Αντιπολεμικό Φεστιβάλ Θεάτρου: Επτά σκηνοθέτες παρουσιάζουν πέντε παραστάσεις στο Vault

Πέντε παραστάσεις για τις πληγές, τα τραύματα, τις ενοχές, τις τύψεις και την καταστροφή που αφήνει στις ψυχές των ανθρώπων ένας πόλεμος έρχονται στο θέατρο του Βοτανικού.

Το αυγό του φιδιού © Χριστίνα Φυλακτοπούλου

Επτά νέοι σκηνοθέτες, οι Σοφία Ζαμπέτα, Ελένη Μαζνώκη, Ζαφειρία Μάντζαρη, Όλγα Σούρσου, Δημήτρης Τζούκας, Λάμπρος Τζώρας και Μαρία Χασιώτη, με την καθοδήγηση του Δημήτρη Καρατζιά, βασίζονται στους μονολόγους "Η Μάρτυρας" και "Η Νοσοκόμα" του Κύπριου θεατρικού συγγραφέα Μιχάλη Παπαδόπουλου, που περιστρέφεται γύρω από ηθικά ζητήματα του β΄ παγκοσμίου πολέμου.

Ενοχές
© Χριστίνα Φυλακτοπούλου

"Ενοχές"

 

Οι "Ενοχές" του Μιχάλη Παπαδόπουλου σε σκηνοθεσία και μουσική επιμέλεια Σοφίας Ζαμπέτα και Ελένης Μαζνώκη είναι μια σύνθεση δύο μονολόγων σε ένα κοινωνικό δράμα, που παρουσιάζει τις συνέπειες του πολέμου στην ψυχοσύνθεση των ανθρώπων. Το έργο διαδραματίζεται στο δυτικό Βερολίνο το 1975. Η Ρουθ είναι μια εβραϊκής καταγωγής επιτυχημένη ιδιοκτήτρια γκαλερί, ενώ παράλληλα δίνει διαλέξεις με θέμα τα βιώματά της ως κρατούμενη σε στρατόπεδο εξόντωσης κατά τον Β΄ παγκόσμιο πόλεμο. Η Μάρθα ζει, άστεγη πλέον, στον δρόμο δίπλα από την γκαλερί της Ρουθ, έχοντας στο παρελθόν υπηρετήσει ως Νοσοκόμα στο πρόγραμμα ευθανασίας του Τ4 στη Ναζιστική Γερμανία. Τριάντα χρόνια μετά τον πόλεμο, σε ένα μοντέρνο Δυτικό Βερολίνο της pop κουλτούρας, διασταυρώνονται οι ζωές, οι σκέψεις, τα βιώματα και τα μυστικά των δυο γυναικών. Πόσο μοιραίο μπορεί να αποβεί για την ψυχή και τη συνείδηση τους το τραύμα που κουβαλούν και τις δηλητηριάζει; Πώς γίνεται οι ενοχές που νιώθουν να τις καταστήσουν ένοχες και να ανατραπεί η ίδια τους η ύπαρξη; Πρωταγωνιστούν: Βασιλική Νικολοπούλου, Ελευθερία Φιντίκη.

Οι απέναντι
© Χριστίνα Φυλακτοπούλου

"Οι απέναντι" 

 "Οι απέναντι" του Μιχάλη Παπαδόπουλου σε σκηνοθεσία του Λάμπρου Τζώρα είναι δύο μονόλογοι με κοινό άξονα τον Β΄ παγκόσμιο πόλεμο, που χωρίζονται σε αποσπάσματα για συνθέσουν έναν άτυπο διάλογο. Το 1970, σχεδόν 25 χρόνια μετά τη λήξη του πολέμου, η Ρουθ, μια Εβραία επιζήσασα του ολοκαυτώματος και η Μάρθα, μια Γερμανίδα νοσοκόμα από τα κολαστήρια των Ναζί, στέκονται νοητά αλλά και σκηνικά απέναντι, αποκαλύπτοντας η καθεμιά τη δική της αλήθεια σε έναν μυστικό διάλογο που φανερώνει όλα τα πάθη αλλά και τα κατάλοιπα ενός πολέμου που δεν τα άφησαν να σβήσουν ποτέ. Πρωταγωνιστούν οι Μαρία Φραγκάτου και Μαρία Χασιώτη. Στον ρόλο του Μαρκ ακούγεται η φωνή του Λάμπρου Τζώρα.

