"Η καρδιά του σκύλου"
Μια νέα ανάγνωση του αλληγορικού σατιρικού μυθιστορήματος του Μιχαήλ Μπουλγκάκοφ καταθέτει η Έφη Μπίρμπα, με πρωταγωνιστές τους Άρη Σερβετάλη και Αντώνη Μυριαγκό. Πρόκειται για την ιστορία του γιατρού Φιλίπ Φιλίποβιτς Πρεομπραζένσκι, που επιχειρεί να δημιουργήσει ένα "εξελιγμένο" μοντέλο ανθρώπου, εγείροντας φιλοσοφικά και υπαρξιακά ερωτήματα. (Κιβωτός, από 11/1)
"Νυξ - Λος Ιστορίας Περίεργας"
Ο Γιάννης Νιάρρος δημιουργεί ένα ξεχωριστό κειμενικό και ηχητικό σύμπαν και με τη συμβολή δύο μουσικών αφηγείται ιστορίες, βασισμένες σε κείμενα του Πάνου Κουτρουμπούση και του Χούλιο Κορτάσαρ, που παίζουν με το τραγικό και το γελοίο, την πλήξη και τη ματαιότητα. (Σημείο, από 15/1)
"Η Ιοκάστη Γιουξουάν στη Χώρα της Κλιμακτηρίου"
Η συγγραφέας Κική Μαυρίδου, η σκηνοθέτρια Βάνα Πεφάνη και η ηθοποιός Άντρια Ράπτη ενώνουν τις δυνάμεις τους σε έναν γυναικείο μονόλογο, όπου η ηρωίδα απεκδύεται τον κοινωνικό καθωσπρεπισμό και μιλάει για πρώτη φορά για όλα αυτά που θεωρούνται "απαγορευμένα". (Vault, από 13/1)
"Οι απόγονοι"
Οι Ηρώ Μπέζου και Χρήστος Θάνος αντλούν από έργα του Γιάννη Ρίτσου, των αρχαίων τραγικών, τα συνδυάζουν με πρωτότυπα κείμενα και δημιουργούν μια devised μουσική παράσταση για το δυσβάσταχτο φορτίο που περνάει από γενιά σε γενιά. Τα πιο κατάλληλα πρόσωπα για να το εκφράσουν είναι τα alter ego τους, Ηλέκτρα και Ορέστης. (ΠΛΥΦΑ, από 11/1)
"Μάλο Μόμε, μικρό κορίτσι"
Η Νάντια Δαλκυριάδου διασκευάζει για τη σκηνή την ομώνυμη νουβέλα της Χαρούλας Αποστολίδου που μιλάει για τους Έλληνες, οι οποίοι μετανάστευσαν στη Γερμανία το 1959, έπειτα από πρόταση της κυβέρνησης για την αντιμετώπιση της φτώχειας. Παίζουν: Δέσποινα Σαραφείδου, Ξένια Αλεξίου, Ήρα Ρόκου. (Μεταξουργείο, από 15/1)
"4 λεπτά και 12 δευτερόλεπτα"
Στο έργο του πολυβραβευμένου Τζέιμς Φριτς που εξερευνά τις συνέπειες της ψηφιακής εποχής στη ζωή μας, οι ισορροπίες μιας οικογένειας διαταράσσονται με αφορμή ένα ακατάλληλο viral βίντεο. Ο Φώτης Μακρής σκηνοθετεί και παίζει μαζί με τους Βασιλίνα Κατερίνη, Στέλλα Κρούσκα, Φοίβο Σαμαρτζή. (Studio Μαυρομιχάλη, από 13/1)
Περισσότερες πληροφορίες
4 λεπτά και 12 δευτερόλεπτα
Ένα ακατάλληλο viral βίντεο που κυκλοφορεί στο διαδίκτυο διαταράσσει τις ισορροπίες της σχέσης δύο γονέων με τον δεκαεπτάχρονο γιο τους και τις μεγάλες φιλοδοξίες τους για εκείνον στο έργο του πολυβραβευμένου συγγραφέα που μιλά για την επιρροή της ψηφιακής εποχής και των social media στα όρια της ηθικής μας.
