#1 "Midnight Raga” - Μάρκο Γκέκε | "I’m afraid to forget your smile” - Ίμρε και Μάρνε φαν Όπσταλ
Με δύο έργα ενωμένα σε μία παράσταση ανοίγει το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας στην Κεντρική Σκηνή του Μεγάρου Χορού Καλαμάτας (12-13/7): το "Midnight Raga” του σπουδαίου Γερμανού χορογράφου Μάρκο Γκέκε και το "I’m afraid to forget your smile” των Ολλανδών αδερφών Ίμρε και Μάρνε φαν Όπσταλ με το Κρατικό Μπαλέτο της Έσσης (Hessisches Staatsballett).
Ο πολυβραβευμένος Μάρκο Γκέκε, ο οποίος έχει παρουσιάσει περισσότερα από εξήντα έργα τα τελευταία χρόνια με σημαντικές διεθνείς ομάδες, φημίζεται για τον τρόπο που εξερευνά όλο το φάσμα της ανθρώπινης κίνησης, εμβαθύνοντας στη λειτουργία της ανθρώπινης ψυχής. Είναι βασικός χορογράφος της ομάδας Gauthier Dance στη Στουτγάρδη και συνεργάζεται με το περίφημο Nederlands Dans Theater (NDT) στη Χάγη. Το 2022, μάλιστα, τιμήθηκε με το German Dance Prize, τη σημαντικότερη διάκριση για τον χορό στη Γερμανία. Με αφετηρία την κλασική ινδική μουσική -κυρίως τις συνθέσεις του Ravi Shankar- και τις βαριές ενδυμασίες από μπλε μετάξι, το "Midnight Raga” είναι ένα έργο χαρακτηριστικό του ύφους και της νευρικότητας της κινησιολογικής του γλώσσας, που προκαλεί έντονα συναισθήματα. Σχεδιάστηκε ειδικά για τους χορευτές που την ερμηνεύουν. Έκανε πρεμιέρα στο Nederlands Dans Theater (NDT 2) το 2017 και τώρα παρουσιάζεται σε νέα μορφή από το Κρατικό Μπαλέτο της Έσσης.
Ακολουθεί το "I’m afraid to forget your smile” των Ίμρε και Μάρνε φαν Όπσταλ στο δεύτερο μέρος. Μια κατανυκτική ωδή στη θνητότητα. Το επιτυχημένο καλλιτεχνικό δίδυμο χορογράφων και ερμηνευτών, μετά το Nederlands Dans Theater (NDT 1 & NDT 2) και την Batsheva Dance Company, ξεχωρίζει για το δυναμικό χορευτικό του λεξιλόγιο και τον τρόπο που ανιχνεύει τα όρια και τις δυνατότητες του μυαλού και του σώματος μέσα από το πολυεπίπεδο και υπερρεαλιστικό έργο του. Το "I’m afraid to forget your smile”, που έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα του στο Staatstheater Darmstadt το 2022, μιλά για τη στιγμή της αναχώρησης από τη ζωή και τη δύναμη της ανθρώπινης φύσης απέναντι στο θάνατο μέσα από την κίνηση έξι χορευτών, συνοδεία της διεθνώς βραβευμένης χορωδίας Melifono Extended της Καλαμάτας υπό τη διεύθυνση της Αθανασίας Κυριακίδου, σε συνεργασία με το Δημοτικό Ωδείο Καλαμάτας.
#2 "Full Moon” - Γιόζεφ Νατζ
Ο θρυλικός Γιόζεφ Νατζ είναι ένας πολυσχιδής καλλιτέχνης που δεν γνωρίζει σύνορα και φραγμούς. Τα έργα του έχουν γίνει σημεία αναφοράς στο σύγχρονο χορό και έχουν αγκαλιαστεί από το κοινό σε περισσότερες από 45 χώρες. Ο ίδιος ο άνθρωπος βρίσκεται επί σαράντα σχεδόν χρόνια στο επίκεντρο των αναζητήσεών του. Χορευτής, εικαστικός και φωτογράφος, απεικονίζει την ανθρωπότητα στα έργα του με μια παγκόσμια χορευτική γλώσσα γεμάτη ποίηση και πάθος, διασταυρώνοντας καλλιτεχνικές τεχνικές με πολιτισμικές αναφορές. Στην Καλαμάτα έρχεται με το πολυαναμενόμενο "Full Moon” (18-19/7, Black Box), που έκανε παγκόσμια πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Χορού του Montpellier τον Ιούνιο του 2024, συγκεντρώνοντας επί σκηνής επτά χορευτές μαζί με τον ίδιο. Το έργο, που έχει ανακοινώσει ότι θα είναι και το τελευταίο του, επιστρέφει στα κυρίαρχα σύμβολα του αφρικανικού πολιτισμού, μέσα από το ρυθμό των σεληνιακών φάσεων, τον κόσμο της μαύρης αμερικανικής jazz, τις αρχικές της μορφές των blues και των spirituals, αλλά και τη χρήση μαριονέτας. Η παρουσία του "ανθρώπου-κούκλας" δίπλα στους ζωντανούς, είναι μία υπενθύμιση πως "καμία δημιουργία δεν είναι ποτέ τέλεια και ότι επιβάλλεται να αποδεχτούμε την ατέλεια αυτή ως κανόνα του παιχνιδιού".
