Το Φεστιβάλ Επιδαύρου ανοίγει η "Ιφιγένεια εν Αυλίδι" του Τιμοφέι Κουλιάμπιν

Η Ανθή Ευστρατιάδου, η Μαρία Ναυπλιώτου, ο Νικόλας Παπαγιάννης, ο Δημήτρης Παπανικολάου, ο Θάνος Τοκάκης και ο Νίκος Ψαρράς πρωταγωνιστούν στο έργο του Ευριπίδη που ανεβάζει ο διεθνώς αναγνωρισμένος σκηνοθέτης σε παγκόσμια πρεμιέρα.

Γιορτινοί εξοδούχοι, προσοχή!
Τα θέατρα τροποποιούν τα ωράρια και τις ημέρες των παραστάσεων κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου. Πριν την έξοδό σας επιβεβαιώσετε τις όποιες αλλαγές για να οργανώσετε καλύτερα τις θεατρικές σας εξορμήσεις.
Ιφιγένεια η εν Αυλίδι ©Alex Kat

Η πολυαναμενόμενη παράσταση "Ιφιγένεια εν Αυλίδι" , διεθνής παραγωγή του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, θα ανοίξει τα φετινά Επιδαύρια στις 5 και 6 Ιουλίου, σε παγκόσμια πρεμιέρα. Ο διεθνώς αναγνωρισμένος σκηνοθέτης Τιμοφέι Κουλιάμπιν φέρνει στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου την τραγωδία του Ευριπίδη, καθοδηγώντας έναν εκλεκτό θίασο Ελλήνων ηθοποιών: Ανθή Ευστρατιάδου, Μαρία Ναυπλιώτου, Νικόλας Παπαγιάννης, Δημήτρης Παπανικολάου, Θάνος Τοκάκης και Νίκος Ψαρράς. Τον Χορό συναποτελούν οι Δημήτρης Γεωργιάδης, Χρήστος Διαμαντούδης, Μάριος Κρητικόπουλος, Βασίλης Μπούτσικος και ο Αλέξανδρος Πιεχόβιακ.

Ιφιγένεια η εν Αυλίδι
©Alex Kat
Ανθή Ευστρατιάδου (Ιφιγένεια)

"Είναι παράλογο που στον 21ο αιώνα οι πόλεμοι θεωρούνται μια κανονική συνθήκη"

Ο Ρώσος σκηνοθέτης, στη συνέντευξη τύπου που παραχώρησε πρόσφατα, τόνισε πως αυτό που τον ενδιαφέρει περισσότερο είναι ότι το κεντρικό θέμα του έργου είναι ο πόλεμος. Στην παράσταση δεν βλέπουμε τον πόλεμο επί σκηνής, δεν βλέπουμε πολεμιστές ή στρατεύματα. Το μέρος πολιορκείται, αλλά ο πόλεμος δεν είναι εκεί. Κι εδώ εντοπίζεται η ρίζα του προβλήματος, στο γεγονός ότι δεν τίθεται η ερώτηση "Πρέπει να ξεκινήσουμε τον πόλεμο;" αλλά τον θεωρούμε δεδομένο. "Ο πόλεμος αποτελεί κανονική συνθήκη… είναι μέρος της ζωής μας". Κι αυτό είναι, σύμφωνα με τον Τιμοφέι Κουλιάμπιν, ακόμη χειρότερο από το τίμημα που πρέπει να πληρώσουμε, από τις συνέπειες που προκαλεί μια στρατιωτική σύγκρουση.

Ο Ευριπίδης, απομακρυσμένος από την Αθήνα, γράφει ένα έργο έντονα αντιπολεμικό. Σε αυτό το κλίμα επιμένει και ο Κουλιάμπιν, που θεωρεί ότι ο πόλεμος δεν μπορεί να είναι αποδεκτός. Δεν θα έπρεπε να υφίσταται με καμία μορφή και για κανένα λόγο. Είναι κάτι το οποίο δεν πρέπει να συμβαίνει, αλλά συμβαίνει. "Για αυτό χρειάζεται να πάμε πίσω, σε ένα κείμενο το οποίο γράφτηκε χιλιάδες χρόνια πριν και αφορά τον πόλεμο και τα ηθικά διλήμματα, γιατί δεν έχουμε μάθει ακόμα το μάθημά μας".