Η Ιοκάστη Γιουξουάν στη Xώρα της Κλιμακτηρίου
Πώς είναι να ξυπνάς μια μέρα και να συνειδητοποιείς ότι δεν είσαι, ούτε κοριτσάκι, ούτε κοπέλα; Πώς είναι να συμπληρώνεις μισό αιώνα και να περνάς στην αντίστροφη μέτρηση; Πόσο κόπο, χρόνο, ψυχραιμία και ώριμη σκέψη θέλει, για να καταλάβεις ότι τα πράγματα δεν τελειώνουν, αλλά αλλάζουν μορφή και πορεία; Πόσα είναι αυτά που ρωτήσατε μια γυναίκα και δεν πήρατε απάντηση; Τι λένε οι φίλες ψιθυριστά σε δημόσιους χώρους; Υπάρχουν απαγορευμένα γυναικεία θέματα; Τι γίνεται όταν η Ιοκάστη Γιουξουάν, αποφασίζει να σπάσει τη σιωπή της και να έρθει αντιμέτωπη με τα «απαγορευμένα»; Να βγει μπροστά και να μιλήσει για όσα οι άλλοι δεν τολμούν;
Νυξ - Λος ιστορίας περίεργας
Η παράσταση αποτελεί ένα αξεδιάλυτο μείγμα πραγματικότητας και φαντασίας, ένα συνειρμικό ντόμινο που οδηγεί σε ένα κειμενικό και ηχητικό σύμπαν, βασισμένο σε κείμενα του Πάνου Κουτρουμπούση και του Julio Cortasar. Στη διάρκεια της ημέρας - και περισσότερο της νύχτας- συμβαίνουν γεγονότα που τραβάνε την προσοχή σαν στιγμιαίοι ηλεκτρικοί σπινθήρες και γίνονται αφετηρίες ιστοριών. Ο ιδανικός χώρος για την εξέλιξη και δραματοποίηση αυτών των ιστοριών, το εσωτερικό του κεφαλιού μας. H τελειότερη σκηνή. Πίσω από τη συνηθισμένη πληκτική καθημερινότητα κρύβονται πλάσματα απόκοσμα, κρύβονται άνθρωποι που ζουν αυτοεξόριστοι στις φαντασιώσεις τους, προσκολλημένοι σε έμμονες ιδέες, αφημένοι στωικά στα χέρια τραγικών συμπτώσεων του νου. Όταν σβήνει το φως και τα βλέφαρα φοράνε μια ωραία μαύρη κουκούλα, ο άνθρωπος επί σκηνής - του κεφαλιού μας - περιπλανιέται σε ένα σύμπαν σκοτεινό και φωτεινό, γελοίο και τραγικό, βαθειά επιφανειακό, με καύσιμο την πλήξη και την ματαιότητα. Η παραγγελία ενός καφέ -και η πολιτική διάσταση αυτής-, η τυχαία συνάντηση με εξωγήινους στην Αρχαία Ελλάδα, η ερωτική περίπτυξη ενός αντίχειρα με μια Super Retinα XDR OLED οθόνη αφής, y otros ταχυδράματα ενός περιπαικτικού ασυνείδητου, το οποίο γελά με τις δοκιμασίες της συνείδησης, και όλα αυτά, συνοδευόμενα από μουσική.
Οι απόγονοι
Δύο αδέλφια συναντιούνται για μία μοναδική στιγμή στη ζωή τους, μόνο και μόνο για να εκπληρώσουν το προδιαγεγραμμένο χρέος, που οι πράξεις των προγόνων τους καθόρισαν. Μια αιώνια ιστορία για το δυσβάσταχτο φορτίο που μεταφέρεται από γενιά σε γενιά και έρχεται να εγκατασταθεί, ακλόνητο, στις πλάτες των τελευταίων απογόνων. Δεν υπάρχουν ιδανικότερα πρόσωπα στο παγκόσμιο θέατρο, για να εκφράσουν τις συνέπειες του βάρους αυτού, από την Ηλέκτρα και τον Ορέστη. Η παράσταση αποτελείται από κείμενα του Γιάννη Ρίτσου, των αρχαίων τραγικών αλλά και πρωτότυπα, τοποθετημένα μέσα σ' ένα μουσικό σύμπαν.
Καρδιά του σκύλου
Η ιστορία του έργου περιστρέφεται γύρω από τον καθηγητή Πρεομπραζένσκι που μαζί με τον βοηθό του, δόκτορα Μπρομεντάλ, επιχειρούν ένα τολμηρό ιατρικό πείραμα. Μεταμοσχεύουν την υπόφυση και τους όρχεις ενός νεκρού άνδρα σε έναν αδέσποτο σκύλο ονόματι Σάρικ με τη φιλοδοξία να δημιουργήσουν ένα νέο μοντέλο ανθρώπου. Το πείραμα δεν έχει την αναμενόμενη έκβαση, καθώς ο σκύλος Σάρικ μετατρέπεται σταδιακά σε άνθρωπο αγροίκο που διαλύει τη γαλήνη της καθημερινότητας και θέτει σε κίνδυνο την κοινωνική θέση και την επιστημονική υπόσταση του δημιουργού του. Η ιδιοσυγκρασιακή καλλιτέχνιδα προσεγγίζει το έργο αυτό με την ιδιαίτερη ματιά της που αναδεικνύει έξοχα τον παραλογισμό της βίαιης αλλαγής της ανθρώπινης φύσης, αποκαλύπτοντας τους κινδύνους της απόλυτης συμμόρφωσης του ανθρώπου στις κοινωνικές επιταγές.
Μάλο Mόμε ή μικρό κορίτσι
Το Φθινόπωρο του 1959 ο αντικαγκελάριος της δυτικής Γερμανίας Λούντβιχ Έρχαρτ προτείνει στην ελληνική κυβέρνηση να στείλει φτηνό εργατικό δυναμικό στη Γερμανία κι έτσι να λύσει, εν μέρει, το πρόβλημα της φτώχειας της χώρας. Έτσι ξεκινάει η ιστορία της ελληνικής μετανάστευσης προς τη Γερμανία. Έτσι ξεκινάει και η ιστορία των γυναικών του Μάλο Μόμε… Δύο γυναίκες συναντιούνται και αναμετρώνται με την ξενιτιά, την ιστορία, τις ανάγκες τους. Η μάνα που έφυγε εργάτρια στη Γερμανία. Η κόρη που έμεινε στο χωριό να μεγαλώσει τον εαυτό της και την αδερφή της. Η ξενιτιά έχει δύο χαμένους. Η αδερφή παρούσα μας θυμίζει πως οι ζωές των ανθρώπων καθορίζονται από την Ιστορία. Βρισκόμαστε λοιπόν στη στιγμή αυτή που ο πόνος του ξενιτεμένου, ο πόνος αυτού που έμεινε πίσω και η ιστορική συγκυρία, μπαίνουν «στο ίδιο κάδρο» και οι εμπλεκόμενοι καλούνται να ξανακάνουν απολογισμό και να αναγνωριστούν ξανά.