Ο Χρήστος Σουγάρης αποχωρεί από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος

Ο ηθοποιός, σκηνοθέτης και υπεύθυνος σχεδιασμού καλλιτεχνικού προγραμματισμού στο ΚΘΒΕ τον τελευταίο ενάμιση χρόνο ανακοινώνει την αποχώρησή του με έναν απολογισμό.

Χρήστος Σουγάρης

Ο Χρήστος Σουγάρης, ηθοποιός, σκηνοθέτης και υπεύθυνος σχεδιασμού καλλιτεχνικού προγραμματισμού στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, ενάμιση χρόνο αφότου ανέλαβε καθήκοντα παραδίδοντας ένα πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα τριετίας με αισθητικό προφίλ και σημαντικές καλλιτεχνικές διεθνείς και εγχώριες παρουσίες, ανακοινώνει την αποχώρησή του, κάνοντας τον απολογισμό του σε μια εκτενή επιστολή. 

"Πριν από ενάμιση χρόνο, ανέλαβα τον σχεδιασμό και την υλοποίηση του καλλιτεχνικού προγραμματισμού του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, έπειτα από πρόσκληση του καλλιτεχνικού διευθυντή του οργανισμού Αστέρη Πελτέκη. Με μεγάλη χαρά, αίσθημα ευθύνης αλλά και επίγνωση των δυσκολιών που υπήρχαν γενικότερα στο ελληνικό θέατρο, το οποίο εξέρχονταν, όπως και η υπόλοιπη ελληνική κοινωνία, μετά από μια μεγάλη περίοδο εγκλεισμού, στη μετά covid εποχή, σχεδίασα τον προγραμματισμό ολόκληρης της τριετίας, έχοντας ως στόχο την αισθητική αναβάθμιση του μεγαλύτερου θεατρικού οργανισμού της χώρας, τη λειτουργία του με βάση τα πρότυπα αντίστοιχων ευρωπαϊκών οργανισμών, καθώς και την έξοδο του από μια μακρά εποχή εσωστρέφειας.

Απευθύνθηκα στο κορυφαίο δυναμικό της ελληνικής θεατρικής πραγματικότητας, προσελκύοντας τους σημαντικότερους εκπροσώπους όλων των ειδών αφήγησης και αισθητικών προσδιορισμών. Σε όλες και όλους τους πολύτιμους αυτούς συνεργάτες και συνεργάτιδες, ανέλυσα το σκεπτικό και τους στόχους της τριετίας και σε απολύτως συνεργατικό κλίμα, ξεκινήσαμε όλες και όλοι μαζί την υλοποίηση, με την κοινή διαπίστωση, πως ο συγκεκριμένος θεατρικός οργανισμός, οφείλει στον εαυτό του αλλά και στην ελληνική θεατρική κοινότητα, να πρωταγωνιστεί στο θεατρικό γίγνεσθαι, χαράσοντας ένα ισχυρό και ευδιάκριτο αισθητικό αποτύπωμα, όπως οφείλουν να πράττουν όλα τα εθνικά θέατρα.

Η προηγούμενη δωδεκαετής εμπειρία μου στο ΚΘΒΕ, μου επέτρεπε να γνωρίζω πολύ καλά τις δυνατότητες του οργανισμού, τόσο στο επίπεδο της παραγωγής, όσο και σε αυτό των καλλιτεχνικών αλλά και των διοικητικών δυνατοτήτων των ανθρώπων που στελεχώνουν τον οργανισμό. Η αρχή ήταν σαφέστατα δύσκολη και εμπεριείχε και αρκετή -εύλογη- δυσπιστία, σε σχέση με το φιλόδοξο του εγχειρήματος αυτού. 

