Μας αποζημίωσε ή όχι η εναρκτήρια παράσταση του Φεστιβάλ Αθηνών;

Τι είδαμε στην πολυαναμενόμενη παράσταση, «Elizabeth Costello / J. M. Coetzee. Επτά μαθήματα και πέντε παραβολές», με την υπογραφή του Κριστόφ Βαρλικόφσκι;

Επτά μαθήματα και πέντε παραβολές © Magda Hueckel

Με μια παράσταση που ίσως αποζημίωσε τους σκληροπυρηνικούς θαυμαστές του αλλά μάλλον απομάκρυνε κάποιους από τους υπόλοιπους σήμανε την έναρξη του φετινού Φεστιβάλ Αθηνών ο Πολωνός σκηνοθέτης. Το ιδιαιτέρως ενδιαφέρον θέμα της είχε να κάνει με την ανατροφοδοτική σχέση του δημιουργού με το δημιούργημά του, μαζί με σχόλια για το άχθος της δημιουργίας και βέβαια για την καλλιτεχνική αγωνία περί της αναγκαιότητας -ή της ματαιότητας- της τέχνης. Ήδη από τον εύστοχο τίτλο της, "Elizabeth Costello / J. M. Coetzee. Επτά μαθήματα και πέντε παραβολές", η παράσταση έδωσε μια ιδέα για το περιεχόμενό της, καθώς ο Βαρλικόφσκι έφτιαξε μια διανοητική κατασκευή που οδηγούσε μέσα από πολλά μονοπάτια στην προαναφερόμενη σχέση δημιουργού-δημιουργήματος. Γι’ αυτό και πήρε ως κεντρική ηρωίδα έναν επινοημένο λογοτεχνικό χαρακτήρα, την Ελίζαμπεθ Κοστέλο του νομπελίστα Τζ. Μ. Κουτσί (τρία έργα του οποίου στήριξαν την παράσταση), την οποία αφενός αυτονόμησε, σαν να επρόκειτο για αυθύπαρκτο δραματικό πρόσωπο, αφετέρου τοποθέτησε σε συνεχή σχέση και διάδραση με το δημιουργό της, καθώς στην παράσταση εμφάνισε και τον Κουτσί ως ρόλο & δρων πρόσωπο.

Επτά μαθήματα και πέντε παραβολές
© Magda Hueckel

Από τους λίγους στοχαστές του σύγχρονου θεάτρου και δημιουργός παραστάσεων που λειτουργούν καλειδοσκοπικά, προσεγγίζοντας από πολλαπλές πλευρές έναν θεματικό πυρήνα, ο Βαρλικόφσκι παρέδωσε και εδώ μια παράσταση που θύμιζε ρώσικη κούκλα: θεματικά μοτίβα, ανησυχίες και προβληματισμοί προέκυπταν συνεχώς το ένα μέσα από το άλλο, καθώς μέσα από τις διαλέξεις της Κοστέλο άνοιγαν συζητήσεις για τον έρωτα, τον φεμινισμό, για τον καλλιτέχνη ως υπερβατικό όν που μπορεί να "συνομιλεί" με ανθρώπους, θεούς και ζώα, για τα γηρατειά, την οικολογική καταστροφή, την ηθική της σφαγής των ζώων, την αξία ή όχι της καταγραφής στην τέχνη του απόλυτου Κακού, τη μη πνευματικότητα της εποχής μας. Παράλληλα, οι διακειμενικές αναφορές ήθελαν την "Αναφορά για μια Ακαδημία" του Κάφκα και τον "Οδυσσέα" του Τζόις να έχουν κεντρική θέση στην παράσταση, καθώς απαντούσαν με το δικό τους τρόπο στους προβληματισμούς του Βαρλικόφσκι, ενώ την όλη παράσταση-μεταδραματικό σχόλιο εξυπηρέτησε εύστοχα η παράλληλη δράση και κινηματογράφηση.

Επτά μαθήματα και πέντε παραβολές
© Magda Hueckel

Καθώς η παράσταση εκτυλισσόταν σαν σε μια δαιδαλώδη διαδρομή όπου οι φιλοσοφικοί και καλλιτεχνικοί στοχασμοί λειτουργούσαν ως "σταθμοί", δεν μπορούσαμε να μην διακρίνουμε για ακόμη μια φορά το μοναδικό χαρακτηριστικό του Βαρλικόφσκι, ο οποίος πετυχαίνει ένα ιδιότυπο πάντρεμα του ρεαλισμού, όσον αφορά στους χρόνους της παράστασης και στις φυσικότατες ερμηνείες, και της συμβολικής πύκνωσης, καταφέρνοντας να εγείρει σκέψεις και ερεθίσματα μέσα από τη δημιουργία συγκεκριμένων εικόνων, από τη στοχευμένη λειτουργία της μουσικής και από τον συνεχή ανοιχτό διάλογο με δεκάδες αναφορές από κάθε πεδίο της τέχνης. Την ίδια στιγμή όμως οι βασανιστικά αργοί ρυθμοί της παράστασης, η στατική σκηνοθεσία, οι ελάχιστες σκηνές όπου υπήρχαν ζωηρή δράση και σκηνικό ενδιαφέρον (και όχι απλώς ερεθίσματα για τη σκέψη), έκαναν την παράσταση να εκτυλίσσεται ως ένα περίκλειστο διανοητικό δημιούργημα που κράτησε αποστάσεις από την ψυχή της πλατείας.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Επτά μαθήματα και πέντε παραβολές

