Ρηνιώ Κυριαζή: "Ο έρωτας δεν παραγγέλνεται, ούτε υποκύπτει στις επιθυμίες μας"

Η ηθοποιός και σκηνοθέτις που αναζητά διαρκώς νέες θεατρικές φόρμες μιλάει στο “α” σε μια συνέντευξη που μοιάζει η ποίηση να ρέει μέσα της. Δεν είναι τυχαίο αυτό άλλωστε καθώς αυτή την περίοδο παρουσιάζει σε δική της σκηνοθεσία την παράσταση “Σαπφώ, καταστερωμένη: ένα μουσικό αστροφυσικό ταξίδι”, σε μετάφραση του Παντελή Μπουκάλα και μουσική του Θοδωρή Οικονόμου. Ιδανική για την Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης, την επαφή με τη φύση και το μέσα μας μέσα στο Αστεροσκοπείο Αθηνών, στο Λόφο των Νυμφών.

Ρηνιώ Κυριαζή

Πώς προέκυψε η ιδέα για την παράσταση "Σαπφώ, καταστερωμένη: ένα μουσικό αστροφυσικό ταξίδι”;
Γνώρισα την κα Μεταλληνού, υπεύθυνη του Αστεροσκοπείου, επιστήμονα και μουσικό πριν ένα χρόνο, ξεναγήθηκα στους χώρους του Αστεροσκοπείου, στον Θόλο του Τηλεσκοπίου, στις σπηλιές του Λόφου. Το όνομα των Νυμφών μάς οδήγησε σε μια κουβέντα για τη Σαπφώ. Με το που ήχησε το όνομά της κάτι σκίρτησε μέσα μου. Ήθελα πολύ καιρό να κάνω κάτι για τη Σαπφώ αλλά δεν ήξερα τί, ούτε πώς. Ένιωσα αυτόματα ότι αυτή ήταν η στιγμή, αυτός ήταν ο χρόνος και ο χώρος. 

Τι σας γοητεύει στην ποίηση της Σαπφούς;
Η τρέλα για τη ζωή, η λαχτάρα να ρουφήξει το μεδούλι της, η τόλμη, η πρωτοτυπία. Πάλλεται από αισθήσεις που διατρέχουν τα άψογα σε μέτρο και τεχνική ποιήματά της. Κατέχει απόλυτα τη φόρμα μέσα στην οποία κυλά ο χείμαρρος της ψυχής της. Όταν οι υπάρχουσες φόρμες δεν της φτάνουν δημιουργεί καινούριες, δεν βολεύεται. Αναζητά συνεχώς την πυκνότητα, το βάθος. Κατασκευάζει καινούργια μουσικά όργανα, ταξιδεύει και ζει από την τέχνη της, από το τραγούδι. Είναι ένα πλάσμα ελευθερίας, αγάπης και δημιουργίας ανυπόταχτο, ανένταχτο, καινοτόμο.

Σαπφώ, καταστερωμένη: Ένα μουσικό αστροφυσικό ταξίδι

Με ποιο τρόπο δουλέψατε με τον μεταφραστή Παντελή Μπουκάλα και τον μουσικό Θοδωρή Οικονόμου;
Η μετάφραση έφτανε στα χέρια μου κομμάτι - κομμάτι. Πολύτιμο υλικό που ολοκλήρωνε την εικόνα ενός παζλ. Η Σαπφώ έπαιρνε μορφή σιγά - σιγά δημιουργώντας μία σύνθεση γύρω από τον μύθο της, το πρωτότυπο κείμενο, τα σπαράγματα, την αγάπη και γνώση του Παντελή Μπουκάλα, τις δικές μου εμμονές και εντυπώσεις. Η μετάφραση αυτή είναι σημαντική γιατί είναι φτιαγμένη για να μιλιέται και να τραγουδιέται, μεταφέρει έτσι το νήμα του προφορικού πολιτισμού μας. Από την αρχή ήξερα ότι μόνο με τον Θοδωρή Οικονόμου θα μπορούσα να κάνω αυτό το ταξίδι γιατί η μουσική του δεν επιβάλλεται, ούτε προσπαθεί, απλώς συμβαίνει. Ενώνει τα νήματα της σκέψης και της ψυχής του με το κείμενο σαν καλοκαιρινό αεράκι. Γράφει υπέροχες μελωδίες για τραγούδια. Δοκιμάζαμε ποια από τα ποιήματα θα θέλαμε να τραγουδηθούν ποια να μιληθούν, εκείνος αποφάσιζε να μελοποιήσει εκείνα που έρρεαν μέσα του σαν νεράκι. 

