Βιώσαμε την ποιητική της περφόρμανς "Θέλω να πάω σπίτι" του Θεάτρου στη Σάλα

Το “α” παρακολούθησε στον χώρο-σπίτι της Χρυσής Βιδαλάκη την παράσταση που σκηνοθετεί η Κατερίνα Κλειτσιώτη. Θέμα της η απώλεια μνήμης.

Θέλω να πάω σπίτι Βασιλική Πουλάκη©

Στην Ηλιούπολη δεν έχει τύχει να ξαναβρεθώ. Έτσι, η διαδρομή που περπάτησα για να φτάσω στο Θέατρο στη Σάλα ήταν γεμάτη νέα πληροφορία. Όταν, όμως, έφτασα στον προορισμό μου, ένιωσα ότι μπήκα σε έναν παράλληλο κόσμο. Μια ιδιαίτερη ενέργεια επικρατούσε, μυστηριώδης όπως εκείνη η πέτρα που είδα να στέκεται σαν τοτέμ πάνω σε ένα δοχείο με χώμα. Το πιο καθοριστικό, όμως, στην αύρα που αποπνέει αυτό το θέατρο είναι ότι… δεν είναι θέατρο. Είναι ένα αληθινό σπίτι που κατοικείται.

Θέλω να πάω σπίτι
Βασιλική Πουλάκη©

Σκοπός της επίσκεψής μου ήταν να παρακολουθήσω την τρέχουσα παράσταση του χώρου (έως 19/6), η οποία είναι σε σκηνοθεσία Κατερίνας Κλειτσιώτη. Το "Θέλω να πάω σπίτι", όπως είναι ο τίτλος, ξεκινά από την πίσω αυλή του σπιτιού. Την έναρξη σήμανε ο θεατρικός οδηγός μας, ο Εμμανουήλ Κωνσταντινίδης. Σε πολύ λίγο, θα μας καλωσόριζε προς το εσωτερικό η πρώτη δυνατή συμβολική εικόνα: ένας καταρράκτης από πορτοκάλια που ολοένα έπεφταν χοροπηδώντας πάνω σε μια στριφογυριστή σκάλα. Κι εκεί, στο απορημένο βλέμμα του περφόρμερ Βασίλη Χατζηδημητράκη που έριχνε τα πορτοκάλια, μπορούσε κανείς να εντοπίσει μια νύξη στο θέμα της παράστασης: την απώλεια μνήμης.

Θέλω να πάω σπίτι
© Βασιλική Πουλάκη

Η μικρή μας ομάδα θεατών στάθηκε στην κουζίνα. Η μία περφόρμερ (Βασιλική Λεκού) ήταν κουλουριασμένη πάνω στον πάγκο, η δεύτερη (Μαρία Κοραχάη) πάνω στο ψυγείο κι η τρίτη (Χρυσή Βιδαλάκη), μεγαλύτερης ηλικίας, επιχειρούσε να μαγειρέψει. Όσο προχωρούσε η παράσταση, αναλογιζόμουν τη δύναμη της περφόρμανς να αναπαριστά με τον τρόπο ενός ποιήματος. Κάπως έτσι, λοιπόν, είδα τις εικόνες που ακολούθησαν. Εικόνες που έμπλεκαν καθρέφτες, κλαδιά και πεταλούδες, σε μία μίξη που δεν θα μπορούσα να αποκαλύψω χωρίς να αποδυναμώσω το ξάφνιασμα του πρώτου αντικρύσματος.

Ο τελευταίος χώρος που μας υποδέχτηκε ήταν μια τραπεζαρία με αντίκες, όπως το βαρύ ξύλινο τραπέζι όπου κάθισαν οι τέσσερις περφόρμερ. Σχεδόν ξαπλωμένος εγώ, σε έναν καναπέ, σκέφτηκα: Είναι όμορφη η οικειότητα που δημιουργεί αυτή η χαλαρή αίσθηση. Όμως σε κάνει και πιο ευάλωτο σε ό,τι θα δεις.

Θέλω να πάω σπίτι
Βασιλική Πουλάκη©

Μια οικογένεια δειπνούσε. Στην ουσία, όμως, εμείς βλέπαμε την απεικόνιση ενός μυαλού με μνήμη που εξασθενεί. Τα κομμάτια της ήταν εκεί, ατάκτως ερριμμένα: ένας απομνημονευμένος διάλογος που θύμιζε εκμάθηση ξένης γλώσσας με κασέτες, ένα τραγούδι στα γαλλικά, ένα άλλο στα ιταλικά. Το φινάλε έγινε με την εμφάνιση μιας ομάδας γυναικών* πίσω από την κουρτίνα που αποκάλυπτε το άλλο μισό του χώρου. Εκεί βρισκόταν το "Εικονοστάσι των ανοϊκών”, ένα μεγάλο εικαστικό δημιούργημα με ύφασμα και ξύλινες μορφές που φιλοτέχνησε η σκηνογράφος της παράστασης Μαριάννα Λύρα.

Θέλω να πάω σπίτι
© Βασιλική Πουλάκη
Το "Εικονοστάσι των ανοϊκών”

Αν κάτι κρατώ από την κουβέντα μου με τους συντελεστές είναι ότι το "Θέλω να πάω σπίτι”  είναι μία παράσταση χειροποίητη και, κυρίως, προσωπική. Η Χρυσή έχει ανοίξει τον κόσμο της, η Κατερίνα έχει εμπνευστεί από αυτόν κι έτσι έχει δημιουργηθεί κάτι όπου πάνω του μπορεί ο θεατής να εναποθέσει ένα δικό του κομμάτι. Κι εκεί, ίσως, να τον συναντήσει η συγκίνηση.

