Τι είδαμε τελικά στη "Μήδεια" του Φρανκ Κάστορφ στην Επίδαυρο;

Παρακολουθήσαμε την παγκόσμια πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου, όπου ο εμβληματικός Γερμανός σκηνοθέτης δεν παρουσίασε τίποτα λιγότερο απ’ ό,τι μας είχε υποσχεθεί.

Μήδεια Φρανκ Κάστορφ ©alexkatphotography

Τέσσερα αντίσκηνα, μια τεράστια οθόνη όπου μισοκρεμόταν ξεχαρβαλωμένη μια φωτεινή επιγραφή της Coca Cola, η ορχήστρα πλημμυρισμένη από πολλά, πάρα πολλά πλαστικά μπουκάλια και δέματα σκουπιδιών. Αυτή η εικόνα μας υποδέχτηκε στην πολυαναμενόμενη "Μήδεια" που υπέγραψε ο Γερμανός σκηνοθέτης, παράσταση βασισμένη σε έργα του Ευριπίδη, του Χάινερ Μίλερ και του Αρθούρου Ρεμπό. "Μα σκουπίδια στην Επίδαυρο; Στο λίκνο του αρχαίου πολιτισμού μας;" οι πρώτες αυθόρμητες αντιδράσεις. Η σχέση του Έλληνα με το αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου μου θυμίζει το καλό σαλόνι που κρατούσαν κάποτε οι νοικοκυρές κλειδωμένο και καθαρό, έξω από την ακαταστασία του υπόλοιπου σπιτιού. Σε όλη τη διαδρομή προς Επίδαυρο, δεξιά κι αριστερά της εθνικής οδού τα σκουπίδια ξεχειλίζουν, ενώ οι πυρκαγιές που καταπίνουν τη χώρα ούτε μαρτυρούν κάποια σπουδαία οικολογική συνείδηση ούτε προμηνύουν κάτι καλύτερο για το μέλλον, όμως την Επίδαυρο τη θέλουμε "αμόλυντη" από τέτοιες εικόνες, ως τελευταίο προπύργιο μιας ψευδαίσθησης σπουδαιότητας, στο οποίο καταφεύγουμε για να μη δούμε τη μικρότητά μας.

Μήδεια Φρανκ Κάστορφ
©alexkatphotography

Ο Κάστορφ, πάντως, είχε πετύχει ήδη το στόχο του: να δημιουργήσει από την πρώτη κιόλας εικόνα το θέατρο για το οποίο είναι γνωστός, αυτό της μη συναίνεσης. Οι αντιφάσεις και οι διαφωνίες είναι δομικό στοιχείο στις παραστάσεις του, τόσο στη σύνθεση της δραματουργίας όσο και στις υποκριτικές ερμηνείες, κι έτσι μοιραία οι αντιφάσεις και οι διαφωνίες εκτείνονται και στην πρόσληψή τους. Ο Γερμανός σκηνοθέτης δεν φημίζεται απλώς αλλά είναι ένας από τους πρώτους που καθιέρωσε το "γερμανικό στιλ", δηλαδή τη σύνθεση κειμένων και σκηνικών εργαλείων προκειμένου να προκύψει ένα νέο παραστασιακό κείμενο. Πρόκειται για ένα στιλ που προσαρμόστηκε στο ελληνικό θέατρο, όμως εδώ υιοθετήθηκε κυρίως η αισθητική του φόρμα και λιγότερο ο οργανικός ιδεολογικός άξονας που διατρέχει την πρωτότυπη κατασκευή, δηλαδή η κατάθεση κριτικής και πολιτικής τοποθέτησης.

