"Αγαμέμνων" στην Επίδαυρο: Για πρώτη φορά στην Ελλάδα ο ρηξικέλευθος Ούλριχ Ράσε

Ο Γερμανός σκηνοθέτης ανεβάζει το πρώτο μέρος της αισχυλικής «Ορέστειας» με την ιδιαίτερη, μουσική και εκστατική ματιά του και υπόσχεται ένα θέαμα που δεν έχουμε ξαναδεί στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου.

Αγαμέμνων Ούλριχ Ράσε @Nils_Hampe

Η Επίδαυρος έχει φιλοξενήσει αρκετές παραστάσεις που απομακρύνθηκαν αισθητά από αυτό που επιγραμματικά ονομάζεται "τυπικό ανέβασμα" τραγωδίας˙ η τελευταία ήταν μόλις φέτος, με την "Άλκηστη" του Ευριπίδη από τον Γιόχαν Σίμονς και το θίασο Schauspielhaus Bochum. Η παράσταση που πρόκειται να κάνει παγκόσμια πρεμιέρα στις 22 και 23 Ιουλίου, αναμένεται επίσης ξεχωριστή, και ίσως κάτι που δεν έχουμε ξαναδεί στην αργολική ορχήστρα ή σε άλλη ελληνική σκηνή. Πρόκειται για τον "Αγαμέμνονα" του Αισχύλου, που θα σκηνοθετήσει ο Ούλριχ Ράσε, ένας από τους πλέον δυναμικούς σκηνοθέτες του σύγχρονου γερμανικού θεάτρου, με το Residenz Theater του Μονάχου.

Ούλριχ Ράσε
Thomas Daskalakis

Βραβευμένος με το Βραβείο Τέχνης της Ακαδημίας Τεχνών του Βερολίνου (2013), ο Ράσε γεννήθηκε στο Μπόχουμ το 1969, και είχε την τύχη να λάβει αρκετά δημιουργικά ερεθίσματα, τόσο από τη θεατρική δραστηριότητα της γενέτειράς του όσο και από το κοντινό Βούπερταλ, έδρα της εμβληματικής χορογράφου Πίνα Μπάους, η οποία επηρέασε την καλλιτεχνική του ταυτότητα. Ο ίδιος έχει παραδεχτεί ότι η αγάπη του για το χορό και το χοροθέατρο τον έστρεψε στο αρχαίο δράμα, καθώς πρόκειται για το είδος όπου συναντιούνται ο λόγος, η μουσική και η όρχηση – γι’ αυτό και ανεβάζει συχνά, μεταξύ άλλων, έργα των Ελλήνων τραγικών ή νεότερα που εμπνέονται από τους ελληνικούς μύθους: "Επτά επί Θήβας-Αντιγόνη", "Βάκχες", "Πέρσες", "Οιδίποδας", "Ηλέκτρα". Και είναι αυτή η μοναδική συνένωση τεχνών και η παρουσία Χορού που τον οδήγησε στην ανάπτυξη ενός προσωπικού σκηνικού κώδικα, που αποσκοπεί στη δημιουργία εκστατικής, μανιώδους ατμόσφαιρας˙ ενδεικτικά, όταν παρουσίασε τον "Οιδίποδα" στο Deutsches Theater του Βερολίνου, ο Τύπος έκανε λόγο για θεατές που καταφτάνουν στην αίθουσα σαν "προσκυνητές σε κλαμπ με μουσική techno".

Αγαμέμνων Ράσε

Διαβάστε Επίσης

Όπως θα έχουμε την ευκαιρία να διαπιστώσουμε στον "Αγαμέμνονα", που θα παιχτεί από έναν δεκαμελή θίασο πάνω σε περιστρεφόμενες πλατφόρμες, στις παραστάσεις του Ράσε γίνεται ιδιαίτερη χρήση της σκηνογραφικής τεχνολογίας, κυριαρχούν τα μηχανοκίνητα σκηνικά, οι έντονοι φωτισμοί, η συνεχής, συνήθως κυκλική κίνηση και η ρυθμική ομιλία. "Πίσω απ’ αυτά, κρύβεται η αναζήτησή μου για τον τρόπο με τον οποίο μπορούν οι ηθοποιοί να γίνουν και χορευτές", έχει εξηγήσει ο ίδιος. Ενδιαφέρον παρουσιάζει, επίσης, το σχόλιο πως η μηχανοκίνητη όψη του "Αγαμέμνονα" συγκεκριμένα αφορά και τη σύνδεση του αρχαίου δράματος με το σήμερα˙ όχι στο επίπεδο του τεχνολογικού εκσυγχρονισμού του, αλλά στον τρόπο με τον οποίο απεικονίζει την ανθρώπινη απελπισία, τη βία της (όποιας) εποχής, μέσα από την κοπιώδη προσπάθεια των ηθοποιών να κινηθούν πάνω στις πλατφόρμες: "σαν ένας "κακός” θεός να μας έχει τοποθετήσει σε αυτά τα σκηνικά και εμείς πρέπει να βρούμε τρόπο να επιβιώσουμε", δήλωσε στη συνέντευξη Τύπου που δόθηκε τον προηγούμενο μήνα ενόψει της παράστασης.

