"Οι γυναίκες επιστρέφουν": Μια παράσταση για τη γυναικεία συμμετοχή στον δημόσιο βίο

Μιλήσαμε με την σκηνοθέτρια Μαγδαλένα Ζήρα, που έρχεται από την Κύπρο στο Φεστιβάλ Αθηνών για να αφηγηθεί μια πραγματική ιστορία γυναικείας πρωτοβουλίας που δεν πρέπει να ξεχαστεί.

Οι γυναίκες επιστρέφουν @Sokratis Sokratous

Το 1975, ένα χρόνο μετά την τουρκική εισβολή στην Κύπρο, τριάντα χιλιάδες γυναίκες βάδισαν σιωπηλά προς την κατεχόμενη Αμμόχωστο, ενώ το 1987 και το 1989, χιλιάδες γυναίκες πέρασαν την "πράσινη γραμμή", ερχόμενες αντιμέτωπες με τον κατοχικό στρατό. Πρόκειται για γυναίκες που κατάφεραν να διεθνοποιήσουν το ζήτημα της Κύπρου σε μια εποχή χωρίς ίντερνετ ή σόσιαλ μίντια, που έφτασαν μέχρι το Κογκρέσο και την Ευρωπαϊκή Ένωση. Από τη δεκαετία του ’90 κι ύστερα, η μνήμη αυτού του γεγονότος διαγράφηκε. "Γιατί δεν το ξέρουν οι νεότερες γενιές; Γιατί σβήστηκε από τη συλλογική αφήγηση; Γιατί διαστρεβλώνεται ή υποβιβάζεται σε ένα αυθόρμητο γεγονός χωρίς στόχο, ενώ ήταν κάτι που έδειχνε πολιτικό όραμα και λόγο"; Αυτά τα ερωτήματα βασάνισαν τη Μαγδαλένα Ζήρα (σκηνοθεσία, κείμενο), την Αθηνά Κάσσιου (σύμβουλος δραματουργίας) και τη Νέδη Αντωνιάδη (κείμενο, ερμηνεία), συνδημιουργούς της παράστασης "Οι γυναίκες επιστρέφουν" (Πειραιώς 260, 15-16/6).

Μαγδαλένα Ζήρα Οι γυναίκες επιστρέφουν
Σωκράτης Σωκράτους©

Οι τρεις γυναίκες αποτελούν τις εμπνεύστριες του πρότζεκτ ΣΕΖΟΝ Γυναίκες, που ξεκίνησε τη δραστηριότητά του το 2019, ως "πηγαία αντίδραση στον διάχυτο σεξισμό που χαρακτήριζε τη λειτουργία του θεάτρου στην Κύπρο", κατά τη δήλωση της Μαγδαλένας Ζήρα στο "α". Μέχρι τότε δεν φαινόταν να υπάρχουν ιδιαίτερα ίχνη "έμφυλης συνειδητότητας στις επιλογές του ρεπερτορίου ή των συντελεστών", εξήγησε. "Οι διευθυντές των θεάτρων είναι κυρίως άνδρες, τα μεγάλα πρότζεκτ, π.χ. οι καλοκαιρινές παραγωγές, σπανίως δίνονται σε γυναίκες σκηνοθέτριες", σχολίασε. "Όταν ξεκινήσαμε, κάναμε στατική έρευνα, όπου βρέθηκε ότι το ποσοστό των σκηνοθετριών που είχαν αναλάβει την κεντρική σκηνή του ΘΟΚ στα πενήντα χρόνια λειτουργίας του ήταν 2,5%", πρόσθεσε. Και μπορεί τα πράγματα να μην αλλάζουν ριζικά από τη μια μέρα στην άλλη, αλλά ήδη υπάρχουν μετακινήσεις: "Πλέον, μικροί και μεγαλύτεροι θεατρικοί οργανισμοί εκφράζουν πρόθεση για μεγαλύτερη γυναικεία εκπροσώπηση, είδαμε τελευταία γυναίκες να αναλαμβάνουν το αρχαίο δράμα του καλοκαιρού. Η συζήτηση είναι έντονη και παγκόσμια, οπότε έφτασε δειλά και στην Κύπρο", σχολίασε η Ζήρα.