Ιφιγένεια η εν Αυλίδι
©Alex Kat
Νίκος Ψαρράς (Αγαμέμνων)

Το θέμα της θυσίας και ο μηχανισμός του πολέμου

Όπως εξηγεί ο δραματολόγος Roman Dolzhanskiy, η παράσταση θα εστιάσει και στο θέμα της θυσίας: "Στην Ιφιγένεια εν Αυλίδι, πρέπει να γίνει μια αδιανόητη θυσία για να ξεκινήσει ο πόλεμος. Υπάρχει ταυτόχρονα και μια οικογενειακή ιστορία πίσω από αυτή τη θυσία. Και μια οικογενειακή προδοσία. Μια προδοσία που αποδεικνύει περίτρανα πως ο πόλεμος είναι ικανός να καταστρέψει κάθε ανθρώπινη συμπεριφορά, κάθε αξία. Η αρχαία τραγωδία αναδεικνύει εδώ πόσο "φυσικά” μπορεί να επιβληθεί μια "αφύσικη” θυσία που δεν τη χωρά ο ανθρώπινος νους".

Πέρα όμως από την αφύσικη θυσία, ο Κουλιάμπιν θα επιχειρήσει  να φωτίσει τον μηχανισμό του πολέμου, ένα ζήτημα το οποίο παραμένει επίκαιρο –δυστυχώς– ακόμα και σήμερα. Με ποιον τρόπο κινητοποιείται μια ολόκληρη κοινωνία να οδηγηθεί σε έναν πόλεμο; Πώς τα fake news παρουσιάζονται ως πραγματικότητα και πώς η πραγματικότητα ως fake news;

Ιφιγένεια η εν Αυλίδι
©Alex Kat
Μαρία Ναυπλιώτου (Κλυταιμνήστρα)

Ξένοι σκηνοθέτες στην Επίδαυρο

Στο πνεύμα της εξωστρέφειας που επιδιώκεται συστηματικά τα τελευταία χρόνια από την Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου Κατερίνα Ευαγγελάτου, διακεκριμένοι ξένοι δημιουργοί σκηνοθετούν στην Επίδαυρο Έλληνες και Ελληνίδες ηθοποιούς, προσεγγίζοντας τα αρχαία κείμενα με νέα οπτική. Ο Τιμοφέι Κουλιάμπιν επέλεξε, όπως είπε, να ανεβάσει την "Ιφιγένεια εν Αυλίδι", ένα πολύ αγαπημένο του έργο, αντιμετωπίζοντας το Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου ως πρόκληση.

Ιφιγένεια η εν Αυλίδι
©Alex Kat
Θάνος Τοκάκης (Αχιλλέας)

Ο θίασος μιλά για τον Τιμοφέι Κουλιάμπιν

  • Μαρία Ναυπλιώτου: Είναι μια πολύ ευτυχής συνάντηση, με έναν άνθρωπο που δημιουργεί έναν κόσμο μέσα στον οποίο καταφέρνει να βάλει κι εμάς. Θέτει όρια αλλά συγχρόνως δίνει τρομερή ελευθερία στους ηθοποιούς να αναπτυχθούν, να αναπνεύσουν, να αυτοσχεδιάσουν.
  • Ανθή Ευστρατιάδου: Είναι εξαιρετικά σπάνιο το να συναντιέσαι με έναν άνθρωπο τόσο συγκινητικό και είναι ένα πολύ σπάνιο χάρισμα το να καταφέρνεις να ενώνεις τους ανθρώπους όντας ο σκηνοθέτης.
  • Θάνος Τοκάκης: Η πρόβα έχει τρομερή πυκνότητα, η οποία οφείλεται στον Τιμοφέι γιατί ο τρόπος που έχει δώσει χώρο στην ισοτιμία της παράστασης τους κάνει να αισθάνονται ασφαλείς.
  • Νίκος Ψαρράς: Η συνάντηση με τον Τιμοφέι Κουλιάμπιν είναι ευλογία, καθώς ο σκηνοθέτης ξέρει ένα πολύ μεγάλο μυστικό, ότι στην πρόβα πρέπει να είναι όλοι ίσοι, ό,τι ρόλο και να παίζουν.
  • Νικόλας Παπαγιάννης: Είναι μεγάλη τύχη για όλους που βρισκόμαστε με τον Τιμοφέι Κουλιάμπιν, αφού ζούμε υπέροχες μέρες. Εύχομαι αυτό που συμβαίνει στις πρόβες να μπορεί να μεταφραστεί και σε θεατρική πράξη.
Ιφιγένεια η εν Αυλίδι
©Alex Kat
Νικόλας Παπαγιάννης (Μενέλαος)

Λίγα λόγια για τον Τιμοφέι Κουλιάμπιν

Από τους πλέον διακεκριμένους Ρώσους σκηνοθέτες της γενιάς του, ο Τιμοφέι Κουλιάμπιν έρχεται για δεύτερη φορά στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μετά το 2018, που παρουσίασε τις "Τρεις αδελφές" του Αντόν Τσέχοφ στη νοηματική γλώσσα, σε μια παράσταση που απέσπασε διθυραμβικές κριτικές.

