Μαρία Αιγινίτου: "Ποια πλευρά μας προδίδουμε όταν ενδίδουμε στην προδοσία;"

Με αφορμή το νέο έργο του Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη "Στον παράδεισο" που συν-σκηνοθετεί μαζί με τον Γιώργο Παλούμπη και παράλληλα συμπρωταγωνιστεί στο πλευρό ενός ικανού θιάσου στη σκηνή του Arroyo, η Μαρία Αιγινίτου μιλά στο "α" σε μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη για την σύγχρονη ελληνική δραματουργία, την ανθρωποφαγική μας κοινωνία, το θέμα της προδοσίας και την εμπορευματοποίηση της τέχνης.

Μαρία Αιγινίτου Γιάννης Πρίφτης©

Με αφορμή το νέο έργο του Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη "Στον παράδεισο” που συν-σκηνοθετεί μαζί με τον Γιώργο Παλούμπη και συμπρωταγωνιστεί στο πλευρό ενός ικανού θιάσου -Θάνος Αλεξίου, Ασπασία Κράλλη, Αντώνης Τσιοτσιόπουλος, Αντώνης Γιαννακός, Δάφνη Λιανάκη- στη σκηνή του Arroyo, η Μαρία Αιγινίτου μιλά στο "α” σε μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη για την σύγχρονη ελληνική δραματουργία, την ανθρωποφαγική μας κοινωνία, το θέμα της προδοσίας και την εμπορευματοποίηση της τέχνης, κι όχι μόνο.

Λαμβάνοντας υπόψη τις επιλογές σας, το ελληνικό έργο σας ελκύει περισσότερο το ενδιαφέρον. Που οφείλεται αυτή σας η ανάγκη;
Η ανθρώπινη φύση καθορίζεται από τη μητρική γλώσσα και από τον τόπο καταγωγής. Για να μπορέσω να πάω βαθύτερα στην καρδιά των πραγμάτων, λοιπόν, έχω την ανάγκη να μιλήσω μέσα από την πραγματικότητα που γνωρίζω, με όση ειλικρίνεια και διαύγεια διαθέτω. 

Στον παράδεισο
Γιάννης Πρίφτης©

Πιστεύετε ότι η σύγχρονη ελληνική δραματουργία είναι αντάξια της εποχής της;
Πραγματικά πιστεύω ότι η σύγχρονη ελληνική δραματουργία υπερβαίνει την εποχή της, αν και η αποτίμηση θα γίνει κάποιες δεκαετίες αργότερα. Με εντυπωσιάζει η σταθερότητα, η επιμονή, η συνέπεια και η ποικιλομορφία της. Εδώ και μια εικοσαετία διαρκώς ξεπηδούν νέες φωνές, εδραιώνονται και δυναμώνουν. 

"Πιστεύω ότι η σύγχρονη ελληνική δραματουργία υπερβαίνει την εποχή της. Με εντυπωσιάζει η σταθερότητα, η επιμονή, η συνέπεια και η ποικιλομορφία της. Εδώ και μια εικοσαετία διαρκώς ξεπηδούν νέες φωνές, εδραιώνονται και δυναμώνουν”.

Ποιους Έλληνες δραματουργούς ξεχωρίζετε;
Θα αναφέρω τη Λούλα Αναγνωστάκη και τον Ιάκωβο Καμπανέλλη. Νομίζω ότι καθόρισαν το ελληνικό θέατρο και χάραξαν έναν δρόμο που ακολούθησαν κι ακολουθούν ακόμη οι επόμενες γενιές.

Ποιες ήταν οι πρώτες σκέψεις σας όταν διαβάσατε το νέο έργο του Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη "Στον παράδεισο” και τι σας γοήτευσε περισσότερο σε αυτό;
Έχει την απλότητα και τη δύναμη μιας παραβολής συνδυάζοντας την υπαινικτικότητα του λόγου. Υπάρχει ακόμη μια σφοδρή σύγκρουση δύο διαφορετικών κόσμων κατά την οποία τα πρόσωπα του έργου βρίσκονται στην κόψη του ξυραφιού και παλεύουν μέχρι τελικής πτώσεως. Αυτό με κάνει να τους συμπονώ.