Άνθρωποι της διπλανής πόρτας
© Χριστίνα Φυλακτοπούλου

"Άνθρωποι της διπλανής πόρτας"  

Πόσο μακρυά από μας είναι το "τέρας"; Και γιατί για να καταδικάσουμε τη θηριωδία πρέπει να μας συγκινήσει το θύμα;  Το έργο του Μιχάλη Παπαδόπουλου σε σκηνοθεσία της Ζαφειρίας Μάντζαρη διαδραματίζεται τον Αύγουστο του '47. Η Μάρθα, νοσοκόμα στο πρόγραμμα Τ4 της ναζιστικής Γερμανίας, αμετανόητη για τις θηριωδίες που διέπραξε, περιμένει την αποφυλάκιση της μετά τη "Δίκη των Γιατρών". Όπως λέει η ίδια για τις νοσοκόμες του προγράμματος εξόντωσης, αν δεν τις αθώωναν "θα έπρεπε να φυλακίσουν κάθε Γερμανό που συνεργάστηκε με τους ναζί. Και δεν υπάρχουν τόσες φυλακές". Τέλη δεκαετίας '60. Η Ρουθ, επιζήσασα ναζιστικού στρατοπέδου, έχει αφήσει πίσω της το τραυματικό της παρελθόν και το μόνο που τη συνδέει με αυτό είναι οι διαλέξεις που δίνει κάθε εβδομάδα στην "Εθνική Ένωση Νέων". Είναι ιδιοκτήτρια γκαλερί, σύζυγος επιτυχημένου επιχειρηματία και μητέρα. Η τακτοποιημένη ζωή της όμως, στηρίζεται σε γυάλινα πόδια, αφού τα τραύματα που αρνείται να αντιμετωπίσει παραμένουν ανεπούλωτα. Πρωταγωνιστούν οι Χριστίνα Δανιά και Πέγκυ Περιμένη.  

Το αυγό του φιδιού
© Χριστίνα Φυλακτοπούλου

"Το αυγό του φιδιού"  

Νύχτα της 9ης προς 10η Νοεμβρίου 1989, το Τείχος του Βερολίνου πέφτει. Η πτώση του σηματοδοτεί για ολόκληρο τον κόσμο το τέλος μιας εποχής. Σαράντα τέσσερα χρόνια από τη λήξη του Β΄ παγκοσμίου πολέμου και 28 χρόνια από την ανέγερση του, για τους Γερμανούς λήγει μία μακροχρόνια μεταπολεμική περίοδος. Δύο γυναίκες, η Ρουθ, Εβραία επιζήσασα στρατοπέδου συγκέντρωσης, και η Μάρθα, ναζί νοσοκόμα με ειδικότητα στη θανάτωση προβληματικών παιδιών, συμβιώνουν, καθώς η Μάρθα έχει προσληφθεί ως νοσοκόμα από τη Ρουθ, που έχει πια κινητικά προβλήματα. Η ανθρωπότητα έχει σκοτώσει πια το φίδι του φασισμού, όμως αυτό πρόλαβε να γεννήσει τα αυγά του, που βρίσκονται στις σκέψεις, στις απόψεις των ανθρώπων και μάλιστα ανθρώπων που έχουν ζήσει τη φρίκη του πολέμου, και έχουν αρχίσει να επωάζονται. Το έργο γράφει ο Μιχάλης Παπαδόπουλος και σκηνοθετεί η Μαρία Χασιώτη. Πρωταγωνιστούν οι Τζοάννα Δημολιού και Νατάσσα Σουρλαντζή.

Η επόμενη μέρα
© Χριστίνα Φυλακτοπούλου

"Η επόμενη μέρα" 

Μια Γκαλερί. Δύο Γυναίκες. Δύο Ζωές. Πριν και μετά τη δίνη του πολέμου. Στρατόπεδα και θάλαμοι αερίων. Παραμύθια και έρωτες. Πόσο ίδιες και πόσο διαφορετικές την επόμενη μέρα; Το έργο γράφει ο Μιχάλης Παπαδόπουλος και σκηνοθετούν οι Δημήτρης Τζούκας και Όλγα Σούρσου. Πρωταγωνιστούν η Βασιλική Γενοφιάν και ο Μάρκος Γαλαίος. 