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 240 '

Μπορεί η τέχνη να σώσει τον κόσμο; Ή μήπως η επιθυμία των καλλιτεχνών να μιλήσουν «μέσα από την τέχνη» και να αφήσουν το στίγμα τους είναι απλώς ουτοπική; Αυτό είναι το ερώτημα που θέτει η Ελίζαμπεθ Κοστέλο, ηρωίδα μυθοπλασίας του Νοτιοαφρικανού νομπελίστα Τζ. Μ. Κουτσί, στον δημιουργό της, πάνω σε τρία έργα του οποίου βασίζεται αυτή η διεθνής παραγωγή (συγκεκριμένα τα «Ελίζαμπεθ Κοστέλο», «Ένας αργός άνθρωπος» και «Moral tales»). Σύμφωνα με τον Κουτσί, η Ελίζαμπεθ Κοστέλο εισβάλλει στη φαντασία του και στα γραπτά του, και στη συνέχεια χρησιμοποιεί τη φωνή του για να μιλήσει για τη φιλοσοφία, το περιβάλλον, για κοινωνικά και υπαρξιακά ζητήματα, ή να ευαισθητοποιήσει για την κακοποίηση των ζώων, την κοινωνική αδικία και τον αποκλεισμό των ηλικιωμένων και των αναπήρων. Ο Πολωνός ανατρέχει σταθερά στο έργο του Κουτσί. Η Κοστέλο φαίνεται να στοιχειώνει και το θέατρό του, καθώς έχει ήδη εμφανιστεί σε πέντε παραστάσεις του μέχρι στιγμής – άλλοτε αυτοπροσώπως και άλλοτε ως αναφορά. Όμως είναι η πρώτη φορά που της αφιερώνει ένα ολόκληρο έργο και την καθιστά κεντρικό πρόσωπο της νέας του παράστασης.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Θέλω να σου κρατάω το χέρι": Παράταση και εορταστικές παραστάσεις

Με προσθήκες νέων παραστάσεων για τις γιορτές εξακολουθεί να παίζεται το επιτυχημένο έργο του Τάσου Ιορδανίδη "Θέλω να σου κρατάω το χέρι" στη σκηνή του Άλφα-"Ληναίος-Φωτίου".

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Η ομάδα Εν Δυνάμει και το νέο συμπεριληπτικό art project "Ι Got it Tho" | "Κι όμως Το’χω"

Μια σπονδυλωτή καλλιτεχνική πρωτοβουλία με στόχο την προώθηση της πολιτιστικής αφήγησης που εστιάζει στην ενδυνάμωση, την ανθεκτικότητα και την ενωτική δύναμη που προσφέρει η σύγχρονη τέχνη.

Εναέριες ακροβατικές χορογραφίες στο Christmas Theater

Το "Flying Fairy Chinese Acrobatic Show" έρχεται από την μακρινή Κίνα, φιλοξενείται στο Christmas Theater και απευθύνεται σε όλη την οικογένεια.

Ο Δημήτρης Μυλωνάς μας μιλά για τη συνάντηση του με τους "Ήρωες"

Ποιοι είναι οι "Ήρωες" που έγιναν η αφορμή να βρεθούν στη σκηνή οι βετεράνοι ηθοποιοί Αρζόγλου, Βαλαβανίδης και Σκουρολιάκος; Ο σκηνοθέτης της παράστασης που παίζεται στο Από Μηχανής Θέατρο μας τους συστήνει.

Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία από 21 έως 27 Νοεμβρίου και αξίζουν.

Η αξία της ζωής

Ο πόνος είναι αναπόφευκτος, όμως η αξία της ζωής είναι αδιαπραγμάτευτη μοιάζει να λέει η Αμερικανίδα συγγραφέας, μέσα από την ιστορία δύο ζευγαριών που βιώνουν πολλαπλές απώλειες. Το σκηνοθετεί ο Σωτήρης Τσαφούλιας δίνοντας προβάδισμα στις ερμηνείες. | Powered by Uber

Γυάλινος κόσμος

Πολύ ενδιαφέρουσα, αν και συζητήσιμη, προσέγγιση του αριστουργήματος του Τενεσί Ουίλιαμς. Μέσα σε μια απογυμνωμένη συνθήκη, το έργο κατεβαίνει στην πλατεία ακέραιο, δείχνει σαν να φωτίζεται εκ νέου, ενώ οι ερμηνείες κάνουν το όλο εγχείρημα να δικαιώνεται. | Powered by Uber