Η "Ελισάβετ: Γυναίκα από σύμπτωση" του Ντάριο Φο ανεβαίνει με νέα ματιά στο Αγγέλων Βήμα

Η Μαίη Σεβαστοπούλου σκηνοθετεί την "Ελισάβετ: Γυναίκα από σύμπτωση", μια καταιγιστική φάρσα κατά της εξουσίας του νομπελίστα Ντάριο Φο, που ανεβαίνει στο Αγγέλων Βήμα μετά από έντεκα χρόνια.

Ελισάβετ: Γυναίκα από σύμπτωση © Νικόλας Παπουτσάκης

Μια μέρα από τη ζωή της Βασίλισσας Ελισάβετ, στις αρχές του 17ου αιώνα, κατά τη διάρκεια της οποίας συμβαίνουν όλα τα απίθανα, προκαλώντας πολύ γέλιο είναι ο καμβάς πάνω στον οποίο ο Ντάριο Φο χτίζει μια καταιγιστική φάρσα κατά της εξουσίας, πράγμα που ήξερε να κάνει ήδη από τα είκοσι χρόνια του, όταν -για πρώτη φορά- προκάλεσε την αμήχανη αλλά έκδηλη οργή των κρατούντων και τον ακράτητο ενθουσιασμό του κόσμου. Η απονομή του Νόμπελ σε αυτόν ήρθε όταν κανείς δεν την περίμενε. Ήταν από γνήσια αναγνώριση ή από προσπάθεια κατευνασμού; Ένας Θεός το ξέρει. Όπως θα έλεγε ο… άθεος Ντάριο.

Το έργο του νομπελίστα Ντάριο Φο "Ελισάβετ: Γυναίκα από σύμπτωση", σε σκηνοθεσία Μαίης Σεβαστοπούλου, ανεβαίνει από τις 15 Νοεμβρίου στο θέατρο Αγγέλων Βήμα. Η παράσταση ανέβηκε για πρώτη φορά σε Ελληνική σκηνή το 2012, πάλι στο ίδιο θέατρο, και είναι το μόνο έργο από τα περίπου τριακόσια που έχει παρουσιάσει μέχρι τώρα το Αγγέλων Βήμα, το οποίο θέλησε να επαναλάβει με νέα ματιά.

Ελισάβετ: Γυναίκα από σύμπτωση
© Νικόλας Παπουτσάκης

Λίγα λόγια για το έργο

Βρισκόμαστε στο Λονδίνο, στις αρχές του 17ου αιώνα. Στα άδυτα του παλατιού. Στο μπουντουάρ της "Παρθένας" Βασίλισσας Ελισάβετ της Αγγλίας. Η Ελισάβετ έχει ήδη κλείσει πάνω από σαράντα χρόνια στο θρόνο. Είναι μια βασίλισσα αθυρόστομη, εκρηκτική που "βλέπει" τα πάντα, "ακούει" τα πάντα, "οσμίζεται" τα πάντα. Μια βασίλισσα που παίρνει αποφάσεις στο δευτερόλεπτο και τις εκτελεί στην στιγμή. Που αντιδρά ακαριαία στα πάντα, κόβει κεφάλια -κυριολεκτικά- σε καθημερινή βάση και δεν αφήνει να συμβεί τίποτα στο βασίλειο που να μην έχει πάνω του την βούλα της.

Η Ελισάβετ έχει μονίμως πλάι της την Μάρθα, την "εξ απορρήτων" της. Η Μάρθα είναι η μόνη φωνή της λογικής, η μόνη που τολμάει να υψώσει φωνή στην Βασίλισσα, η μόνη που την βάζει στην θέση της, την κριτικάρει αλύπητα, την συνεφέρνει και την φρενάρει. Βέβαια με…κίνδυνο της ζωής της, αφού η Βασίλισσα δεν παραλείπει να της τονίζει συνεχώς πως θα της πάρει το κεφάλι. Η Ελισάβετ, η "Παρθένα" Βασίλισσα έχει ένα ασθενές σημείο: τον αγιάτρευτο έρωτά της εδώ και δεκαετίες για τον Κόμη του Έσσεξ. Για χατίρι του κάνει την κουφή, την τυφλή και την χαζή. Σκεπάζει τις συνομωσίες του ακόμη και όταν στρέφονται κατά της ζωής της. Όπως εκμυστηρεύεται στην Μάρθα "Και βέβαια μού την έχει στημένη το ρεμάλι και το ξέρω. Όμως, αν πω πως τον πήρα μυρωδιά, θα πρέπει μετά να τού κόψω το κεφάλι. Και τι να τον κάνω εγώ μετά, μωρή Μάρθα, τον άντρα τον ακέφαλο;".

