"Ο κύκλος των χαμένων ποιητών"
Ο Κωνσταντίνος Ασπιώτης μεταφέρει στη σκηνή το αγαπημένο στην Ελλάδα κινηματογραφικό έργο μέσα από το οποίο λατρέψαμε τον Ρόμπιν Γουίλιαμς, σε σκηνοθεσία του Πίτερ Γουίαρ και σενάριο του Τομ Σούλμαν. Στην παράσταση χρησιμοποιείται η θεατρική διασκευή του ίδιου του σεναριογράφου της οσκαρικής ταινίας, με πρωταγωνιστή στο ρόλο του Τζον Κίτινγκ, του αντικομφορμιστή καθηγητή φιλολογίας και υπέρμαχου της ελευθερίας, τον Άκη Σακελλαρίου, ο οποίος ξεσηκώνει την αυστηρή και παραδοσιακή ακαδημία αρρένων του Γουέλτον και αλλάζει τη ζωή των οικότροφων μαθητών του. (Βρετάνια, από 14/12)
"Ay, Carmela!"
Ο Κωνσταντίνος Κυριακού σκηνοθετεί και συμπρωταγωνιστεί με την Κατερίνα Μπιλάλη στο έργο του Χοσέ Σάντσις Σινιστέρα για τον κίνδυνο της ιστορικής αμνησίας, στους ρόλους δύο πλανόδιων θεατρίνων που συλλαμβάνονται κατά τη διάρκεια του ισπανικού εμφυλίου. Οι στρατιώτες τούς εξαναγκάζουν να ανεβάσουν μια παρωδία κατά της Δημοκρατίας προκειμένου να χλευάσουν τα αιχμάλωτα μέλη της Διεθνούς Ταξιαρχίας –εθελοντές που ήρθαν στην Ισπανία να αγωνιστούν στο πλευρό των ντόπιων δημοκρατικών– που θα εκτελούνταν την επόμενη μέρα, με αντάλλαγμα την ελευθερία τους. (Μεταξουργείο, από 12/12)
"Το όνειρο ενός γελοίου ανθρώπου"
Το μονόλογο "Το όνειρο ενός γελοίου ανθρώπου ή Όταν ο Τσάπλιν συνάντησε τον Ντοστογιέφσκι" που ανέβασε πρώτη φορά σε ένα φεστιβάλ ανδρικών μονολόγων το 2016, παρουσιάζει σε δική του διασκευή και σκηνοθεσία ο Πάνος Αγγελόπουλος. Το διαχρονικό φιλοσοφικό έργο του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι μιλάει για την αναζήτηση της ανθρώπινης ελευθερίας, ενώ αναδεικνύει την εξέλιξη της κοινωνίας και του ανθρώπου προς την αγριότητα. Ερμηνεύει ο Κωνσταντής Ζημιανίτης. Συμμετέχουν οι Λυσάνδρα Αναστασοπούλου, Δανάη Νεονάκη και Χαριτωμένη Γκουράσα. (Ίδρυμα Θεοχαράκη, 10-11/12)
"Έξοδος"
Η Φένια Παπαδόδημα παρουσιάζει μια μουσική παράσταση που γεφυρώνει το 1922 με το σήμερα. Η ίδια τραγουδάει και ερμηνεύει τα κείμενα μαζί με τον Γεράσιμο Γεννατά, την Ελένη Ποζατζίδου και ένα κορυφαίο μουσικό σύνολο. Τα υλικά –το οδοιπορικό του Γιώργου Σεφέρη "Τρεις μέρες στα μοναστήρια της Καππαδοκίας", γράμματα από την αλληλογραφία του με τον Ζήσιμο Λορετζάτο, αναφορές στο ημερολόγιο της Σόφης Μανουσάκη-Αναστασιάδη "Μνήμες Καππαδοκίας" και αληθινές μαρτυρίες προσφύγων– συνομιλούν με την ψηφιακή ζωγραφική του Γιώργου Κόρδη που δημιουργείται ζωντανά επί σκηνής. (Ελέρ)
"Άκρως συμπαντικό"
Ένα ακόμη άπαιχτο στην Ελλάδα έργο μάς συστήνει η Κωνσταντίνα Νικολαΐδη, σε δική της μετάφραση και σκηνοθεσία. Στην πολυβραβευμένη μαύρη κωμωδία της Σάρλοτ Τζόουνς, με πρωτότυπο τίτλο "Humble boy", ο θάνατος του βιολόγου και μελισσοκόμου Τζιμ Χαμπλ, φέρνει το γιο του Φίλιξ, αστροφυσικό ερευνητή, πίσω στο πατρικό και την ταραχώδη σχέση με τη μητέρα του. Μπέσυ Μάλφα, Κώστας Καζανάς, Φωφώ Ντεμίρη, Μιχάλης Μαρκάτης, Τζούλι Τσόλκα και Κωνσταντίνος Μουταφτσής ζωντανεύουν την ιστορία για την αξία και την ομορφιά των ανθρώπινων σχέσεων. (Σύγχρονο Θέατρο, από 10/12)
