Η Νένα Μεντή αποκαλύπτει το "Μυστικό της κοντέσσας Βαλέραινας"

Η καταξιωμένη ηθοποιός μιλάει στο "α" για το διαχρονικό αριστούργημα του Γρηγορίου Ξενόπουλου που σκηνοθετεί ο Πέτρος Ζούλιας στο Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος» με την ίδια στον ομώνυμο ρόλο, πλάι σε έναν εξαιρετικό θίασο, που φέρνει στο επίκεντρο την αέναη πάλη ανάμεσα στο ηθικό χρέος και το χρήμα.

Μυστικό της κοντέσσας Βαλέραινας Γιώργος Καβαλιεράκης©

Στο Θέατρον του Κέντρου Πολιτισμού "Ελληνικός Κόσμος" παίζεται η παράσταση που σηματοδοτεί τη νέα συνεργασία του σκηνοθέτη Πέτρου Ζούλια και της σπουδαίας ηθοποιού Νένας Μεντή. Ο λόγος για το "Μυστικό της κοντέσσας Βαλέραινας" του Γρηγορίου Ξενόπουλου, σε παραγωγή του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού. Το αριστούργημα της νεοελληνικής δραματουργίας, αν και γράφτηκε το 1897, είναι σύμφωνα με τη Νένα Μεντή "σαν να γράφτηκε σήμερα. Η αλήθεια του έργου και αυτό που το κάνει σπουδαίο είναι ο τρόπος με τον οποίο προσεγγίζει το θέμα των ηθικών αξιών του ανθρώπου, ο οποίος, παρά τις δυσκολίες, επιλέγει να μην τα ξεπουλήσει όλα για τα λεφτά". Ένα μήνυμα που η ίδια πιστεύει ότι έχουμε ανάγκη να το ακούσουμε σήμερα μέσα από το σημαντικό και ιδιαίτερα συγκινητικό έργο. Αυτός ήταν άλλωστε και ο λόγος που την παρακίνησε να συμμετέχει, το ίδιο το έργο, κι όχι η ίδια η ηρωίδα, αν και θεωρείται ένας από τους κορυφαίους ρόλους του ελληνικού δραματολογίου που έχουν ερμηνεύσει σπουδαίες ηθοποιοί του θεάτρου μας, όπως η Ευαγγελία Παρασκευοπούλου, η Μαρίκα Κοτοπούλη, η Κυβέλη και η Άννα Συνοδινού. 

Μυστικό της κοντέσσας Βαλέραινας
Γιώργος Καβαλιεράκης©

Το "Μυστικό της Κοντέσσας Βαλέραινας", που ο ίδιος ο συγγραφέας έχει χαρακτηρίσει ως το τελειότερο αλλά και το σπουδαιότερο έργο της ζωής του, αποτελεί τη θεατρική διασκευή του ομώνυμου διηγήματός του, στοιχεία του οποίου αξιοποίησε ο Πέτρος Ζούλιας στην παράσταση, δημιουργώντας μια σύνδεση ανάμεσα στον λογοτεχνικό και τον θεατρικό Ξενόπουλο

Η ιστορία επικεντρώνεται στην οικογένεια των Βαλέρηδων, "ανθρώπων του οικοσήμου και της μεγαλοαστικής τάξης της Ζακύνθου της εποχής", όπως σημειώνει η Νένα Μεντή, που έχουν πια ξεπέσει οικονομικά και ζουν μέσα στη φτώχεια. "Η κοντέσσα Βαλέραινα κουβαλάει ένα μυστικό γιατρικό, ένα φάρμακο για τα μάτια, που το έχει κληρονομιά από τις γιαγιάδες της. Είναι ορκισμένη να το δίνει για να βοηθάει χωρίς να πληρώνεται". Εδώ έγκειται και ο συμβολισμός του έργου, που συμπυκνώνεται στη φράση "ανοίξτε τα μάτια και δείτε ότι ο άνθρωπος πρέπει να αγαπάει τον άνθρωπο". Η Βαλέραινα αδιάλλακτη, με υψηλό ηθικό παράστημα παραμένει ταγμένη στην αποστολή της, πιστή στις αξίες και τον ιδεαλισμό του παρελθόντος. Εμφανίζεται ένας άνθρωπος ο οποίος θέλει να αγοράσει το φάρμακο δίνοντας πολλά χρήματα, εκείνη όμως δεν το δέχεται παρά τις πιέσεις των παιδιών της να το πουλήσει. Έτσι, συγκρούεται με το νέο, τον ορθολογισμό και τη διάρθρωση του καπιταλισμού, που αντιπροσωπεύει η νεαρή νύφη της Βαλέραινας, την οποία υποδύεται η Βασιλική Τρουφάκου. Ο Νίκος Νίκας ερμηνεύει τον γιο της, Κόντε Βαλέρη, ενώ η Μαρία Κανελλοπούλου κρατά το ρόλο της οικονόμου. Μαζί τους ανεβαίνει στη σκηνή ένας πολυμελής θίασος –Δημήτρης Καπετανάκος, Δημήτρης Αριανούτσος, Μαριάννα Τουντασάκη, Γιώργος Λόξας, Φαίη Φραγκαλιώτη, Άννα-Μαρία Κατσουλάκη– που ενώνει διαφορετικές γενιές ηθοποιών μέσα από την ατόφια και ουσιαστική αγάπη τους για το θέατρο, όπως είπε χαρακτηριστικά η Νένα Μεντή. 

