"Στοχεύουμε στην ενημέρωση και στην ευαισθητοποίηση του κοινού, για να αντιμετωπίσουμε, μέσω της τέχνης, όσους στέκονται, επικριτικά και καχύποπτα, απέναντι στα θύματα που άργησαν να καταγγείλουν τον κακοποιητή τους, κάνοντάς τους συχνά την ερώτηση "Γιατί τώρα;", ζητώντας, δηλαδή, τον λόγο από τα θύματα" αναφέρει η Θεατρική Oμάδα Ανδρομέδα παρουσιάζοντας την παράσταση "Γιατί Τώρα" στο θέατρο 104 σε σκηνοθεσία της Αναστασίας Τσούτση με τους ηθοποιούς Φανή Γρύλλη, Ντίνα Κούκου, Παύλο Πιέρρος, Αναστασία Τσούτση. Η παράστη κάνει πρεμιέρα στις 25 Νοεμβρίου που συμπίπτει με την Παγκόσμια Ημέρα για την Εξάλειψη της Βίας κατά των Γυναικών.
Η Θεατρική Ομάδα Ανδρομέδα, από το 2018 μέχρι σήμερα, καταπιάνεται με το θέατρο ντοκουμέντο, θίγοντας κοινωνικοπολιτικά θέματα αιχμής της εποχής μας. Φέτος, αποφάσισε να καταπιαστεί με την ψυχολογία των θυμάτων κακοποίησης, ένα θέμα που συζητιέται, επιτέλους, τα τελευταία χρόνια, ειδικά μετά τον ερχομό του κινήματος #metoo στην Ελλάδα.
"Γιατί το λες τώρα;"
"Ξαφνικές" μεταστροφές της συμπεριφοράς του. Εσύ φταις γιατί τον έκανες να νιώθει άσχημα. Προσπαθείς να προβλέψεις τα γεγονότα για να μη θυμώσει. Ενοχές. Φόβος. Απολογείσαι ότι δεν κάνεις τίποτα σωστά και κατηγορείς τον εαυτό σου γι’ αυτό. Δεν σε σέβεται, δεν σου φέρεται σα να είστε ίσοι. Χρειάζεται να ρωτάς, να παίρνεις άδεια για το οτιδήποτε. Δεν λες τη γνώμη σου, γιατί φοβάσαι την τιμωρία. Η τιμωρία της σιωπής. Αποφεύγεις με κάθε κόστος τη σύγκρουση, είναι αβάσταχτο όταν συμβαίνει. Προσπαθείς να μην κάνεις θόρυβο, να μη σε παρατηρεί στον χώρο. Απομόνωση. Τα σημάδια. Τίποτα δεν είναι εμφανές. Και οι ερωτήσεις που κάνουν όλοι: "Γιατί δεν έφυγες"… "Γιατί το λες τώρα". Ιστορίες θυμάτων συναισθηματικής, λεκτικής, σωματικής και σεξουαλικής κακοποίησης, καθώς και τα αίτια που βρίσκονται πίσω από τη σιωπή των θυμάτων, γίνονται αφορμή για τη δημιουργία ενός πρωτότυπου έργου με τίτλο "Γιατί Τώρα", που σκοπεύει στην ενημέρωση, τον προβληματισμό και, μακάρι, στην εξάλειψη του victim blaming.
Λίγα λόγια για το έργο "Γιατί Τώρα"
Τρεις γυναίκες εργάζονται σε έναν φορέα που υποστηρίζει θύματα κακοποίησης. Έπειτα από μια καταγγελία, αναλαμβάνουν μια υπόθεση σεξουαλικής εκμετάλλευσης ανηλίκων. Ένας νέος συνεργάτης εμφανίζεται. Οι μαρτυρίες πληθαίνουν. Η υπόθεση παίρνει μεγάλες διαστάσεις. Οι άνθρωποι σπάνε τη σιωπή τους. Προσωπικές αντιστάσεις, ντροπή, φόβος για την κοινωνική κατακραυγή. Όμως, όσο αυτές οι γυναίκες προσπαθούν να δώσουν φωνή και να στηρίξουν αυτούς που το έχουν ανάγκη, ζουν έναν εφιάλτη που κανείς δεν ξέρει. Μέχρι τώρα.
Η Ομάδα Ανδρομέδα σημειώνει: "Μέσα από τη φετινή παράσταση θέλουμε να τονίσουμε την αναγκαιότητα και σημαντικότητα ύπαρξης ασφαλούς κοινωνικού πλαισίου και εξειδικευμένων δομών/φορέων για την υποστήριξη των θυμάτων κακοποίησης, ώστε οι άνθρωποι να επικοινωνούν ή/και να καταγγέλλουν τα βιώματά τους, χωρίς φόβο. Υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους τα θύματα κακοποίησης μπορεί να αργήσουν να μιλήσουν για το τραύμα τους. Είναι επιτακτική η ανάγκη να εξαλειφθεί το φαινόμενο του victim blaming, γιατί αποθαρρύνει τα θύματα από τον αγώνα διεκδίκησης της δικαίωσής τους και διαιωνίζει την κουλτούρα της βίας"
Η Θεατρική Ομάδα Ανδρομέδα έχει πραγματοποιήσει τέσσερις επαγγελματικές θεατρικές παραγωγές στο πρόσφατο παρελθόν: Η πρώτη θεατρική παραγωγή της "Ανδρομέδας" (2018-19) ήταν οι "Γυναίκες από χώμα", έργο βασισμένο στις μαρτυρίες των οροθετικών γυναικών που διαπομπεύτηκαν το 2012. Η δεύτερη θεατρική παραγωγή (2019-20) ήταν το "Κατανόησέ με ή σε Καταβροχθίζω", έργο βασισμένο σε μαρτυρίες παιδιών απ’ όλον τον κόσμο για την κακοποίησή τους και την καταπάτηση των δικαιωμάτων τους. Η τρίτη θεατρική παραγωγή (2021) ήταν το "ΕΜΠΟΡΙΟ", έργο βασισμένο σε μαρτυρίες θυμάτων Εμπορίας Ανθρώπων. Τέλος, η τέταρτη θεατρική παραγωγή (2022-23) ήταν το έργο, με τίτλο "Δεν είναι Παιχνίδι". Ένα έργο βασισμένο σε μαρτυρίες γυναικών και ανήλικων κοριτσιών που έχουν εκτεθεί σε κακοποιητικές συνθήκες στο διαδίκτυο.
Η εικαστική επιμέλεια είναι της Σοφίας Ρούβα, η σκηνογραφία είναι της Άννας Βράτιτς και της Ειρήνης Ρούμπη, η ενδυματολογική επιμέλεια της Φανής Γρύλλη, η επιμέλεια ήχου του Json (doma).
Προπώληση εισιτηρίων more.com.