Αυτή τη στιγμή όμως και λίγο πριν κλείσει το οικονομικό έτος 2023, είμαι στην ευχάριστη θέση να απολογίσω τα εξής:

- Το ΚΘΒΕ υπερδιπλασίασε τις ετήσιες παραστάσεις του, πραγματοποιώντας είκοσι δύο (22) παραγωγές, κατά το διάστημα Οκτώβριος '22 έως και τον Ιούλιο του '23, προσφέροντας εργασία σε 172 ειδικότητες και επαγγελματίες, οι οποίες/οι στελέχωσαν τις παραγωγές, ως εξωτερικοί συνεργάτες του οργανισμού. Για τις ανάγκες των παραγωγών αυτών, συνεργάστηκαν με τον οργανισμό 132 ηθοποιοί.

- Για πρώτη φορά στην ιστορία του ο οργανισμός, ενέταξε στο δυναμικό του, το σύνολο των κορυφαίων σκηνοθετών και σκηνοθετριών όλων των τάσεων, τόσο από την Ελλάδα, όσο και από το εξωτερικό, σε μία μόλις τριετία.

- Έπειτα από ανοιχτή ακρόαση στην οποία συμμετείχαν όλες και όλοι οι σκηνοθέτες/τριες του προγραμματισμού του πρώτου έτους, επήλθε ριζική ανανέωση του δυναμικού των ηθοποιών του οργανισμού, κατά ποσοστό το οποίο ανήλθε στο 40%.

- Για πρώτη φορά στην ιστορία του οργανισμού το 40% των παραγωγών, σκηνοθετήθηκε από γυναίκες δημιουργούς.

- Πέντε (5) νέα ελληνικά θεατρικά έργα παρουσιάστηκαν στις σκηνές του οργανισμού και τρία (3) ξένων συγγραφέων σε πανελλήνια πρώτη.

- Η αργομισθία συμβαλλόμενων ηθοποιών με τον οργανισμό, συρρικνώθηκε για πρώτη φορά στη σύγχρονη ιστορία, στο επίπεδο του 5%.

- Τα έσοδα του οργανισμού μέσα στο 2023, ανέρχονται αυτή τη στιγμή στο 1,500.000 και μέχρι το τέλος του οικονομικού έτους, θα ξεπεράσουν τον στόχο του 1, 800.000, αγγίζοντας συνολικά τα 2.000. 000. Αν σε αυτό το νούμερο προστίθενται οι 300.000 ευρώ που ο οργανισμός απώλεσε κατά την περίοδο των καταλήψεων ως αντίδραση στο ΠΔ 85/22, το ποσό θα ανέρχονταν συνολικά σε ιστορικό ρεκόρ με  2,300.000 ευρώ εισπράξεων.

- Για πρώτη φορά στην ιστορία του οργανισμού, ενσωματώθηκε στο δυναμικό, ηθοποιός με σύνδρομο Down, για τις ανάγκες της Επιδαύριας παραγωγής "Τρωάδες” του Ευριπίδη, ανοίγοντας ουσιαστικά το δρόμο για ένα συμπεριληπτικό από κάθε άποψη ensemble.

-Η καλοκαιρινή παραγωγή των "Τρωάδων”, την οποία παρακολούθησαν περισσότεροι από 30,000 θεατές σε 14 μόλις παραστάσεις, είναι μια από τις ελάχιστες αντίστοιχες της στην ιστορία του οργανισμού, η οποία εμφανίζεται πλεονασματική, με έσοδα 410.000, όταν το σύνολο των καλοκαιρινών παραγωγών των τελευταίων πολλών ετών, παρουσιάζονται ελλειμματικές κατά 200.000 το ανώτερο, έως 50.000, ανά περίπτωση.

- Για πρώτη φορά στην ιστορία του ο οργανισμός ενσωμάτωσε τα χρώματα του ουράνιου τόξου στο λογότυπο του, καλωσορίζοντας την ετήσια εκδήλωση της Θεσσαλονίκης "Pride”, έχοντας ως μότο το "Περήφανοι άνθρωποι-Περήφανο θέατρο”.

