Ελένη Ευθυμίου: "Στους ‘Υπνοβάτες’ βλέπουμε έναν παραμορφωτικό καθρέφτη των δικών μας φαντασμάτων"

Η σκηνοθέτις που κατόρθωσε με την ομάδα "Εν δυνάμει” τη συμπερίληψη του διαφορετικού στο χώρο των τεχνών, γράφει για τη νέα της παράσταση που έρχεται σε λίγες μέρες στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.

ΥΠΝΟΒΑΤΕΣ ΕΝ ΔΥΝΑΜΕΙ Σταυρούλα Ντολοπούλου©

Η σκηνοθέτις Ελένη Ευθυμίου, υπέρμαχος ενός ερευνητικού θεάτρου με κοινωνικό προσανατολισμό, είναι μία από τις πιο αξιόλογες γυναικείες φωνές του θεάτρου μας, που με την κολεκτίβα καλλιτεχνών με και χωρίς αναπηρία "Εν δυνάμει” κατάφερε να κάνει πραγματικότητα την επιθυμία της για συμπερίληψη του διαφορετικού στο χώρο των τεχνών και στην κοινωνία. Μετά τη θριαμβευτική πορεία της παράστασης ”Ερωτευμένα άλογα”, εντός και εκτός συνόρων, παρουσιάζει με τους "Εν Δυνάμει” τους "Υπνοβάτες” στην Κεντρική Σκηνή του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά, σε δική της σκηνοθεσία και μουσική, ενώ το κείμενο δημιουργήθηκε από κοινού με την ομάδα, πάνω σε μια ιδέα της Ελένης Δημοπούλου. Τα όνειρα, ο ύπνος, ο θάνατος, και με τις δυό τους έννοιες, κυριολεκτική και μεταφορική, αλλά και το πότε "ανοίγουμε τα παράθυρά μας να αντικρίσουμε κατάματα τους φόβους αλλά και τις πιο βαθιές μας επιθυμίες”, είναι τα θέματα που φέρνει στο προσκήνιο η παράσταση - τα οποία συχνά αποφεύγουμε στη ζωή μας. Λίγο πριν την πρεμιέρα της παράστασης στις 14/6, η Ελένη Ευθυμίου γράφει στο "α” για τους "Υπνοβάτες”, έναν ονειρικό καθρέφτη που εσωκλείει κομμάτια της ζωής μας

ΥΠΝΟΒΑΤΕΣ ΕΝ ΔΥΝΑΜΕΙ
Σταυρούλα Ντολοπούλου©

Η Ελένη Ευθυμίου για τους "Υπνοβάτες”

"Αν ήταν καλοκαιρινή βουτιά θα ήταν βουτιά στο υποσυνείδητο. Κι αντί να βλέπεις κουνιστά, γυαλιστερά ψάρια θα έβλεπες τριγύρω τους φόβους σου, τα όνειρά σου και τις σκέψεις σου, ακατέργαστες να κολυμπούν δίπλα σου κι εσύ απλώς να τις παρακολουθείς - άλλωστε ξέρουμε πόσο δύσκολο είναι να πιάσεις ένα ψάρι. Μπορείς μόνο να το ακολουθήσεις - όσο αντέξει η ανάσα σου - μέσα σε σκοτεινές σπηλιές και πολύχρωμα λιβάδια από φύκια και κοράλλια…".

Ελένη Ευθυμίου
Δημήτρης Δαγκαλίδης©
Ελένη Ευθυμίου

"Όταν αναμετριέσαι με ζητήματα τόσο δυσεπίλυτα, τόσο καθολικά όσο ο ύπνος και ο αδερφός του -η κακιά λέξη- ο θάνατος, είσαι πάντα ένας μικρός Δαυίδ δίπλα σε ένα βουνό Γολιάθ και πελεκάς με το σφυράκι σου να ανακαλύψεις μέσα στο χώμα την αλήθεια”.

"Κάπως έτσι είναι και η παράστασή μας, λίγο φευγάτη, σαν μέσα σε όνειρο, ρευστή, συνειρμική, πολύχρωμη και σκοτεινή. Μόνο που οι άνθρωποι που την παρακολουθούν δε βλέπουν τη βουτιά ενός ανθρώπου, μιας και η δουλειά μας έχει προκύψει μέσα από συλλογική κατάθεση. Βλέπουν έναν περίεργο, ίσως και παραμορφωτικό καθρέφτη των δικών τους φαντασμάτων. Αυτό δεν είναι απαραίτητα καλό. Ούτε πουλάει. Κι ούτε κανείς λέει πως το κάνουμε πετυχημένα ή όχι. Μα έτσι είναι όταν αναμετριέσαι με ζητήματα τόσο δυσεπίλυτα, τόσο καθολικά όσο ο ύπνος και ο αδερφός του -η κακιά λέξη- ο θάνατος. Είσαι πάντα ένας μικρός Δαυίδ δίπλα σε ένα βουνό Γολιάθ και πελεκάς με το σφυράκι σου να ανακαλύψεις μέσα στο χώμα την αλήθεια. Μία αλήθεια όμως που μόνο με τη φαντασία και το όνειρο μπορούμε να αγγίξουμε".

