Χριστίνα Σουγιουλτζή: "Στην εποχή μας, έχουμε πάρει αποστάσεις ασφαλείας από το τελετουργικό του πένθους"

Η ψυχή της ομάδας χορευτών/ακροβατών «Κι όμΩς κινείται» μιλάει στο «α» για την πρωτότυπη δουλειά τους πάνω στους αριστοφανικούς «Βατράχους».

Χριστίνα Σουγιουλτζή

Η παράσταση διερευνά δύο ζητούμενα σε σχέση με τους αριστοφανικούς "Βατράχους". Το πρώτο είναι η σχέση με το έργο και ο τρόπος απόδοσης της μυθοπλασίας. Ο θεός του θεάτρου κατεβαίνει στον Άδη, έντρομος από φόβο, αν και θεός! Πάει να φέρει πίσω τον Ποιητή σε μια πόλη που χρειάζεται την ποίηση, κατά τον Αριστοφάνη, κι όχι τη δύναμη. για να συνεχίσει να υπάρχει! Αδιανόητη σκέψη, απόλυτα ποιητική σύλληψη. Το δεύτερο ζητούμενο έχει να κάνει με τη μορφή και τη σύνθεση, τη γλώσσα της παράστασης. 

Το έργο χωρίζεται σε δύο μέρη. Στο πρώτο είναι η κωμική κάθοδος στον Άδη και στο δεύτερο ο αγώνας των δύο μεγάλων τραγικών, του Ευριπίδη και του Αισχύλου, για το ποιος αξίζει τα πρωτεία. Πώς θα αποδοθεί η υπόθεση; Πώς μπορούμε να εκφράσουμε το κωμικό; Τι θα ήταν ο αγώνας των ποιητών σήμερα; Σίγουρα είμαστε πολύ μικροί, λίγοι και μακρινοί,  ώστε να  δραματοποιήσουμε το έργο, αλλά τρομερά γοητευμένοι ώστε να το πλησιάσουμε. 


Υπάρχει αφηγηματικός λόγος και τραγούδι, ενώ εξ ορισμού η ομάδα "Κι όμΩς κινείται" αποτελεί τη συνεργασία χορευτών με ακροβάτες. Στόχος της συνεργασίας δεν είναι μόνο η σκηνική συνύπαρξη, αλλά η συν-εκπαίδευση και η διασπορά των εκφραστικών μέσων της μία τεχνικής μέσα στην άλλη. Είναι στην πραγματικότητα μια συνεργασία καλλιτεχνών και όχι ένα θέαμα ποικιλιών. 

Χριστίνα Σουγιουλτζή

 

Κάνουμε λόγο για παράσταση-δωμάτιο απόδρασης, γιατί πρόκειται για μια κωμική και ευτελή μεταφορά της διαδικασίας της μύησης, σαν σε ένα δωμάτιο απόδρασης όπου προσπαθείς να μετάβεις στην επόμενη πίστα, να ξεκλειδώσεις τους γρίφους και να βρεθείς στη λύση, στην "έξοδο". Ο βασικός χορός της κωμωδίας είναι οι Ελευσίνιοι μύστες, κάτοχοι μυστικών και τρόπων που τους επέτρεπαν να έχουν μια απάντηση στο υπαρξιακό θέμα, στη διαχείριση  του φθαρτού και του εφήμερου. Η κοπιώδης πορεία μέσα στα σκοτάδια. Η αναπαράσταση του θανάτου και η "νίκη" απέναντι στο φόβο του τέλους.

Στην εποχή μας, έχουμε πάρει αποστάσεις ασφαλείας από το τελετουργικό του πένθους. Αρνούμαστε κάθε εξοικείωση με το νεκρό σώμα και παλεύουμε με όλες μας τις δυνάμεις να νικήσουμε τη φθορά και το γήρας, τους πιο κραυγαλέους μπροστάρηδες του Τέλους. Η συνδιαλλαγή με το όριο του χρόνου μας, με τα ανίκητα δεδομένα της ύπαρξης, τη φθορά και το θάνατο, νομίζω είναι το κύριο θέμα προς επίλυση. Ίσως το χιούμορ, ίσως η ειρωνεία, με την έννοια της αποδοχής του αναπόφευκτου. Ο μυούμενος δε μαθαίνει αλλά πάσχει, μοναδικός τρόπος να υποστεί αλλαγή στο πνεύμα και τη φύση του. Η  ταλαιπωρία και η αβεβαιότητα οδηγούν στην άκρη της σήραγγας, στο άπλετο φως, για να έρθει μια νέα μέρα, μια νέα ζωή. 

