τρομάζουν τον συντηρητικό ιδιοκτήτη.Τα σχέδια αυτά όμως είναι και η πηγή της έντονης διαφωνίας ανάμεσα στο ζευγάρι καθώς η Δήμητρα θεωρεί πως δεν συνάδουν με την «γραμμή» που έχουν υιοθετήσει και «υπογράψει» μαζί όλα αυτά τα χρόνια. Το ίδιο βράδυ, αμέσως μετά τη δεξίωση για την παρουσίαση των σχεδίων, ο Ανδρέας ζητά από τη Δήμητρα να χωρίσουν γιατί του έχει «τελειώσει» και δεν την αγαπάει πια. Η Δήμητρα προσπαθεί να διαχειριστεί το σοκ και να αποδεχτεί «πολιτισμένα», την απόφαση του Ανδρέα. Σκέψεις, απωθημένα, πληγές και το σκοτάδι 18 χρονών σχέσης βγαίνει στην επιφάνεια. Ο εφηβικός έρωτας που κάποτε ορκίστηκε «LOVE 4 EVER» αποσυντίθεται σε ένα βράδυ, ανήμπορος να επιβληθεί στη φθορά.
Άλλα για τον Γλάρο δε γνωρίζω
Ένας θίασος, κάπου στην Αθήνα, την άνοιξη του 2024, ετοιμάζεται να ανεβάσει τον «Γλάρο». Τι συμβαίνει όμως, όταν δυο εβδομάδες πριν από την πρεμιέρα όλα μοιάζουν να πηγαίνουν στραβά; Πώς οι συντελεστές της παράστασης ταυτίζονται με τους ίδιους τους χαρακτήρες του Τσέχοφ; Ο έρωτας, η απόρριψη και ο αποχωρισμός έχουν το ίδιο αντίκτυπο στη ζωή τους; «Δεν υπάρχουν λεφτά για άλλο σκηνικό. Δεν έχω λεφτά. Ο Δημήτρης θα αργήσει. Η Λένα έχει κόβιντ. Η Νίνα πού είναι; Βάλε και άλλους γλάρους, γλάρους γλάρους πολλούς γλάρους. Θυμάσαι που σκότωσες κάποτε ένα γλάρο;». Τίποτα το συνταρακτικό, όλα έχουν ειπωθεί και θα ξανά ειπωθούν. Όλοι οι χαρακτήρες, σαν το Γλάρο, είναι ήδη πληγωμένοι. Ένα ακόμη θέμα για μικρό διήγημα.