"Δωδέκατη νύχτα"
Την κλασική κωμωδία του Σαίξπηρ ανεβάζει ο Γιάννης Κακλέας, σε μια σκηνική πρόταση που εστιάζει στη ρευστότητα των ερωτικών επιλογών και ταυτοτήτων. Η δράση ξεκινάει όταν δύο αδέρφια, η Βιόλα και ο Σεμπάστιαν, ναυαγούν σε ένα νησί και χωρίζονται· η Βιόλα ντύνεται άντρας προκειμένου να επιβιώσει και τότε αρχίζουν οι παρεξηγήσεις. Στους ρόλους ένας φρέσκος θίασος: Αμαλία Καβάλη, Κωνσταντίνος Μπιμπής, Ηλιάνα Μαυρομάτη κ.ά. (Θέατρο Τέχνης-Υπόγειο, από 7/10)
"Ο θάνατος του εμποράκου"
Το σπουδαίο έργο του Άρθουρ Μίλερ ανεβάζει ο Γιώργος Νανούρης, με τον Βλαδίμηρο Κυριακίδη στον ρόλο του Γουίλι Λόμαν. Στο δράμα-επιτομή της κατάρρευσης του αμερικάνικου ονείρου, που ξεδιπλώνεται μέσα από την ιστορία ενός πλανόδιου πωλητή, παίζουν ακόμη οι Έφη Μουρίκη, Κωνσταντίνος Γώγουλος, Ρένος Ρώτας κ.ά. (Ζίνα, από 5/10)
"Pietà"
Η Μάρθα Μπουζιούρη υπογράφει τη νέα της παράσταση-ντοκουμέντο, βασισμένη στις εξομολογήσεις πέντε γυναικών που βίωσαν τη δολοφονία της κόρης τους. Με τις ερμηνείες των Νικολίτσας Αγγελακοπούλου, Μαρίας Μοσχούρη, Μαριάνθης Παντελοπούλου και Ελίνας Ρίζου, η παράσταση επιχειρεί να συμβάλει στο δημόσιο διάλογο για το φαινόμενο των γυναικοκτονιών (Θέατρο του Νέου Κόσμου, από 6/10).
"Ευτυχισμένες μέρες"
Η Νατάσα Παπαμιχαήλ και ο Γιάννης Οικονομίδης (Johny O) ερμηνεύουν δύο από τους διασημότερους ρόλους του παγκόσμιου ρεπερτορίου: τη Γουίνι, που επιδίδεται σε έναν παραληρηματικό μονόλογο ενώ βουλιάζει όλο και περισσότερο σε ένα σωρό από σκουπίδια, και τον πιστό ακροατή της, Γουίλι. Την τραγικωμωδία-παραβολή για την υπαρξιακή μοναξιά και αγωνία του Σάμουελ Μπέκετ σκηνοθετεί ο Δημήτρης Κανέλλος (Olvio, από 7/10).
"Οι σεμνότυφοι"
Το βρετανικό έργο του 2018 παρουσιάζει ο Βαγγέλης Λάσκαρης, μεταφέροντάς το στη σημερινή Αθήνα. O Τζίμι και η Τζες είναι ένα σύγχρονο ζευγάρι που αντιμετωπίζει προβλήματα στην ερωτική του ζωή, και εδώ γίνονται Ναταλία και Πέτρος και μας προσκαλούν επί σκηνής να μιλήσουμε με τόλμη και ειλικρίνεια για το σεξ. Το έργο παίχτηκε στο Royal Court του Λονδίνου, που αναδεικνύει σύγχρονους συγγραφείς, και το υπογράφει ο Άντονι Νίλσον (Μικρός Κεραμεικός, από 7/10).