Γεννημένος το 1984, ο Κουλιάμπιν φοίτησε στη διάσημη Ακαδημία Θεάτρου Gitis στη Μόσχα και αποτελεί μια ξεχωριστή παρουσία στο σύγχρονο παγκόσμιο θέατρο, έχοντας σκηνοθετήσει με επιτυχία δεκάδες θεατρικές παραστάσεις και όπερα. Έκανε το ντεμπούτο του ως επαγγελματίας σκηνοθέτης σε ηλικία μόλις 22 ετών, το 2006, και έκτοτε έχει ανεβάσει παραγωγές σε ρωσικά και ευρωπαϊκά θέατρα, μεταξύ των οποίων το Θέατρο Μπολσόι και το Θέατρο των Εθνών της Μόσχας, το Deutsches Theater του Βερολίνου, το Schauspielhaus της Ζυρίχης, το Residenztheater του Μονάχου κ.ά.

Καλλιτεχνικός διευθυντής του Θεάτρου Red Torch στο Νοβοσιμπίρσκ από το 2015 έως το 2022, έχει ξεχωρίσει για τη ριζοσπαστική ματιά του πάνω σε κλασικούς συγγραφείς, όπως ο Τσέχοφ, ο Ίψεν, ο Γκόγκολ. Οι παραστάσεις του προσκαλούνται τακτικά σε διεθνή θεατρικά φεστιβάλ, ενώ με τις "Τρεις αδελφές" του απέσπασε τη Χρυσή Μάσκα, που είναι το Εθνικό Βραβείο Θεάτρου της Ρωσίας. Τολμηρός και πρωτοποριακός στην τέχνη και στη ζωή, δεν δίστασε να εκφράσει δημόσια την αντίθεσή του για τον πόλεμο στην Ουκρανία και να αναζητήσει καταφύγιο στην Ευρώπη και συγκεκριμένα στο Βερολίνο. Ο Κουλιάμπιν έχει χαρακτηριστεί ως το "τρομερό παιδί" του ρωσικού θεάτρου. Η σκηνοθετική του ευφυΐα έγκειται στη σκηνική του τόλμη, αλλά και στον τρόπο που παίζει υφολογικά με διαφορετικά θεατρικά είδη.

Μιλώντας για την τέχνη έχει, με λίγα λόγια, δώσει τον δικό του ορισμό: "Η τέχνη ανακαλύπτει τις ανθρώπινες πληγές. Σε κάνει να βλέπεις τα πράγματα από μια διαφορετική γωνία και να αμφιβάλλεις για ό,τι φαίνεται προφανές. Ολοκληρώνει το πώς βλέπουμε τον κόσμο. Η τέχνη δεν προσπαθεί να πείσει, δεν είναι διδακτική. Απλώς σε προκαλεί να ανακαλύψεις νέες έννοιες".

Προπώληση μέσω more.com εδώ.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Ιφιγένεια η εν Αυλίδι

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 110 '

Ο διεθνώς αναγνωρισμένος για την ποιητική σκηνοθετική ματιά του δημιουργός που άνοιξε τα φετινά Επιδαύρια με την παγκόσμια πρεμιέρα μιας σύγχρονης, τολμηρής εκδοχής του έργου. Η παράσταση εστιάζει στο θέμα του πολέμου, των ιμπεριαλιστικών πολιτικών αλλά και της θυσίας της κόρης του Αγαμέμνονα, η οποία γίνεται προκειμένου να σταματήσει η άπνοια που εμποδίζει τα πλοία των Αχαιών να πάνε στην Τροία από την Αυλίδα. Αναφερόμενος στην επιλογή του να αναμετρηθεί με το έργο του Ευριπίδη, ο Κουλιάμπιν τονίζει: «Όταν μου έγινε η πρόταση να σκηνοθετήσω στην Επίδαυρο, δεν δίστασα. Η “Ιφιγένεια” είναι ένα από τα πιο σύνθετα και ταυτόχρονα συναρπαστικά κείμενα της αρχαίας δραματουργίας. Η βασική συνθήκη του έργου είναι ο πόλεμος. Δεν βλέπουμε μάχες, αισθανόμαστε όμως τη μυρωδιά του πολέμου που επίκειται. Όλα είναι έτοιμα: τα στρατεύματα, τα όπλα. Χρειάζεται μόνο μια μικρή ώθηση για να πάρει μπρος. Είναι ενδιαφέρον να δούμε πώς αυτό μεταφέρεται στο σήμερα. Στο έργο δεν υπάρχει το ερώτημα αν θα γίνει ο πόλεμος αλλά πότε”.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Frankenstein & Eliza": Εορταστικό πρόγραμμα για την παράσταση του θεάτρου Πορεία

