Στις 16/5 ξεκινά η εικοστή διοργάνωση του Athens Digital Arts Festival, της πρώτης και μεγαλύτερης διεθνούς πλατφόρμας για τις ψηφιακές τέχνες στην Ελλάδα. Ανάμεσα στους 305 καλλιτέχνες που θα παρευρεθούν στο φετινό φεστιβάλ (που έχει τίτλο "Techno(s)cene") είναι και η θεατρική ομάδα Rimini Protokoll. Με καταγωγή από τη Γερμανία, η ομάδα που ιδρύθηκε το 2000 από τους Χέλγκαρτ Χάουγκ, Στέφαν Καέγκι και Ντάνιελ Βέτσελ παρουσιάζει έργα θεατρικά, ηχητικά, ραδιοφωνικά, κινηματογραφικά αλλά και εγκαταστάσεις που επικεντρώνονται στην προσέγγιση της πραγματικότητας υπό ασυνήθιστες προοπτικές. Επιπλέον, η ομάδα αποτελεί τους δημιουργούς του θεατρικού κινήματος Reality Trend, το οποίο ασκεί από τα τέλη του ΄90 μεγάλη επιρροή στο χώρο του εναλλακτικού θεάτρου. Με αφορμή, λοιπόν, το Adaf, την Παρασκευή 24 και το Σάββατο 25/5, οι Rimini Protokoll παρουσιάζουν στη σκηνή "Ελένη Παπαδάκη" του Rex την περφόρμανς τους "Uncanny valley", σε σκηνοθεσία Στέφαν Καέγκι.
Λίγα λόγια για το "Uncanny valley"
Συνήθως σκεφτόμαστε τα ρομπότ ως μηχανές εργασίας, ως αποδοτικούς και ακριβείς εκτελεστές καθηκόντων. Στη γερμανική βιομηχανία σπάνια μοιάζουν με ανθρώπους, για να αποφευχθούν συναισθηματικές ενοχλήσεις. Αντίθετα, στην Ασία, όπου τα ανθρωποειδή ρομπότ έχουν ήδη αναπτυχθεί κάποιο διάστημα, μοιάζουν για παράδειγμα με εργάτες φροντίδας ή με σεξουαλικούς συντρόφους. Η εξωτερική ομοιότητα με τους ανθρώπους βοηθάει στην αποδοχή των μηχανών. Ωστόσο, αν η μηχανή είναι υπερβολικά παρόμοια με της ανθρώπινη μορφή, αρχίζουμε να νιώθουμε αποστροφή: τι είναι ανθρώπινο, τι είναι μηχανή; Οι ιαπωνικοί ερευνητές ρομποτικής αποκαλούν αυτήν την παράξενη ομοιότητα "κοιλάδα του ανοίκειου" (uncanny valley).
Για το θεατρικό έργο του, ο Στέφαν Καέγκι συνεργάζεται για πρώτη φορά με έναν (θεατρικό) συγγραφέα: Ο Τόμας Μέλε επέτρεψε τη δημιουργία ενός αντιγράφου του. Αυτό το ανθρωπόμορφο, animatronic αντίγραφο παίρνει τη θέση του συγγραφέα και θέτει ερωτήσεις: τι σημαίνει για το πρωτότυπο όταν η αντιγραφή αναλαμβάνει τον έλεγχο; Το πρωτότυπο μαθαίνει καλύτερα τον εαυτό του μέσω του ηλεκτρονικού του αντιγράφου; Το αντίγραφο και το πρωτότυπό του ανταγωνίζονται ή βοηθούν το ένα το άλλο;
Προπώληση μέσω more.com με ένα κλικ εδώ.
>> Διαβάστε για μια παλιότερη δουλειά των Rimini Protokoll εδώ:
Περισσότερες πληροφορίες
Uncanny Valley
Η πρωτοποριακή θεατρική ομάδα από τη Γερμανία παρουσιάζει μια παράσταση για τα θολά όρια μεταξύ ανθρώπου και μηχανής, διερευνώντας τι συμβαίνει όταν ένα ανθρωπόμορφο αντίγραφο αντικαθιστά τον συγγραφέα, στο πλαίσιο της 20ης επετειακής διοργάνωσης του Athens Digital Arts Festival, προκαλώντας ερωτήματα σχετικά με την ταυτότητα, την αυτο-ανακάλυψη και τη δυναμική μεταξύ πρωτοτύπου και ηλεκτρονικού αντιγράφου. Η εξωτερική ομοιότητα με τους ανθρώπους βοηθάει στην αποδοχή των μηχανών. Ωστόσο, αν η μηχανή είναι υπερβολικά παρόμοια με της ανθρώπινη μορφή, αρχίζουμε να νιώθουμε αποστροφή: τι είναι ανθρώπινο, τι είναι μηχανή; Οι ιαπωνικοί ερευνητές ρομποτικής αποκαλούν αυτήν την παράξενη ομοιότητα «κοιλάδα του ανοίκειου» (uncanny valley).