"Rohtko": Είδαμε το ψυχεδελικό multimedia θέαμα στη σκηνή της Στέγης

Τι κρατάμε από την πολυσυζητημένη παράσταση με την υπογραφή του πλέον ανερχόμενου Πολωνού σκηνοθέτη, Λούκας Τβαρκόφσκι.

Rohtko © Arturs Pavlovs

Παρόλο που η εισβολή κινηματογραφικών στοιχείων στο θέατρο και ειδικότερα το μοτίβο της ζωντανής κινηματογράφησης της σκηνικής δράσης αποτελούν πρακτικές που βλέπουμε όλο και συχνότερα από έλληνες και διεθνείς καλλιτέχνες, η αλήθεια είναι πως ο "Rohtko” του Πολωνού Λούκας Τβαρκόφσκι υπήρξε ένα επικής σύλληψης και εκτέλεσης δημιούργημα, που επαναπροσδιορίζει σε κάποιο βαθμό τι εννούμε σύζευξη θεάτρου και κινηματογράφου επί σκηνής. Στην πραγματικότητα, είναι δύσκολο να περιγραφεί αυτό το multimedia θέαμα που εκτυλίχθηκε σαν μια ιδιότυπη χορογραφία –καθοριστικότατος στάθηκε και ο ρόλος της μουσικής- όπου ήρθαν σε κοινό βηματισμό επί τρισήμιση ώρες το ανθρώπινο υλικό και η ψηφιακή τεχνολογία.

Rohtko
© Arturs Pavlovs

Η παράσταση που φιλοξενήθηκε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, σε συμπαραγωγή του λετονικού Dailes Teātris και του TeatrOpole της Πολωνίας, ξεκινάει από ένα πραγματικό γεγονός: την αποκάλυψη το 2011 πως η νεοϋορκέζικη γκαλερί Knoedler είχε πουλήσει (ανάμεσα σε άλλους) έναντι μυθικού ποσού έναν πλαστό πίνακα του Μαρκ Ρόθκο, ζωγραφισμένο από κάποιον Κινέζο. Το όνομα του εξπρεσιονιστή Λετονού ζωγράφου, που βρέθηκε στο επίκεντρο αλλά και σε αντιπαλότητα με το χρηματιστήριο της τέχνης, τιτλοφορεί την παράσταση, επί τούτου αναγραμματισμένο - κλείνοντας το μάτι στη συζήτηση περί αυθεντικού και αντίγραφου. Με αυτή την αφετηρία ο Τβαρκόβσκι δημιούργησε ένα ψυχεδελικής ατμόσφαιρας θέαμα, εκθέτοντας μια σειρά πυρηνικών ερωτημάτων σχετικά με την εμπορευματοποίηση της τέχνης, τη σχέση καπιταλισμού και τέχνης, τον ρόλο των μουσείων και των μεγάλων ιδρυμάτων, την καλλιτεχνική αγωνία, την πραγματικότητα που βιώνουν οι σύγχρονοι καλλιτέχνες, ενώ μετέφερε μάλιστα τη συζήτηση και στο πεδίο του θεάτρου.

Rohtko
© Arturs Pavlovs

Η δραματουργία της παράστασης ήταν μάλλον απλή, καθώς τα ερωτήματα και τα θέματα προς συζήτηση τέθηκαν με σαφήνεια, ενώ το κείμενο αποτύπωσε στο μεγαλύτερο μέρος του καθημερινές κουβέντες· κι αυτό μάλλον επειδή ο Τβαρκόφσκι επέλεξε ως βασικό εργαλείο όχι το λόγο αλλά αυτή την υβριδική σκηνική γλώσσα που δημιούργησε, δίνοντας χώρο εξίσου στις κάμερες και στους ηθοποιούς, καταφεύγοντας σε μια σειρά από δίπολα (θέατρο/κινηματογράφος, τέχνη/κέρδος, αναπαράσταση/ζωή), που αποτυπώθηκαν και στη διχοτόμηση της σκηνής σε δύο επίπεδα προκειμένου να φιλοξενηθούν οι παράλληλες δράσεις, αλλά και να προβληθεί στις οθόνες η ταυτόχρονη καταγραφή τους.