"Unfriend"
Οι πληροφορίες ότι μια γυναίκα που γνώρισαν στις διακοπές τους κι έχει εγκατασταθεί με το ζόρι στο σπίτι τους ενδέχεται να είναι serial killer φέρνουν τα πάνω-κάτω στη ζωή ενός ζευγαριού. Την κωμωδία του Στίβεν Μόφατ μάς συστήνει σε πανελλήνια πρεμιέρα ο Αντώνης Γαλέος, με τις ερμηνείες της Κατερίνας Διδασκάλου στο ρόλο-έκπληξη μιας εκκεντρικής χήρας, του Σόλωνα Τσούνη, της Βάσως Λασκαράκη, του Δημήτρη Κουρούμπαλη κ.ά. (Νέος Ακάδημος, η πρεμιέρα μεταφέρθηκε για τις 13/10).
© Κατερίνα Αρβανίτη
"Μετά την τρικυμία"
Η Εταιρεία Δραματικής Έκφρασης και Θεραπείας Παλμός παρουσιάζει μια διασκευή της γνωστής σαιξπηρικής κωμωδίας. Πέντε ηθοποιοί ενσαρκώνουν την ιστορία του Πρόσπερο, ενός μάγου που ήταν δούκας, μα έχασε δόλια την εξουσία και εξορίστηκε σε ένα ερημονήσι, όπου θα ναυαγήσουν οι υπαίτιοι της πτώσης του. Έπειτα, με βάση τις αρχές του "playback theater", οι θεατές θα μοιραστούν με το σκηνοθέτη Λάμπρο Γιώτη προσωπικά βιώματα, τα οποία θα αναπαραστήσουν οι ηθοποιοί αυτοσχεδιάζοντας (Παλμός, από 6/10).
"Προλαβαίνουμε;"
Τι γίνεται όταν η ζωή δύο αδερφικών φίλων αλλάζει μέσα σε μια στιγμή; Συνειδητοποιούν ότι υπάρχουν πράγματα που δεν τα πραγματοποίησαν ποτέ και αναρωτιούνται: "Προλαβαίνουμε;". Μια κωμωδία για την αληθινή φιλία σε σκηνοθεσία Αγγελικής Παρδαλίδου, με τους Βαγγέλη Σαμιώτη (που υπογράφει το κείμενο), Δημήτρη Τσολάκη, Κωνσταντίνα Σιλεβρή (Μικρός Κεραμεικός, σε avant premiere για τους αναγνώστες του www.athinorama.gr στις 9/10).
"Τελενοβέλα"
Ο Σταμάτης Πακάκης υπογράφει και σκηνοθετεί μια ξεκαρδιστική μουσικοθεατρική κωμωδία, που θα ταξιδέψει τους θεατές στην παλιά, καλή ελληνική τηλεόραση των 90s. Ετοιμαστείτε για ένα ταξίδι στο Μεξικό, στην έπαυλη μιας ζάπλουτης οικογένειας, όπου χωρούν μια σφετερίστρια δεύτερη σύζυγος, μια παρακατιανή ρακοσυλλέκτρια και μια πανούργα γιαγιά (Faust, από 11/10).
"Ρίζες ή πώς να στολίσεις τη στάμνα σου με γκλίτερ"
Τελικά, πόσο εξαρτιόμαστε από τον τόπο καταγωγής μας; Αυτό το ερώτημα απαντά μέσα από μία μείξη θεάτρου, stand-up και drag show, η Κωνσταντίνα-Μαρία Σπυροπούλου ως "Destiny Poulos". Αν θέλεις να μάθεις κι εσύ από μια βέρα Θεσσαλή "πώς να στολίσεις τη στάμνα σου με γκλίτερ", επισκέψου τo Red Jasper Cabaret Theatre (από 6/10).
