Ελληνικός "Καύσωνας" έρχεται στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Ο Γιάννης Παναγόπουλος βασίζεται σε διηγήματα της βραβευμένης συγγραφέως Βίβιαν Στεργίου για να αποτυπώσει μια μαύρη κωμωδία για το καυτό ελληνικό καλοκαίρι με την αγία ελληνική οικογένεια στο επίκεντρο.

Καύσωνας Πηνελόπη Γερασίμου©

"Στο ελληνικό καλοκαίρι. Εκεί δεν θα ‘θελες να σε βρει το τέλος του κόσμου;”. Σε αυτή τη φράση θα μπορούσαμε να πούμε ότι συμπυκνώνεται ο "Καύσωνας” του Γιάννη Παναγόπουλου που έρχεται στη Μικρή Σκηνή της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση από τις 30 Μαρτίου. Μια μαύρη κωμωδία για το ελληνικό καλοκαίρι φτιαγμένη από όνειρα και εφιάλτες, ερωτισμό και ηδονοβλεψία ή μια φαντασιακή εθνογραφία για έναν κόσμο που οδεύει με ιλιγγιώδη ταχύτητα προς το τέρμα, βασισμένη σε ιστορίες καθημερινών ανθρώπων που ακολουθούν τις μικρές τους τελετουργίες μέσα σε ένα καυτό εικοσιτετράωρο, με την επικοινωνία τους να θρυμματίζεται. Αντλώντας δραματουργικό υλικό από τις συλλογές διηγημάτων της βραβευμένης συγγραφέως Βίβιαν Στεργίου, "Μπλε υγρό" και "Δέρμα" (εκδόσεις Πόλις), η παράσταση για το μεγάλο άραγμα κάτω από τον καυτό μεσογειακό ήλιο μέχρι τη μεγάλη στιγμή ή το μεγάλο τέλος, κινείται γύρω από τη θεματική της πληγής, τη ρητορική μίσους αλλά και την εμπορική εκμετάλλευση του ελληνικού καλοκαιριού. 

Μια ζωντανή πινακοθήκη αντιηρωικών προσώπων κάθεται προσεκτικά στα τραπέζια της αγίας ελληνικής οικογένειας, ανάμεσα σε σεμεδάκια, τηλεοράσεις, κουκούτσια, ζουμιά και όσα δεν κάνει να βλέπουμε. Χαζεύουν βίντεο απ’ τη δεκαετία του ‘90, γιατί μετά το πράγμα στράβωσε. Προσεύχονται στους δικούς τους θεούς, κάνουν μπάνιο και κήρυγμα, πουλούν και αγοράζονται σε προσιτή τιμή. Προσφέρουν εμπειρίες και απολαμβάνουν, απολαμβάνουν, διαρκώς απολαμβάνουν. Είναι έτοιμοι για τα μεγάλα έργα και, αν δεν γίνουν, το "πώς ήμουν και πώς έγινα" πάντα σώζει την αναμέτρηση. Κι όμως, στον καλοκαιρινό τους "παράδεισο", αυτό που θέλουν στην πραγματικότητα είναι κάποιος να τους καταλάβει και να νοιαστεί γι’ αυτούς, ν’ αγγίξουν και ν’ αγγιχτούν.

Καύσωνας
Πηνελόπη Γερασίμου©

Οι χαρακτήρες του "Καύσωνα" είναι στην πραγματικότητα άνθρωποι ανώνυμοι, καθημερινοί, που δεν τα κατάφεραν στη ζωή ή η ζωή δεν στάθηκε γενναιόδωρη μαζί τους. "Άνθρωποι μέσα σε βρώμικα εξοχικά και ζεστές θάλασσες, που περνούν το καυτό τους καλοκαίρι αναπολώντας τα όσα έχουν περάσει" όπως γλαφυρά τους περιγράφουν οι συντελεστές της παράστασης. Διατηρούν, πάντως, όλες τις καλοκαιρινές τους ιεροτελεστίες: τον πρωινό ελληνικό καφέ, μια παρτίδα τάβλι το απόγευμα στο μπαλκόνι, τις συζητήσεις με θέμα τη ζωή όλων που, ενώ ξεκινούν, δεν βρίσκουν τρόπο να τελειώσουν.