Αγαμέμνων Ούλριχ Ράσε
@Nils_Hampe

Χωρίς κάποια απόπειρα επικαιροποίησης, ο Ράσε θα διαβάσει την τραγωδία του Αισχύλου ως έναν ανοιχτό χώρο διαλόγου και ιδεών, που φιλοξενεί κρίσιμα θέματα που συζητάμε μέχρι σήμερα, όπως αυτό του πολέμου: τα αίτιά του –εύλογα ή όχι, φανερά και μη–, τα λάθη που βρίσκονται πίσω από κάθε πόλεμο, το αντίκρισμά του σε όσους έμειναν πίσω, οι επιπτώσεις του στο σώμα της κοινωνίας, ακόμη κι αν πρόκειται για την κοινωνία των νικητών. Επίσης, στην Επίδαυρο θα δούμε μια "μουσικοποίηση της σκηνής", με τη μουσική του στενού συνεργάτη του Ράσε, Νίκο βαν Βερς (εκτελεσμένη σε κρουστά, ένα αρχαϊκό όργανο που δεν χρειάζεται ενίσχυση για να ακουστεί) να εκτελεί χρέη πρωταγωνίστριας. Μέσα στην ορχήστρα, θα στηθούν μια περιστρεφόμενη σκηνή και ένα μεγάλο στοίχημα, καθώς για πρώτη φορά ο Ράσε (που υπογράφει και τα σκηνικά) καλείται να ανεβάσει παράσταση σε ανοιχτό θέατρο με αμφιθεατρική διάταξη, και όχι σε μια κλειστή, ιταλικού τύπου σκηνή, όπως συνήθως. "Επισκέφτηκα το θέατρο πέρυσι το καλοκαίρι και προσπάθησα να συνδέσω την αρχιτεκτονική του με τη σκηνοθεσία μου˙ τελικά, διαπίστωσα πως δεν χρειάστηκαν μεγάλες αλλαγές. Τόσα χρόνια ασχολούμαι με το ρυθμό, την κίνηση και με τα αρχαία ελληνικά κείμενα και τώρα θα βρεθώ στο χώρο για τον οποίο δημιουργήθηκαν, συνοψίζοντας, κατά κάποιον τρόπο, ένα έργο ετών", δήλωσε ο ίδιος – κι εμείς δεν μπορούμε παρά να ανυπομονούμε γι’ αυτές τις δύο βραδιές.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Αγαμέμνων

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 120 '

Ένταση, «μανία» και κίνηση πάνω σε μηχανοκίνητες περιστρεφόμενες σκηνές με ζωντανή μουσική υπόκρουση είναι τα στοιχεία που συνθέτουν την παράσταση πάνω στο πρώτο μέρος της «Ορέστειας» που παρουσιάζεται σε παγκόσμια πρεμιέρα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Θέλω να σου κρατάω το χέρι": Παράταση και εορταστικές παραστάσεις

Με προσθήκες νέων παραστάσεων για τις γιορτές εξακολουθεί να παίζεται το επιτυχημένο έργο του Τάσου Ιορδανίδη "Θέλω να σου κρατάω το χέρι" στη σκηνή του Άλφα-"Ληναίος-Φωτίου".

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Η ομάδα Εν Δυνάμει και το νέο συμπεριληπτικό art project "Ι Got it Tho" | "Κι όμως Το’χω"

Μια σπονδυλωτή καλλιτεχνική πρωτοβουλία με στόχο την προώθηση της πολιτιστικής αφήγησης που εστιάζει στην ενδυνάμωση, την ανθεκτικότητα και την ενωτική δύναμη που προσφέρει η σύγχρονη τέχνη.

Εναέριες ακροβατικές χορογραφίες στο Christmas Theater

Το "Flying Fairy Chinese Acrobatic Show" έρχεται από την μακρινή Κίνα, φιλοξενείται στο Christmas Theater και απευθύνεται σε όλη την οικογένεια.

Ο Δημήτρης Μυλωνάς μας μιλά για τη συνάντηση του με τους "Ήρωες"

Ποιοι είναι οι "Ήρωες" που έγιναν η αφορμή να βρεθούν στη σκηνή οι βετεράνοι ηθοποιοί Αρζόγλου, Βαλαβανίδης και Σκουρολιάκος; Ο σκηνοθέτης της παράστασης που παίζεται στο Από Μηχανής Θέατρο μας τους συστήνει.

Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία από 21 έως 27 Νοεμβρίου και αξίζουν.

Η αξία της ζωής

Ο πόνος είναι αναπόφευκτος, όμως η αξία της ζωής είναι αδιαπραγμάτευτη μοιάζει να λέει η Αμερικανίδα συγγραφέας, μέσα από την ιστορία δύο ζευγαριών που βιώνουν πολλαπλές απώλειες. Το σκηνοθετεί ο Σωτήρης Τσαφούλιας δίνοντας προβάδισμα στις ερμηνείες. | Powered by Uber

Γυάλινος κόσμος

Πολύ ενδιαφέρουσα, αν και συζητήσιμη, προσέγγιση του αριστουργήματος του Τενεσί Ουίλιαμς. Μέσα σε μια απογυμνωμένη συνθήκη, το έργο κατεβαίνει στην πλατεία ακέραιο, δείχνει σαν να φωτίζεται εκ νέου, ενώ οι ερμηνείες κάνουν το όλο εγχείρημα να δικαιώνεται. | Powered by Uber