Ρηνιώ Κυριαζή: "Η επιθυμία της Αντιγόνης έρχεται μαζί με την πρώτη μου επιθυμία να ασχοληθώ με το θέατρο"

Η ηθοποιός και σκηνοθέτις της Εταιρείας Θεάτρου Άλκη μιλά στο “α” για τη νέα της ερευνητική παράσταση «Αντιγόνη, μετέωρη» που παίζεται στο θέατρο Σφενδόνη και αντλεί έμπνευση από την τραγωδία του Σοφοκλή.

Ρηνιώ Κυριαζή

Η Ρηνιώ Κυριαζή συνεχίζει την έρευνά της πάνω στα εμβληματικά κείμενα της αρχαίας ελληνικής γραμματείας με την νέα της παράσταση "Αντιγόνη, μετέωρη", που κάνει πρεμιέρα στις 8 Ιουνίου στο θέατρο Σφενδόνη. Με αφορμή τη νέα της δουλειά που είναι εμπνευσμένη από την "Αντιγόνη” του Σοφοκλή, η ηθοποιός και σκηνοθέτις μιλά στο "α” για την παράσταση που παρουσιάζει μαζί με τα υπόλοιπα μέλη της Εταιρείας Θεάτρου Άλκη: Δήμητρα Γκλιάτη, Ειρήνη Κουμπαρούλη, Αρετή Πολυμενίδη, Γιούλη Καρναχωρίτη, Μοχάμεντ Μπελχέντι. Η ιδέα του πολέμου που είναι τώρα πιο επίκαιρη από ποτέ αλλά και οι έννοιες της "μοίρας" και της "ανάγκης", απασχολούν την ομάδα που με όχημα τα τελετουργικά στοιχεία του θρήνου, την μουσική σύνθεση του Νίκου Βελιώτη, τη μετάφραση του πρωτότυπου από τον Μίνωα Βολανάκη και ίχνη αρχέγονων χορών συνθέτει μια ιδιόμορφη παρτιτούρα επί σκηνής. 

Αντιγόνη μετέωρη

Πως δημιουργήθηκε η παράσταση "Αντιγόνη, μετέωρη";
Η δημιουργία μιας παράστασης είναι μια μαγική διαδικασία, ένα μικρό θαύμα. Δεν ξέρω πώς αποφασίζει κανείς να ασχοληθεί με κάτι. Νομίζω πως στις επιλογές μάς οδηγούν υπόγεια νήματα, άγνωστο από που ξεκινούν, τί διαδρομές κάνουν και πού καταλήγουν. Η επιθυμία της Αντιγόνης έρχεται μαζί με την πρώτη μου επιθυμία να ασχοληθώ με το θέατρο και σε όλη μου την πορεία το έργο αυτό με ακολουθεί ή το ακολουθώ, μέσα από παραστάσεις, διδασκαλίες, ερευνητικά προγράμματα, μελέτες. Νιώθω πολύ τυχερή τώρα, βρίσκομαι στον πυρήνα της επιθυμίας μου. Είναι μια βουτιά σε απάτητα, ανεξερεύνητα νερά. Παρ’ όλη την προετοιμασία ποτέ δεν ξέρεις από πριν που θα σε οδηγήσει ένας δρόμος αν δεν τον περπατήσεις. Ευτυχώς έχω συνοδοιπόρους: την μετάφραση του Μίνου Βολανάκη, λιτή, σκληρή και πέτρινη, βαθιά ποιητική και θεατρική. Τους συνεργάτες μου που αποτελούν την Εταιρεία Θεάτρου Άλκη. Σημάδια, σαν κούκοι σε αχαρτογράφητα νερά. Έχουν καταθέσει κόπο, ταλέντο, γνώση και πολύ αγάπη. Είναι εργάτες της τέχνης, σε μια εποχή πολύ σκληρή επιμένουν με μόνο ζητούμενο την ποιότητα, την ελευθερία και την εμπιστοσύνη. Με τιμά η καλλιτεχνική και προσωπική φιλία τους. Μέσα από την κούραση της καθημερινότητας (εργαζόμαστε όλοι απ’ το πρωί ως το βράδυ), στις συναντήσεις μας καταθέτουμε το απόθεμα που έτσι αβγαταίνει και γίνεται έρμα για το καράβι μας.






"Δίνουμε ένα ραντεβού με τους θεατές και με τον εαυτό μας για να συναντηθούμε στο τώρα, να το αφουγκραστούμε. Είναι μια ανάγκη, μια μυστική συμφωνία. Η παράσταση είναι η αφορμή για να καθίσουμε στο κοίλο και να σιωπήσουμε επιθυμώντας να συνομιλήσουμε με το πριν, το τώρα, το μετά. Οι συνειρμοί είναι απρόβλεπτοι και ικανοί να μας αλλάξουν τη ζωή. Σε αυτό το τώρα πιστεύω, δεν πιστεύω στο επίκαιρο".