Στον παράδεισο
Γιάννης Πρίφτης©

Σας κάλεσε ο ίδιος ο συγγραφέας για να σας δώσει το έργο του να το σκηνοθετήσετε από κοινού με τον Γιώργο Παλούμπη; Πώς προέκυψε αυτή η συνεργασία;
Η σχέση του Γιώργου Παλούμπη με το κείμενο προϋπήρχε αλλά μεσολάβησε η πανδημία, το κλείσιμο των θεάτρων και κάπου εκεί εμφανίστηκα εγώ. Ζήτησα από τον Βαγγέλη να σκηνοθετήσω το έργο. Παράλληλα, είχα την επιθυμία να παίξω στον "Παράδεισο”. Κάπου εκεί άρχισα να σκέφτομαι πως παρουσιαζόταν μια ενδιαφέρουσα προοπτική για μια σύμπραξη και το πρότεινα. Άλλωστε δεν υπάρχει το θέατρο χωρίς συνεργασία, είναι η βάση του.

"Ένας φυλακισμένος άνθρωπος ακόμη κι αν έχει υπάρξει υπόδειγμα σωφρονισμού είναι στιγματισμένος, είναι εύκολος στόχος. Ο ζωώδης τρόμος μας, κάθε ανεπεξέργαστο, τραυματισμένο κομμάτι μας, χτυπάει συνήθως τους πιο αδύναμους, τις πιο ευάλωτες ομάδες”.

Είναι ιδιαίτερα κινηματογραφικό το σκηνικό που περιγράφει το έργο με φόντο την σωφρονιστική μονάδα που βρίσκεται σε ένα ιδιόκτητο νησί. Πώς μεταφράσατε αυτή την ατμόσφαιρα επί σκηνής;
Η μαγεία του θεάτρου, η ποίηση, προϋποθέτει την παρουσία των ηθοποιών. Η διαδρομή τους, οι προσωπικές τους αναζητήσεις, η συνάντησή τους με τον συγγραφέα και τα πρόσωπα του έργου, το αποτύπωμα του ψυχικού τους κόσμου, το χτίσιμο των σχέσεων, όλα αυτά, είναι τα πιο ακριβά, τα πιο πλούσια σκηνικά.
 

Στον παράδεισο
Γιάννης Πρίφτης©

Πιστεύετε ότι η κοινωνία θα στρεφόταν εναντίον ενός φυλακισμένου ανθρώπου - υπόδειγμα σωφρονισμού σε μια αντίστοιχη περίπτωση ενός ατυχήματος που θα μπορούσε όμως να μεταφραστεί και αλλιώς;
Φυσικά. Η κοινωνία μας είναι ανθρωποφαγική. Ένας φυλακισμένος άνθρωπος ακόμη κι αν έχει υπάρξει υπόδειγμα σωφρονισμού είναι στιγματισμένος, είναι εύκολος στόχος. Ο ζωώδης τρόμος μας, κάθε ανεπεξέργαστο, τραυματισμένο κομμάτι μας, χτυπάει συνήθως τους πιο αδύναμους, τις πιο ευάλωτες ομάδες.

Διαβάστε Επίσης

Ποια είναι τα θέματα που πραγματεύεται το έργο μέσα από αυτή την ιδιαίτερη συνθήκη;
Εδώ αναδύεται η ανάγκη του ανθρώπου για εξιλέωση. Ας μην ξεχνάμε ότι όλα τα πρόσωπα του έργου κουβαλούν βαριά αδικήματα στην πλάτη τους. Πρόκειται για βαρυποινίτες. Χωρίς ο συγγραφέας να μας αποκαλύπτει το παρελθόν τους, μας καθιστά σαφές ότι οι πράξεις που τους οδήγησαν στη φυλακή ήταν εγκληματικές. Πέρα, λοιπόν, από την επιβεβλημένη ποινή, πώς διαχειρίζεσαι το αίσθημα της ενοχής; Έρχεται ποτέ η στιγμή που νιώθεις ότι καθάρισες, ότι τιμωρήθηκες αρκετά; Συγχωρείς τον εαυτό σου; Ησυχάζεις; Προσωπικά εστιάζω και στο θέμα της προδοσίας. Είναι ένα βασικό στοιχείο που καθορίζει τη συμπεριφορά των προσώπων του έργου μας και προωθεί τις εξελίξεις. Είναι τεράστιο το θέμα της προδοσίας για μένα. Από τη Βίβλο μέχρι τον Σαίξπηρ και τον Ντοστογιέφσκι, μέχρι την πόρτα του σπιτιού μας. Ποια πλευρά μας προδίδουμε όταν ενδίδουμε σ’ αυτήν την πράξη; Είναι μια συγκλονιστική, ανθρώπινη στιγμή.