Για αυτόν τον έρωτα της ζωής της, η Ελισάβετ δεν διστάζει να φέρει στο παλάτι μια τρελογιάτρισσα που κάνει και την μάγισσα. Την Μάμα Ζάζα. Η Μάμα Ζάζα ντύνεται σουρεάλ, μιλάει σουρεάλ και κάνει πράγματα σουρεάλ. Είναι ένας ρόλος που ο Ντάριο Φο έπλασε για να τον παίξει ο ίδιος και η εντολή του είναι πάντα να τον παίζει άντρας ηθοποιός. Αυτή, με τα γιατροσόφια της, πολεμάει να δώσει και πάλι τα χαμένα νιάτα στην Βασίλισσα με τραγελαφικές συνέπειες.

Μέσα στο μπουντουάρ της Βασίλισσας κυκλοφορεί ακόμη ένα απίστευτο μπουκέτο γκάφας, πανικού και αλλοφροσύνης: O Αρχηγός της Αστυνομίας της Βασίλισσας που είναι πάντα εκτός τόπου και χρόνου. Περίεργο; Ένας εραστής της μιας βραδιάς της Ελισάβετ που εξελίσσεται σε συνωμότη και ένας ψευτο-παπάς οπαδός της Μαρίας Στιούαρτ που μπαίνει απαρατήρητος στο παλάτι έχοντας βάλει σκοπό της ζωής του να δολοφονήσει την Ελισάβετ, γιατί "ταλαιπωρεί την Μαρία του". 

Ελισάβετ: Γυναίκα από σύμπτωση
© Νικόλας Παπουτσάκης

Στην παράσταση παίζουν οι ηθοποιοί: Μαρία Μακρή, Γωγώ Βογασάρη, Βασίλης Βασιλείου, Νίκος Πανόπουλος, Θοδωρής Κασαπίδης, Μπάμπης Ούστογλου. Η επιλογή δραματολογίου και μετάφραση είναι της Μαργαρίτας Δαλαμάγκα - Καλογήρου, ο σχεδιασμός φωτισμού του Δημήτρη Πανταζή, η μουσική επιμέλεια της Μαίης Σεβαστοπούλου, τα σκηνικά και τα κοστούμια της Nora Ponti, η κατασκευή κοστουμιών της Θεοδώρας Βεστάρχη.

Προπώληση εισιτηρίων more.com.

Διαβάστε Επίσης



 

Περισσότερες πληροφορίες

Γυναίκα από σύμπτωση - Ελισάβετ

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 75 '

Η Μάρω Κοντού ερμηνεύει με μπρίο την Ελισάβετ Α΄ της Αγγλίας στην αντιεξουσιαστική σάτιρα του νομπελίστα συγγραφέα

Αγγέλων Βήμα

Σατωβριάνδου 36, Ομόνοια

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Θέλω να σου κρατάω το χέρι": Παράταση και εορταστικές παραστάσεις

Με προσθήκες νέων παραστάσεων για τις γιορτές εξακολουθεί να παίζεται το επιτυχημένο έργο του Τάσου Ιορδανίδη "Θέλω να σου κρατάω το χέρι" στη σκηνή του Άλφα-"Ληναίος-Φωτίου".

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Η ομάδα Εν Δυνάμει και το νέο συμπεριληπτικό art project "Ι Got it Tho" | "Κι όμως Το’χω"

Μια σπονδυλωτή καλλιτεχνική πρωτοβουλία με στόχο την προώθηση της πολιτιστικής αφήγησης που εστιάζει στην ενδυνάμωση, την ανθεκτικότητα και την ενωτική δύναμη που προσφέρει η σύγχρονη τέχνη.

Εναέριες ακροβατικές χορογραφίες στο Christmas Theater

Το "Flying Fairy Chinese Acrobatic Show" έρχεται από την μακρινή Κίνα, φιλοξενείται στο Christmas Theater και απευθύνεται σε όλη την οικογένεια.

Ο Δημήτρης Μυλωνάς μας μιλά για τη συνάντηση του με τους "Ήρωες"

Ποιοι είναι οι "Ήρωες" που έγιναν η αφορμή να βρεθούν στη σκηνή οι βετεράνοι ηθοποιοί Αρζόγλου, Βαλαβανίδης και Σκουρολιάκος; Ο σκηνοθέτης της παράστασης που παίζεται στο Από Μηχανής Θέατρο μας τους συστήνει.

Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία από 21 έως 27 Νοεμβρίου και αξίζουν.

Η αξία της ζωής

Ο πόνος είναι αναπόφευκτος, όμως η αξία της ζωής είναι αδιαπραγμάτευτη μοιάζει να λέει η Αμερικανίδα συγγραφέας, μέσα από την ιστορία δύο ζευγαριών που βιώνουν πολλαπλές απώλειες. Το σκηνοθετεί ο Σωτήρης Τσαφούλιας δίνοντας προβάδισμα στις ερμηνείες. | Powered by Uber

Γυάλινος κόσμος

Πολύ ενδιαφέρουσα, αν και συζητήσιμη, προσέγγιση του αριστουργήματος του Τενεσί Ουίλιαμς. Μέσα σε μια απογυμνωμένη συνθήκη, το έργο κατεβαίνει στην πλατεία ακέραιο, δείχνει σαν να φωτίζεται εκ νέου, ενώ οι ερμηνείες κάνουν το όλο εγχείρημα να δικαιώνεται. | Powered by Uber