-Σε πανελλήνια πρώτη παρουσιάστηκε το έργο του Χαβιέ δε Διός, "Πράγα”, το οποίο πραγματεύεται εκτός των άλλων και το δικαίωμα στην υιοθεσία από ομόφυλα ζευγάρια. Καθόλη τη διάρκεια της παρουσίασης του έργου, η πρόσοψη της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, φωταγωγήθηκε στα χρώματα του ουράνιου τόξου, διακηρύσσοντας την πρόθεση συμπεριληπτικότητας από την πλευρά του οργανισμού.

- Αναβαθμίστηκε η αισθητική ταυτότητα του οργανισμού, με βάση τα πρότυπα ευρωπαϊκών θεατρικών οργανισμών με την ένταξη στον οργανισμό του βραβευμένου καλλιτέχνη Mike Rafail - "That Long Black Cloud”.

- Ο οργανισμός συμμετέχει ως συμπαραγωγός στην επικείμενη ευρωπαϊκή παραγωγή του Πρόδρομου Τσινικόρη "Landscapes Of Devastation", μια ιστορική συνεργασία ανάμεσα στη Schaubuhne το ΚΘΒΕ και το Ισπανικό La Joven, με ένα σημαντικό θέμα - αυτό των Εβραίων της πόλης της Θεσσαλονίκης. 

- Για πρώτη φορά συμπεριλήφθηκε στον προγραμματισμό του ΚΘΒΕ, έργο του διακεκριμένου στο εξωτερικο, Θεσσαλονικιού θεατρικού συγγραφέα, Δημήτρη Δημητριάδη.

Στις 30 Σεπτεμβρίου 2023, ολοκληρώθηκε και αυτή η περίοδος της συνεργασίας μου με το ΚΘΒΕ. Αποχωρώ από το ΚΘΒΕ, έχοντας έναν ευχάριστο κάματο από αυτή τη διαδικασία και αίσθημα περηφάνιας για όλα αυτά που κατάφερε κατ΄ αυτό το διάστημα ο οργανισμός και οι άνθρωποι που τον στελεχώνουν, καθώς και μια μεγάλη προσμονή για τις ακόμη καλύτερες θεατρικά ημέρες που περιμένουν το ΚΘΒΕ και το κοινό της πόλης, έως και το καλοκαίρι του 2025, όπου και ολοκληρώνεται αυτός ο προγραμματισμός, με την επιδαύρια παραγωγή που έχει αναλάβει να οδηγήσει ο σπουδαίος Μιχαήλ Μαρμαρινός. Θα ήθελα να ευχαριστήσω δημοσίως την Υπουργό Πολιτισμού κυρία Λίνα Μενδώνη για την αρωγή στο φιλόδοξο αυτό εγχείρημα, όπως επίσης και τη Γενική Γραμματέα Σύγχρονου Πολιτισμού, κυρία Ελένη Δουνδουλάκη για τη συνεργασία. 

Τις ευχαριστίες μου επίσης και σε όλες και όλους τους σκηνοθέτες/τριες, που ανταμώσαμε στο ΚΘΒΕ, είτε αποτελούσαν είτε όχι επιλογή του συγκεκριμένου προγραμματισμού. Η συμβολή τους υπήρξε εξαιρετικά ωφέλιμη για τον οργανισμό. 

Ανυπομονώ να παρακολουθήσω δια ζώσης την εκπλήρωση του προγραμματισμού για τη χρονιά 23-24 με τη συμμετοχή των: Timofey Kulyabin, Guy Cassiers, Δημήτρη Καραντζά, Ακύλλα Καραζήση, Δημήτρη Πιατά, Σύλλα Τζουμέρκα, Πρόδρομου Τσινικόρη, Σοφίας Καρακάντζα, Κλαίρης Χριστοπούλου,  Δημήτρη Πιατά.