Μήδεια Φρανκ Κάστορφ
©alexkatphotogrpaphy

Δύο βασικά θέματα φαίνεται να απασχόλησαν τον σκηνοθέτη στη δική του "Μήδεια": η γυναίκα και ο ιμπεριαλισμός˙ και τα δύο διαμέσω των αιώνων, μια που η αναζήτηση της ιστορικότητας χαρακτηρίζει το γερμανικό θέατρο. Οι πέντε Μήδειές του ήταν πολλά πρόσωπα μαζί: η προδομένη γυναίκα, η γυναίκα θύμα των πολέμων, η γυναίκα εξόριστη -αλλά και η θελκτική γυναίκα, η γυναίκα που πρόδωσε πατρίδα και οικογένεια, η γυναίκα θύτης-, και οι άνδρες ήταν στρατιώτες, κατακτητές, διώκτες, αποικιοκράτες, κυνικοί πρώην εραστές. Τα κείμενα που χρησιμοποιήθηκαν (Ευριπίδης, Χάινερ Μίλερ, Ρεμπό, μαρτυρίες εξορίστων γυναικών από τον ελληνικό εμφύλιο) έφτιαξαν αυτό το παλίμψηστο που δομούσε έναν χρεωκοπημένο κόσμο, στο οποίο εισχώρησαν αρκετή μεταδραματικότητα (άλλο δομικό στοιχείο του θεάτρου του) και χιούμορ, σε μια προσπάθεια του Κάστορφ να "καλοπιάσει" το ελληνικό κοινό, αυτοσαρκαζόμενος για την ιδέα του να παρουσιάσει μια τέτοια "Μήδεια" στην Επίδαυρο.

Μήδεια Φρανκ Κάστορφ
©alexkatphotography

Η εκκεντρικότητα κυρίευσε τη σκηνή ως χαρακτηριστική επιλογή ώστε να μην προκύψει εύκολη ταύτιση αλλά συνεχής εγρήγορση: απουσία γραμμικής αφήγησης και εξέλιξης καθώς ο μύθος είχε "ανοίξει" και εμπλουτιστεί με διάφορα κείμενα, εκμετάλλευση διαφορετικών σκηνικών εργαλείων (που πότε ήταν η ωμή γλώσσα του Μίλερ και πότε ένα παιδικό παιχνίδι στο χώμα για όλες τις υπερδυνάμεις του πλανήτη με την ιμπεριαλιστική πολιτική), εναλλαγές στο ύφος ερμηνείας που κινήθηκε σε μεγάλη γκάμα (πότε σαν από κομμάτι πρόβας και πότε πιστότερο στον "ρεαλισμό", πότε χαμηλόφωνο πότε κραυγαλέο, με συνεχή κινητικότητα και αυτοσχεδιαστική επίφαση), προβολές στην οθόνη σύγχρονων εικόνων καταναλωτισμού και ευμάρειας ως -παλαιού τύπου πάντως- πολιτικό σχόλιο για την "κακή Δύση" και την καπιταλιστική παρακμή, μοίρασμα της δράσης μεταξύ της ορχήστρας και ενός "κλειστού κουτιού" στο βάθος του θεάτρου (που αναπαρίστανε ένα τυπικό φτηνιάρικο στριπτιζάδικο/μπαρ), απ’ όπου κινηματογραφούνταν ζωντανά η δράση και προβαλλόταν στην οθόνη του σκηνικού.

Μήδεια Φρανκ Κάστορφ
©alexkatphotography

Φυσικά, ήταν μια απαιτητική παράσταση, που απαιτούσε ανοιχτό πνεύμα και μεγάλη διαθεσιμότητα από τους ηθοποιούς και τους θεατές (όπως ήταν και μια παράσταση που είχε δίπλα στα θετικά της, φλυαρία και όχι πάντα οργανική πληθωρικότητα). Οι πρώτοι τα επέδειξαν στο έπακρο: ειδικά οι γυναίκες του θιάσου ερμήνευσαν σαν σε μια αγκαλιά, συνομωτώντας σε μια ολοδική τους συνθήκη και στιγμή. Εξετάζοντας μεμονωμένα τις ερμηνείες, φάνηκε πως δεν κατάφεραν να πιστέψουν ή να ενταχθούν ισάξια στο σύμπαν του σκηνοθέτη, όμως αξίζει να αναφερθούν μαζί χωρίς διακρίσεις: Στεφανία Γουλιώτη, Σοφία Κόκκαλη, Μαρία Ναυπλιώτου, Αγγελική Παπούλια, Ευδοκία Ρουμελιώτη. Αξιότατοι σύμμαχοι και οι άνδρες, μπήκαν με ζήλο στη συνθήκη, έφεραν εις πέρας έναν άθλο που απαιτούσε έκθεση, παιγνιώδη διάθεση, αμφισβήτηση των ερμηνευτικών και έμφυλων στερεοτύπων: Αινείας Τσαμάτης, Νικόλας Χανακούλας, Νίκος Ψαρράς.