Πρωταγωνιστούν οι Αναστασία Δέλτα, Γιάννης Καράμπαμπας, Ιωάννης Μπάστας, Ζωή Μυλωνά, Γιάννης Παναγόπουλος, Νατάσα Σφενδυλάκη.

Τα σκηνικά και τα κοστούμια υπογράφει ο Δήμος Κλιμενώφ, την πρωτότυπη μουσική και τον ηχητικό σχεδιασμό ο Jeph Vanger, την κίνηση η Κατερίνα Φώτη, τους φωτισμούς η Εβίνα Βασιλακοπούλου, το video art η Αλεξάνδρα Ρίμπα. Συνεργάτιδα σκηνοθέτιδα είναι η Μαριάνθη Παντελοπούλου και σκηνογράφος η Ναυσικά Κεκέ. 

Το θέμα του ελληνικού καλοκαιριού με τους χαρακτηριστικούς του ανθρωπότυπους έχει απασχολήσει ξανά παραγωγή της Στέγης στο πρόσφατο παρελθόν. Το 2020, ο Ανέστης Αζάς σκηνοθέτησε το έργο της Λένας Κιτσοπούλου, "Ερωτικές καρτ ποστάλ από την Ελλάδα", ένα σαρκαστικό αντι-αφιέρωμα στα –made in Greece– καλοκαίρια μας. Και στον "Καύσωνα", ο μύθος του ελληνικού καλοκαιριού αποδομείται. Αξιοποιώντας το δόγμα της συλλογικής καλοκαιρινής ανάμνησης σε ζεστά, ξηρά τοπία, συνυφασμένης με τους ανηλεείς καύσωνες, η παράσταση σχολιάζει την τρέλα της ανυπόφορης θερμοκρασίας που μεταφράζεται στο "όνειδος" του γυμνισμού, στην παράλυση των ανθρώπινων σωμάτων και δραστηριοτήτων, μέχρι και στον ιδρωμένο έρωτα.

Καύσωνας
Πηνελόπη Γερασίμου©

Ποιος είναι ο Γιάννης Παναγόπουλος 

Ο Γιάννης Παναγόπουλος είναι απόφοιτος του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου και υποψήφιος διδάκτορας του τμήματος Θεατρικών Σπουδών (Σχολή Καλών Τεχνών) του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου. Ήταν ο καλλιτεχνικός επιμελητής των Τελετών Έναρξης και Λήξης των Special Olympics που έγιναν στην Αθήνα το 2011. Έκανε το υποκριτικό του ντεμπούτο στο θέατρο το 2009, ενώ το 2019 προκάλεσε αίσθηση ως σκηνοθέτης με την παράστασή του, "Μπλε υγρό ή ο ουρανός δεν φαίνεται καλά από τη Σόλωνος", στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Νέων Δημιουργών. Έχει εργαστεί ως ηθοποιός και σκηνοθέτης στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, στο Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν, στο Θέατρο Οδού Κεφαλληνίας, στο θέατρο Θησείον κ.ά. Μαζί με τη Ζωή Μυλωνά και τον Δήμο Κλιμενώφ έχουν ιδρύσει το ΝΟVUS Theatre Ensemble.

Είναι η δεύτερη φορά που ως σκηνοθέτης αντλεί έμπνευση από διηγήματα της Βίβιαν Στεργίου. Για τις ανάγκες του "Καύσωνα" επανέρχεται στο βιβλίο της, "Μπλε υγρό", ενώ στρέφεται και στο "Δέρμα". Σκοπός του σκηνοθέτη είναι η ανάδειξη της νεοελληνικής δραματουργίας, αλλά και η εξέλιξη της έρευνάς του, που ξεκίνησε το 2019. Δανειζόμενος από τα κείμενα της Στεργίου, σχολιάζει: "Έτσι είναι η ζωή: "Προχωράει, κι αυτό δεν είναι παρηγοριά, αλλά αλήθεια καλυμμένη με κλισέ. Κάνει κύκλους, μετά χάνεται και δημιουργείται πάλι, κάνει ξανά κύκλους, μετά χάνεται και δημιουργείται πάλι".

