Με ένα σφιχτό, αλλά ενδιαφέρον πρόγραμμα προχωράει το Πορεία στη νέα σεζόν, με δύο κεντρικές παραγωγές, κάποιες επαναλήψεις και φιλοξενίες και δίνοντας βήμα σε νέα πρόσωπα.
Την έναρξη θα σηματοδοτήσει η επανάληψη του "Νυχιάνγκ, η παράσταση του έργου της Ευαγγελίας Γατσωτή που προέκυψε από τη Σχολή Πυροδότησης Θεατρικής Γραφής του Πορεία, και παρουσιάστηκε την περσινή άνοιξη με μεγάλη επιτυχία. Ο Δημήτρης Τάρλοου σκηνοθέτησε την Αλεξία Καλτσίκη και τη Θάλεια Σταματέλου σε ένα εκρηκτικό τετ α τετ, που ξεκινάει ως μια ελαφριά συνθήκη μεταξύ μιας μανικιουρίστ και μιας πελάτισας και καταλήγει σε ένα βαθύ και οδυνηρό σχόλιο για τις σύγχρονες (οικογενειακές) σχέσεις (από 5/10). Λίγες ημέρες αργότερα θα φιλοξενηθεί η θερινή παράσταση του ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης, απαντώντας σε ένα γενικότερο αίτημα του Δημήτρη Τάρλοου που θέλει να δίνεται η ευκαιρία σε δουλειές που δημιουργήθηκαν στην περιφέρεια να παρουσιάζονται και στην Αθήνα. Πρόκειται για το αφήγημα του Ντοστογιέφσκι, "Το όνειρο ενός γελοίου", που σκηνοθέτησε ο πολυσυζητημένος Γιώργος Κουτλής και αποδίδεται σε μία σόλο ερμηνεία του Νικόλα Χανάκουλα, συνοδεία της μουσικής του Αλέξανδρου Δράκου-Κτιστάκη και χορωδίας (από 19/10).
Η κεντρική παραγωγή του θεάτρου, από τις 9 Νοεμβρίου, θα είναι με το κλασικό αριστούργημα του Ίψεν, "Το κουκλόσπιτο", σε νέα μετάφραση του Δημήτρη Τάρλοου σε συνεργασία με την Έρι Κύργια. Ο Τάρλοου επιστρέφει στον Νορβηγό δραματουργό λίγα χρόνια μετά την αξιοσημείωτη "Αγριόπαπια" και στο δημοφιλέστερο έργο του, που μιλάει για την ανάγκη προσέγγισης των δύο φύλων, τη φθορά μέσα στο γάμο, την αποξένωση των γονιών από τα παιδιά, και προτείνει μια ανάγνωση που φέρει κάτι από παραίσθηση ή εφιάλτη. Τη Νόρα θα υποδυθεί η Λένα Παπαληγούρα, τον Τόρβαλτ ο Γιώργος Χριστοδούλου, και στην υπόλοιπη διανομή συναντούμε τον Θανάση Δόβρη, τον Κώστα Βασαρδάνη, τη Βίκυ Κατσίκα και την κωφή ηθοποιό Όλγα Δαλέκου: "η παρουσία της στο θίασο μας έδειξε μεταξύ άλλων, πως η επικοινωνία μεταξύ των ανθρώπων δεν είναι λεκτικό θέμα, είναι κάτι εξωλεκτικό", σημείωσε ο Τάρλοου.
Με το νέο έτος, θα επανέλθει με ανανεωμένη διανομή ακόμη μία επιτυχημένη παράσταση που σκηνοθέτησε ο Δημήτρης Τάρλοου: η "Δόξα κοινή", που παρουσιάστηκε στις αρχές του 2020, λίγο πριν την πρώτη καραντίνα - μια δραματουργική σύνθεση (του Στρατή Πασχάλη) που εμπνέεται από την ελληνική ποίηση -αρχής γενομένης από το ποίημα του Εμπειρίκου, "Εις την Οδό των Φιλελλήνων"- και εμπλέκει τα ποιητικά και λυρικά έργα της Σαπφούς, του Σολωμού, του Καβάφη, του Ελύτη, κ.ά., σε ένα δραματικό κείμενο για τον έρωτα, την ομορφιά και το θάνατο (από 9/1/23).