Σαπφώ καταστερωμένη
© Αναστασία Γιαννάκη

Ποια μορφή έχει η παράσταση και το κείμενο;
Πέρασα από πολλές σκέψεις, πολλές δοκιμές, πολλά όμορφα και σημαντικά κείμενα, επιστημονικά ή ποιητικά, δεν άντεξαν δίπλα της. Έτσι αποδέχτηκα την αυτονομία της, δημιούργησα 8 φάσεις της Σελήνης, 8 φάσεις της ζωής, έναν έμμηνο κύκλο, έναν κύκλο παρουσίας μας πάνω στη γη, ένα πέρασμα. Η γέννηση, η ενηλικίωση, ο έρωτας, η μητρότητα, τα γηρατειά, ο θάνατος - οι μεταβάσεις. Μια ανάσα. Μια ημέρα από την αρχή ως το τέλος της που κρατάει τόσο λίγο. Ανάμεσα στις 8 φάσεις παρεμβάλλονται τελικά δύο κείμενα, ο "Επιτάφιος” Αδώνιδος του Βίωνα, σε μετάφραση Παντελή Μπουκάλα και οι "Καταστερισμοί” του Ερατοσθένη.

"Η παρατήρηση της Σελήνης δίνει το άνοιγμα που χρειαζόμαστε για να ησυχάσουμε για λίγο. Να νιώσουμε την ύπαρξή μας ολόκληρη, δεν νοείται τέχνη χωρίς επιστήμη ή επιστήμη χωρίς τέχνη, χωρίς έρωτα".

Πώς συμβάλλει στην παράσταση ο sound designer Νικόλας Καζάζης που επεξεργάζεται τους ήχους ζωντανά κάτω από τον ανοιχτό Θόλο;
Μέσω των ήχων του Νικόλα φανταζόμαστε τη μουσική των πλανητών, τον ήχο του αστεριού που πέφτει, την αντήχηση του ονείρου και της μνήμης, την ηχώ των σκέψεων. Με εξαιρετική λεπτότητα αναδεικνύει τους ήχους του Θοδωρή και τους δικούς μου. Συμβάλλει καθοριστικά στη δημιουργία του σύμπαντος της Σαπφώς μας.

Σαπφώ, καταστερωμένη: Ένα μουσικό αστροφυσικό ταξίδι

Σύμφωνα με τον τίτλο της παράστασης πρόκειται για ένα "μουσικό αστροφυσικό ταξίδι”; Πώς συνδέονται η τέχνη και η επιστήμη στην προκειμένη περίπτωση;
Κάθε φορά που ακούω τους αστροφυσικούς να μιλούν μαγεύομαι. Η φράση "είμαστε πλασμένοι από το υλικό των άστρων" είναι άραγε ποίηση ή επιστήμη. Ή "το παρελθόν μπορεί να έπεται και το μέλλον να έχει ήδη συντελεστεί" είναι αστροφυσική ή φιλοσοφία; Βαθιά υπαρξιακά ερωτήματα που ψάχνουν απαντήσεις αλλά παραμένουν ανοιχτά και μετέωρα εκεί που η συνομιλούν η λογική, η γνώση, η επιστήμη, η τέχνη, η αισθητική, η ανθρωπιά. Η εκδρομή, ο περίπατος, το ανέβασμα στον Λόφο των Νυμφών, η Ουρανογραφία του αστροφυσικού και η παρακολούθηση της παράστασης μέσα στο Θόλο του Αστεροσκοπείου, δίπλα από το τηλεσκόπιο που στοχεύει στον ουρανό, η παρατήρηση της Σελήνης δίνει το άνοιγμα που χρειαζόμαστε για να ησυχάσουμε για λίγο. Να νιώσουμε την ύπαρξή μας ολόκληρη, δεν νοείται τέχνη χωρίς επιστήμη ή επιστήμη χωρίς τέχνη, χωρίς έρωτα.