ΥΠΝΟΒΑΤΕΣ ΕΝ ΔΥΝΑΜΕΙ
Σταυρούλα Ντολοπούλου©

"Και ο συμβολικός θάνατος της κοινωνίας; Αυτό είναι κάτι πιο απτό, ναι, το μυρίσαμε πρόσφατα, σαν καμμένο λάστιχο, μπήκε στα σπλάχνα μας, μέσα στα σπίτια μας, το τέλμα, το αδιέξοδο, ο φόβος για το μέλλον μέσα από απανωτές κρίσεις που ευνοούν το σύστημα αλλά όχι τους ανθρώπους”. 

"Και ο συμβολικός θάνατος; Ο θάνατος της κοινωνίας; Αυτό είναι κάτι πιο απτό, ναι, το μυρίσαμε πρόσφατα, σαν καμμένο λάστιχο, μπήκε στα σπλάχνα μας, μέσα στα σπίτια μας, το τέλμα, το αδιέξοδο, ο φόβος για το μέλλον μέσα από απανωτές κρίσεις που ευνοούν το σύστημα (που έφτιαξαν οι άνθρωποι) αλλά όχι τους ανθρώπους (που "εξυπηρετεί" το σύστημα). Αυτός ο συμβολικός φόβος θανάτου (υγειονομική κρίση - covid, κλιματική κρίση, γυναικοκτονίες, Τέμπη, οικονομική ανέχεια, πολιτικό και κοινωνικό αδιέξοδο και άλλα ατελείωτα σημάδια κοινωνικής ανίατης αρρώστιας) ήταν η αφορμή να ξεδιπλώσουμε τις σκέψεις μας για το τι εστί ο θάνατος - να τον ψηλαφήσουμε, να τον ξεφοβηθούμε ίσως - και να ευχηθούμε το "τέλος", το όποιο "τέλος" - να είναι απλώς μία αναγέννηση, μία μεταμόρφωση, ένα χώμα που σκεπάζει τον σπόρο της νέας ζωής".

ΥΠΝΟΒΑΤΕΣ ΕΝ ΔΥΝΑΜΕΙ
Σταυρούλα Ντολοπούλου©

Στην παράσταση περιλαμβάνονται σκηνές γυμνού. Η συνοδεία για άτομα ηλικίας κάτω των 14 ετών είναι υποχρεωτική. Η παράσταση παρουσιάζεται με υπέρτιτλους στην ελληνική γλώσσα. Είσοδος ελεύθερη για τα άτομα με αναπηρία (μαζί με έναν συνοδό).

ΥΠΝΟΒΑΤΕΣ ΕΝ ΔΥΝΑΜΕΙ
Σταυρούλα Ντολοπούλου©

ΥΠΝΟΒΑΤΕΣ ΕΝ ΔΥΝΑΜΕΙ
Σταυρούλα Ντολοπούλου©

Ερμηνεύουν: Μύριαμ Σοφία Αρτζανίδου, Χριστίνα Ασλανίδου, Γιάννος Γαβαλάς, Λένα Γκαντιά,  Μαρία Δαχλύθρα, Χρύσα Ιωαννίδου, Μαργαρίτα Καϊναδά, Πετρή Καραδημητρίου, Φιόνα Κατοίκου, Θεανώ Κόντα, Ηλίας Κουγιουμτζής, Γιώτα Κουϊτζόγλου, Νίκος Κυπαρίσσης, Άγγελος Κωνσταντίνου, Ευτέρπη Κώστα, Νικολέτα Λάππα, Λωξάνδρα Λούκας, Δημήτρης Λύρας, Πάνος Ματζίρης, Θεοχάρης Μπαϊρακταρίδης, Γιώργος-Ζήσης Μπιλιώνης, Νικάρονας Μπιλιώνης, Σοφία Μπλέτσου, Θάνος Νανάσης, Μιχάλης Ντολόπουλος, Θεανώ Παπαβασιλείου, Νίκη Πεταλά, Βασίλης Πέτρου, Νίκος Πέτρου, Χάρις Σερδάρη, Μαρία - Ταρσή Χελά, Ελίνα Τσιορμπατζή, Αλέξανδρος Χάτσιος.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Υπνοβάτες

