"Σπυριδούλες"
Το σύγχρονο ελληνικό θέατρο βάζει την πατριαρχία στο στόχαστρο, όπως διαπιστώνουμε από την παράσταση που ετοίμασε για το Φεστιβάλ Αθηνών η ομάδα 4Frontal, που αντλεί έμπνευση από την υπόθεση κακοποίησης μιας νεαρής υπηρέτριας από τα αφεντικά της στην Ελλάδα του 1950, σε σκηνοθεσία Θανάση Ζερίτη και Χάρη Κρεμμύδα. (8-11/7, Πειραιώς 260)
"Θυέστης"
Την άπαιχτη στην ελληνική σκηνή τραγωδία του Σενέκα ανεβάζει ο Θάνος Παπακωνσταντίνου στο Φεστιβάλ Αθηνών, δημιουργώντας επί σκηνής ένα τρομακτικό ορατόριο ηλεκτρονικής μουσικής με φόντο το μύθο των περίφημων ανθρωποφαγικών θυέστειων δείπνων. Παίζουν οι Κ. Αβαρικιώτης, Αντ. Μυριαγκός, Τ. Δήμας κ.ά. (10-11/7, Πειραιώς 260)
"Εκάβη"
Στο πλαίσιο του Διαβαλκανικού Φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος, ο Ένκε Φεζολάρι παρουσιάζει μια ερευνητική εκδοχή του ευριπίδειου δράματος σε συνεργασία με το αλβανικό Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο "Migjeni", εμποτισμένη με την ανθρώπινη ματιά της ομάδας και την παράδοση της βόρειας Αλβανίας. (6/7, Θέατρο Αττικού Άλσους)
"Η εκδίκηση της Μελιτώς"
Με αφετηρία το Διαβαλκανικό Φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος παρουσιάζει ο Χριστόφορος Χριστοφής μια σύγχρονη τραγωδία σε δικό του κείμενο και σκηνοθεσία, που περιγράφει στιγμές από την προσωπική ζωή του Ευριπίδη και της δεύτερης συζύγου του. Παίζουν: Κ. Τάκαλου, Γ. Χρανιώτης κ.ά. (7/7, Θέατρο Αττικού Άλσους)
"Μαλλιά κουβάρια"
Ο Νίκος Ορφανός, καλλιτεχνικός διευθυντής του ΔΗΠΕΘΕ Ρούμελης, πρωταγωνιστεί στη νεοελληνική κωμωδία του Νικόλαου Λάσκαρη σε σκηνοθεσία του Τάσου Πυργιέρη. Η παλιά αστική Αθήνα του 1910 ζωντανεύει μέσα από μια ιστορία ζηλοτυπίας και παρεξηγήσεων λίγο πριν το ξέσπασμα των Βαλκανικών πολέμων. (8/7 Παπάγου, 9/7 Ανοιχτό Θέατρο Περάματος "Μίκης Θεοδωράκης", 17/7 Σινέ Άλεξ Πόρτο Ράφτη, 18/7 Υπαίθριο Αμφιθέατρο Τ.Π.Π.Λ. - Λαύριο, 19/7 Νέα Μάκρη, 25/7 Ηλιούπολη, 21/8 Ρεματιά Χαλανδρίου, 25/8 Αιγάλεω, 3/9 Κορυδαλλός, 10/9 Κολωνός)
"Εκείνος κι εκείνος"
Ο Γιώργος Κωνσταντίνου και ο Αλέξανδρος Ρήγας (σε ρόλο ερμηνευτή και σκηνοθέτη) είναι το πρωταγωνιστικό δίδυμο του σατιρικού έργου του Κώστα Μουρσελά, που έκανε μεγάλη τηλεοπτική επιτυχία τη δεκαετία του '70. Κεντρικοί ήρωες είναι δύο μποέμ, αντισυστημικοί άστεγοι τύποι που παρατηρούν και σχολιάζουν τους πάντες και τα πάντα. Παίζουν επίσης οι Παναγιώτης Κουρτέσης και Μαρία Καμακάρη. (7/7 Κηποθέατρο Νίκαιας, 13/7 Νέα Μάκρη, 17/7 Ηλιούπολη, 18/7 Θερινό Κιν/θέατρο Γέρακας, 24/7 Κηποθέατρο Παπάγου, 25/7 Βεάκειο, 28/7 Σινέ Άλεξ Πόρτο Ράφτη, 3/8 Τριανόν Cinemax Σαρωνίδα, 10/8 Κιν/θέατρο "Τα χρόνια της αθωότητας" Λαύριο, 8/9 Βριλήσσια)
"Μυστήριο 89 Elefsina By Night"
Η 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης φωτίζεται από την Ελευθερία Ντεκώ μέσα από έξι εγκαταστάσεις σε ιδιαίτερα σημεία της πόλης στο πλαίσιο της σύνθετης δράσης, η οποία κορυφώνεται με την παγκόσμια πρεμιέρα της site specific παράστασης "Η Περσεφόνη επανακαθορίζει τη μοίρα της" με την υπογραφή του PearsonWidrig DanceTheater στον μοναδικό χώρο της ΒΛΥΧΑΣ - Νεκροταφείο Πλοίων (7-8/7).
