Η παράσταση "The doctor", το συνταρακτικό mind game για τα όρια της πολιτικής ορθότητας και την παντοδυναμία της cancel culture, κλείνει αυτό τον μήνα τον κύκλο της στο Αμφι-Θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου. Συγκεκριμένα, το έργο που σκηνοθέτησε η Κατερίνα Ευαγγελάτου θα συνεχιστεί για ακόμη 11 παραστάσεις έως τις 28 Απριλίου.
Έργο ευφυές και πολυπρισματικό, το "The doctor" του Ρόμπερτ Ίκε, που είναι ελεύθερα βασισμένο στο έργο "Καθηγητής Μπερνάρντι" (1912) του Άρτουρ Σνίτσλερ, καταπιάνεται με ζητήματα ηθικής και ενεργοποιεί τα αντανακλαστικά των θεατών απέναντι στα στερεότυπα. Το φύλο, η καταγωγή, η κοινωνική τάξη, αλλά και η θρησκεία ή η σεξουαλικότητα, με τους αυτοματισμούς και τις "ταμπέλες" που τα συνοδεύουν, λειτουργούν ως έναυσμα για ένα επί σκηνής παιχνίδι πολλαπλών ρόλων και ταυτοτήτων που κόβει την ανάσα.
Λίγα λόγια για την πλοκή
Όταν μία έφηβη μεταφέρεται σε κρίσιμη κατάσταση στο Ινστιτούτο Elizabeth μετά από μια αυτοσχέδια έκτρωση, η Καθηγήτρια Ρουθ Γουλφ (Στεφανία Γουλιώτη) αρνείται την είσοδο ενός ιερέα (Νίκος Χατζόπουλος) στο θάλαμο του κοριτσιού, διότι δεν διαθέτει επαρκείς πληροφορίες για τις θρησκευτικές πεποιθήσεις της ασθενούς. Γύρω από αυτήν την απόφαση, ξεσπά ένα σκάνδαλο που σύντομα λαμβάνει ανεξέλεγκτες διαστάσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Οι διαστρεβλώσεις κάθε είδους διαδέχονται η μία την άλλη, αναδεικνύοντας την περιπλοκότητα της κατάστασης. Όλοι έχουν γνώμη. Kαι την εκφράζουν με πάθος μέσα σε αυτήν τη δίνη που νομοτελειακά βυθίζει μαζί της όποιον βρεθεί στο επίκεντρό της. Η πορεία προς την αποκαθήλωση φαντάζει μη αναστρέψιμη.
Eίναι καλή εποχή να μιλάμε για Εβραίους; Και γιατί όχι για γιατρούς; Είναι προτιμότερη η διαχείριση από την ηγεσία; Πώς βλέπουμε μια γυναίκα που ασκεί εξουσία; Και... τι χρώμα έχει η θρησκευτική πίστη; Μέσα από αντιπαραθέσεις και αντιφάσεις η ιστορία ξετυλίγεται σαν ένα καυστικό νοητικό πείραμα, το οποίο αναδεικνύει όχι μόνο τα ηθικά διλήμματα και τα αδιέξοδα της πολιτικής ταυτοτήτων (identity politics), αλλά και την ανθρωποφάγα "κουλτούρα της ακύρωσης" (cancel culture), που λογοκρίνει, εξοστρακίζει και αποκαθηλώνει με εργαλείο τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Το "The doctor" αποτελεί ένα έργο που θέτει την εποχή μας κάτω από ένα θεατρικό μεγεθυντικό φακό. Παρουσιάστηκε πρώτα στο Λονδίνο (θέατρο Almeida και West End), και στη συνέχεια ανέβηκε μέσα σε τρία χρόνια στα σημαντικότερα θεατρικά κέντρα του κόσμου, από την Νέα Υόρκη και το Armory έως το ιστορικό Burgtheater της Βιέννης και από το Adelaide Festival στην Αυστραλία έως το Internationaal Theater Amsterdam (ITA).
Η κριτική του "α"
"Με τα δεδομένα ενός έργου με πολύ αυστηρή κατασκευή, η Κατερίνα Ευαγγελάτου προχώρησε σε μια παράσταση που τονίζει την ψυχρότητα και τη σκληρότητά του και το τοποθέτησε μέσα στο "αποστειρωμένο" ιατρικό περιβάλλον της Εύας Μανιδάκη, τους ψυχρούς φωτισμούς και τα απότομα σκοτάδια του Νίκου Βλασόπουλου, τους οξείς ήχους του Αλέξανδρου Δράκου Κτιστάκη. Επιχείρησε, και σε ένα βαθμό τα κατάφερε, να δώσει ρυθμούς αγωνίας σε ένα λογοκρατούμενο έργο και συντόνισε την ωραία ομάδα ηθοποιών να υποστηρίξουν ένθερμα τους (διπλούς σε πολλές περιπτώσεις) ρόλους τους, υπακούοντας και στη συγγραφική επιθυμία να υποδυθούν πρόσωπα άλλου φύλου και φυλής".
