Τον "Ματωμένο γάμο" του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα ανεβάζει φέτος στο θέατρο Μοντέρνοι Καιροί ο σκηνοθέτης Κώστας Νταλιάνης σε δική του μετάφραση και διασκευή, στην επέτειο των 17 χρόνων του θιάσου που δημιούργησε από κοινού με την Εβίτα Παπασπύρου. Ο θίασος συνεχίζει την έρευνά του πάνω σε σπουδαία έργα του παγκόσμιου ρεπερτορίου με το συγκλονιστικό και επίκαιρο έργο που κάνει πρεμιέρα στις 9 Νοεμβρίου. "Συγκλονιστικό, γιατί αγγίζει τα βάθη της ανθρώπινης ύπαρξης, επίκαιρο, γιατί πραγματεύεται δύο τεράστια θέματα, τον πανανθρώπινο πόνο της απώλειας και την πραγματική χειραφέτηση της γυναίκας", σύμφωνα με τον σκηνοθέτη.
Ένα πεδίο μάχης και έρωτα είναι ο "Ματωμένος γάμος", ένας τόπος γεμάτος συγκρούσεις ανάμεσα σε ιδέες και στάσεις ζωής, ανάμεσα στη ζωή και το θάνατο, που στρέφεται κατά της συντηρητικής κοινωνίας στην οποία γεννήθηκε αλλά και διαχρονικά. Η σκηνική προσέγγιση στέκεται με απόλυτο σεβασμό απέναντι στο ποιητικό, συμβολικό σύμπαν του Λόρκα: στον κακοτράχαλο τόπο, στη δύναμη των στοιχείων της φύσης, στις ποιητικές δυνάμεις του φεγγαριού, στη ζητιάνα – θάνατο, στο πάθος, στο αίμα, στον ανθρώπινο πόνο.
Τους συγκλονιστικούς ρόλους ερμηνεύει ένα εξαιρετικό επιτελείο ηθοποιών: Εβίτα Παπασπύρου (Μάνα), Φάνια Νταλιάνη (Νύφη, Ζητιάνα), Γιάννης Τσόρβας (Λεονάρντο), Χρήστος Ζαχάρωφ (Γαμπρός), Σιλβάνα Σοντίνι (Γυναίκα του Λεονάρντο, Φεγγάρι), Μίλτος Δημουλής (Πατέρας της Νύφης), Αγγελική Λυμπεροπούλου (Γειτόνισσα), Μαρία Κολοκυθά (Υπηρέτρια), Ευγνωσία Σοφιανίδου (Πεθερά, Κοριτσάκι), που υποδύονται επίσης τους τρεις Ξυλοκόπους-Μοίρες.
Το γεμάτο ποιητικότητα και συμβολισμούς έργο, αποτελεί το πρώτο μέρος της τριλογίας της "Ισπανικής υπαίθρου", μαζί με τη "Γέρμα" και "Το σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα". Γράφτηκε με αφορμή την πραγματική ιστορία ενός γάμου κι ενός καταπιεσμένου έρωτα που οδηγούνται στην τραγωδία με φόντο την ανδαλουσιανή πόλη Νιχάρ της Ισπανίας. Είναι ένα έργο πάθους που εξυμνεί τον έρωτα. Ο έρωτας είναι φύση. Κι όταν η φύση έρθει σε σύγκρουση με την κοινωνία, τότε θα μετατραπεί σε αδυσώπητο τιμωρό.
Ο Κώστας Νταλιάνης υπογράφει την ελεύθερη διασκευή του έργου, συνδυάζοντας τον ρεαλιστικό με τον ποιητικό λόγο, σε μια αέναη αλληλουχία. Το Ντουέντε (duende) είναι κι εδώ το κλειδί της απόδοσης του έργου. Όλες οι στιγμές της παράστασης, μεταφέρουν την ιστορία σε έναν τόπο μαγικό και σε χρόνο αδιευκρίνιστο, ωστόσο με όλα τα ισπανικά στοιχεία, που θα μπορούσαν να είναι και ελληνικά ή και παγκόσμια.
Τα σκηνικά υπογράφει ο Αντώνης Χαλκιάς, τα κοστούμια η Βάνια Αλεξάντροβα, τη μουσική οι Εβίτα Παπασπύρου και Μάρω Λεσιώτη, τις χορογραφίες η Μαρία Μάργαρη, το κινηματογραφικό υλικό και το βίντεο ο Κώστας Σταματόπουλος, τους φωτισμούς και τη μουσική επιμέλεια ο Κώστας Νταλιάνης. Η δραματουργική επιμέλεια είναι της Τίνας Γιαννούλη.
Περισσότερες πληροφορίες
Ματωμένος γάμος
Το γεμάτο ποιητικότητα και συμβολισμούς έργο αγγίζει τα βάθη της ανθρώπινης ύπαρξης, θέτοντας δύο πολύ σημαντικά θέματα, τον πανανθρώπινο πόνο της απώλειας και τη γυναικεία χειραφέτηση. Αποτελεί το πρώτο μέρος της τριλογίας της «Ισπανικής υπαίθρου», μαζί με τη «Γέρμα» και «Το σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα». Γράφτηκε με αφορμή την πραγματική ιστορία ενός γάμου κι ενός καταπιεσμένου έρωτα που οδηγούνται στην τραγωδία με φόντο την ανδαλουσιανή πόλη Νιχάρ της Ισπανίας. Είναι ένα έργο πάθους που εξυμνεί τον έρωτα. Ο έρωτας είναι φύση. Κι όταν η φύση έρθει σε σύγκρουση με την κοινωνία, τότε θα μετατραπεί σε αδυσώπητο τιμωρό. Ο Κ. Νταλιάνης υπογράφει την ελεύθερη διασκευή του έργου, συνδυάζοντας τον ρεαλιστικό με τον ποιητικό λόγο, σε μια αέναη αλληλουχία. Το Ντουέντε (duende) είναι κι εδώ το κλειδί της απόδοσης του έργου. Όλες οι στιγμές της παράστασης, μεταφέρουν την ιστορία σε έναν τόπο μαγικό και σε χρόνο αδιευκρίνιστο, ωστόσο με όλα τα ισπανικά στοιχεία, που θα μπορούσαν να είναι και ελληνικά ή και παγκόσμια.