"Μυστήριο 93 Ξυλίκι - Post Scriptum"
Ο Ανδρέας Μαντάς παρουσιάζει ένα δραματοποιημένο αναλόγιο σε δικό του κείμενο και σκηνοθεσία, όπου μοιράζεται τη σκηνή με τους Ιωάννα Παππά, Άλκη Παναγιωτίδη, το σχήμα παραδοσιακής κινέζικης μουσικής Tian και τον θρυλικό μπασίστα των Public Image Ltd., Jah Wobble, σε ένα συμβολικό έργο για το βίωμα της αρπαγής και της απουσίας. (6/7)
Περισσότερες πληροφορίες
Εκείνος και εκείνος
Σε αυτή την «αλήτικη» κωμωδία, κεντρικοί ήρωες είναι ο Λουκάς και ο Σόλων, που, μέσα από ένα ταξίδι στους δρόμους της πόλης, αντιμάχονται ιδέες, ανθρώπους και θεούς. Αυτοί οι δύο μποέμ, αντισυστημικοί άστεγοι σαρκάζουν, αυτοσαρκάζονται και θέτουν ερωτήματα για όλα αυτά που τους καίνε τον εγκέφαλο στην καθημερινότητα και στην αιωνιότητα. Μαζί με τα φώτα της πόλης, οι δυο τους σπάνε τα στερεότυπα, σπάνε την καθεστηκυία τάξη, σπάνε «το αυγό», όπως οι ίδιοι ονομάζουν το σύστημα, σπάνε και τα νεύρα… τα δικά τους και των άλλων. Σατιρίζουν τα κακώς κείμενα της κοινωνίας μας και κυρίως διερωτώνται και για τα «καλώς κείμενα»… είναι όντως καλώς;
Η εκδίκηση της Μελιτώς
Στο πλαίσιο του «Διαβαλκανικού Φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος» παρουσιάζεται η σύγχρονη τραγωδία που αντλεί από τη ζωή του Ευριπίδη. Πρόκειται για το τρίτο μέρος της τριλογίας «Ευριπίδης Μαινόμενος» του συγγραφέα που βασίζεται στη ζωή του μεγάλου τραγικού, ο οποίος και ο ίδιος υπήρξε ένας κατεξοχήν τραγικός ήρωας, όχι μόνο εξαιτίας του μαρτυρικού, όπως λέγεται, θανάτου του, αλλά και εξαιτίας της εξορίας του αμέσως μετά την παράσταση των «Τρωάδων» στο Αρχαίο Θέατρο του Διονύσου, όπου τόλμησε να σταθεί απέναντι στους Αχαιούς για τις πολεμικές τους ακρότητες στην Τροία. Το έργο προσεγγίζει με χιούμορ, ειρωνεία και ποιητικότητα την ιστορία της δεύτερης συζύγου του, της Μελιτώς, για την οποία υπήρχαν φήμες ότι τον εγκατέλειψε αφού τον απάτησε μέσα στο σπίτι τους.
Μαλλιά κουβάρια
Η ξεκαρδιστική νεοελληνική κωμωδία μας μεταφέρει στην ατμόσφαιρα της παλιάς αστικής Αθήνας, την εποχή της Belle Epoque, όταν οι άνθρωποι διψούσαν για την καλή ζωή λίγο πριν την έναρξη των Βαλκανικών πολέμων. Πρωταγωνιστής είναι ο Κώστας Κουντουπής, ένας ευυπόληπτος παντρεμένος που πρέπει πάση θυσία να ξεφύγει από τη ζηλιάρα σύζυγό του, λόγω μιας μυστικής επιχείρησης. Καταιγιστικοί διάλογοι και παρεξηγήσεις διαδέχονται τις συζυγικές ζηλοτυπίες, ενώ παράλληλα αποκαλύπτονται οι κρυφές ερωτικές επιθυμίες των ηρώων, στο έργο που παρουσιάστηκε πρώτη φορά πριν από 134 χρόνια.
Εκάβη
Ο σκηνοθέτης και η ομάδα του προσεγγίζουν την τραγωδία του Ευριπίδη μέσα από μια ανθρώπινη ματιά και με όχημα την παράδοση του Βορρά της Αλβανίας, στο πλαίσιο του «Διαβαλκανικού Φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος». Η Εκάβη του Ευριπίδη δεν είναι μια έξωθεν επιβληθείσα επιλογή, αλλά μια αδήριτη ανάγκη όλων των συμμετεχόντων της παράστασης, να εκφραστούν με όχημα το «τραγικό» που φέρει το συγκεκριμένο έργο. Έργο στο οποίο οι ήρωες, Έλληνες και μη (άλλως βάρβαροι), αφού παλέψουν λυσσαλέα, ως τη διαστροφή, με το σώμα και τη γλώσσα του Άλλου, του Ξένου, του αδιαμφισβήτητου Εχθρού, αλλάζουν και μεταμορφώνονται.