Ο συγγραφέας

Ο Μιχάλης Παπαδόπουλος γεννήθηκε το 1969 στην Αμμόχωστο. Σπούδασε Ιστορία της Τέχνης και Καλές Τέχνες. Έχει στο ενεργητικό του έξι ατομικές εκθέσεις ζωγραφικής και έλαβε μέρος σε πολλές άλλες ομαδικές. Από το 2002 είναι καθηγητή Τέχνης σε Γυμνάσια και Λύκεια της Κύπρου. Από το 2016 έως σήμερα έχουν παρουσιαστεί πάνω από 25 θεατρικά έργα του, σε όλα τα θέατρα της Κύπρου, αλλά και στα διεθνή Φεστιβάλ Θεάτρου Μάλτεπε της Κωνσταντινούπολης και Μπράγκα της Πορτογαλίας.

Οι παραστάσεις του Αντιπολεμικού Φεστιβάλ θα παίζονται από τις 3 Νοεμβρίου έως και τις 4 Δεκεμβρίου, στον Πολυχώρο Vault. Πληροφορίες και κρατήσεις στο 2130356472. 

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Από τη μεγάλη οθόνη στο θεατρικό σανίδι

Υπάρχουν έργα που λατρέψαμε ως ταινίες και τώρα ζωντανεύουν μπροστά μας στη σκηνή, αποκαλύπτοντας μια νέα διάσταση της ιστορίας τους. Ποια είναι και πού παίζονται;

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
24/11/2024

"Ανδρείκελα": Παράσταση θεάτρου ντοκουμέντο στο Κακογιάννη

Στο Ίδρυμα "Μιχάλης Κακογιάννης" παρουσιάζεται το έργο "Ανδρείκελα", που φωτίζει τις ιστορίες και τις σκέψεις πέντε ανδρών που έχασαν τη ζωή τους απρόσμενα.

Μετά τα 50 (δεν) σταματάει: οι νέοι/ες καλλιτέχνες/ιδες βλέπουν το γήρας αλλιώς

Η τρίτη ηλικία αποκτά ορατότητα σε παραστάσεις, βιβλία και έργα τέχνης, χωρίς ταμπού και στερεότυπα, όχι μόνο από ηλικιωμένους αλλά και από νέους και νέες δημιουργούς

Τρία χοροθεατρικά ραντεβού

Τρεις χορογράφοι ρίχνουν το δικό τους φως σε μια σειρά από θέματα που αφορούν την ανθρώπινη οντότητα. Οι παραστάσεις τους κάνουν πρεμιέρα τις επόμενες ημέρες.

Διαχρονικό και επίκαιρο "Τυχερό Λαχείο"

Το σατιρικό διήγημα του Άντον Τσέχωφ "Το Τυχερό Λαχείο" παρουσιάζεται στο Θέατρο 104, με τη σύγχρονη ματιά της Λουκίας Ανάγνου.

Κατερίνα Λέχου: " Δεν σκηνοθετώ τη ζωή μου· τη ζω"

Η Κατερίνα Λέχου μας μιλά για την ηρωίδα που ενσαρκώνει στο έργο "Linda", αναδεικνύει τη δύναμη της τέχνης να μετακινεί, να εμπνέει και να θέτει ερωτήματα για τη ζωή, ενώ μοιράζεται προσωπικές σκέψεις για την ισορροπία ανάμεσα στην επαγγελματική επιτυχία και την προσωπική ευτυχία.

Υπάρχει συνταγή για την "Υψηλή Μαγειρική των Σχέσεων";

Η Βίλη Σωτηροπούλου επανέρχεται με την "Υψηλή Μαγειρική των Σχέσεων", μια κωμωδία που συνδυάζει το χιούμορ με τη βαθύτερη ανάλυση των δυναμικών που αναπτύσσονται ανάμεσα στις σχέσεις.