Ποιες είναι οι έξτρα ημερομηνίες που παίζεται τις φετινές γιορτές η παράσταση με κεντρικό ήρωα τον Φράνκενσταϊν σε ερμηνεία του Γιάννη Στάνκογλου και σκηνοθεσία του Δημήτρη Τάρλοου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
27/12/2024

Νένα Μεντή: "Αγαπώ τη ζωή και πιστεύω στον άνθρωπο, παρά τις δυσκολίες"

Η καταξιωμένη και βραβευμένη ηθοποιός Νένα Μεντή μιλά για τη μακρόχρονη πορεία της στο θέατρο, τη δύναμη της ανθρώπινης επαφής και την ελπίδα που αντλεί από τη νέα γενιά.

Brokeback mountain

Πρώτο ελληνικό ανέβασμα της θεατρικής διασκευής του -γνωστού από την κινηματογραφική μεταφορά του- διηγήματος της Άνι Πρου. Ο Κωνσταντίνος Ρήγος υπογράφει μία ειλικρινή παράσταση με ωραία ατμόσφαιρα και ζωηρές ερμηνείες από τους Δημήτρη Καπουράνη και Μιχαήλ Ταμπακάκη. | Powered by Uber

Frankenstein & Eliza

Γοητευτική, ενδιαφέρουσα αλλά και άνιση η παράσταση, από τον Δημήτρη Τάρλοου, του νέου έργου της Έρις Κύργια, που ξαναγράφει την κλασική ιστορία του Φρανκενστάιν και του τέρατος, εμπνευσμένη από την έλευση της τεχνητής νοημοσύνης˙. | Powered by Uber

"Τα τραγούδια της Σωτηρίας": Μια παράσταση που τιμά τη ζωή και το έργο της Σωτηρίας Μπέλλου

Η μουσική παράσταση "Τα τραγούδια της Σωτηρίας" με πρωταγωνίστρια τη Χριστίνα Μαξούρη, έρχεται να ολοκληρώσει την πορεία της με μια τελευταία σειρά εμφανίσεων στην Κεντρική Σκηνή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου, μέχρι τις 21 Ιανουαρίου.

Οι Χάρης Εμμανουήλ, Δημήτρης Πετρόπουλος, Άννα Παντζέλη νιώθουν "Καπούτ" στο θέατρο Αλκμήνη

Το έργο "Καπούτ" του Άλντο Νικολάι, έρχεται στο Θέατρο Αλκμήνη, σε μια παράσταση που υπόσχεται γέλιο, συγκίνηση και βαθύτερες σκέψεις για τη ζωή με πρωταγωνιστές τους Χάρη Εμμανουήλ, Δημήτρη Πετρόπουλο, Άννα Πατζέλη.

Πώς ξαναγράφονται οι κλασικοί στο θέατρο του σήμερα;

Τι πλάσμα θα προέκυπτε από τη συνάντηση του Φρανκενστάιν με την τεχνητή νοημοσύνη; Μπορούμε να μάθουμε τι σκεφτόταν ο Τολστόι, όταν έγραφε την "Άννα Καρέννινα"; Πώς θα έμοιαζε ένας σύγχρονος Δον Ζουάν σε μια εποχή όπου όλα επιτρέπονται; Πώς μιλούν στο σήμερα ιστορίες που αναφέρονται στο βικτωριανό Λονδίνο ή στον αμερικανικό εμφύλιο; Παρόμοια ερωτήματα παρακινήσαν μια σειρά παραστάσεων που γράφουν σε νέες σκηνικές εκδοχές τα κλασικά αριστουργήματα της λογοτεχνίας και του θεάτρου. Μιλήσαμε με τους συντελεστές τους και καταγράφουμε τα χαρακτηριστικά της νέας δυναμικής τάσης.