Η παρουσία του Γιάννου [σ.σ. Περλέγκα] στην παράσταση είναι ανεκτίμητη. Η συνεργασία, η συμπόρευση σε σχέση με την καλλιτεχνική δημιουργία είναι ο μοναδικός τρόπος να επαν-ορίσουμε τις μεθόδους και τους τρόπους εργασίας και αφήγησης και να οδηγηθούμε σε μια νέα συνθήκη.

Βάτραχοι

Η ομάδα ακροβατών και χορευτών "κι όμΩς κινείται" μετά τις "Βάκχες" συνεχίζει την ερευνητική της πορεία πάνω στο αρχαίο δράμα και στους τρόπους κατανόησης, προσέγγισης και παρουσίασής του. Στην πρώτη τους συνεργασία με τον ηθοποιό Γιάννο Περλέγκα, παρουσιάζουν τους "Βατράχους" του Αριστοφάνη, ως ένα σύγχρονο αφηγηματικό και οπτικοακουστικό ντελίριο, μια χορογραφημένη κωμωδία slapstick, μέσα από τη σκηνική σύνθεση ενός ζωντανού escape room. Ερμηνεύουν οι: Χριστίνα Σουγιουλτζή, Νώντας Δαμόπουλος, Γιάννος Περλέγκας, Κλέωνας Αντωνίου, Φίλιππος Βασιλείου, Μαρία Αθανασοπούλου, Φανή Μουζάκη, Αντιγόνη Λινάρδου, Ιλεάννα Παππά, Πάνος Σολδάτος.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Βάτραχοι

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 75 '

Η τελευταία και πιο ποιητική κωμωδία του Αριστοφάνη παρουσιάζεται από τη γνωστή ομάδα Ελλήνων ακροβατών και χορευτών ως μια χορογραφημένη κωμωδία slapstick, μέσα από τη σκηνική σύνθεση ενός ζωντανού escape room γεμάτου γρίφους. Η ομάδα «κι όμΩς κινείται», μετά τις “Βάκχες” συνεχίζει την έρευνά της πάνω στο αρχαίο δράμα και στους τρόπους κατανόησης, προσέγγισης και παρουσίασής του. Χορός, ακροβασία, λόγος και μουσική πλέκονται σε ένα σύγχρονο αφηγηματικό οπτικοακουστικό ντελίριο τυχαίων σφαλμάτων και μεγάλων φιλοδοξιών. Ο θεός Διόνυσος και ο δούλος του ο Ξανθίας κατεβαίνουν στον Κάτω Κόσμο, για να φέρουν πίσω τον Ευριπίδη, τον μεγάλο ποιητή. Ο θεός Διόνυσος, μόνο ως μεταμφιεσμένος σε Ηρακλή, θα τολμήσει να εισέλθει στο σκοτεινό Άδη και ο Ξανθίας είναι ο πρώτος δούλος στην ιστορία που θα πάρει πρωταγωνιστικό ρόλο. Το διάσημο βρεκεκέξ κοάξ κοάξ δίνει τον ευτράπελο τόνο του στην κωμική περιδιάβαση των ηρώων.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/07/2024

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).

Οι παραγωγές της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση ταξιδεύουν σε όλον τον κόσμο

Η βρετανική εφημερίδα The Stage πλέκει το εγκώμιο της Στέγης που προωθεί και στηρίζει την εξακτίνωση της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας του θεάτρου και του χορού στην Ευρώπη - κι όχι μόνο.

Θεσσαλικό Θέατρο: Ο Ορέστης Τάτσης νέος καλλιτεχνικός διευθυντής

Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου.

Το αφιέρωμα "60 Χρόνια Εουτζένιο Μπάρμπα – Odin Teatret" έρχεται σε Φάμπρικα και Ρεκτιφιέ

Η σημαντική φυσιογνωμία του παγκόσμιου θεάτρου Εουτζένιο Μπάρμπα έρχεται στην Αθήνα τον Σεπτέμβριο για μία σειρά καλλιτεχνικών και εκπαιδευτικών δράσεων οργανωμένων από την ομάδα τέχνης Fabrica Athens.