#3 "TWO — MATTERS OF EXISTENCE” - Αθανασία Κανελλοπούλου
Την πρεμιέρα του Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας στη σκηνή Black Box σηματοδοτεί το έργο της Αθανασίας Κανελλοπούλου "TWO — MATTERS OF EXISTENCE” (12/7). Η χορογράφος επί δεκαοκτώ χρόνια έζησε στο εξωτερικό και συνεργάστηκε με σημαντικούς χορογράφους και διακεκριμένες ομάδες σύγχρονου χορού, όπως το Tanztheater Wuppertal Pina Bausch, έχοντας δημιουργήσει συνολικά είκοσι έργα αλλά και τη δική της ομάδα Athanasia Kanellopoulou Performing Arts, ως πλατφόρμα καλλιτεχνικής έρευνας και ανταλλαγής. Η νέα της παράσταση, που κάνει παγκόσμια πρεμιέρα στο Φεστιβάλ, είναι το δεύτερο μέρος της τριλογίας "A few moments of gaze”, η οποία εστιάζει στο γυναικείο βλέμμα. Δύο δυνατές ερμηνεύτριες, η Μαρία Φουντούλη και η Λία Χαμηλοθώρη, μπαίνουν σε ένα κόσμο που ισορροπεί ανάμεσα στο όνειρο και τη φαντασία και αντανακλά τις επιθυμίες και τους φόβους που βασίζονται στη μνήμη και σε ό,τι συνιστά το γυναικείο, ανθρώπινο σώμα.
#4 "Ο Οίκος της Ταραχής” - Πατρίτσια Απέργη
Η καταξιωμένη Ελληνίδα χορογράφος Πατρίσια Απέργη και η ομάδα σύγχρονου χορού Αερίτες έρχονται στην Καλαμάτα με τον "Οίκο της Ταραχής” (17/7, Κεντρική Σκηνή), την παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση που παρουσιάζεται στο πλαίσιο του προγράμματος "Εξωστρέφεια". Η πάντα ανήσυχη δημιουργός που κουβαλά ένα ισχυρό βιογραφικό με πολλές περιοδείες και συνεργασίες με χορευτικές ομάδες και μπαλέτα σε διεθνές επίπεδο, ενώνει δύο αντίθετες έννοιες στον τίτλο της παράστασης και συνομιλεί με την έννοια της ταυτότητας μέσα από τη βία που ο καθένας μπορεί να υποστεί ή και να ασκήσει, προκειμένου να προσδιορίσει τον εαυτό, τον κόσμο και την ελευθερία του. Ένας ύμνος στη διαφορετικότητα και τον ίδιο τον άνθρωπο που μας θυμίζει το μεγαλείο και την ομορφιά κάθε σώματος και κάθε ύπαρξης. Όπως σημειώνει η Πατρίσια Απέργη σε συνέντευξή της στο "α”: "O "Oίκος της ταραχής” θέλει να μετατρέψει το παράδοξο της αντίφασης των καιρών μας σε μια παράσταση που ενσωματώνει διαφορετικές αντιδράσεις, φωνές, αισθητικές. Θέλουμε, δηλαδή, να δημιουργήσουμε ένα πάρτι που, ενώ εμπνέεται από τις εκρήξεις και τα παράλογα δίπολα των σημερινών κοινωνιών, μας αποκαλύπτει ότι μπορούμε να περάσουμε καλά ακόμα και όταν διαφωνούμε”.
