"Der Wij / Βίι": Μια παράσταση για το τυφλό τέρας του πολέμου στο Φεστιβάλ Αθηνών

Στην Πειραιώς 260, το πρόγραμμα του φετινού φεστιβάλ ανοίγει με μια πολυαναμενόμενη διεθνή παραγωγή, στην οποία συμμετέχουν Ουκρανοί, Ρώσοι και Γερμανοί ηθοποιοί. Την υπογράφει ο ακτιβιστής σκηνοθέτης από τη Ρωσία, Κιρίλ Σερεμπρένικοφ.

Wii / Βίι

"Η παράσταση σου τρυπάει με τέτοιο τρόπο το στομάχι, που δεν χρειαζόταν η οδηγία του σκηνοθέτη να μην υπάρξει χειροκρότημα στο τέλος": με αυτά τα λόγια υποδέχτηκε ο Τύπος την πρεμιέρα του "Βίι", που δόθηκε τον περασμένο Δεκέμβριο στο Αμβούργο από το Thalia Theater. Μαρτυρίες, ντοκουμέντα και βίντεο από τις ισοπεδωμένες ουκρανικές πόλεις τροφοδότησαν το κείμενο της παράστασης, για την οποία συνεργάζονται Γερμανοί, Ουκρανοί και Ρώσοι ηθοποιοί, μέλη μιας ευρωπαϊκής ομάδας που τους ενώνει η πίστη στην αξία της τέχνης ως πεδίου συνεργασίας και συνύπαρξης.

Βίι / Wii
@ Fabian Hammerl

Με αυτή την παράσταση θα σηματοδοτηθεί η επίσκεψη για πρώτη φορά στη χώρα μας του Ρώσου σκηνοθέτη (από Εβραίο πατέρα και Ουκρανή μητέρα), Κιρίλ Σερεμπρένικοφ, ο οποίος τον τελευταίο χρόνο, μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, ζει στη Γερμανία. "Προσωρινά, η έδρα μου είναι το Βερολίνο και μέχρι νεωτέρας μάλλον θα παραμείνω στη Δυτική Ευρώπη. Αυτό δεν σημαίνει ότι θα απομακρυνθώ από τα ρωσικά θέματα", δήλωνε στο "α", με αφορμή την ταινία του "Η γυναίκα του Τσαϊκόφσκι". Εξάλλου, δεν είναι υπέρμαχος της οριζόντιας ισοπέδωσης της ρωσικής κουλτούρας και τέχνης, εξαιτίας της εισβολής. "Θεωρώ παράλογο τον αποκλεισμό των Ρώσων δημιουργών από τις διεθνείς εκδηλώσεις. Πρόκειται για επίθεση όχι στον Πούτιν, αλλά σε μια πολιτιστική κληρονομιά", δήλωσε στην ίδια συνέντευξη, ενώ αλλού επεσήμανε ότι χρειάζεται να δοθεί βήμα σε καλλιτέχνες που δεν προπαγανδίζουν τις ιμπεριαλιστικές πολιτικές της ρωσικής κυβέρνησης, αλλά αντίθετα καταφεύγουν στις πανανθρώπινες ιστορίες της ρωσικής κληρονομιάς.

Βίι / Wii
@ Fabian Hammerl

Πράγματι, τα ρωσικά θέματα απασχολούσαν ανέκαθεν τον 54χρονο σήμερα σκηνοθέτη του θεάτρου, της όπερας και του κινηματογράφου: όχι μόνο επειδή υπήρξε επί δέκα χρόνια καλλιτεχνικός διευθυντής του Κέντρου Γκόγκολ, μετατρέποντάς το κατά γενική ομολογία στον πιο δραστήριο καλλιτεχνικό οργανισμό της Μόσχας, αλλά και επειδή δεν φοβήθηκε να ασκεί κριτική με την τέχνη και με τα λεγόμενά του στις πολιτικές της κυβέρνησης Πούτιν, στους Ρώσους ολιγάρχες, στην Εκκλησία ("Στη Ρωσία, η θρησκεία έχει γίνει η δεύτερη επίσημη ιδεολογία, κάνει μαζική πλύση εγκεφάλου. Η ορθοδοξία παρεμβαίνει σε όλα τα κοινωνικά επίπεδα: στο στρατό, στους θεσμούς, στον πολιτισμό και ειδικά στην εκπαίδευση", δήλωνε επίσης στο "α" το 2016, με αφορμή την ταινία "Πιστός"), όπως και να αγωνίζεται υπέρ των δικαιωμάτων των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων, ενώ ο ίδιος είναι ανοιχτά γκέι σε μια χώρα με αυστηρή νομοθεσία κατά της ομοφυλοφιλίας. Αυτή του την τολμηρή στάση πλήρωσε με δεκαοχτάμηνο κατ’ οίκον περιορισμό το 2017-19, κάτι που προκάλεσε τις αντιδράσεις σύσσωμης της ευρωπαϊκής θεατρικής κοινότητας.

