Τον τρίτο χρόνο επιτυχίας μετράει φέτος η παράσταση "Μεφίστο", που σκηνοθετεί και ερμηνεύει ο Νικόλας Βαγιονάκης. Μια παράσταση που ξεκίνησε τη διαδρομή της στο Ίδρυμα "Μιχάλης Κακογιάννης", συνεχίστηκε σε Σύρο, Πάτρα, Θεσσαλονίκη αλλά και Λονδίνο και φέτος μεταφέρθηκε στο θέατρο Μικρός Κεραμεικός.
Πρόκειται για την ιστορία του ηθοποιού Χέντρικ Χέφγκεν, που ξεκινά την καριέρα του στο θέατρο τέχνης του Αμβούργου το 1926, οραματιζόμενος ένα επαναστατικό ισοδύναμο θέατρο, μέχρι το 1936, που αναδείχθηκε το νέο αστέρι του τρίτου Ράιχ. Η μετάβαση του στο Βερολίνο προκειμένου να καθιερωθεί σαν πρωταγωνιστής στο θέατρο συμπίπτει με την άνοδο του φασισμού, που εξευτελίζει και χειραγωγεί την ανθρώπινη υπόσταση. Συνάπτοντας συμφωνία με τον διάβολο, ο Χέφγκεν προδίδει όλα τα ιδανικά και τις αξίες του και στο τέλος μεταμορφώνεται σε μαϊμού της εξουσίας, σε έναν παλιάτσο που διασκεδάζει δολοφόνους. Οι συνέπειες θα είναι δραματικές. Πρόκειται άραγε για κωμωδία, δράμα, ουτοπία, παρωδία ή καμπαρέ;
Όπως δήλωσε στο "α" ο Νικόλας Βαγιονάκης, "στην τέχνη μου προσπαθώ να προσεγγίσω τα έργα πολυδιάστατα μέσα από το φιλοσοφικό κοινωνικό και πολιτικό τους στίγμα, παντρεύοντας τον κόσμο μου με του εκάστοτε ποιητή και συγγραφέα. Αν μέσα από την δουλειά μου κατορθώσω να αφυπνίσω, να δημιουργήσω ανάταση, προβληματισμό και όνειρα... τότε έχω πετύχει το σκοπό της καλλιτεχνικής μου ύπαρξης".
Ο Νικόλας Βαγιονάκης για την παράσταση:
Δεν υπάρχει τέχνη που πιο απαράβατα πρέπει να ενώνει ψευδαίσθηση και πραγματικότητα παρά το θέατρο. Ο μονόλογος φυσικά δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση. Απαιτεί πολυσύνθετες τεχνικές, υψηλή αισθητική, προσωπικότητα εκτόπισμα, και μια προσωπική, και αυθεντική, μοναδική προσέγγιση θα έλεγα. Μια πρόταση με φαντασία και δημιουργικό καλπασμό. Μετά από δεκατρία χρόνια σπουδών στο Λονδίνο, η επιστροφή μου σηματοδοτεί το δεύτερο κύκλο της θεατρικής μου διαδρομής. Ασχολούμαι αποκλειστικά με μονόλογους μέσα από εμβληματικούς συγγράφεις και φιλόσοφους όπως ο Κάφκα, ο Πόε, ο Κλάους Μανν, αναλαμβάνοντας επίσης τον σχεδιασμό της παράστασης. Είμαι πραγματικά ευγνώμων που η συγκινησιακή και συγκλονιστική επαφή με το κοινό παραμένει αδιάκοπη και εξελικτική. Η απογύμνωση της δύναμης, η αυστηρή επιλογή, η ουσιαστική λιτότητα μαζί με πνεύμα και φινέτσα και ότι άλλο προανέφερα, δημιουργούν την πρώτη ύλη μιας σκηνικής επάρκειας, προβάλλοντας απλόχερα την ψυχή και το πνεύμα του ηθοποιού στους θεατές.
Η παράσταση συνεχίζεται στον Μικρό Κεραμεικό, μέχρι την Κυριακή των Βαΐων. Το κείμενο της παράστασης, βασισμένο στη νουβέλα του Κλάους Μανν & η μετάφραση είναι της Ειρήνης Δερμιτζάκη, η επεξεργασία κειμένου του Νικόλα Βαγιονάκη, που υπογράφει επίσης τη σκηνοθεσία, τις χορογραφίες και το σχεδιασμό φωτισμού. Το σκηνικό & το κοστούμι είναι της Εύας Νάθενα, η επιμέλεια φωτισμού του Νικόλα Βαγιονάκη & της Χριστίνας Φυλακτοπούλου, η μουσική επιμέλεια του Βασίλη Χριστακέα.
Περισσότερες πληροφορίες
Μεφίστο
Σε διασκευή της Ειρ. Δερμιτζάκη παρουσιάζεται το ομώνυμο μυθιστόρημα του Κλάους Μαν, η ιστορία του ηθοποιού Χέντρικ Χέφγκεν, από το ξεκίνημά του στο Θέατρο Τέχνης του Αμβούργου το 1926, οραματιζόμενος ένα επαναστατικό ισοδύναμο θέατρο, μέχρι την ανάδειξή του σε αστέρι του Γ΄ Ράιχ μια δεκαετία αργότερα. Η μετάβαση του στο Βερολίνο προκειμένου να καθιερωθεί σαν πρωταγωνιστής στο Θέατρο συμπίπτει με την άνοδο του φασισμού, που εξευτελίζει και χειραγωγεί την ανθρώπινη υπόσταση. Συνάπτει, έτσι, συμφωνία με τον διάβολο, προδίδει τα ιδανικά και τις αξίες του, και στο τέλος μεταμορφώνεται σε μαϊμού της εξουσίας. Ένας παλιάτσος που διασκεδάζει δολοφόνους.