Περισσότερες πληροφορίες
Μετά την Τρικυμία
Η «Τρικυμία», η κωμωδία του Ουίλιαμ Σαίξπηρ που κινείται μεταξύ πραγματικότητας και ψευδαίσθησης, παρουσιάζεται σε μια νέα διασκευή, ενώ στο δεύτερο μέρος οι ηθοποιοί ζωντανεύουν ιστορίες των θεατών με αφορμή το έργο, με όχημα τον αυτοσχεδιασμό playback. Η «Τρικυμία», ένα θεατρικό έργο ανοιχτό σε ερμηνείες, που πραγματεύεται το μεταίχμιο υλικού κόσμου και ψευδαίσθησης, θα αποτελέσει μια εμπειρία κοινωνικής αλληλεπίδρασης, φωτίζοντας το μονοπάτι ανάμεσα στην πραγματικότητα, τη φαντασία και τη φαντασίωση, που υπάρχει μέσα σε κάθε ανθρώπινη ύπαρξη. Πόση δύναμη χρειαζόμαστε για να λύσουμε τα δεσμά μας; Ίσως τη δύναμη μιας τρικυμίας; Ο Σαίξπηρ στο ομώνυμο έργο του, κατασκευάζει μια περιπέτεια για να μας οδηγήσει από ένα χώρο αδικίας, στην απόδοση δικαίου και τη συγχώρεση. Στο ύστατο αυτό έργο του, όλοι επιθυμούν την ελευθερία τους, όλοι περνούν από τους ρόλους θύτη και θύματος, μαγεύουν και μαγεύονται και ο ίδιος ο συγγραφέας απαρνιέται τη μαγεία του θεάτρου μέσα από την ίδια τη θεατρική πράξη και ολοκληρώνει τη σχέση του με τη θεατρική γραφή.
Unfriend
«Πώς αντιδράς όταν μαθαίνεις ότι φιλοξενείς μια δολοφόνο και πώς θα τη ξεφορτωθείς ευγενικά;» αναρωτιέται η ομάδα γνωστών και αγαπημένων ηθοποιών που πρωταγωνιστεί στη μαύρη κωμωδία του 2020 για όλες τις ηλικίες, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, από τον σπουδαιότερο σύγχρονο κωμικό συγγραφέα στο Ηνωμένο Βασίλειο. Κατά τη διάρκεια των διακοπών τους, ο Πέτρος και η Ντέπι, ένα αγαπημένο «καθωσπρέπει» ζευγάρι, γνωρίζεται με την Έλσα, μια εκκεντρική, ιδιαιτέρως διαχυτική χήρα. Συμφωνούν από ευγένεια, να παραμείνουν σε επαφή στα social media. Λίγους μήνες αργότερα η Έλσα τους επισκέπτεται απρόσκλητη, ανακοινώνοντάς τους ότι θα μείνει μαζί τους μια ολόκληρη εβδομάδα. Όταν το ζευγάρι αποφασίζει να αναζητήσει κάποια στοιχεία στο διαδίκτυο για την ανεπιθύμητη φιλοξενούμενή τους, αφού δεν ξέρουν τίποτα για αυτή, ανακαλύπτουν ότι μπορεί να είναι μια στυγνή δολοφόνος!
Ο θάνατος του εμποράκου
Γραμμένο το 1949, το έργο αυτό θεωρείται το κορυφαίο του Άρθουρ Μίλερ. Πραγματεύεται τη ζωή του Γουίλι Λόμαν, ο οποίος είναι ένας πλανόδιος πωλητής, που ζει μπερδεμένος ανάμεσα στο παρόν και το παρελθόν. Ο Γουίλι αισθάνεται εγκλωβισμένος στις επιταγές του ᾱπατηλού αμερικανικού ονείρου, το οποίο υπόσχεται την επιτυχία. Το κυνήγι της επιβίωσης είναι για αυτόν δυσβάσταχτο, καθώς τον αναγκάζει να ζει και να προσπαθεί συνεχώς να εκπληρώνει τα πρότυπα τα οποία του επιτάσσει η άκρως καπιταλιστική κοινωνία της εποχής του. Η κατάσταση αυτή τον οδηγεί σταδιακά και με έναν παραληρηματικό τρόπο προς την πλήρη διάλυση ολόκληρης της ζωής του. Το έργο του Αμερικανού συγγραφέα ανεβαίνει σε μία ατμοσφαιρική παράσταση με δυναμικό ρυθμό που φωτίζει τις αποχρώσεις του και μεταδίδει συναισθήματα υψηλής θερμοκρασίας στην πλατεία.