Χαρακτικό
© Όλγα Μοναχού
Χαρακτικό της Όλγας Μοναχού εμπνευσμένο από την παράσταση

 *Πρόκειται για μέλη του εργαστηρίου που προσφέρει το Θέατρο στη Σάλα (Γιώτα Γκούτη, Λεμονιά Κακαρίδου, Λίλα Παυλάκη, Ελένη Σιμοπούλου, Τερέζα Φρέρη) τα οποία συμμετείχαν στις παραστάσεις μέχρι και τις 7/6.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Θέλω να πάω σπίτι

  • Site specific performance
  • Διάρκεια: 60 '

Μια site specific performance με αφετηρία την απώλεια της μνήμης. Το σπίτι που στέγασε μια ολόκληρη ζωή γίνεται τώρα μια άγνωστη χώρα, τα δωμάτια γεμίζουν με ανεξιχνίαστα θραύσματα αναμνήσεων και ανείπωτων λέξεων που μεταμορφώνονται σε μουσική, τραγούδι και ένα ιδιαίτερο οικογενειακό γεύμα. Στην παράσταση οι θεατές κινούνται μαζί με τα πρόσωπα σε ένα αληθινό σπίτι που λειτουργεί και ως θεατρικός χώρος, το Θέατρο στη Σάλα, και βλέπουν όσα συμβαίνουν μέσα από τα μάτια των τεσσάρων μελών της οικογένειας. Μπροστά τους εκτυλίσσεται η γνώριμη χορογραφία της καθημερινότητας. Μια ρουτίνα που όμως εδώ αποκτά ζωτική σημασία αφού αποτελεί πάνω από όλα μια απτή υπενθύμιση της πραγματικότητας και του κοινού παρελθόντος. Τι μένει όταν οι μνήμες χάνονταιq Το Θέατρο στη Σάλα, μετά τη «Ραγάδα» του Mario Banushi, επιστρέφει, για λίγες παραστάσεις, με μια νέα βιωματική performance που καταπιάνεται και πάλι με ένα βαθύ ανθρώπινο θέμα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η Βενετσιάνα Καλαμπαλίκη, συνθέτει την κίνηση του ήχου με το "Sonic Dances"

Με το "Sonic Dances", γνωρίζουμε τη χορογράφο Βενετσιάνα Καλαμπαλίκη, μια νέα φωνή στον χώρο του σύγχρονου χορού. Μέσα από ένα έργο για την ηχώ, τη δόνηση και την πολυρυθμία, η Καλαμπαλίκη δημιουργεί ένα περιβάλλον ακρόασης και κίνησης στο χώρο ΦΙΑΤ.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
28/04/2025

Η ταλαντούχα Νατάσα Εξηνταβελώνη ερμηνεύει το σπαρακτικό "Girls & Boys"

Η ηθοποιός της νέας γενιάς που έχει ξεχωρίσει με τις ερμηνείες της, συναντά την ηρωίδα του γνωστού στο ελληνικό κοινό Ντένις Κέλι μέσα σ’ ένα γοητευτικό οπτικοακουστικό περιβάλλον που βουτά στην γυναικεία ψυχοσύνθεση.

"Family secrets" αποκαλύπτονται στο θέατρο Αλκμήνη

Αλέξανδρος Λιακόπουλος και Γιώργης Κοντοπόδης ανεβάζουν για πρώτη φορά στη χώρα μας την ιταλική μαύρη κωμωδία του Ενρίκο Λούτμαν για το δικαίωμα στην αυτοδιάθεση και την επιλογή, όπως μάθαμε αποκλειστικά.

Με αφορμή το Φεστιβάλ Αθηνών: Γιατί ο Ουίλιαμ Κέντριτζ συνεχίζει να μας γοητεύει

Η παρουσία του Ουίλιαμ Κέντριτζ στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών με την παράσταση "Ο Φάουστ στην Αφρική!" σε συνεργασία με την Handspring Puppet Company, γίνεται η αφορμή να ξαναθυμηθούμε γιατί το έργο του παραμένει τόσο ουσιαστικό και συγκλονιστικό.

Ασπασία Κράλλη: "Οι βρικόλακες κρύβονται στην ντουλάπα σε όλες τις τάξεις και τις εποχές"

Με αφορμή τη συμμετοχή της στους "Βρυκόλακες" του Ίψεν, που ανεβαίνει στο Ελέρ (από 2/5) η σπουδαία ηθοποιός Ασπασία Κράλλη μιλά για τη δύναμη του ρόλου της κυρίας Άλβινγκ, τη σημασία του "θεάτρου της σιωπής", τη συνεργασία της με τον Κοραή Δαμάτη, αλλά και την ουσία της θεατρικής πράξης που όπως λέει "βάζει τους θεατές σε σκέψεις, σε επανεκτιμήσεις και επιβεβαιώσεις.

Καρολίνα Μπιάνκι: 8+1 facts για τη ρηξικέλευθη Βραζιλιάνα περφόρμερ που θα δούμε για πρώτη φορά στην Αθήνα

Προκάλεσε σοκ στο Φεστιβάλ Αβινιόν, με το βιωματικό τρόπο που κατέδειξε επί σκηνής το θέμα του βιασμού και τώρα έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, με την παράσταση "Η νύφη και το 'καληνύχτα, Σταχτοπούτα'". Διαβάστε όλα όσα πρέπει να ξέρετε για τη Βραζιλιάνα καλλιτέχνιδα και την ομάδα της Cara de Cavalo.

Μία από τις πρώτες Γαλλίδες φεμινίστριες έγραψε θεατρικό για τη σκλαβιά

Το έργο έχει τίτλο "Η Σκλαβιά των νέγρων ή Το ευτυχές ναυάγιο" και κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ηριδανός.