Kαι βέβαια η τριετία του προγραμματισμού αυτού, θα λήξει την περίοδο 2024-2025, όπως ακριβώς αναλογεί σε ένα τόσο φιλόδοξο εγχείρημα, με τις παραγωγές των: Ρούλας Πατεράκη, Μιχαήλ Μαρμαρινού, Γιάννη Χουβαρδά, Μαρίας Πανουργιά, Θωμά Μοσχόπουλου,  Ανέστη Αζά και Πρόδρομου Τσινικόρη, Ιόλης Ανδρεάδη, Βίκτωρα Αρδίττη, Γιώργου Παπαγεωργίου, Σίμου Κακάλα, Κωνσταντίνου Ρήγου, Κώστα Φιλίππογλου, Αλέξανδρου Ράπτη, Αλέξανδρου Ραπτοτάσιου.

Είμαι ευγνώμων για τη συμμετοχή όλων αυτών των εξαίρετων καλλιτεχνών και εύχομαι πως με τη συνεχιζόμενη αρωγή του Υπουργείου Πολιτισμού, ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής και όλα τα στελέχη του οργανισμού, θα εκπληρώσουν το πρόγραμμα αυτό στο ακέραιο, προς όφελος του ΚΘΒΕ, των εργαζομένων του και της ελληνικής θεατρικής κοινότητας.

Εύχομαι τέλος σε όλες και όλους η τριετία αυτή, να είναι η αφετηρία μιας διαδρομής, η οποία θα οδηγήσει τον οργανισμό εκεί όπου πραγματικά ανήκει και επιβάλλεται να είναι. Πρωτοπόρος και ρυθμιστής στην Ελλάδα, σοβαρός πόλος και συνομιλητής στην ευρωπαϊκή θεατρική κοινότητα”.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Θέλω να σου κρατάω το χέρι": Παράταση και εορταστικές παραστάσεις

Με προσθήκες νέων παραστάσεων για τις γιορτές εξακολουθεί να παίζεται το επιτυχημένο έργο του Τάσου Ιορδανίδη "Θέλω να σου κρατάω το χέρι" στη σκηνή του Άλφα-"Ληναίος-Φωτίου".

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Η ομάδα Εν Δυνάμει και το νέο συμπεριληπτικό art project "Ι Got it Tho" | "Κι όμως Το’χω"

Μια σπονδυλωτή καλλιτεχνική πρωτοβουλία με στόχο την προώθηση της πολιτιστικής αφήγησης που εστιάζει στην ενδυνάμωση, την ανθεκτικότητα και την ενωτική δύναμη που προσφέρει η σύγχρονη τέχνη.

Εναέριες ακροβατικές χορογραφίες στο Christmas Theater

Το "Flying Fairy Chinese Acrobatic Show" έρχεται από την μακρινή Κίνα, φιλοξενείται στο Christmas Theater και απευθύνεται σε όλη την οικογένεια.

Ο Δημήτρης Μυλωνάς μας μιλά για τη συνάντηση του με τους "Ήρωες"

Ποιοι είναι οι "Ήρωες" που έγιναν η αφορμή να βρεθούν στη σκηνή οι βετεράνοι ηθοποιοί Αρζόγλου, Βαλαβανίδης και Σκουρολιάκος; Ο σκηνοθέτης της παράστασης που παίζεται στο Από Μηχανής Θέατρο μας τους συστήνει.

Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία από 21 έως 27 Νοεμβρίου και αξίζουν.

Η αξία της ζωής

Ο πόνος είναι αναπόφευκτος, όμως η αξία της ζωής είναι αδιαπραγμάτευτη μοιάζει να λέει η Αμερικανίδα συγγραφέας, μέσα από την ιστορία δύο ζευγαριών που βιώνουν πολλαπλές απώλειες. Το σκηνοθετεί ο Σωτήρης Τσαφούλιας δίνοντας προβάδισμα στις ερμηνείες. | Powered by Uber

Γυάλινος κόσμος

Πολύ ενδιαφέρουσα, αν και συζητήσιμη, προσέγγιση του αριστουργήματος του Τενεσί Ουίλιαμς. Μέσα σε μια απογυμνωμένη συνθήκη, το έργο κατεβαίνει στην πλατεία ακέραιο, δείχνει σαν να φωτίζεται εκ νέου, ενώ οι ερμηνείες κάνουν το όλο εγχείρημα να δικαιώνεται. | Powered by Uber