"Ιζαμπέλ Ρεμπό, ο δικός μου Αρθούρος"
Η τραγουδοποιός Ευσταθία υπογράφει το κείμενο και τη μουσική, ενώ η Βίκυ Βολιώτη σκηνοθετεί και υποδύεται την αδελφή του διάσημου ποιητή Αρθούρου Ρεμπό, Ιζαμπέλ, στην πρωτότυπη παράσταση για τον "καταραμένο" λογοτέχνη που περιλαμβάνει αποσπάσματα από την ποίησή του και το βιβλίο της "Ο αδερφός μου ο Αρθούρος". Το έργο βλέπει τον ποιητή μέσα από τα μάτια και την αγάπη της Ιζαμπέλ, η οποία κάνει την υπέρβαση και τον υποστηρίζει παρά τον κοινωνικό εκφοβισμό που δέχτηκε, μεγαλώνοντας στη σκιά του. (Χώρος Τέχνης Ιδιόμελο, από 11/12)
"Ποιος σκότωσε τον πατέρα μου"
Η Ορχήστρα των Μικρών Πραγμάτων παρουσιάζει το πρωτόπαιχτο αιχμηρό έργο του Εντουάρ Λουί, σε σκηνοθεσία του Χρήστου Θεοδωρίδη. Στο αυτοβιογραφικό βιβλίο ο συγγραφέας αφηγείται την ιστορία της ζωής του πατέρα του μέσα από την επώδυνη σχέση που είχαν μεταξύ τους. Μια εξομολόγηση με στόχο να τον κατανοήσει βαθύτερα και να τον συγχωρέσει, αλλά και μια καταγγελία για την κυρίαρχη πολιτική των κυβερνήσεων. Παίζουν οι Γιώργος Κισσανδράκης και Ντένης Μακρής. (Βιομηχανικό Πάρκο ΠΛ.ΥΦ.Α., από 9/12)
Περισσότερες πληροφορίες
Το όνειρο ενός γελοίου ανθρώπου
Η ιστορία ενός ανθρώπου που αναδεικνύει με απλότητα την εξέλιξη της ανθρώπινης κοινωνίας, από το στάδιο της αγάπης και της τρυφερότητας στο επίπεδο της ενοχής και της αγριότητας.
Ιζαμπέλ Ρεμπό, ο δικός μου Αρθούρος
Η μικρή αδελφή του διάσημου ποιητή Αρθούρου Ρεμπό, Ιζαμπέλ, υπερασπίζεται τον πρόωρα αδικοχαμένο αδερφό της κόντρα στον εκφοβισμό του κόσμου και μιλά για τις ιδιαίτερες πτυχές του σε μια παράσταση που βλέπει τη ζωή του από μια διαφορετική οπτική Η Ιζαμπέλ Ρεμπώ, μια γυναίκα μεγαλωμένη μέσα σε ένα ασφυκτικό, αυστηρό καθολικό περιβάλλον, γνώρισε τον εκφοβισμό του κόσμου εξαιτίας του κοινωνικά «απόβλητου» αδερφού της κι όμως τον υπερασπίστηκε με πάθος μέχρι το μαρτυρικό του τέλος, δίνοντας μια σπαρακτική μάχη με τον εσωτερικό της κόσμο, τις κοινωνικές προκαταλήψεις και τον θρησκευτικό φανατισμό.
Ποιος σκότωσε τον πατέρα μου
Στο αυτοβιογραφικό έργο του ο Εντουάρ Λουί προχωρά σε μια αιχμηρή εξομολόγηση μέσα από την οποία αφηγείται την ιστορία της ζωής του πατέρα του μέσα από την οδυνηρή σχέση τους, που αμφιταλαντευόταν μεταξύ αποδοχής και απόρριψης, υπό τη "σκιά" της ομοφυλοφιλικής του ταυτότητας. Εκτός, όμως, από μια προσωπική, συγκλονιστική εξομολόγηση, μέσα από την οποία ο συγγραφέας προσπαθεί να επαναπροσεγγίσει, να κατανοήσει και τελικά να συγχωρέσει τον πατέρα του, το έργο εκφράζει την άποψή του για την κυρίαρχη πολιτική των κυβερνήσεων. Η παράσταση αποτελεί ένα σπάνιο δείγμα ενός μάχιμου σύγχρονου θεάτρου με άποψη και θέση, που διαδραματίζεται με φόντο την αδυσώπητη ταξική πραγματικότητα της Γαλλίας των 90's.