Rohtko
© Arturs Pavlovs

Διαβάστε Επίσης

Τεχνικοί, χειριστές της κάμερας και ηθοποιοί συνδιαλλέχτηκαν και δημιούργησαν από κοινού ένα πολυεπίπεδο, μελετημένο στη λεπτομέρεια και εκτελεσμένο με απίστευτη ακρίβεια αποτέλεσμα που δεν υπήρξε μόνο ένας τεχνικός και ερμηνευτικός άθλος, αλλά απεικόνισε στην ίδια του τη φόρμα την πολυδαίδαλη προβληματική του δημιουργού της. Επίσης, κι αυτό είναι ίσως το σημαντικότερο, αν και σε η παράσταση έδινε την αίσθηση κινηματογραφικού δημιουργήματος, στην πραγματικότητα δεν έχασε στιγμή τα ανθρωποκεντρικά χαρακτηριστικά της θεατρικής τέχνης. Γιατί ο "Rohtko" υπήρξε, πράγματι, μία απολύτως ανθρωποκεντρική δουλειά, παρά την τεχνολογική υπεροχή της, που έβαλε στο κέντρο του σύμπαντός της τον δημιουργό-καλλιτέχνη ανοίγοντας συζητήσεις για την σπουδαιότητα, την αναγκαιότητα και την ευθραυστότητα της τέχνης, ειδικά μέσα στα νέα δεδομένα που φέρνει η ταχέως μεταβαλλόμενη ψηφιακή εποχή.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Rohtko

  • Performance
  • Διάρκεια: 235 '

Με αφετηρία τη διασημότερη υπόθεση απάτης στην ιστορία της τέχνης γύρω από την πώληση ενός πίνακα του πρωτοπόρου εξπρεσιονιστή ζωγράφου Μαρκ Ρόθκο, ο ανερχόμενος Πολωνός σκηνοθέτης δημιουργεί ένα συναρπαστικό multimedia υπερθέαμα για την πραγματική αξία της τέχνης στην εποχή των NFTs και τις διαφορετικές αντιλήψεις πάνω στην έννοια της αυθεντικότητας. Με τη συμπαραγωγή του λετονικού θεάτρου με το πολωνικό «TeatrOpole», που έχει ήδη σημειώσει εισπρακτική και καλλιτεχνική επιτυχία, μας συστήνεται ο Λούκας Τβαρκόφσκι. Το σκηνικό της παράστασης αμφιταλαντεύεται ανάμεσα στα κρεμαστά φαναράκια και τους μάγειρες ενός κινέζικου εστιατορίου και σε μια κατάλευκη γκαλερί της Νέας Υόρκης με νέον επιγραφές, κάτι μεταξύ κινηματογραφικού πλατό και video art πρότζεκτ, υπό τους ήχους δυνατών ατμοσφαιρικών beats.

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Λεωφ. Συγγρού 107, Νέος Κόσμος
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Θέλω να σου κρατάω το χέρι": Παράταση και εορταστικές παραστάσεις

Με προσθήκες νέων παραστάσεων για τις γιορτές εξακολουθεί να παίζεται το επιτυχημένο έργο του Τάσου Ιορδανίδη "Θέλω να σου κρατάω το χέρι" στη σκηνή του Άλφα-"Ληναίος-Φωτίου".

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Η ομάδα Εν Δυνάμει και το νέο συμπεριληπτικό art project "Ι Got it Tho" | "Κι όμως Το’χω"

Μια σπονδυλωτή καλλιτεχνική πρωτοβουλία με στόχο την προώθηση της πολιτιστικής αφήγησης που εστιάζει στην ενδυνάμωση, την ανθεκτικότητα και την ενωτική δύναμη που προσφέρει η σύγχρονη τέχνη.

Εναέριες ακροβατικές χορογραφίες στο Christmas Theater

Το "Flying Fairy Chinese Acrobatic Show" έρχεται από την μακρινή Κίνα, φιλοξενείται στο Christmas Theater και απευθύνεται σε όλη την οικογένεια.

Ο Δημήτρης Μυλωνάς μας μιλά για τη συνάντηση του με τους "Ήρωες"

Ποιοι είναι οι "Ήρωες" που έγιναν η αφορμή να βρεθούν στη σκηνή οι βετεράνοι ηθοποιοί Αρζόγλου, Βαλαβανίδης και Σκουρολιάκος; Ο σκηνοθέτης της παράστασης που παίζεται στο Από Μηχανής Θέατρο μας τους συστήνει.

Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία από 21 έως 27 Νοεμβρίου και αξίζουν.

Η αξία της ζωής

Ο πόνος είναι αναπόφευκτος, όμως η αξία της ζωής είναι αδιαπραγμάτευτη μοιάζει να λέει η Αμερικανίδα συγγραφέας, μέσα από την ιστορία δύο ζευγαριών που βιώνουν πολλαπλές απώλειες. Το σκηνοθετεί ο Σωτήρης Τσαφούλιας δίνοντας προβάδισμα στις ερμηνείες. | Powered by Uber

Γυάλινος κόσμος

Πολύ ενδιαφέρουσα, αν και συζητήσιμη, προσέγγιση του αριστουργήματος του Τενεσί Ουίλιαμς. Μέσα σε μια απογυμνωμένη συνθήκη, το έργο κατεβαίνει στην πλατεία ακέραιο, δείχνει σαν να φωτίζεται εκ νέου, ενώ οι ερμηνείες κάνουν το όλο εγχείρημα να δικαιώνεται. | Powered by Uber