Βίι / Wii
@ Fabian Hammerl

Αναμενόμενα, η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία δεν θα μπορούσε να τον αφήσει αδιάφορο. "Κλείνεις τα μάτια σου και πυροβολείς! Είναι πολύ απλό! Κλείνεις τα μάτια και το κάνεις": αυτή η φράση στάθηκε καθοριστική για την έμπνευση και τη δημιουργία της παράστασης "Βίι", όπως εξήγησε ο Σερεμπρένικοφ, σε συνέντευξή του στον "Guardian". Του τη μετέφερε ένας Ρώσος ηθοποιός, που αρνήθηκε τη στράτευση· ήταν η απάντηση που έλαβε από κάποιον συμπατριώτη του που μόλις είχε γυρίσει από το μέτωπο, στο σχόλιό του ότι αδυνατεί να επιτεθεί εναντίον οποιουδήποτε ανθρώπου. Κάπως έτσι ο Σερεμπρένικοφ κατέφυγε στο ομώνυμο έργο του ουκρανικής καταγωγής Νικολάι Γκόγκολ: εμπνευσμένο από διάφορους θρύλους της σλάβικης λαογραφίας, μιλάει για ένα τέρας με τεράστια κλειστά μάτια, που, μόλις τα ανοίξει, σκοτώνει με ένα βλέμμα όποιον αντικρίζει.

Κιρίλ Σερεμπρένικοφ
Margarita Ivanova
Ο Κιρίλ Σερεμπρένικοφ

Διαβάστε Επίσης

Για τον Σερεμπρένικοφ, το τέρας με τα κλειστά μάτια είναι ο πόλεμος, "ένα άψυχο τέρας που κλέβει από τους ανθρώπους την ταυτότητα και το μέλλον τους". Τι θα γινόταν, όμως, αν ανοίγαμε τα μάτια μας και κοιτούσαμε ο ένας τον άλλον; Αν δεν τα ξανακλείναμε; Αν δεν στρέφαμε αλλού το βλέμμα μας; Αυτά είναι τα ερωτηματικά που θέτει, συνυπογράφοντας το κείμενο με τον νεαρό Ουκρανό συγγραφέα Μπόνταν Πανκρουχίν, σε μια παράσταση που διεγείρει τα συναισθήματα του τρόμου, του φόβου, της φρίκης –ενίοτε με έναν, σκοτεινό έστω, ποιητικό τρόπο–, προκειμένου να καταθέσει ένα ηχηρό σχόλιο εναντίον αυτού και κάθε πολέμου. Στις 7 και 8 Ιουνίου, λοιπόν, στο χώρο Δ της Πειραιώς 260, μια οκταμελής πολυπολιτισμική ομάδα θα μας αφηγηθεί ένα τρομακτικό όσο και αληθινό "παραμύθι". Σημειώστε ότι μετά τη λήξη της πρώτης παράστασης, θ’ ακολουθήσει συζήτηση με τους συντελεστές.

Βίι / Wii
@ Fabian Hammerl

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Θέλω να σου κρατάω το χέρι": Παράταση και εορταστικές παραστάσεις

Με προσθήκες νέων παραστάσεων για τις γιορτές εξακολουθεί να παίζεται το επιτυχημένο έργο του Τάσου Ιορδανίδη "Θέλω να σου κρατάω το χέρι" στη σκηνή του Άλφα-"Ληναίος-Φωτίου".

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Η ομάδα Εν Δυνάμει και το νέο συμπεριληπτικό art project "Ι Got it Tho" | "Κι όμως Το’χω"

Μια σπονδυλωτή καλλιτεχνική πρωτοβουλία με στόχο την προώθηση της πολιτιστικής αφήγησης που εστιάζει στην ενδυνάμωση, την ανθεκτικότητα και την ενωτική δύναμη που προσφέρει η σύγχρονη τέχνη.

Εναέριες ακροβατικές χορογραφίες στο Christmas Theater

Το "Flying Fairy Chinese Acrobatic Show" έρχεται από την μακρινή Κίνα, φιλοξενείται στο Christmas Theater και απευθύνεται σε όλη την οικογένεια.

Ο Δημήτρης Μυλωνάς μας μιλά για τη συνάντηση του με τους "Ήρωες"

Ποιοι είναι οι "Ήρωες" που έγιναν η αφορμή να βρεθούν στη σκηνή οι βετεράνοι ηθοποιοί Αρζόγλου, Βαλαβανίδης και Σκουρολιάκος; Ο σκηνοθέτης της παράστασης που παίζεται στο Από Μηχανής Θέατρο μας τους συστήνει.

Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία από 21 έως 27 Νοεμβρίου και αξίζουν.

Η αξία της ζωής

Ο πόνος είναι αναπόφευκτος, όμως η αξία της ζωής είναι αδιαπραγμάτευτη μοιάζει να λέει η Αμερικανίδα συγγραφέας, μέσα από την ιστορία δύο ζευγαριών που βιώνουν πολλαπλές απώλειες. Το σκηνοθετεί ο Σωτήρης Τσαφούλιας δίνοντας προβάδισμα στις ερμηνείες. | Powered by Uber

Γυάλινος κόσμος

Πολύ ενδιαφέρουσα, αν και συζητήσιμη, προσέγγιση του αριστουργήματος του Τενεσί Ουίλιαμς. Μέσα σε μια απογυμνωμένη συνθήκη, το έργο κατεβαίνει στην πλατεία ακέραιο, δείχνει σαν να φωτίζεται εκ νέου, ενώ οι ερμηνείες κάνουν το όλο εγχείρημα να δικαιώνεται. | Powered by Uber