Άκρως συμπαντικό
Κάτι από δράμα, κάτι από κωμωδία και κάτι από… το υπερπέραν έχει το “Άκρως συμπαντικό”, το πολυβραβευμένο έργο της Βρετανίδας Σάρλοτ Τζόουνς που παίζεται στο θερινό θέατρο “Λαμπέτη”. Το έργο, σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνας Νικολαΐδη, ακολουθεί την ιστορία της οικογένειας Χαμπλ, που συναντιέται στον ολάνθιστο κήπο της με την αφορμή της κηδείας του πατέρα. Όσο ο γιος του προσπαθεί να διαχειριστεί το πένθος, καλείται να ανταπεξέλθει απέναντι σε μια αυταρχική μητέρα, με την οικονόμο να προσπαθεί να κρατήσει τις ισορροπίες, έναν επιχειρηματία να διατηρεί σχέση με τη μητέρα και την κόρη του τελευταίου να έχει ένα μεγάλο μυστικό.
Έξοδος
Mια μουσική παράσταση που συνομιλεί με την ψηφιακή ζωγραφική του Γιώργου Κόρδη που δημιουργείται ζωντανά, το πρόσωπο και το έργο του νομπελίστα Γιώργου Σεφέρη και μαρτυρίες προσφύγων.
Ο κύκλος των χαμένων ποιητών
Ο αντικομφορμιστής καθηγητής φιλολογίας και υπέρμαχος της ελευθερίας, Τζον Κίτινγκ, φέρνει τα πάνω-κάτω στην αυστηρή ακαδημία αρρένων του Γουέλτον, αλλάζοντας για πάντα τη ζωή των μαθητών. Με το σύνθημα «Άδραξε τη μέρα!» θα αλλάξει σταδιακά τη ζωή τους και θα διαταράξει τις ισορροπίες στο σχολείο που υπακούει στο μότο "Παράδοση, Τιμή, Πειθαρχία, Τελειότητα". Θα μάθει στους μαθητές του να αγαπούν την ποίηση, την τέχνη, τη ζωή και να παλεύουν για τις επιλογές τους. Η σύγκρουση με το εκπαιδευτικό κατεστημένο, τη διεύθυνση του σχολείου, τους γονείς των μαθητών του θα είναι αναπόφευκτη. Η ίδια η έννοια της επανάστασης κυριαρχεί στο έργο, το οποίο μετατράπηκε σε μια ατμοσφαιρική παράσταση γεμάτη συγκίνηση και χιούμορ, η οποία περνάει απλόχερα στο κοινό την ουσία του, που συμπυκνώνεται στο κυνήγι των ονείρων και των καταπιεσμένων επιθυμιών μας, την αξία του ελεύθερου πνεύματος, την αξία της ποίησης και πρωτίστως της αυτοδιάθεσης. Αξίζει να τη δείτε μαζί με εφήβους.
Ay, Carmela!
Δύο πλανόδιοι θεατρίνοι, η Καρμέλα και ο Παουλίνο, που κατά τη διάρκεια του Ισπανικού Εμφυλίου διασκεδάζουν τα δημοκρατικά στρατεύματα με επιθεωρησιακά σκετς, περνούν καταλάθος στην περιοχή που ελέγχουν οι εθνικιστές του δικτάτορα Φράνκο και συλλαμβάνονται. Οι στρατιώτες τούς εξαναγκάζουν, με αντάλλαγμα την ελευθερία τους, να ανεβάσουν μια παρωδία κατά της Δημοκρατίας προκειμένου να χλευάσουν τα αιχμάλωτα μέλη της Διεθνούς Ταξιαρχίας –εθελοντές που ήρθαν στην Ισπανία να αγωνιστούν στο πλευρό των ντόπιων δημοκρατικών– που θα εκτελούνταν την επόμενη μέρα. Η Καρμέλα, αγανακτισμένη, επιχειρεί να ανατρέψει αυτήν την παρωδία κόντρα στις προσπάθειες του λιγόψυχου Παουλίνο, κινδυνεύοντας να εκτελεστεί. Αυτή είναι η υπόθεση της πολυβραβευμένης αντιπολεμικής αλληγορίας του συγγραφέα για τον κίνδυνο της ιστορικής αμνησίας που αποκαλύπτει τι μπορεί να συμβεί όταν κάποιος βρεθεί στη λάθος πλευρά της ιστορίας και πόσα μπορεί να είναι διατεθειμένος να κάνει με αντάλλαγμα την ελευθερία του.