Μία άκρως δημιουργική φάση δείχνει να διανύει ο Παντελής Φλατσούσης, που εστιάζει σε δουλειές που κινούνται μεταξύ του θεάτρου ντοκουμέντο και της μυθοπλασίας. Την περσινή σεζόν είδαμε στο Πόρτα μια δική του εκδοχή πάνω στο μυθιστόρημα του Γκαζμέντ Καπλάνι "Λάθος χώρα", όπου μέσω της σύζευξης θεάτρου και live κινηματογράφησης, εμπλούτισε την αυτοβιογραφική αφήγηση του Αλβανού συγγραφέα με τις προσωπικές ιστορίες του πολυπολιτισμικού θιάσου (Έλιο Φοίβος Μπέικο, Ντέμπορα Οντόγκ, Θανάσης Κριτσάκης).
Επίσης, αίσθηση προκάλεσε η δεύτερη δουλειά του, στην Κάμιρο, "Μετά το τέλος του κόσμου· ένα αρχείο ματαιωμένων σχεδίων". Έχοντας τη μορφή μιας ραδιοφωνικής εκπομπής μεταξύ δύο ερμηνευτών/ραδιοφωνικών παραγωγών (Άλκηστη Πολυχρόνη, Γιώργος Κριθάρας) η πρωτότυπη διαδραστική περφόρμανς έβαλε στο επίκεντρο την έννοια της ματαίωσης και της αποτυχίας - βασίστηκε, δε, σε μία έξυπνη αρχική ιδέα και στην καθοριστική συμμετοχή των θεατών, που αναλαβάνουν ενεργό ρόλο και συνδιαμορφώνουν το κείμενο τη στιγμή της παράστασης. Μετά την απήχηση που γνώρισε, η παράσταση ετοιμάζεται για δεύτερο κύκλο παρουσίασης, και πάλι στην Κάμιρο, από τις 5 ως τις 23 Οκτωβρίου.
Για τη σεζόν 2022-23, τα σχέδια του ταλαντούχου δημιουργού δεν σταματούν, καθώς προγραμματίζει το ανέβασμα -για πρώτη φορά στο σανίδι- του μυθιστορήματος της Ρέας Γαλανάκη, "Η άκρα ταπείνωση". Στο θέατρο Θησείον από την 1η Φεβρουαρίου του νέου έτους, ο Φλατσούσης θα επιχειρήσει να δώσει απαντήσεις σε καίρια ερωτήματα που αφορούν στη σχέση μας με τα χρόνια της κρίσης και στην αποδοχή και αφήγηση των ατομικών και συλλογικών βιωμάτων που δημιούργησε η τελευταία, πυκνή δεκαετία. Αφετηρία και όχημα το βραβευμένο μυθιστόρημα (Βalkanika Literary Award, 2019) και συνεργάτες του μια ξεχωριστή ομάδα ηθοποιών: Δήμητρα Βλαγκοπούλου (βραβείο Μελίνα Μερκούρη 2020), Βαγγέλης Αμπατζής, Λάμπρος Γραμματικός και Μαριάμ Ρουχάτζε.
Η παράσταση, μεταξύ μυθοπλασίας και πραγματικότητας, θα επιχειρήσει να αναψηλαφήσει την μνήμη των πρώτων ετών της περασμένης δεκαετίας, αλλά και συνολικότερα την ελληνική κοινωνία κατά τα μεταπολιτευτικά χρόνια, με αφετηρία το σήμερα και κατεύθυνση προς το παρελθόν, στην προσπάθεια να βρει, μαζί με το κοινό, απαντήσεις για το μέλλον. Το κείμενο συνυπογράφουν ο Παντελής Φλατσούσης & η ομάδα, βασισμένοι στο μυθιστόρημα της Γαλανάκη, τη δραματουργία η Παναγιώτα Κωνσταντινάκου, τα σκηνικά και τα κοστούμια ο Κωνσταντίνος Ζαμάνης, το video design & editing o Κωνσταντίνος Νησίδης και τον ηχητικό σχεδιασμό ο Παναγιώτης Μανουηλίδης.
Το μυθιστόρημα
Η "Άκρα Ταπείνωση" (Καστανιώτης, 2015) εστιάζει στα γεγονότα της νύχτας της 12ης Φεβρουαρίου 2012, που μετέτρεψαν την Αθήνα σε πεδίο μάχης και άφησαν ανεξίτηλα τα ίχνη τους στην εικόνα της πόλης μέχρι σήμερα, ακριβώς δέκα χρόνια μετά. Παρακολουθώντας την καθημερινότητα ανώνυμων ηρώων και ηρωίδων, διαφορετικών ηλικιών, καταβολών και ιδεολογιών, η συγγραφέας Ρέα Γαλανάκη εξετάζει την ιδιαίτερα κρίσιμη αυτή στιγμή της Ελλάδας της κρίσης στην ιστορική της διάσταση, σε διάλογο με γεγονότα προηγούμενων ιστορικών περιόδων αλλά και με το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον. Συνομιλώντας διαρκώς με τις αρχαίες τραγωδίες, τις οποίες χρησιμοποιεί ως όχημα, η συγγραφέας επιχειρεί να φωτίσει τις συνέχειες και ασυνέχειες μεταξύ ατομικού και συλλογικού ιστορικού χρόνου, που έρχονται στο φως την περίοδο στην οποία αναφέρεται το βιβλίο.