Μήδεια Φρανκ Κάστορφ
©alexkatphotography

Μήδεια Φρανκ Κάστορφ

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Μήδεια

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 150 '

Ο επί σειρά ετών διευθυντής της βερολινέζικης Φολκσμπίνε (Θέατρο του Λαού) έρχεται για πρώτη φορά στην Επίδαυρο για να παρουσιάσει τη δική του εκδοχή της «Μήδειας», με τον ομώνυμο ρόλο να ερμηνεύεται από πέντε ηθοποιούς. Η διασκευή βασίζεται στο κείμενο του Ευριπίδη, το οποίο συνδυάζεται με το λόγο του Γερμανού συγγραφέα Χάινερ Μύλλερ («Ρημαγμένη όχθη», «Μήδειας υλικό», «Τοπίο με Αργοναύτες») και τα κείμενα του «καταραμένου» Γάλλου ποιητή Αρθούρου Ρεμπώ. Για τον Κάστορφ, η Μήδεια είναι μια πρωτοποριακή τραγωδία με φεμινιστικό θέμα, που, λόγω της καταστροφικής δύναμης της κεντρικής της ηρωίδας, χτίζει έναν κόσμο όπου μπορούμε να διακρίνουμε μία πρώτη εικόνα «μητριαρχίας».

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Φεστιβάλ Αθηνών: Τριπλό εναρκτήριο ραντεβού στην Πειραιώς 260

Η πολυαναμενόμενη στιγμή έφτασε και η Πειραιώς 260 ανοίγει τις πόρτες της με μία διεθνή θεατρική παράσταση και δύο παραστάσεις χορού.

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
31/05/2024

Ο "Τυχαίος θάνατος ενός αναρχικού", η "Βότκα μολότοφ" και το "Lemon" ξεκινούν περιοδεία!

Τρεις παραστάσεις που είδαμε σε προηγούμενες σεζόν ξεκινούν την καλοκαιρινή πορεία τους σε διάφορα θέατρα της Αττικής, κάνοντας πρεμιέρα την ίδια μέρα του Ιουνίου.

Η Ελένη Ράντου συνεχίζει με το "Πάρτι της ζωής μου" τη σεζόν 2024-25

Η sold out παράσταση που χάρισε στην ταλαντούχα ηθοποιό το βραβείο καλύτερης γυναικείας ερμηνείας στα Θεατρικά Βραβεία Κοινού του "α" συνεχίζεται ακάθεκτη και για τρίτη σεζόν τον ερχόμενο χειμώνα.

Athens Comedy Festival: Το απόλυτο φεστιβάλ κωμωδίας σπάει κάθε ρεκόρ!

Το Athens Comedy Festival επιστρέφει μεγαλύτερο από ποτέ (από 30/5) με πάνω από 30 παραστάσεις και 80 κωμικούς και καλεσμένους και, το σημαντικότερο, περισσότερες παραστάσεις από ποτέ με πρωταγωνιστή το ίδιο το κοινό, στο Κέντρο Πολιτισμού "Ελληνικός Κόσμος".

6 παραστάσεις περφόρμανς και χορού για αυτή την εβδομάδα

Συγκεντρώσαμε για εσάς και σας προτείνουμε έξι ιδιαίτερες παραστάσεις χορού και χοροθεάτρου καθώς και site specific performance που κάνουν πρεμιέρα από 30/5 έως και 5/6.

Αίμα στη σκηνή

Άκρως διασκεδαστική πρώτη πανελλήνια παρουσίαση ενός έργου που στηρίζεται στο εύρημα του "θέατρου μέσα στο θέατρο" και αφηγείται την τραγελαφική ιστορία ενός δευτεροκλασάτου θιάσου που ανεβάζει τον "Αμλετ". | Powered by Uber

Κήτος

Δύναμη, συναίσθημα, αμεσότητα και ειλικρίνεια -παρά τις ατέλειές του- διαθέτει το ανέκδοτο έργο του Βαγγέλη Ρωμνιού, ο εξομολογητικός μονόλογος ενός παχύσαρκου άνδρα, και ανεβαίνει σε μία εξίσου άμεση παράσταση από τον Ευάγγελο Βογιατζή. | Powered by Uber