Οι σεμνότυφοι
Η Ναταλία κι ο Τάσος είναι ένα σύγχρονο ζευγάρι της πόλης που κουβαλά όλα τα στερεοτυπικά πρότυπα της κοινωνίας μας για τον άνδρα και την γυναίκα. Αφού αποκαλύψουν πως έχουν να κάνουν σεξ 14 μήνες και 4 ημέρες, δηλώνουν αποφασισμένοι πως το θέμα τους πρέπει να λυθεί εκείνη τη στιγμή. Είναι έτοιμοι για όλα και ή θα κάνουν σεξ απόψε ή όλα θα τελειώσουν για αυτούς. Το έργο μιλά για τη συντροφικότητα, την οικειότητα και την αστική μοναξιά. Πόσο σεμνότυφοι έχουμε γίνει σε μια κοινωνία ολοένα και πιο συντηρητική; Γιατί το σεξ έχει τόση σημασία στις ζωές μας και τι συμβαίνει όταν δημοσιοποιούμε τα εν οίκω;
Δωδέκατη νύχτα ή ό,τι επιθυμείτε
Δύο δίδυμα αδέλφια, η Βιόλα και ο Σεμπάστιαν που μοιάζουν σαν δύο σταγόνες νερό, μετά από ένα ναυάγιο βρίσκονται σ΄έναν άγνωστο τόπο χωρίς να ξέρει ο ένας την τύχη του άλλου. Η Βιόλα για λόγους επιβίωσης ντύνεται άντρας και τότε ξεκινούν τα μπερδέματα. Τα πρόσωπα του έργου, στην αναζήτηση του ερωτικού τους συντρόφου, μπερδεύονται περίτεχνα με τα είδωλα τους, με αποτέλεσμα να δημιουργείται μια ρευστή εικόνα ερωτικής ταυτότητας και να εμφανιστούν οι πολλαπλές, πολύμορφες σεξουαλικές ταυτότητές τους. Το πάθος, η εναλλαγή φύλων, η τρέλα, η ερωτική παρεξήγηση συγκρούονται με τον πουριτανισμό και την αυστηρή ηθική δομή μιας κοινωνίας μη ερωτικής.
Προλαβαίνουμε;
Ο Χρήστος και ο Στάθης είναι δύο αδελφικοί φίλοι, με τη φιλία τους να ξεκινά από το δημοτικό. Ξαφνικά, μέσα σε μια μέρα, όλος ο κόσμος τους πρόκειται να αλλάξει. Οι νέες συνθήκες θα τους αναγκάσουν να δουν κατάματα όλα εκείνα που αμέλησαν να κάνουν. Θα προλάβουν άραγε να «πραγματοποιήσουν» όλα αυτά που ονειρεύτηκαν μέσα στο διάστημα μίας εβδομάδας; Το «Προλαβαίνουμε;» είναι μια σύγχρονη ελληνική κωμωδία εμπλουτισμένη με γλυκόπικρες στιγμές. Ένα έργο που μιλά για την αληθινή φιλία και αφοσίωση μέσα από το καυστικό χιούμορ και τη σπαρταριστή γλώσσα. Θα προλάβουν; Εμείς, προλαβαίνουμε να ζήσουμε τη ζωή που ονειρευόμαστε;
Τελενοβέλα
Βρισκόμαστε στο Μεξικό των 90’s, όπου ζούσε ευτυχισμένη μία ζάπλουτη θρησκευόμενη οικογένεια, που είχε στην κατοχή της τα γνωστά… ένα ράντσο, μία έπαυλη κι ένα εργοστάσιο. Η ‘’ήρεμη’’ ζωή της οικογένειας ταράζεται από δύο γεγονότα. Η δεύτερη γυναίκα του Εστεβάν, η Σολεδάδ Καταλίνα Κολομέρ Μαρτίνες, είναι μία σφετερίστρια και σα να μην έφτανε αυτό ο νεαρός Αλεχάνδρο ερωτεύεται μία παρακατιανή ρακοσυλλέκτρια, την πανέμορφη Μπονίτα Ντολόρες Λόπες. Τι θα συμβεί με τη συμβίωση όλων των παραπάνω, συν της γιαγιάς που όλο μηχανεύεται δολοπλοκίες και της κουτσομπόλας υπηρέτριας, στην έπαυλη της οικογένειας; Κάθε ομοιότητα με γνωστές τελενοβέλες είναι εντελώς σκόπιμη…
