"Ο άντρας μου"
Τα διηγήματα της Ρούμενα Μπουζάροφσκα ανεβάζει η Μαρία Μαγκανάρη και ανεβαίνει και η ίδια επί σκηνής για να τα ερμηνεύσει μαζί με τη Μαρία Σκουλά και την Aμαλία Καβάλη (Θησείον, από 26/1). Οι ιστορίες της συγγραφέα από τη Βόρεια Μακεδονία ασχολούνται με πυρηνικούς δεσμούς όπως είναι η σχέση μάνας-κόρης και η σχέση μεταξύ αδερφιών και συζύγων, και μιλούν για τη φιλία, την αντιζηλία, τον έρωτα, το σεξ, με διόλου ρομαντικοποιημένο ή καθωσπρέπει τρόπο. Αντιθέτως, περιγράφουν την ανθρώπινη κατάσταση με όρους πατριαρχίας και χαρτογραφούν τις δυναμικές των σχέσεων εντός του ζευγαριού και της οικογένειας, μέσα σε μια σύγχρονη, πατριαρχική βαλκανική κοινωνία, που μοιάζει πολύ με τη δική μας. Αποκαλύπτουν τόσο την πλάνη μας περί γυναικείας απελευθέρωσης, όσο και τ' αδιέξοδα των ανδρών: και τα δύο φύλα ασφυκτιούν μέσα από την παγίδα των παραδοσιακών ρόλων. Η μουσική είναι του Θοδωρή Οικονόμου, τα σκηνικά της Μαρίας Μαγκανάρη και του Παύλου Θανόπουλου, τα κοστούμια του Παύλου Θανόπουλου και οι φωτισμοί της Μαρίας Γοζαδίνου.
"Το σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα"
Τη δική της εκδοχή στο κλασικό δράμα του Λόρκα παραδίδει η Μαρία Πρωτόπαππα, στην παράσταση που κάνει πρεμιέρα στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης (27/1). Η Μπερνάρντα Άλμπα είναι μια χήρα που καταδικάζει τις κόρες της σε μια μοναστική ζωή και κατ’ οίκον εγκλεισμό, προκειμένου να πενθήσουν τον νεκρό πατέρα τους. Η αντίδραση των νέων γυναικών, που ποθούν την ελευθερία τους, θα πυροδοτηθεί από την παρουσία ενός νέου άνδρα και ο κύκλος του θανάτου δεν θ’ αργήσει ν’ ανοίξει. Τον ρόλο της χήρας ερμηνεύει ο Χρήστος Στέργιογλου, μια επιλογή που αποτυπώνει την πατριαρχική συμπεριφορά της ηρωδίας αλλά και καταθέτει ένα σχόλιο για την υποκριτική ερμηνεία, θυμίζοντας πως οι ηθοποιοί αποτελούν "άφυλα όντα", που μπορούν να μεταμορφωθούν σε οποιονδήποτε ρόλο, οποιουδήποτε φύλου. Τη διανομή συμπληρώνουν οι Ευγενία Αποστόλου, Άννα Καλαϊτζίδου, Δημήτρης Μαργαρίτης, Ελένη Σπετσιώτη, Κατερίνα Φωτιάδη και Χριστίνα Χειλά-Φαμέλη. Τα σκηνικά και τα κοστούμια είναι της Εύας Νάθενα, η μουσική του Φώτη Σιώτα, η κίνηση της Μαργαρίτας Τρίκκα και οι φωτισμοί της Βαλεντίνας Ταμιωλάκη.
"Ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ"
Το διάσημο ψυχολογικό θρίλερ της Πατρίσια Χάισμιθ, που μεταφέρθηκε μοναδικά στον κινηματογράφο από τον Ρενέ Κλεμάν και πιο πρόσφατα από τον Άντονι Μιγκέλα, ανεβαίνει σε θεατρική μεταφορά και σκηνοθεσία του Πέτρου Ζούλια (Ιλίσια-Βολανάκης, από 26/1). Η Αμερικανίδα συγγραφέας, μετρ των αστυνομικών ιστοριών, δημιούργησε έναν μυστηριώδη αριβίστα ήρωα, τον δαιμονικό Τομ Ρίπλεϊ, που φτάνει συχνά στο έγκλημα και την απάτη, με κίνητρο την οικονομική και κοινωνική του καταξίωση. Το ταλέντο του Ρίπλεϊ είναι η διπλοπροσωπία και ο γοητευτικός αλλά αμοραλιστής άνδρας, "κλέβοντας" την ταυτότητα των άλλων, παίζει το παιχνίδι θύτη-θύματος με τρομερή γοητεία και σαγηνευτική ικανότητα. Στη θεατρική εκδοχή για τέσσερις ηθοποιούς, τον ιντριγκαδόρικο κεντρικό ρόλο θα ερμηνεύσει ο Μιχάλης Συριόπουλος, αυτόν του Ντίκι Γκρίνλιφ ο Μιχαήλ Ταμπακάκης, της Μάρτζι Σέργουντ η Ήβη Νικολαΐδου και του Φρέντι Μάιλς ο Ιωάννης Αθανασόπουλος. Το σκηνικό είναι της Άννας Ζούλια, τα κοστούμια του Νίκου Αποστολόπουλου, η μουσική επιμέλεια και ο ηχητικός σχεδιασμός του Γεράσιμου Ευαγγελάτου και οι φωτισμοί της Μελίνας Μάσχα.