Μαγδαλένα Ζήρα Οι γυναίκες επιστρέφουν
Σωκράτης Σωκράτους©

Στον πρώτο χρόνο λειτουργίας του πρότζεκτ ΣΕΖΟΝ, μπήκε ο σπόρος της παράστασης, που εστιάζει στο γεγονός της διαγραφής της γυναικείας εμπειρίας από την Ιστορία, στην απουσία της γυναικείας οπτικής από τον δημόσιο βίο. "Μετά το 1974 υπήρξε ένα πισωγύρισμα στη θέση της γυναίκας στην κυπριακή κοινωνία, όπως γίνεται σε πολλές εμπόλεμες ζώνες", μας είπε η Ζήρα. "Η Κύπρια περιορίστηκε ως η "μητέρα του αγνοούμενου”, η "μαυροφορεμένη χήρα”˙ αφαιρέθηκε η κυριότητα από αυτό το υποκείμενο και φυσικά απείχε από το τραπέζι των διαπραγματεύσεων. Ενώ έχουμε να κάνουμε με ένα τεράστιο ανθρωπιστικό, πολιτικό και εθνικό θέμα που έχει τεράστια επίπτωση στον γυναικείο πληθυσμό, οι γυναίκες αποκλείονται από οποιαδήποτε προσπάθεια επίλυσής του, γιατί θεωρείται ότι αυτή θα έρθει από το ανδρικό, πολιτικό ή στρατιωτικό, κατεστημένο".

Οι γυναίκες επιστρέφουν
@Σωκράτης Σωκράτους

Η έρευνα διήρκεσε περίπου δύο χρόνια και οι καλλιτέχνιδες ήρθαν σε επαφή με τουλάχιστον τριάντα γυναίκες που είχαν πάρει μέρος στις σιωπηλές πορείες, ενώ κατέφυγαν και στα ντοκουμέντα που φυλάσσονται στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Κύπρου. Προέκυψε μια παράσταση βασισμένη σε αυθεντικές μαρτυρίες αποτυπωμένες με τη μέθοδο verbatim (αυτολεξεί), με στόχο όμως να εξελιχθεί "πέρα από το επίπεδο της απλής συρραφής μονολόγων", είπε η Ζήρα. Δημιουργήθηκε έτσι ένα ανσάμπλ έξι ηθοποιών (Νέδη Αντωνιάδη, Σοφία Καλλή, Γιόλα Κλείτου, Ζωή Κυπριανού, Ιωάννα Παπαμιχαλοπούλου, Μαρία Χατζηχριστοδούλου), που λειτουργούν περίπου ως Χορός, καθώς και μια δομημένη δραματουργία με αρχή, μέση και τέλος.

Οι γυναίκες επιστρέφουν
@Σωκράτης Σωκράτους

"Είχα μεγάλη έγνοια να γίνει μια παράσταση πλουσιότερη από θεατρικής άποψης, συγκρινόμενη με το verbatim θέατρο", παραδέχτηκε. "Ήθελα να παίξω με το θέμα της μνήμης και με το μοτίβο του flashback στο παρελθόν, να αποδώσω στη σκηνή την πολυφωνική αίσθηση που είχε ένα κίνημα που συμπεριέλαβε διαφορετικές γυναίκες στους κόλπους του, να βασιστώ σε μια δραματουργία με σασπένς και κορυφώσεις. Και βέβαια δεν θέλαμε μόνο να μαθευτεί η ιστορία, αλλά να δημιουργήσουμε ένα οικουμενικό έργο για τη θέση της γυναίκας στην πολιτική και στις εμπόλεμες ζώνες, που μπορεί να απευθυνθεί σε διεθνές κοινό".

Μαγδαλένα Ζήρα
Η Μαγδαλένα Ζήρα

Τελικά υπάρχει απάντηση γιατί χάθηκε στη λήθη αυτή η τόσο σπουδαία πρωτοβουλία των γυναικών, που "λειτούργησαν ως μίνι υπουργείο εξωτερικών", κατά το χαρακτηρισμό της Ζήρα; Οι λόγοι, απ’ ό,τι φαίνεται ήταν δύο: αφενός το γεγονός ότι οι γυναίκες δεν δέχτηκαν να ενταχθούν σε κάποιο κόμμα και άρα σε κάποια από τις δύο κυρίαρχες αφηγήσεις για το κυπριακό, που άρχισαν να αποκρυσταλλώνονται τα τέλη της δεκαετίας του ’80, και, αφετέρου, ο σεξισμός και η πατριαρχία: "Η πρωτοβουλία ανήκε σε γυναίκες κι έτσι ήταν εύκολο να υποβιβαστεί, είναι κάτι που φαίνεται στα δημοσιεύματα των εφημερίδων", σχολίασε η Ζήρα. Γι’ αυτό και στην παράσταση, βασικός πρωταγωνιστής είναι το ανσάμπλ των γυναικών και ως ανταγωνιστής αναδεικνύεται "όχι η τουρκική κατοχή αλλά το ανδρικό κατεστημένο, που εκπροσωπείται μέσα από τα δημοσιεύματα του Τύπου".