#5 "Until We Sleep” - Μπότις Σίβα / Far From The Norm
Οι Far From The Norm, η βραβευμένη ομάδα χορού χιπ χοπ με έδρα το Λονδίνο με καλλιτεχνικό διευθυντή τον Μπότις Σίβα, μία από τις πιο επιδραστικές φωνές του σύγχρονου χορού που μιλά ανοιχτά για την εκπροσώπηση και τη συμπερίληψη, με στόχο μια καλλιτεχνική δημιουργία που αλλάζει ζωές, ξεχωρίζουν στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ με το πιο πρόσφατο έργο τους "Until We Sleep” (20-21/7, Κεντρική Σκηνή). Η δουλειά του βραβευμένου με Ολίβιε Βρετανού χορογράφου, βαθιά πολιτική και ποιητική, με χαρακτηριστικά την απαράμιλλη σωματικότητα και θεατρικότητα, είναι επηρεασμένη εκτός από τους κώδικες του σύγχρονου χορού, το σωματικό θέατρο, την χιπ χοπ και από τη μαύρη κουλτούρα, ενσωματώνοντας παράλληλα το στοιχείο της πίστης μαζί με προσωπικές αφηγήσεις. Στο ατμοσφαιρικό "Until We Sleep”, επτά χορευτές περιγράφουν επί σκηνής τον εφιάλτη μιας μοναχικής γυναίκας υπό την πίεση του ηγετικού της ρόλου να οδηγήσει μια περιπλανώμενη κοινότητα μέσα από αλλεπάλληλες δοκιμασίες.
#6 "Approach 17. Opening” - Γιον Μπουρζουά
Ο κόσμος του Γιον Μπουρζουά είναι αποτέλεσμα μιας διαρκούς δημιουργικής διαδικασίας την οποία περιγράφει ως αναζήτηση του "φευγαλέου σημείου της αιώρησης". Μετά από συνεργασίες με διακεκριμένους χορογράφους, έφτιαξε τη δική του ομάδα το 2010, ενώ υπήρξε Διευθυντής του CCN (Centre Chorégraphique National) της Grenoble — ήταν ο πρώτος καλλιτέχνης τσίρκου που ανέλαβε τη διεύθυνση ενός από τα 19 CNNs (Centres chorégraphiques nationaux) της Γαλλίας. Ισορροπώντας σε ένα αόρατο όριο, καταφέρνει να αποφύγει το κενό, παίζοντας με τους νόμους της βαρύτητας και της αιώρησης προκειμένου να φτάσει σε μια κατάσταση ελευθερίας μεταξύ ισορροπίας και ανισορροπίας, στην παράσταση "Approach 17. Opening” που ανοίγει εντυπωσιακά το πρόγραμμα του Φεστιβάλ στην Κεντρική Πλατεία της Καλαμάτας (12/7 | 7.30 μ.μ./ 8.30 μ.μ./ 9.30 μ.μ., με ελεύθερη είσοδο). Ένα οπτικό ποίημα στο οποίο παρακολουθούμε τις εναλλαγές μεταξύ κορύφωσης και πτώσης ενός χορευτή πάνω σε μια σκάλα που δεν οδηγεί πουθενά, εμπνευσμένο από τη σύνθεση "Opening” από το μουσικό έργο "Glassworks” του Philip Glass.
Εκτός από την Κεντρική Πλατεία της Καλαμάτας το "Approach 17. Opening” του Γιον Μπουρζουά θα παρουσιαστεί και σε τρεις πόλεις της Περιφέρειας Πελοποννήσου. Στο πλαίσιο του προγράμματος εξακτίνωσης του Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που υλοποιείται φέτος για τέταρτη χρονιά σε συνεργασία με την Περιφέρεια, θα το δούμε επίσης στην Τρίπολη (Πλατεία Πετρινού, 13/7 | 7.30 μ.μ./ 8.30 μ.μ./ 9.30 μ.μ.) και στο Ναύπλιο (Πλατεία Συντάγματος, 15/7 | 7.30 μ.μ./ 8.30 μ.μ./ 9.30 μ.μ.). Επιπλέον, στο πλαίσιο της σταθερής συνεργασίας του Φεστιβάλ με το Ίδρυμα Καπετάν Βασίλη και Κάρμεν Κωνσταντακόπουλου, με στόχο την ανάδειξη και προώθηση της πολιτιστικής κληρονομιάς και της σύγχρονης πολιτιστικής δημιουργίας της Μεσσηνίας σε διεθνή δίκτυα επισκεπτών, στις 14/7 το έργο θα περάσει και από την Πλατεία Τριών Ναυάρχων στην Πύλο ( 7.30 μ.μ./ 8.30 μ.μ./ 9.30 μ.μ.).