Λίγα λόγια για την Βίβιαν Στεργίου

Η συγγραφέας Βίβιαν Στεργίου γεννήθηκε το 1992 στα Τρίκαλα. Σπούδασε Νομικά στην Αθήνα και την Ουτρέχτη και είναι υποψήφια διδάκτωρ της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχει εκδώσει τη συλλογή διηγημάτων "Μπλε Υγρό" (Πόλις, 2017), θεατρική μεταφορά της οποίας παρουσιάστηκε στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου σε σκηνοθεσία του Γιάννη Παναγόπουλου. Το βιβλίο τιμήθηκε με το βραβείο "Μένης Κουμανταρέας" της Εταιρείας Ελλήνων Συγγραφέων και συμπεριλήφθηκε στη βραχεία λίστα για το Κρατικό Βραβείο Διηγήματος, ενώ διηγήματά του μεταφράστηκαν στα γαλλικά. Η δεύτερη συλλογή διηγημάτων της, με τίτλο "Δέρμα", κυκλοφόρησε το 2022 (Πόλις). Έχει μεταφράσει στα ελληνικά σύγχρονα αμερικανικά μυθιστορήματα και από το 2018 αρθρογραφεί σε εβδομαδιαία βάση στον Τύπο. Από το 2023 εργάζεται στην εφημερίδα "Καθημερινή" ως συντάκτρια. Ζει στην Αθήνα.

 

*Η παράσταση περιλαμβάνει γυμνό και είναι κατάλληλη για άτομα άνω των 16 ετών. 

*Θα παρουσιαστεί με αγγλικούς υπέρτιτλους την Κυριακή 31 Μαρτίου και Παρασκευή 5, Σάββατο 6, Κυριακή 7, Σάββατο 13, Κυριακή 14, Σάββατο 20 και Κυριακή 21 Απριλίου 2024.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Λεωφ. Συγγρού 107, Νέος Κόσμος
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Θέλω να σου κρατάω το χέρι": Παράταση και εορταστικές παραστάσεις

Με προσθήκες νέων παραστάσεων για τις γιορτές εξακολουθεί να παίζεται το επιτυχημένο έργο του Τάσου Ιορδανίδη "Θέλω να σου κρατάω το χέρι" στη σκηνή του Άλφα-"Ληναίος-Φωτίου".

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Η ομάδα Εν Δυνάμει και το νέο συμπεριληπτικό art project "Ι Got it Tho" | "Κι όμως Το’χω"

Μια σπονδυλωτή καλλιτεχνική πρωτοβουλία με στόχο την προώθηση της πολιτιστικής αφήγησης που εστιάζει στην ενδυνάμωση, την ανθεκτικότητα και την ενωτική δύναμη που προσφέρει η σύγχρονη τέχνη.

Εναέριες ακροβατικές χορογραφίες στο Christmas Theater

Το "Flying Fairy Chinese Acrobatic Show" έρχεται από την μακρινή Κίνα, φιλοξενείται στο Christmas Theater και απευθύνεται σε όλη την οικογένεια.

Ο Δημήτρης Μυλωνάς μας μιλά για τη συνάντηση του με τους "Ήρωες"

Ποιοι είναι οι "Ήρωες" που έγιναν η αφορμή να βρεθούν στη σκηνή οι βετεράνοι ηθοποιοί Αρζόγλου, Βαλαβανίδης και Σκουρολιάκος; Ο σκηνοθέτης της παράστασης που παίζεται στο Από Μηχανής Θέατρο μας τους συστήνει.

Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία από 21 έως 27 Νοεμβρίου και αξίζουν.

Η αξία της ζωής

Ο πόνος είναι αναπόφευκτος, όμως η αξία της ζωής είναι αδιαπραγμάτευτη μοιάζει να λέει η Αμερικανίδα συγγραφέας, μέσα από την ιστορία δύο ζευγαριών που βιώνουν πολλαπλές απώλειες. Το σκηνοθετεί ο Σωτήρης Τσαφούλιας δίνοντας προβάδισμα στις ερμηνείες. | Powered by Uber

Γυάλινος κόσμος

Πολύ ενδιαφέρουσα, αν και συζητήσιμη, προσέγγιση του αριστουργήματος του Τενεσί Ουίλιαμς. Μέσα σε μια απογυμνωμένη συνθήκη, το έργο κατεβαίνει στην πλατεία ακέραιο, δείχνει σαν να φωτίζεται εκ νέου, ενώ οι ερμηνείες κάνουν το όλο εγχείρημα να δικαιώνεται. | Powered by Uber