"Όταν ένα σύστημα στοχεύει στην ανάπτυξη, στις επενδύσεις, όταν οι φυσικοί πόροι είναι προς εκμετάλλευση, προς όφελος της οικονομίας της αγοράς, τότε και η τέχνη και η εκπαίδευση και η υγεία υποβιβάζονται από αγαθά σε προϊόντα”. 

Είστε πρώτα ηθοποιός και μετά σκηνοθέτις ή το αντίθετο;
Ας πούμε πως είμαι δημιουργός. Την ίδια διαδικασία ακολουθώ και στις δύο περιπτώσεις, εκείνο που αλλάζει είναι ο τρόπος έκφρασης. Βέβαια, για να εκπαιδευτεί κάποιος στη σκηνοθεσία θεωρώ χρήσιμο να έχει υπάρξει ηθοποιός. Και φυσικά, ως ηθοποιός έχω τη χαρά να απολαμβάνω το ταξίδι στη σκηνή.

Που αποδίδετε εσείς τη στάση της Πολιτείας απέναντι στις καλλιτεχνικές σπουδές;
Την αποδίδω στην εμπορευματοποίηση. Όταν ένα σύστημα στοχεύει στην ανάπτυξη, στις επενδύσεις, όταν οι φυσικοί πόροι είναι προς εκμετάλλευση, προς όφελος της οικονομίας της αγοράς, τότε και η τέχνη και η εκπαίδευση και η υγεία υποβιβάζονται από αγαθά σε προϊόντα. 

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Στον παράδεισο

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 90 '

Σε μια πρότυπη σωφρονιστική μονάδα σε ένα ιδιόκτητο νησί με φυσική ομορφιά, όπου οι κατάδικοι εκτίουν την ποινή τους ξεκομμένοι από τον υπόλοιπο κόσμο, επικρατούν πάθη, έριδες, συνωμοσίες και προδοσίες. Το πρόγραμμα λειτουργεί όπως αποδεικνύει η πλήρης μεταστροφή του Γιάννη, ενός παλιού τροφιμου με βαριά αδικήματα, ο οποίος μοιράζει συμπαράσταση και αγάπη στους γύρω του. Τα πράγματα αλλάζουν όταν καλείται να περιποιηθεί και να προσέχει κάποιους πολύ σημαντικούς καλεσμένους που επισκέπτονται το νησί. Ένα ατύχημα θα τον βάλει και πάλι στην καρέκλα του κατηγορουμένου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/07/2024

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).

Οι παραγωγές της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση ταξιδεύουν σε όλον τον κόσμο

Η βρετανική εφημερίδα The Stage πλέκει το εγκώμιο της Στέγης που προωθεί και στηρίζει την εξακτίνωση της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας του θεάτρου και του χορού στην Ευρώπη - κι όχι μόνο.

Θεσσαλικό Θέατρο: Ο Ορέστης Τάτσης νέος καλλιτεχνικός διευθυντής

Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου.

Το αφιέρωμα "60 Χρόνια Εουτζένιο Μπάρμπα – Odin Teatret" έρχεται σε Φάμπρικα και Ρεκτιφιέ

Η σημαντική φυσιογνωμία του παγκόσμιου θεάτρου Εουτζένιο Μπάρμπα έρχεται στην Αθήνα τον Σεπτέμβριο για μία σειρά καλλιτεχνικών και εκπαιδευτικών δράσεων οργανωμένων από την ομάδα τέχνης Fabrica Athens.