Pieta
Η παράσταση ψηλαφεί το προσωπικό και συλλογικό τραύμα της γυναικοκτονίας –της ύστατης πράξης στην πυραμίδα κλιμάκωσης της έμφυλης βίας. Έμπνευση της στάθηκαν πέντε γυναίκες-μητέρες που βίωσαν την υπέρτατη απώλεια, τη δολοφονία του παιδιού τους: οι Κούλα Αρμουτίδου (μητέρα Ελένης Τοπαλούδη), Ελένη Κρεμαστιώτη (μητέρα Ερατώς Μανωλακέλλη), Κατερίνα Κώτη (μητέρα Ντόρας Ζαχαριά), Αλεξάνδρα Μάκου (μητέρα Γαρυφαλλιάς Ψαρράκου) και Ρόζα Φωτιάδου (μητέρα Σοφίας Σαββίδου). Το κείμενο διαμορφώθηκε μέσα από τις πραγματικές αφηγήσεις των μητέρων, αλλά και το βιωματικό υλικό των ηθοποιών. Μέσα από τη γλώσσα του θεάτρου, η παράσταση πραγματοποιεί ένα ταξίδι στα μονοπάτια του πένθους και της αναγέννησης, επιδιώκοντας να μετατρέψει τη σκηνή σε έναν τόπο αλληλοφροντίδας και διεκδίκησης.
Ευτυχισμένες μέρες
Η Γουίνι, θαμμένη κυριολεκτικά στα συντρίμμια της ζωής της, μέσα σε ένα απέραντο σύμπαν, προσπαθεί “να διάγει την ημέρα της”. Μιλάει ακατάπαυστα. Ο Γουίλι σέρνεται τριγύρω και δίνει νόημα στη φωνή, γιατί υπάρχει κάποιος που την ακούει. Το έργο, όντας ένας ύμνος στην αισιοδοξία, είναι ένα ποίημα, αφιερωμένο στην αγωνία της ανθρώπινης ύπαρξης, στην ανάγκη να μοιραζόμαστε και να υπάρχουμε μέσω των άλλων, στη συνεχή φθορά των πάντων, στις καθημερινές συνήθειες και στα πράγματα που γλυκαίνουν τον χρόνο, αλλά και στον αγώνα της επιβίωσης μέσα σε οποιοδήποτε εγκλωβισμό, σωματικό και ψυχικό, με υπομονή και διεκδικώντας πάντα μια ακόμη ευτυχισμένη μέρα.
Ρίζες ή πώς να στολίσεις τη στάμνα σου με γκλίτερ
Η πρωτοεμφανιζόμενη περφόρμερ, γνωστή μέσα από την drag περσόνα Destiny Poulos, που κέρδισε το πρώτο βραβείο του 2ου Φεστιβάλ Σύγχρονου Καλλιτεχνικού Καμπαρέ, καταθέτει μια εκρηκτική παράσταση εμποτισμένη με προσωπικά βιώματα που σχετίζονται με τις θεσσαλικές της ρίζες, καθώς και άλλων Βλάχων, Καραγκούνηδων και Σαρακατσάνων της Θεσσαλίας. Συνδυάζοντας θέατρο, stand up, χορό και drag, διερευνά το θέμα της ταυτότητας σε σχέση με τα τοπικά βιώματα.