>> Διαβάστε εδώ ολόκληρη την κριτική:
Vasia Anagnostopoulou©
Με τα λόγια της Κατερίνας Ευαγγελάτου
Μιλώντας για την επιρροή των social media και της cancel culture στη ζωή μας, η σκηνοθέτρια του "The doctor" είπε: "Η ανθρωπότητα με τα social media έχει ένα μεγάλο όπλο στα χέρια της προκειμένου να ακουστούν οι φωνές των ανθρώπων ευκολότερα και γρηγορότερα. Από την άλλη, αυτό έχει αυξήσει φαινόμενα όπως η κουλτούρα της ακύρωσης, οι ψευδείς ειδήσεις τις οποίες δεν μπορείς εύκολα να ελέγξεις (γιατί πολλοί λένε "το διάβασα στο ίντερνετ άρα ισχύει") και άλλα φαινόμενα αναφορικά με τις τέχνες, όπως για παράδειγμα το ποιος γράφει κριτική για έργα τέχνης. Το έργο ασχολείται πολύ με το τι σημαίνει "λέω τη γνώμη μου" και πώς όλοι εκφράζουν άποψη ακόμα και πάνω σε ζητήματα που δεν κατέχουν. "
>> Διαβάστε ολόκληρη τη συνέντευξη εδώ:
Vasia Anagnostopoulou©
Λίγα λόγια για τον Ρόμπερτ Ίκε
Ο Βρετανός Ρόμπερτ Ίκε είναι βραβευμένος συγγραφέας και σκηνοθέτης θεάτρου και κινηματογράφου. Υπήρξε ο νεότερος νικητής του βραβείου Olivier για την Καλύτερη Σκηνοθεσία, ενώ οι διακρίσεις του περιλαμβάνουν δύο Βραβεία Evening Standard "Καλύτερης Σκηνοθεσίας", το Βραβείο Critics' Circle, το Βραβείο Kurt Hübner για την πρώτη του παραγωγή στη Γερμανία. Μέχρι το 2023, ο Ίκε ήταν ο "Ibsen Artist in Residence στο Internationaal Theatre" του Άμστερνταμ, ενώ έχει χαρακτηριστεί από τους κριτικούς ως "η μεγάλη ελπίδα του βρετανικού θεάτρου".
Το καστ της παράστασης συμπληρώνουν οι: Αμαλία Νίνου, Κίττυ Παϊταζόγλου, Μαριάννα Δημητρίου, Aurora Marion, Λευτέρης Πολυχρόνης, Νίκη Σερέτη, Σταύρος Καλλιγάς, Αλίκη Ανδρειωμένου και η Ζωή Ρηγοπούλου.
Περισσότερες πληροφορίες
The doctor
Το έργο, που σπάει τα ταμεία στο West End, αποτελεί ένα θρίλερ ιδεών, που βασίζεται πολύ ελεύθερα στο κείμενο “Καθηγητής Μπερνάρντι” του Άρτουρ Σνίτσλερ, ανεβαίνει σε μια σαρωτική παράσταση για δεύτερη χρονιά. Όταν μία έφηβη μεταφέρεται σε κρίσιμη κατάσταση στο Ινστιτούτο “Ελίζαμπεθ” μετά από μια αυτοσχέδια έκτρωση, η Καθηγήτρια Ρουθ Γουλφ αρνείται την είσοδο ενός ιερέα στο θάλαμο του κοριτσιού, διότι δεν διαθέτει επαρκείς πληροφορίες για τις θρησκευτικές πεποιθήσεις της ασθενούς. Γύρω από αυτήν την απόφαση, ξεσπά ένα σκάνδαλο που σύντομα λαμβάνει ανεξέλεγκτες διαστάσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Οι διαστρεβλώσεις κάθε είδους διαδέχονται η μία την άλλη, αναδεικνύοντας την περιπλοκότητα της κατάστασης. Όλοι έχουν γνώμη. Kαι την εκφράζουν με πάθος μέσα σε αυτήν τη δίνη που νομοτελειακά βυθίζει μαζί της όποιον βρεθεί στο επίκεντρό της. Η πορεία προς την αποκαθήλωση φαντάζει μη αναστρέψιμη. Μέσα από αντιπαραθέσεις και αντιφάσεις η ιστορία ξετυλίγεται σαν ένα καυστικό νοητικό πείραμα, το οποίο αναδεικνύει όχι μόνο τα ηθικά διλήμματα και τα αδιέξοδα της πολιτικής ταυτοτήτων (identity politics), αλλά και την ανθρωποφάγα «κουλτούρα της ακύρωσης» (cancel culture), που λογοκρίνει, εξοστρακίζει και αποκαθηλώνει με εργαλείο τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.