Το φιλόδοξο εγχείρημα του Γιώργου Παπαγεωργίου σηματοδοτεί τη δεύτερη νέα παραγωγή του θεάτρου και αφορά στην αναβίβαση -για πρώτη φορά στην Ελλάδα- της νουβέλας του Τόμας Μαν, "Θάνατος στη Βενετία". Τη διασκευή υπογράφει ο Στρατής Πασχάλης, ο οποίος τόνισε πως κρατήθηκε κοντύτερα στο πρωτότυπο αφήγημα και όχι στο -αρκετά παραλλαγμένο- σενάριο της εμβληματικής ταινίας του Βισκόντι. Η παράσταση θα εμπλέξει τη "χειροποίητη" φόρμα με τη μουσική δραματουργία (η σύνθεση είναι του Άγγελου Τριανταφύλλου), ενώ τις ερμηνείες επωμίζονται ο Νίκος Χατζόπουλος, στον κεντρκό ρόλο του Άσενμπαχ, και οι Γιάννης Λεάκος, Ορέστης Χαλκιάς και Γρηγορία Μεθενίτη (από 28/2/23).
Και βέβαια, δίνεται και φέτος βήμα στις φωνές των νέων συγγραφέων, με τον κύκλο "Νέο Αίμα" όπου παρουσιάζονται τα έργα που διακρίθηκαν στη Σχολή Θεατρικής Γραφής - μια πρωτοβουλία αξιέπαινη και απαραίτητη για την ανάπτυξη του ελληνικού θεάτρου, η οποία όμως χρειάζεται την ενίσχυση της Πολιτείας προκειμένου να συνεχισθεί απρόσκοπτη. Την άνοιξη είναι η σειρά της Μαρίας Δριμή και του "Garamond 12", που πραγματεύεται την ιστορία ενός ταλαντούχου αλλά εσωστρεφή συγγραφέα, που αποφασίζει να προσλάβει ένα εξωστρεφές alter ego, προκειμένου να ανταπεξέλθει στο παιχνίδι των media και του marketing. Tη σκηνοθεσία υπογράφει ένας νέος Έλληνας σκηνοθέτης που δραστηριοποιείται στο εξωτερικό, ο Κωνσταντίνος Βασιλακόπουλος, εκπληρώνοντας έτσι ένα ακόμη αίτημα του Δημήτρη Τάρλοου: να ανακαλύψει τη γενιά των Ελλήνων δημιουργών που δουλεύουν στο εξωτερικό και να τους συστήσει στην Ελλάδα, όπως έκανε και με την περίπτωση της Έμιλυς Λουΐζου, που σκηνοθέτησε μία από τις δύο περσινές παραστάσεις του "Νέου αίματος". Ο Κωνσταντίνος Βασιλακόπουλος είναι απόφοιτος σκηνοθεσίας της Ακαδημίας Θεάτρου και Χορού του Άμστερνταμ, έχει μαθητεύσει δίπλα στον Ivo van Hove, κι αυτή θα είναι η πρώτη του δουλειά στην ελληνική σκηνή, για την οποία θα συνεργαστούν Έλληνες και Ολλανδοί συντελεστές. Στην ωραία διανομή συμμετέχουν η Μαρία Ζορμπά, ο Χάρης Τζωρτζάκης, ο Αλέξανδρος Μαυρόπουλος και η Σίλια Μπισιώτη (από 24/4).
Οι πρωτοβουλίες του Θεάτρου Πορεία
Το θέατρο συμπληρώνει φέτος τα 62 χρόνια, έχει καταφέρει να αποτελέσει ένα τοπόσημο, "πράγμα σπάνιο για τα ελληνικά δεδομένα", όπως χαρακτηριστικά σημείωσε ο Δημήτρης Τάρλοου, κι έτσι υπάρχει η σκέψη να προσφερθούν κίνητρα στους κατοίκους της περιοχής όσον αφορά στην παρακολούθηση των παραστάσεων.
Επίσης, θα καθιερωθεί η παρουσίαση σε live streaming μίας τουλάχιστον παράστασης από κάθε παραγωγή λίγο πριν αυτή ρίξει αυλαία, ενώ ακόμη περισσότερο ενισχύεται η εξωστρέφεια, καθώς με πρωτοβουλία του θεάτρου, ο "Αρίστος" του Γιώργου Παπαγεωργίου ετοιμάζεται να ταξιδέψει για μια παράσταση στις Βρυξέλλες.
Τέλος, ιδιαίτερη σημαντική είναι η πρόταση που σκοπεύει να καταθέσει στους αρμόδιους φορείς ο Δημήτρης Τάρλοου, ώστε οι κρατούμενοι ή οι κρατούμενες των Καταστημάτων Κράτησης να παρακολουθούν συστηματικά τις πρόβες της κεντρικής παραγωγής του θεάτρου, αρχής γενομένης από το "Κουκλόσπιτο".
φωτό εξωφύλλου: "Το κουκλόσπιτο" / © Μαρίζα Καψαμπέλη