"Οι σπουδαστές μας διεκδικούν την αξιοπρέπεια για τους ίδιους και για εμάς. Δεν είμαι καθόλου αισιόδοξη για την εύρεση κάποιας λύσης αλλά είμαι αισιόδοξη για τους νέους ανθρώπους". 

Τι σημαίνει για σας χρόνος, έρωτας, τέχνη, φύση, φθαρτό και άφθαρτο;
Τελευταία ο χρόνος κυλάει μέσα μου πολύ παράξενα, από τη μια τρέχω να προλάβω την καθημερινότητα και αυτός ο χρόνος είναι αδυσώπητος, από την άλλη σε μια βαθιά ανάσα στέκεται και βαθαίνει. Νιώθω νεότερη από 10 χρόνια πριν και ίσως γηραιότερη από 10 χρόνια μετά, ποιος ξέρει. Η φύση μου λείπει γι’ αυτό αποζητώ μέσω της τέχνης να την απολαμβάνω όσο γίνεται περισσότερο. Αυτός είναι και ο λόγος που επέλεξα τελικά το Αστεροσκοπείο, για τη διαδρομή από το σπίτι μου ως εκεί, γιατί από αυτό το "καμαρίνι” βλέπω τα άστρα. Ο έρωτας δεν παραγγέλνεται, ούτε υποκύπτει στις επιθυμίες μας δυστυχώς ή ευτυχώς, οπότε παραδινόμαστε στα ναι ή στα όχι του.

Σαπφώ, καταστερωμένη: Ένα μουσικό αστροφυσικό ταξίδι

Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας;
Τον Μάιο θα παρουσιάσουμε στο θέατρο Θησείον, ένα θέατρο για τις Τέχνες την παράσταση "Αντιγόνη μετέωρη”, μια ματιά στην Αντιγόνη του Σοφοκλή που πρωτοπαίχτηκε τον περασμένο Ιούνιο στο Θέατρο Σφενδόνη. Είναι για μας, την Εταιρεία Θεάτρου Άλκη, μια πολύτιμη παράσταση που εξελίσσεται δυναμικά και συνομιλεί με πολλά ζητούμενα της εργασίας μας. Είναι ανατριχιαστικό, πάντως, πόσο η Αντιγόνη μετά τα τελευταία γεγονότα εμφανίζεται τραγικά επίκαιρη.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Σαπφώ, καταστερωμένη: Ένα μουσικό αστροφυσικό ταξίδι

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 65 '

Ένα κείμενο γεμάτο ερωτήσεις και ανοιχτές απαντήσεις πάνω στο χρόνο, το χώρο, τη γη, τον ουρανό, το φθαρτό, το άφθαρτο, τον έρωτα και την τέχνη, με οδηγό την ποίηση της Σαπφούς. Μέσα στο χώρο του Αστεροσκοπείου Αθηνών, στον Λόφο των Νυμφών, στον Θόλο του Τηλεσκοπίου Δωρίδη δημιουργείται μια παράσταση που ενώνει την ποίηση, τη μουσική και την αστροφυσική κάτω από τον έναστρο ουρανό. Η μετάφραση αυτή είναι σημαντική γιατί είναι φτιαγμένη για να μιλιέται και να τραγουδιέται, μεταφέρει έτσι το νήμα του προφορικού πολιτισμού μας, σημειώνει η ερμηνεύτρια και σκηνοθέτιδα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Βασίλης Μαυρογεωργίου: "Η περιέργεια είναι στη φύση μας, αλλά κρύβει τον σπόρο της αυτοκαταστροφής"