"The life and death of Jessica Brown"
Το καλλιτεχνικό δίδυμο Τζέο Πακίτσας και Σοφία Πριόβολου, που γνωρίσαμε στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού με την ερμηνεία του αυτοβιογραφικού μυθιστορήματος του Εντουάρ Λουί "Να τελειώνουμε με τον Εντύ Μπελγκέλ" (σκην. Ηλίας Αδάμ), επιστρέφει στον… τόπο του εγκλήματος (από 25/1). Αυτήν τη φορά με μια περφόρμανς δικής τους σύλληψης, σε κείμενο του Γεράσιμου Μπέκα: Υπόσχονται να στήσουν επί σκηνής ένα εκρηκτικό live show και ταυτόχρονα έναν "ολοκληρωμένο οδηγό αυτοκαταστροφής για ματαιόδοξες μπάντες". Η Jessica Brown, η ιέρεια της πανκ μουσικής, πρόκειται να δώσει το τελευταίο σόου της, που θα συζητιέται για χρόνια μετά το θάνατό της, κι έπειτα να κηδευτεί επί σκηνής, παίρνοντας μαζί της την ιστορία μιας εμβληματικής μπάντας. Εν αναμονή της lead singer, παρακολουθούμε από την κλειδαρότρυπα τα μέλη του μουσικού σχήματος να παίρνουν τις δικές τους αποφάσεις για το μέλλον, ξεδιπλώνοντας το καθένα το πραγματικό του πρόσωπο. Μαζί με τους δύο δημιουργούς, ερμηνεύουν επίσης οι Ιάσων Άλυ, Στυλιάνα Ιωάννου, Χρυσάνθη Τσουκαλά, Kristof και Chris Scott.
Περισσότερες πληροφορίες
The life and death of Jessica Brown
Σε αυτό το live είστε όλες, όλοι, όλα καλεσμένες,-οι,-α! Φορέστε την πιο ροκ σας… διάθεση, αρπάξτε το ποτό σας από το μπαρ, περιηγηθείτε στον χώρο και χορέψτε μέχρι το τέλος. Πρόκειται για το πιο αναπάντεχο live της σεζόν: το τελευταίο live της τραγουδίστριας Jessica Brown, μία εμφάνιση που θα συζητιέται για χρόνια μετά τον θάνατό της. Η καλύτερη στιγμή της πανκ ροκ μουσικής τώρα τελειώνει. Η Jessica Brown κηδεύεται επί σκηνής μπροστά στους θεατές σε ένα μοναδικό σόου που θα κλείσει στο φέρετρο την ιστορία μιας εμβληματικής μπάντας. Η μεγάλη ώρα πλησιάζει. Η ένταση κορυφώνεται. Πού είναι όμως η Jessica Brown; Γιατί δεν έχει έρθει; Τι ξέρουμε πραγματικά για εκείνη πριν αποφασίσει να κάνει την τελευταία της παγκόσμια εμφάνιση στο Εθνικό Θέατρο; Τα προβλήματα της μπάντας βγαίνουν στην επιφάνεια ενώ μοιάζει να την περιμένουν για πάντα. Εν αναμονή της lead singer, παρακολουθούμε από την κλειδαρότρυπα τα μέλη του μουσικού σχήματος να παίρνουν τις δικές τους αποφάσεις για το μέλλον, ξεδιπλώνοντας το καθένα το πραγματικό του πρόσωπο. Ένας ολοκληρωμένος οδηγός αυτοκαταστροφής για ματαιόδοξες μπάντες.
Ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ
Το ταλέντο του νεαρού Ρίπλεϊ, του μυθιστορηματικού χαρακτήρα της μετρ των αστυνομικών ιστοριών που έγινε και ταινία με τον Αλέν Ντελόν (Γυμνοί στον ήλιο) και τον Ματ Ντέιμον, είναι η διπλοπροσωπία. Ο Τομ Ρίπλεϊ, σαν ένας καλός ηθοποιός, ξέρει να υποδύεται το ρόλο ενός άλλου και να κλέβει την ταυτότητά του. Πλαστογράφος, αμοραλιστής και με διχασμένη προσωπικότητα, παίζει το παιχνίδι θύτη- θύματος με τρομερή γοητεία και σαγηνευτική ικανότητα. Η συγγραφέας δημιουργεί μία άκρως ενδιαφέρουσα διαδικασία μεταμόρφωσης, που θυμίζει πολύ την υποκριτική τέχνη. Ένα απρόβλεπτο και διαρκές ταξίδι, από το ψέμα στην αλήθεια και από το φανταστικό στο πραγματικό, κρατά αμείωτο το ενδιαφέρον για την έκβαση της υπόθεσης. Παρακολουθούμε πώς ο φτωχός και άσημος Τομ φτάνει να υποδυθεί και να πάρει τη θέση του πλούσιου και διάσημου Ντίκι Γκρίνλιφ. Ο ανομολόγητος έρωτας, ο φόνος χωρίς ίχνη και η μη αναμενόμενη πλοκή των γεγονότων είναι μερικά από τα δομικά στοιχεία της Χάισμιθ, που δικαιολογούν την επιτυχία που γνώρισε ο Ρίπλεϊ.
Το σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα (Το σώμα όπου ανατέλλει η αντοχή)
Μια αυταρχική χήρα, μετά τον θάνατο του δεύτερου συζύγου της, επιβάλλει στις πέντε κόρες της 8 χρόνια πένθους και εγκλεισμού. Εκείνες απεγνωσμένα αντιδρούν, η κάθε μια με τον δικό της τρόπο, και με την αφορμή ενός νέου άντρα, ο οποίος για άλλην είναι εραστής, για άλλην μνηστήρας, για άλλην φαντασίωση, η ανάγκη για ζωή φουσκώνει, εκρήγνυται και ο θάνατος ξαναχτυπάει το σπίτι για να το πνίξει σε δεύτερο κύμα πένθους. Ο Λόρκα, παρότι «προνομιούχος» ταξικά, δυσανασχετεί με την φτώχεια, την πείνα, την κοινωνική αδικία, την πολιτική αστάθεια και τα παρελκόμενά της. Με το ιδιαίτερο βλέμμα του οδηγεί τους θεατές σε μια γωνιά του κόσμου, σε μια άγονη γη, μια άνυδρη άκρη του, όπου τοποθετεί τον μεγεθυντικό και ποιητικό του φακό πάνω από ένα «Σπίτι», έναν συμβολικό τόπο, όπου μέσα του βράζει κυριολεκτικά η κλεμμένη ελευθερία και αξιοπρέπεια των γυναικών της γειτονιάς του, και όχι μόνο, της εποχής του, και όχι μόνο, νιώθοντας ο ίδιος φρίκη για τον τρόπο αντιμετώπισης τους.
Ο άντρας μου
Μια χήρα καταφέρνει να φάει μετά την αποκάλυψη του μυστικού της μητέρας της. Μια νεαρή μάνα ξεκινάει ένα ταξίδι τρόμου προς τη δική της μητέρα. Μια άλλη αντιπαθεί τον γιο της, βλέποντας σ'αυτόν τα κακά γονίδια του παππού της. Μια απατημένη σύζυγος κάνει συνεχώς εμετό. Και κάποιες άλλες απατούν τους άντρες τους για να τους τιμωρήσουν. Αυτές είναι μερικές μόνο από τις ιστορίες που από τα διηγήματα της Μπουζάροφσκα που ζωντανεύουν στη σκηνή, περιγράφοντας την ανθρώπινη κατάσταση με όρους πατριαρχίας. Ιστορίες που χαρτογραφούν με χιούμορ και σκληρότητα τις δυναμικές των σχέσεων εντός του ζευγαριού και της οικογένειας, μέσα σε μια σύγχρονη, πατριαρχική βαλκανική κοινωνία (αυτή της Βόρειας Μακεδονίας)- που μοιάζει πολύ με τη δική μας. Αποκαλύπτουν τόσο την πλάνη μας περί γυναικείας απελευθέρωσης, όσο και τα αδιέξοδα των ανδρών: και τα δύο φύλα ασφυκτιούν μέσα από την παγίδα των παραδοσιακών ρόλων.