 

Πρόκειται για μια ανάγνωση όπου το έργο του Σοφοκλή αποτελεί αφορμή για να μιλήσετε για το σήμερα;
Κάθε παράσταση που συμβαίνει σήμερα δεν μπορεί παρά να μιλάει για το σήμερα, η ιδιαίτερα συγκινητική ομορφιά του θεάτρου είναι το τώρα και το μαζί ή ίσως το ανάμεσα του ηθοποιού και θεατή. Για μένα η ώρα της παράστασης αποτελεί μια συμπύκνωση. Δίνουμε ένα ραντεβού με τους θεατές και με τον εαυτό μας για να συναντηθούμε στο τώρα, της Τετάρτης στις 9 μ.μ. να το αφουγκραστούμε. Είναι μια ανάγκη, μια μυστική συμφωνία, η παράσταση είναι η αφορμή για να καθίσουμε στο κοίλο και να σιωπήσουμε επιθυμώντας να συνομιλήσουμε με το πριν, το τώρα, το μετά. Με το πάντα, το δικό μας και του σύμπαντος. Με τους νεκρούς μας και τους ζωντανούς μας. Οι συνειρμοί είναι απρόβλεπτοι και ικανοί να μας αλλάξουν τη ζωή. Σε αυτό το τώρα πιστεύω, δεν πιστεύω στο επίκαιρο. Παρόλα αυτά το έργο μιλάει για μια πόλη που βγαίνει από έναν σκληρό πόλεμο, μια εξωτερική εχθρική επίθεση, για να οδηγηθεί σε έναν άλλο, μια εσωτερική βαθιά υπαρξιακή και πολιτική σύγκρουση, τραγικά επίκαιρη.

Αντιγόνη μετέωρη

Ποια είναι τα υλικά με τα οποία δημιουργήθηκε η παράσταση εκτός από το ίδιο το κείμενο;
Οι ηθοποιοί είναι τα υλικά, οι λέξεις είναι οι θεοί που αφήνουμε να αντηχήσουν μέσα μας. Παραδοσιακές φόρμες τραγουδίσματος, μοιρολογιών, θρήνων και εκστατικών χορών εμφανίζονται υπαινικτικά, ίχνη τελετουργίας συνομιλούν με το σήμερα. Η μουσική του Νίκου Βελιώτη, ισοκρατήματα που σε συνδέουν με το φως και το σκοτάδι. Το σκηνικό του Σωτήρη Μελανού, τα ερείπια της πόλης. Τα κοστούμια της Ματίνας Μέγκλα, δωρικές γραμμές που παλεύουν να διαγράψουν τις πορείες τους. Οι φωτισμοί της Στέβης Κουτσοθανάση. Και η αναπνοή και η σκέψη κάποιων δασκάλων που μας έχουν σημαδέψει: Μίρκα Γεμεντζάκη, Λευτέρης Βογιατζής, Dimiter Gotscheff και ο πάντα φίλος μας Νίκος Φλέσσας. 

Περισσότερες πληροφορίες

Αντιγόνη, μετέωρη

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 100 '

Η δημιουργός ξαναδιαβάζει την «Αντιγόνη» του Σοφοκλή μέσα από τα τελετουργικά στοιχεία του θρήνου, ίχνη αρχέγονων χορών και τη μουσική, εστιάζοντας στις έννοιες της μοίρας, της ανάγκης και του πολέμου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/07/2024

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).

Οι παραγωγές της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση ταξιδεύουν σε όλον τον κόσμο

Η βρετανική εφημερίδα The Stage πλέκει το εγκώμιο της Στέγης που προωθεί και στηρίζει την εξακτίνωση της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας του θεάτρου και του χορού στην Ευρώπη - κι όχι μόνο.

Θεσσαλικό Θέατρο: Ο Ορέστης Τάτσης νέος καλλιτεχνικός διευθυντής

Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου.

Το αφιέρωμα "60 Χρόνια Εουτζένιο Μπάρμπα – Odin Teatret" έρχεται σε Φάμπρικα και Ρεκτιφιέ

Η σημαντική φυσιογνωμία του παγκόσμιου θεάτρου Εουτζένιο Μπάρμπα έρχεται στην Αθήνα τον Σεπτέμβριο για μία σειρά καλλιτεχνικών και εκπαιδευτικών δράσεων οργανωμένων από την ομάδα τέχνης Fabrica Athens.