Ο ηθοποιός, σκηνοθέτης και συγγραφέας Βασίλης Μαυρογεωργίου μιλά για τη μετάβαση από το θέατρο στη μικρή οθόνη με το "Έχω παιδιά", την τέχνη της κωμωδίας, τα βαθιά υπαρξιακά ερωτήματα που θίγει μέσα από το σκοτεινό θρίλερ του "Καταραμένος κόσμος", αλλά και τη συνάντηση του με το λαϊκό τραγούδι στην παράσταση που θα σκηνοθετήσει τον Μάρτιο "Τα πήρες όλα και έφυγες – Η ζωή του Στράτου Διονυσίου".

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
21/12/2024

"Clown Christmas" στο Θέατρο Μικρός Κεραμεικός

Δύο επιτυχημένες παραστάσεις θεατρικού κλόουν, το συγκινητικό "cLOwNELY day" και το κωμικοτραγικό "I am Leaving", έρχονται να ξορκίσουν τη μοναξιά και να ενωθούν σε μια γιορτινή παράσταση γεμάτη χιούμορ και συναίσθημα.

"Και πάμε πρίμα…": Μια επίκαιρη εξωφρενική κωμωδία στο θέατρο Αλεξάνδρεια

Ο Βασίλης Βλάχος ανεβάζει στη σκηνή ένα σύγχρονο έργο για την κοινωνικοπολιτική παρακμή που χαρακτηρίζει τη σημερινή εποχή.

Έρχεται το Εθνικό Τσίρκο της Κούβας

Ένας εορτασμός της ζωής, της τέχνης και της δράσης με το Εθνικό Τσίρκο της Κούβας, που έρχεται για πρώτη φορά στη χώρα μας ανήμερα Χριστούγεννα, για να μας χαρίσει μαγεία και δεξιοτεχνία.

"Το αγόρι με τις δυο καρδιές": Μια βαθιά ανθρώπινη και συγκινητική ιστορία για τις γιορτές σε σκηνοθεσία Τάκη Τζαμαργιά στο Νέο Θέατρο "Κατερίνα Βασιλάκου"

Η παράσταση του Τάκη Τζαμαργιά που μάς σύστησε πέρυσι την αληθινή ιστορία των Αφγανών συγγραφέων Χάμεντ και Χεσαάμ Αμίρι, οι οποίοι μαζί με την οικογένειά τους αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν την πατρίδα τους, παίζεται για δεύτερη συνεχή χρονιά.

Συζητήσεις για την εξάλειψη της βίας κατά των γυναικών με αφορμή την παράσταση "Ο πόλεμος δεν έχει πρόσωπο γυναίκας"

Δύο συζητήσεις που θα ακολουθήσουν την παράσταση "Ο πόλεμος δεν έχει πρόσωπο γυναίκας", στοχεύουν στην ευαισθητοποίηση και την ενημέρωση του κοινού σχετικά με τη βία κατά των γυναικών.

"Μεμοράντουμ": Η παρανοϊκή πολιτική κωμωδία του Θεάτρου "Μπέλλος" είναι ό,τι πρέπει για τις ημέρες των γιορτών

Ένα εξαιρετικό καστ πρωταγωνιστεί στο έργο του Βάτσλαβ Χάβελ που αναδεικνύει την πιο κωμική, γελοία αλλά και τρομακτική πλευρά του συστήματος της δημόσιας διοίκησης και της κεντρικής εξουσίας, σε σκηνοθεσία Αικατερίνης Παπαγεωργίου.