Η επιστροφή στην πόλη και η ψυχολογική προετοιμασία για το επερχόμενο φθινόπωρο θα ήταν σίγουρα δυσκολότερες, αν έλειπε το σεπτεμβριάτικο ραντεβού μας με το Ηρώδειο. Ο φετινός προγραμματισμός του χαρακτηρίζεται βέβαια από το μουσικό στίγμα, δεν λείπουν όμως και οι παραστάσεις που αποζημιώνουν τους λάτρεις του θεάτρου και του χορού.
Από τις ελληνικές παραγωγές, την τιμητική της έχει η αρχαία τραγωδία με τέσσερις παραστάσεις: οι "Βάκχες" του Ευριπίδη (8/9), σε σκηνοθεσία της Έλενας Μαυρίδου, καταθέτουν μια ιδιαίτερη πρόταση που παντρεύει τον τραγικό λόγο και μύθο με τη σύγχρονη και παραδοσιακή μουσική καθώς και με μια κινησιολογία βασισμένη στην τελετουργία των Αναστεναρίων. Ο Δημήτρης Λάλος και ο Γιώργος Χριστοδούλου ερμηνεύουν τους ρόλους του θεού Διονύσου και του Πενθέα, που συγκρούονται ανελέητα, καθώς ο βασιλιάς της Θήβας αρνείται να αποδεχτεί τη νέα θρησκεία που φέρνει ο θεός της βακχείας.
Από το ΚΘΒΕ έρχονται οι "Τρωάδες" (10/9), η συγκλονιστική αντιπολεμική τραγωδία του Ευριπίδη, σε σκηνοθεσία του Χρήστου Σουγάρη και με επικεφαλής τη Ρούλα Πατεράκη στο ρόλο της Εκάβης. Η ιστορία διαδραματίζεται στην πολιορκημένη από τους Έλληνες Τροία και φέρνει στο προσκήνιο τις αιχμάλωτες γυναίκες της πόλης, αναδεικνύοντας την ανθρώπινη διάσταση του εχθρού. Συμμετέχει ένας ωραίος θίασος (Μαρία Διακοπαναγιώτου, Αντώνης Καφετζόπουλος, Αλέξανδρος Μπουρδούμης, Δημήτρης Πιατάς κ.ά.) υπό τους ήχους της σύνθεσης του Στέφανου Κορκολή.
Την "Ηλέκτρα" του Σοφοκλή (20/9) σκηνοθετεί η Λίλλυ Μελεμέ, την τραγωδία της τρομερής εκδίκησης της Ηλέκτρας και του Ορέστη, που σκοτώνουν τη μητέρα τους ως αντίποινα για τη δολοφονία του πατέρα τους. Η παράσταση εστιάζει στην κεντρική ηρωίδα, που ερμηνεύει με σθένος η Λένα Παπαληγούρα, και στη σχέση της με τα υπόλοιπα πρόσωπα. Τέλος, ο Σίμος Κακάλας προτείνει τη δική του εκδοχή πάνω στον "Οιδίποδα Τύραννο" του Σοφοκλή (27/9): η τελειότερη, κατά πολλούς, τραγωδία, που θέτει διαχρονικά ερωτηματικά πάνω στην ανθρώπινη ύπαρξη, παρουσιάζεται εδώ με τη μορφή ενός λαϊκού τελετουργικού δρωμένου. Τον κεντρικό ήρωα υποδύεται ο Γιάννης Στάνκογλου, ενώ οι εντυπωσιακές μάσκες είναι της Μάρθας Φωκά.
Σε διαφορετικό ύφος οι ξένες παραγωγές, εμπλουτίζουν με ποικίλες πινελιές την εμπειρία του Ηρωδείου. Ο Αμερικανός σταρ του stand up και υποψήφιος για βραβεία Emmy και Grammy Bill Burr έρχεται για μία βραδιά "Live at the Acropolis" (11/9). Με αμέτρητες επιτυχίες στην τηλεόραση και το διαδίκτυο, δική του σειρά podcasts και sold out παραστάσεις όπου εμφανίζεται, ο Burr συγκαταλέγεται στους σημαντικότερους σύγχρονους κωμικούς και φημίζεται για το κυνικό και απενεχοποιημένο χιούμορ του. Τη φλόγα του φλαμένκο θα μεταδώσει η ομάδα του Antonio Gades με το "Fuego" (22/9), παράσταση που δημιουργήθηκε το 1989 και έκτοτε ταξιδεύει αδιάκοπα σε όλο τον κόσμο. Είκοσι πέντε χορευτές και χορεύτριες ερμηνεύουν την παθιασμένη ιστορία ενός ερωτευμένου ζευγαριού, που η σχέση του δοκιμάζεται όταν μπαίνει στη ζωή του ένας σαγηνευτικός ταυρομάχος.
Η Όπερα των Παρισίων θα μας χαρίσει μία μοναδική βραδιά στο "Αφιέρωμα στον Ρούντολφ Νουρέγιεφ" (23/9), τιμώντας την επέτειο των τριάντα χρόνων από το θάνατο του θρυλικού χορευτή και χορογράφου του 20ού αιώνα. Στην παράσταση θα απολαύσουμε τους πρώτους χορευτές του ιστορικού σχήματος σε ένα gala που περιλαμβάνει αριστουργήματα του κλασικού μπαλέτου, σημαντικές χορογραφίες του Νουρέγιεφ καθώς και ρόλους που σημάδεψε με την ερμηνεία του. Η αυλαία για το πρόγραμμα θεάτρου και χορού θα πέσει στις 2 Οκτωβρίου με την Εθνική Όπερα της Οδησσού και την παράσταση κλασικού μπαλέτου "Δον Κιχώτης". Εκατόν πενήντα συντελεστές συνδράμουν στο αριστούργημα του Λούντβιχ Μίνκους, που αντλεί την υπόθεσή του από το ομώνυμο μυθιστόρημα του Θερβάντες και εμφυσά στη γοητεία του κλασικού χορού το ισπανικό ταμπεραμέντο.