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Οι γυναίκες επιστρέφουν

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 110 '

Την αποσιώπηση της γυναικείας εμπειρίας από την επίσημη ιστορία θίγει η παράσταση αντλώντας από τη δράση του ομώνυμου κυπριακού κινήματος που τις δεκαετίες του ‘70 και του ‘80 λειτούργησε στρατηγικά διοργανώνοντας ειρηνικές πορείες κόντρα στην «Πράσινη γραμμή», με στόχο να σπάσουν τη γραμμή αντιπαράταξης στην Κύπρο καθώς και να διεθνοποιηθεί το Κυπριακό. Βασισμένη σε αυθεντικές μαρτυρίες, η Κύπρια δημιουργός και η ομάδα "ΣΕΖΟΝ Γυναίκες" μάς καλεί να σταθούμε με κριτική ματιά απέναντι στο επίσημο αφήγημα, εστιάζοντας στο διαχρονικό θέμα της διαγραφής της γυναικείας εμπειρίας από την ιστορία και την απουσία της γυναικείας οπτικής από τον δημόσιο βίο. Η δραματουργία ακολουθεί τα ιστορικά γεγονότα, αλλά με μια βασική ανατροπή, που προέρχεται από τη φύση του θεάτρου verbatim: βρίσκεται σε συνεχή διάλογο με το παρόν και με το σημερινό κοινό.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Μαντώ, Κώστας Μπίγαλης, Σοφία Βόσσου και Πωλίνα μιλούν για το "Reunion The Musical" σε μια κοινή συνέντευξη

Οι τέσσερις αγαπημένοι ερμηνευτές πρωταγωνιστούν στο πρωτότυπο μιούζικαλ της Θέμιδας Μαρσέλλου που έχει στον πυρήνα του τα 90s, πλάι σε ένα θίασο γεμάτο ενέργεια (Παλλάς, από 17/5).

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
16/05/2024

"Stereophonic": Μια ελληνική θεατρική συμπαραγωγή υποψήφια για 13 βραβεία Τόνι!

Πρόκειται για την παράσταση σε συμπαραγωγή της ελληνικής Faliro House Productions, με θέμα την ιστορία μιας ροκ μπάντας.

Το "ΑΤΙΤΛΟΝ" της Αντωνίας Οικονόμου ξεκινάει δεύτερο κύκλο παρουσίασης

Η παρασταστική αλληγορία της Ελληνίδας χορογράφου έρχεται στο Σύγχρονο Θέατρο.

"Ρωμαίος και Ιουλιέτα": Το κλασικό έργο ως γέφυρα Ελλάδας και Τουρκίας στο Μέγαρο

Μετά την Άγκυρα και την Κωνσταντινούπολη, η συμπαραγωγή του Κρατικού Θεάτρου της Τουρκίας και του Μεγάρου Μουσικής σε σκηνοθεσία Λευτέρη Γιοβανίδη έρχεται στο Μέγαρο στις 16/5, με τις απαραίτητες τροποποιήσεις στην σαιξπηρική ιστορία και έναν πολυπολιτισμικό θίασο.

Μάθε με να φεύγω

Η πικρή ιστορία άτυχων ερώτων και μοναξιάς του Άκη Δήμου αποδίδεται από τον Γιάννη Σκουρλέτη με μία παράδοξη, queer σκηνική γλώσσα, που γοητεύει με τη δυναμική της. | Powered by Uber| Powered by Uber

Ένας εχθρός του λαού

Παράσταση συλλογικής αφηγηματικής φόρμας που αναδεικνύει το σημαντικού πολιτικού προβληματισμού ιψενικό έργο, αφήνοντας όμως σε δεύτερη μοίρα ζητήματα θεατρικότητας | Powered by Uber

Η "Βότκα μολότοφ" "σκάει" κι αυτό το καλοκαίρι

Η εκρηκτική κωμωδία της Ελένης Ράντου σε σκηνοθεσία Νικορέστη Χανιωτάκη και με τον Τάσο Χαλκιά ως Τσέχοφ επιστρέφει με καλοκαιρινή περιοδεία σε ανοικτά θέατρα της Αττικής.