Σπυριδούλες
Η σκηνική σύνθεση της ομάδας 4frontal εκκινεί από την αληθινή ιστορία της Σπυριδούλας, μιας 12χρονης υπηρέτριας, που συγκλόνισε την κοινή γνώμη της δεκαετίας του 1950. Εκείνη, όπως και πλήθος ανήλικα άπορα κορίτσια, «υιοθετήθηκε» από μια επιφανή οικογένεια με την ιδιότητα της «ψυχοκόρης», για να εργαστεί ως εσωτερική οικιακή βοηθός, σε μια ιδιάζουσα κατάσταση σύγχρονης δουλείας. Και πράγματι, το μικρό κορίτσι υπέστη ακραία κακοποίηση, την οποία και αποκάλυψε, αποτελώντας παράδειγμα για γενιές γυναικών. Η παράσταση αξιοποιεί ιστορικά ντοκουμέντα και γυναικείες αφηγήσεις εποχής αλλά και συνεντεύξεις γυναικών που εργάζονται σήμερα ως εσωτερικές οικιακές βοηθοί. Το αποτέλεσμα ντύνει ο σύγχρονος πανκ ελληνικός ήχος των Θραξ Πανκc.
Μυστήριο 89 Elefsina By Night
Η διεθνώς διακεκριμένη σχεδιάστρια φωτισμού Ελευθερία Ντεκώ δίνει άλλη οπτική στην 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης με μια σύνθετη δράση τέχνης που αποτελείται από έξι φωτιστικές εγκαταστάσεις και κορυφώνεται με την site specific περφόρμανς "Η Περσεφόνη επανακαθορίζει τη μοίρα της" ("Persephone reconsiders her fate") από τους ιδρυτές του θρυλικού PearsonWidrig DanceTheater, Sara Pearson και Patrik Widrig, σε παγκόσμια πρεμιέρα. Μία νυχτερινή περιπλάνηση που κοντοστέκεται για να φωτίσει –άλλοτε στοχαστικά, άλλοτε ανάλαφρα– το παρελθόν, το παρόν, τον μύθο, την ιστορία της πόλης, την ιστορία του καθενός μας. Μέσα από τη χορευτική παράσταση, που συνοδεύεται από ένα εντυπωσιακό light show (σε μουσική Σταύρου Γασπαράτου), η Περσεφόνη μάς ξανασυστήνεται για να ξετυλίξει όλες της τις όψεις πριν καταδυθεί στο βασίλειο των νεκρών πλοίων.
Θυέστης
Για πρώτη φορά παρίσταται στην ελληνική σκηνή η λατινική τραγωδία που δραματοποιεί τα αποκαλούμενα «θυέστεια δείπνα», την τρομακτική πράξη εκδίκησης του Ατρέα να σκοτώσει, να μαγειρέψει και να σερβίρει σε δείπνο στον αδελφό του τα ίδια του τα παιδιά, σ’ ένα επεισόδιο που θα δώσει τέλος στη μακρόχρονη διαμάχη των δύο αδερφών για τη βασιλική εξουσία. Ο συγγραφέας του έργου, εμποτισμένος από την αιμοσταγή ατμόσφαιρα της εποχής του, σκιαγραφεί έναν κόσμο πτώσης και αποσύνθεσης, εξ ου και η σκηνοθεσία προσεγγίζει το έργο ως ένα ορατόριο τρόμου, με την πρωτότυπη ηλεκτρονική μουσική και τον ηχητικό σχεδιασμό της παράστασης δομικά στοιχεία αυτού του οπτικοακουστικού εφιάλτη.
Μυστήριο 93 Ξυλίκι - Post Scriptum
Το βίωμα της αρπαγής και της απουσίας απασχολεί το συμβολικό έργο που αντλεί έμπνευση από αρχέτυπα αρχαία αλλά και νεωτερικά, μιλώντας για τον πόνο της απώλειας, την αλλοτρίωση, τη μοναξιά και τη λύτρωση του ονείρου. Τρεις ηθοποιοί απαγγέλλουν το πρωτότυπο, ειδικά γραμμένο για την παράσταση κείμενο, σαν να πραγματοποιούν μια σεάνς στο σήμερα, στέλνοντας με την αφήγησή τους το νήμα της ιστορίας ταυτόχρονα στο παρελθόν και το μέλλον. Απέναντί τους, αντικριστά, συνοδεύουν μουσικά την αφήγηση ο θρύλος της βρετανικής σκηνής, μπασίστας, συνθέτης και παραγωγός, Jah Wobble (ο οποίος πρώτη φορά συμμετέχει ζωντανά σε θεατρική παράσταση) μαζί με τους Tian, το σχήμα παραδοσιακής κινέζικης μουσικής που έχουν δημιουργήσει οι γιοι του John και Charlie Wardle. Το θεατροποιημένο αναλόγιο παρουσιάζεται στο πλαίσιο της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.