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 110 '

Το τρίπτυχο θάνατος-ύπνος-όνειρα αλλά και το πότε «ανοίγουμε τα παράθυρά μας να αντικρίσουμε κατάματα τους φόβους αλλά και τις πιο βαθιές μας επιθυμίες» απασχολούν τους καλλιτέχνες με και χωρίς αναπηρία της κολεκτίβας «Εν δυνάμει» σε μια παράσταση «λίγο φευγάτη, σαν μέσα σε όνειρο, ρευστή, συνειρμική, πολύχρωμη και σκοτεινή, που λειτουργεί ως παραμορφωτικός καθρέφτης των δικών μας φαντασμάτων». Αυτά είναι τα ερωτήματα που απασχολούν την πολυμελή ομάδα, που μετά από πολλά χρόνια εμπειρίας πάνω στη δημιουργία παραστάσεων που έχουν τη δύναμη να μετατρέπουν το προσωπικό σε συλλογικό, επιλέγει για ακόμη μία φορά να μιλήσει για θέματα που συνήθως αποφεύγουμε.

Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Ηρώων Πολυτεχνείου & Βασ. Γεωργίου

Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Ηρώων Πολυτεχνείου & Βασ. Γεωργίου

Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Ηρώων Πολυτεχνείου & Βασ. Γεωργίου

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η αξία της ζωής

Ο πόνος είναι αναπόφευκτος, όμως η αξία της ζωής είναι αδιαπραγμάτευτη μοιάζει να λέει η Αμερικανίδα συγγραφέας, μέσα από την ιστορία δύο ζευγαριών που βιώνουν πολλαπλές απώλειες. Το σκηνοθετεί ο Σωτήρης Τσαφούλιας δίνοντας προβάδισμα στις ερμηνείες. | Powered by Uber

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
21/11/2024

Γυάλινος κόσμος

Πολύ ενδιαφέρουσα, αν και συζητήσιμη, προσέγγιση του αριστουργήματος του Τενεσί Ουίλιαμς. Μέσα σε μια απογυμνωμένη συνθήκη, το έργο κατεβαίνει στην πλατεία ακέραιο, δείχνει σαν να φωτίζεται εκ νέου, ενώ οι ερμηνείες κάνουν το όλο εγχείρημα να δικαιώνεται. | Powered by Uber

Ο Γιώργος Μπένος: "Δεν υπάρχει λόγος να ανέβουμε πάνω σε μία σκηνή αν δεν έχουμε να πούμε κάτι στον κόσμο"

Ο νέος και πολύ ταλαντούχος ηθοποιός Γιώργος Μπένος μάς μίλησε σε μια συζήτηση εφ όλης της ύλης για τις θεατρικές παραστάσεις "Blue train" και "Φάλαινα" που πρωταγωνιστεί φέτος αλλά και την πολυαναμενόμενη επιστροφή του "Maestro".

Στον Ιανό για "Μια εκδήλωση στη μνήμη της Μαρίνας Καραγάτση"

Αφιέρωμα στην πολυτάλαντη Μαρίνα Καραγάτση, γνωστή κυρίως για το έργο της ως ιστορικός και συγγραφέας και ταυτόχρονη παρουσίαση του βιβλίου "Στη μνήμη του συμπατριώτη μου Υπάτιου Περδίου" που αποτελεί το τελευταίο ολοκληρωμένο της κείμενο.

Λητώ Τριανταφυλλίδου: "Ο δικός μας Δον Ζουάν, με τον Πάνο Βλάχο, ήταν η αφορμή να μιλήσουμε για τη σχέση των δύο φύλων"

Η Λητώ Τριανταφυλλίδου, η σκηνοθέτρια που έκανε τη μεταγραφή του "Δον Ζουάν" του Μολιέρου μαζί με τον Πάνο Βλάχο μας μιλά για την πολυαναμενόμενη παράσταση που έρχεται στο θέατρο Βεάκη, από 22/11.

Η "Όμορφη πόλη μαγική" κατεβάζει αυλαία

Η μουσικοθεατρική παράσταση "Όμορφη πόλη μαγική" του Γιώργου Φραντζεσκάκη που βασίζεται στα τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη ολοκληρώνει τις παραστάσεις της.

Επτά επαναλήψεις που αξίζουν

Υπάρχει μια μεγάλη γκάμα παραστάσεων που επαναλαμβάνονται, από κοινωνικά δράματα μέχρι κωμωδίες και λογοτεχνικές διασκευές. Αυτήν την εβδομάδα ξεκινούν αυτές οι επτά επαναλήψεις.