Μυστικό της Κοντέσσας Βαλέραινας
Γιώργος Καβαλιεράκης©

Τα σκηνικά υπογράφει η Μαρία Φιλίππου, τα κοστούμια ο Νίκος Χαρλαύτης, τη μουσική ο Μίνως Μάτσας και τους φωτισμούς η Μελίνα Μάσχα.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Το μυστικό της Κοντέσσας Βαλέραινας

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 110 '

Το αριστούργημα της νεοελληνικής δραματουργίας πραγματεύεται τον οικονομικό ξεπεσμό της οικογένειας των Βαλέρηδων και την πάλη της γριάς Βαλέραινας ανάμεσα στο ηθικό χρέος και το χρήμα. Το έργο διαδραματίζεται στη Ζάκυνθο και αποτελεί τη θεατρική διασκευή ενός μικρού θεατρικού διηγήματος, με τον ομώνυμο τίτλο. Στην άλλοτε αρχοντική οικογένεια των Βαλέρηδων, μόνο η γριά Βαλέραινα γνωρίζει τη συνταγή που γιατρεύει μια αρρώστια των ματιών. Έχει ορκιστεί, ότι θα την κρατήσει μυστική και θα παρέχει το φάρμακο αφιλοκερδώς, σε όποιον το έχει ανάγκη. Μόνο από Βαλέραινα σε Βαλέραινα μπορεί να κληρονομηθεί το γιατρικό, η παράδοση του οποίου κρατάει πάνω από διακόσια πενήντα χρόνια και για να τεθεί σε ισχύ θα πρέπει να δοθεί πριν πεθάνει η Βαλέραινα. Η φτώχεια όμως έρχεται να κλονίσει την οικογένεια και να δοκιμάσει τη στάση των ηρώων απέναντι στο χρήμα και τις ηθικές αξίες.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Θέλω να σου κρατάω το χέρι": Παράταση και εορταστικές παραστάσεις

Με προσθήκες νέων παραστάσεων για τις γιορτές εξακολουθεί να παίζεται το επιτυχημένο έργο του Τάσου Ιορδανίδη "Θέλω να σου κρατάω το χέρι" στη σκηνή του Άλφα-"Ληναίος-Φωτίου".

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Η ομάδα Εν Δυνάμει και το νέο συμπεριληπτικό art project "Ι Got it Tho" | "Κι όμως Το’χω"

Μια σπονδυλωτή καλλιτεχνική πρωτοβουλία με στόχο την προώθηση της πολιτιστικής αφήγησης που εστιάζει στην ενδυνάμωση, την ανθεκτικότητα και την ενωτική δύναμη που προσφέρει η σύγχρονη τέχνη.

Εναέριες ακροβατικές χορογραφίες στο Christmas Theater

Το "Flying Fairy Chinese Acrobatic Show" έρχεται από την μακρινή Κίνα, φιλοξενείται στο Christmas Theater και απευθύνεται σε όλη την οικογένεια.

Ο Δημήτρης Μυλωνάς μας μιλά για τη συνάντηση του με τους "Ήρωες"

Ποιοι είναι οι "Ήρωες" που έγιναν η αφορμή να βρεθούν στη σκηνή οι βετεράνοι ηθοποιοί Αρζόγλου, Βαλαβανίδης και Σκουρολιάκος; Ο σκηνοθέτης της παράστασης που παίζεται στο Από Μηχανής Θέατρο μας τους συστήνει.

Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία από 21 έως 27 Νοεμβρίου και αξίζουν.

Η αξία της ζωής

Ο πόνος είναι αναπόφευκτος, όμως η αξία της ζωής είναι αδιαπραγμάτευτη μοιάζει να λέει η Αμερικανίδα συγγραφέας, μέσα από την ιστορία δύο ζευγαριών που βιώνουν πολλαπλές απώλειες. Το σκηνοθετεί ο Σωτήρης Τσαφούλιας δίνοντας προβάδισμα στις ερμηνείες. | Powered by Uber

Γυάλινος κόσμος

Πολύ ενδιαφέρουσα, αν και συζητήσιμη, προσέγγιση του αριστουργήματος του Τενεσί Ουίλιαμς. Μέσα σε μια απογυμνωμένη συνθήκη, το έργο κατεβαίνει στην πλατεία ακέραιο, δείχνει σαν να φωτίζεται εκ νέου, ενώ οι ερμηνείες κάνουν το όλο εγχείρημα να δικαιώνεται. | Powered by Uber