Περισσότερες πληροφορίες
Οιδίπους Τύραννος
Ο Οιδίπους, βασιλιάς της Θήβας, λόγω μιας επιδημίας που μαίνεται στην πόλη, αναλαμβάνει να ερευνήσει την ταυτότητα του ανθρώπου που δολοφόνησε τον προηγούμενο άρχοντά της, τον Λάιο. Η αναζήτησή του θα είναι μοιραία, καθώς δεν γνωρίζει ότι, στην πραγματικότητα, ψάχνει για τον ίδιο του τον εαυτό. Παράλληλα, ανακαλύπτει σταδιακά ότι είναι γιος του Λάιου, αλλά και της βασίλισσας Ιοκάστης, την οποία παντρεύτηκε και με την οποία έκανε παιδιά. Σε αυτή την παράσταση, που είναι ιδωμένη ως ένα τελετουργικό εξαγνισμού, ο Χορός είναι μια ομάδα που συστρέφεται, θρηνεί και αγωνιά. Τα μέλη του φορούν μάσκες γερόντων και μέσα από αυτόν αναδύονται τα πρόσωπα του δράματος.
Βάκχες
Το έργο αφηγείται την ιστορία του Διονύσου, ο οποίος επιστρέφει στη Θήβα για να εγκαθιδρύσει τη λατρεία του, συνοδευόμενος από έναν όμιλο γυναικών από τη Λυδία, τις Βάκχες. Η παράσταση επιχειρεί μία ερμηνευτική προσέγγιση και διερευνά την διονυσιακή μανία ή «βακχεία» με βασικά εργαλεία τον λόγο του Ευριπίδη, τον συνδυασμό της σύγχρονης με την παραδοσιακή μουσική, και μια κινησιολογία βασισμένη στην τελετουργία των Αναστεναρίων, που πιθανότατα αποτελεί επιβίωση θρησκευτικών πρακτικών από τη λατρεία του Διονύσου. Ο φυσικός ήχος της λύρας συνομιλεί με το σύγχρονο sound design και τα υλικά της φύσης με τα συνθετικά, σε μία παράσταση που οδηγεί τα σώματα ολοένα προς έναν οργιαστικό χορό.
Ηλέκτρα
Ο Ορέστης επιστρέφει στο Άργος και μαζί με την Ηλέκτρα εκδικούνται για το φόνο του πατέρα τους, Αγαμέμνονα, από τη μητέρα τους Κλυταιμνήστρα και τον εραστή της Αίγισθο, πληρώνοντας το αίμα με αίμα. Βαθιά επηρεασμένος από την εποχή του, που διακατέχεται από πνεύμα αμφισβήτησης, ο Σοφοκλής επιλέγει να αφηγηθεί τον μύθο των Ατρειδών μέσα από το υποκειμενικό βλέμμα της Ηλέκτρας. Ένα βλέμμα θρυμματισμένο από το πένθος, που αντανακλά, μεγεθύνει και ενίοτε παραμορφώνει την πραγματικότητα που την περιβάλλει. Σε αυτόν τον κόσμο, η Ηλέκτρα επιλέγει να αποτελέσει το μοναδικό κύτταρο ζωντανής συνείδησης που δεν θα πάψει να καταγγέλλει την ανηθικότητα και την υποκρισία.
Τρωάδες
Σε αναμονή της αναχώρησής τους για την Ελλάδα, οι αιχμάλωτες γυναίκες της Τροίας θρηνούν για την άλωση της πόλης τους. Μαζί τους η Εκάβη, που έρχεται αντιμέτωπη με τρομερές συμφορές: η κόρη της Πολυξένη σκοτώνεται στον τάφο του Αχιλλέα και ο μικρός εγγονός της Αστυάνακτας αποφασίζεται από τους Αχαιούς να θανατωθεί. Την ίδια ώρα, η Κασσάνδρα προμηνύει τις καταστροφές που θα βρουν τους Έλληνες στον δρόμο της επιστροφής. Σε αυτήν την τραγωδία, ο Ευριπίδης επιχειρεί να υπενθυμίσει τη σημασία τού να παραμένει κανείς άνθρωπος και προβάλλει τη δύναμη εκείνη που κάνει τον άνθρωπο να επιμένει ακόμα και μετά την καταστροφή.
Bill Burr live at the Acropolis
Ο stand-up κωμικός από τις ΗΠΑ Bill Burr έρχεται για μια μοναδική εμφάνιση. Ο επιτυχημένος καλλιτέχνης των δύο Netflix special με το φωνακλάδικο στιλ (ο οποίος συχνά ακροβατεί στα όρια της πολιτικής ορθότητας), έχει ασχοληθεί με την τηλεόραση, και τον κινηματογράφο, ενώ έχει σημειώσει επιτυχίες και στη σκηνή, όπου τίποτα δεν ξεφεύγει από το στόχαστρό του. Στην παράσταση απαγορεύεται αυστηρά η χρήση κινητού τηλεφώνου, smart watch κ.ο.κ. Οι συσκευές αυτές κατά την είσοδο θα κλειδωθούν σε θήκες Yondr, τις οποίες οι θεατές θα έχουν μαζί τους. Χρήση κινητού κατά τη διάρκεια του σόου επιτρέπεται σε ειδικούς χώρους. Η παράσταση διεξάγεται εξ ολοκλήρου στα αγγλικά.